دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی پماد تبخال برای رفع سریع تبخال لب

  • افسانه شمشیری
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۱

تبخال لب یک ببماری ویروسی است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند. تبخال اگر با داروی مناسبی درمان نشود، ممکن است تشدید شود. در این مطلب به انواع پماد تبخال که برای رفع سریع تبخال لب مناسب هستند، می پردازیم.

بسیاری از افراد تجربه تبخال لب را داشته اند. در واقع تبخال به صورت زخم سردی است که بر روی لب ها و یا در گوشه و کنار آن ها پدیدار می شود و بعد از مدتی تاول های قرمز رنگی هم ظاهر می شوند که برای فرد مبتلا آزار دهنده می باشد. چرا که هم دردناک بوده و هم ظاهر ناخوشایندی دارد. این بیماری ویروسی با پماد تبخال لب که در ادامه معرفی خواهیم کرد، قابل درمان می باشد.

علت ایجاد تبخال لب

اگر با شخصی که دچار تبخال لب شده باشد در تماس باشید، شما هم حتما به این ویروس مبتلا می شوید زیرا این بیماری کاملا مسری می باشد. بنابراین فقط از وسایل شخصی خود استفاده کنید مثل ظروف غذا، حوله، تیغ و… تا دچار این عفونت نشوید. ویروس هرپس سیمپلکس عامل ایجاد تبخال می باشد که می تواند غیر از لب ها به سایر نقاط بدن شخص هم سرایت کند.

تبخال لب یکی از شایع ترین بیماری های ویروسی است که بیشتر افراد به آن گرفتار می شوند. قبل از اینکه تبخال ظاهر شود، ویروس آن تا ماه ها و یا حتی سال ها در بدن وجود دارد اما بدن با پادتن هایی ویروس را کنترل می کند مگر اینکه عواملی باعث شوند که خطر بروز این زخم دردناک را افزایش دهند.

انواع پماد تبخال

عوامل موثر در پیدایش مجدد تبخال لب

وقتی شخصی به تبخال لب مبتلا می شود، ویروس از بدن شخص بیرون نمی رود و در سلول هابی عصبی پوست پنهان می شود تا در صورت ایجاد شرایطی دوباره بروز کند. عواملی مثل دوران قاعدگی، استرس و فشارهای عصبی، تب، گرما، آسیب و ضربه به لب، کمبود آهن و ویتامین های گروه B، هوای بسیار سرد، استفاده از بعضی از داروها که باعث کاهش مقاومت بدن می شوند، قرار گرفتن به مدت طولانی در نور آفتاب، اگزما، بیماری هایی که بدن را ضعیف می کنند مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و یا ناراحتی های گوارشی افزایش دهنده خطر ابتلا به تبخال هستند.

عامل ایجاد تبخال لب و راه درمان آن

  •  آرون گروپس

درمان با پماد

برای پیشگیری از انتقال ویروس تبخال به افراد دیگر و یا به سایر نقاط بدن خود، همچنین برای رهایی از علائمی مثل سوزش و خارش لب ها و دهان، درد در اطراف دهان، تاول هایی که در حال ترکیدن هستند، از کرم های مخصوص تبخال استفاده کنید تا دوره این بیماری نیز زودتر تمام و از گسترش عفونت هم جلوگیری شود. در صورت عدم درمان تبخال امکان سرایت عفونت در دهان و ایجاد التهاب در لثه ها هم وجود دارد. برای درمان تبخال لب دو نوع پماد، به نام های آسیکلوویر و زیتونکس در بازار موجود هستند که در بهبود و درمان انواع تبخال ها کاملا موثر می باشند.

زیتونکس یا پماد زیتون

محققان دریافته اند که برگ درخت زیتون برای درمان سریع تبخال های نوع یک و نوع دو موثر است زیرا برگ زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را دریافت کرده که در نتیجه موجب حفظ سلامتی در انسان می شوند. بدین منظور پماد تبخال زیتونکس تولید و وارد بازار شد. این پماد دارای خواص برگ درخت زیتون می باشد به همین خاطر خواص ضد ویروسی، بی حس کنندگی و ضد التهابی دارد. بهتر است از این پماد در مراحل اولیه بیماری تبخال استفاده کنید تا زودتر درمان شوید. این پماد تبخال برای رفع التهابات ناشی از نیش حشرات هم موثر و مفید است. همچنین برای درمان سایر تبخال های دیگر مثل تبخال بینی هم موثر است.

پماد زیتونکس برای رفع تبخال

پماد آسیکلوویر

داروی آسیکلوویر ضد ویروس های واریسلازوستر و هرپس سیمپلکس عمل می کند. به عبارت دیگر درمان کننده انواع تبخال، و زونا می باشد. داروی آسیکلوویر به صورت قرص، پماد و آمپول در بازار موجود است. پماد آسیکلوویر برای درمان انواع تبخالها کاربرد دارد. نام دیگر زوویراکس همان آسیکلوویر می باشد.

