دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های موثر درمان تبخال لب و علل ایجاد تبخال

  • سمانه عقیقی
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

ویروس herpes زمانی که وارد بدن می شود دیگر قابل از بین بردن نمی باشد . فقط می توان آن را زمانی که بر روی بدن بروز می کند با درمان مهارش کرد تا بیشتر ملتهب نشود. زمانی که سیستم دفاعی بدن ضعیف می شود ویروس تبخال آماده ی درگیر کردن نواحی از بدن می شود.

تبخال یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس herpes ایجاد می شود و محل ابتلا دچار التهاب و تاول های ریز می گردد و به شدت واگیر دار می باشد . ویروس تبخال در بدن از بین نمی رود و با ضعف سیستم دفاعی بدن خود را نمایان می کند. می توان درمان تبخال لب را با درمان های طبیعی سرعت بخشید. استفاده از گیاهان ضد ویروس تبخال جزء درمان های خانگی موثر در بهبودی التهاب ناشی از ویروس herpes می باشد.

روش های موثر در درمان تبخال

درمان تبخال با روش های موثر باعث تسریع در بهبودی التهاب ایجاد شده توسط ویروس تبخال می شود. از آنجایی که این ویروس مسری است و به راحتی قابل انتشار می باشد ، در کنار درمان بایستی مراقب سلامت اطرافیان هم بود تا آنان نیز مبتلا به این ویروس نشوند.

درمان تبخال

روش های موثر درمان تبخال با روش های طبیعی و خانگی :

کمپرس یخ :

گذاشتن کیسه ی یخ بر روی تبخال موجب کاهش التهاب و ورم ایجاد شده بر روی لب می گردد.

سیــــــر :

سیر خام حاوی ضد ویروسی و ضد باکترایی می باشد که در بهبودی زخم ها موثر و مفید عمل می کند . در درمان تبخال نیز بی تاثیر نیست.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف لبنیات و سیب زمینی :

لیزین موجود در لبنیات و سیب زمینی در درمان تبخال مفید و سودمند می باشد.

پرهیز مصرف برخی از خوراکی ها :

شکلات ، کاکائو ، بادام زمینی ، ژله ، غلات ، سس ها ، غذاهای سرخ کردنی، کره بادام زمینی ، و … باعث ملتهب شدن و حساسیت بیشتر تبخال می شوند.

عصاره ریشه گیاه جعفری :

شست و شوی تبخال با عصاره و جوشانده ریشه گیاه جعفری باعث تسریع و تسکین درد و درمان التهاب تبخال می شود.

گل همیشه بهار :

ضماد گل هیمشه بهار دارای خاصیت ضد ویروسی بسیار قوی می باشد و در تسریع درمان و کاهش خارش و سوزش التهاب ناشی از ویروس تبخال کمک کننده می باشد.

ضماد عسل :

عسل بهترین درمان طبیعی برای تسریع درمان تبخال می باشد. عسل در مقابل ویروس تبخال مقاومت می کند .

روغن اسطو خودوس :

مالیدن روغن اسطوخودوس بر روی تبخال باعث ضدعفونی کردن آن می شود و درمان را سرعت می بخشد. مدت زمان استفاده آن تقریبا یک هفته می باشد.

استفاده از داروها و پمادهای ضد ویروسی :

با مراجعه به پزشک می توان از داروهای ضدویروسی برای درمان تبخال نیز بهره برد. پماد آسیکلوویر از جمله داروهای ضدویوروس تبخال می باشد. داروهای ضد تبخال دوره ی درمان را کاهش داده و باعث بهبودی سریع آن می شود.

علل ایجاد تبخال لب

بدن همه ی انسان ها فاقد ویروس herpes می باشد،که با رعایت نکات بهداشتی می توان تا آخر عمر از این ویروس در امان ماند. اما زمانی که برای اولین بار ویروس تبخال وارد بدن شد ، دیگر تا آخر عمر با او خواهد بود و زمانیکه سیستم دفاعی بدن تضعیف شود بصورت تاول هایی آبدار و عفونی بر روی لب ها ،بروز می کند. عوامل خطری که باعث دریافت ویروس herpes توسط بدن می شوند را می توان نام برد :

1 – تماس با فرد آلوده، یا به عبارتی تملس فرد به فرد

2 – تماس با ترشحات بزاقی ، چشمی ، ادرار و مدفوع فرد درگیر

3 – اضطراب و استرس های روحی و جسمی

4 – در معرض آفتاب قرار گرفتن به مدت طولانی

5 – مصرف داروهایی که باعث تحلیل قدرت بدن می شوند و سیستم دفاعی بدن را نابود می کند.

6 – مراجعه به دندانپزشکی، زمانیکه فردی که دچار تبخال شده به دندانپزشکی نباید مراجعه کند،چرا که این ویروس در محیط دندانپزشکی به سرعت پخش شده و بیمارانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنند ، به این ویروس مبتلا می شوند.

7 – بیماری هایی که باعث کاهش مقاومت بدن شده اند ،مانند ایدز.

8 – بیماری های ساده مانند تب ، سرماخوردگی و ناراحتی های خفیف گوارشی

9 – قاعدگی

10 – خستگی های جسمی