پماد آسیکلوویر جزء داروهای ضد ویروسی موضعی است. مکانیسم آسیکلوویر بدین صورت است که وقتی وارد سلول می شود به آسیکلوویر تری‌ فسفات تبدیل شده در نتیجه دی ان ای ویروس را مختل می کند تا دیگر تکثیر نشود.

پماد آسیکلوویر درمان تبخال

نحوه مصرف

  • با انگشت تمیز که قبلا دستان خود را با آب و صابون شسته اید، یا با گوش پاک کن مقداری از پماد را بر روی تب خال قرار دهید به طوری که روی آن را کامل بپوشاند. محل تب خال نیز تمیز باشد بهتر است قبل از استفاده از کرم تبخال، محل آن را هم با آب و صابون بشویید.
  • از انواع پماد ۶ بار در هر شبانه روز و به مدت ۷ الی ۱۰ روز استفاده کنید.
  • پماد را در جای خشک، به دور از نور آفتاب و همچنین در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • پس از استفاده از کرم هم دستان خود را بشویید. برای پیشگیری از انتقال ویروس تبخال به دیگران نکاتی که گفته شد را هم رعایت کنید.
  • استفاده مرتب از پماد مخصوصا پماد آسیکلوویر باعث کاهش عفونت شده و از انتقال ویروس تبخال، به سایر نقاط بدن هم جلوگیری می کند.
  • اگر تبخال طی دو هفته درمان نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • کسانی که دچار بیماری های تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند مثل ایدز، انواع بیماری های خونی، کسانی که شیمی درمانی و یا داروی کورتون مصرف می کنند بهتر است هنگام بروز تبخال به پزشک مراجعه کنند تا ویروس به ارگان های حیاتی بدنشان آسیبی وارد نکند.

داروی تبخال

میزان استفاده از دارو

میزان مصرف این دارو بستگی به نوع بیماری، پاسخ به درمان و وضعیت پزشکی دارد، اما به طور کلی نباید از این پماد در دفعات زیاد و به مدت طولانی تر از مقدار تجویز شده مصرف نمایید.

بنابراین دارو را باید به شکل منظم مصرف کرد تا بیشترین بهره را از آن برد، زیرا دارو زمانی بهترین عملکرد را خواهد داشت که مقدار داروی جذب شده به وسیله پوست، در مقداری مشخص باقی بماند.

از این رو باید دارو را در فواصل زمان معین و مساوی استفاده کنید، به منظور جلوگیری از شسته شدن دارو بعد از استفاده نیز باید از دوش گرفتن، شنا و حمام در زمان استفاده از پماد خودداری کنید.

دارو برای درمان تبخال

نکاتی در هنگام استفاده از پماد آسیکلوویر

در صورت استفاده از پماد آسیکلوویر حتما تمام کسانی را که در جهت مراقبت از سلامتی خود به آنها مراجعه دارید را آگاه سازید، این افراد می توانند شامل پزشکان، پرستاران، دارو سازان، دندانپزشک باشد، ضمن اینکه قبل از استفاده از این پماد رعایت نکات زیر ضروری می باشد :

حتما قبل از استفاده از دارو ها و محصولات دیگر بر روی پوست خود با پزشک تان مشورت کنید.

استفاده از این دارو درمانی، مناسب عفونت های هرپس نیست، بنابراین در صورت ابتلا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به هرپس تناسلی مبتلا شده اید، پماد آسیکلوویر مانع از انتشار آن نخواهد شد، بنابراین به هنگام درد یا هر علائم دیگری باید از هر گونه رابطه جنسی خودداری کنید، زیرا هرپس تناسلی حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشد نیز می تواند منتقل یابد (بدون استفاده از کاندوم های پلی اورتان یا لاتکس از هر گونه ارتباط جنسی خودداری کنید)، در این زمینه حتما باید با پزشک مشورت شود.

 

پماد تبخال آسیکلوویر

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید، حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید و در مورد عوارض استفاده از این پماد در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در دوران شیردهی به نوزاد نیز پزشک خود را مطلع سازید، به طور کلی در رابطه با هر خطری که ممکن است سلامتی کودک شما را تهدید نماید باید با پزشک مشورت داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • حمیدرضافرهنگ گفت:

    با عرض سلام حمید هستم ۴۳ساله
    از کودکی نا به حالا از تبخال رنج میبرم و هیچ درمان قطعی هم نداشته ولی در بین داروهایی که مصرف کردم پماد میتروپلکس از بقیه موثر تر بوده و به دیگران نیز پیشنهاد میکنم این تجربه ۳۰سال رنج بردن از تبخال است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *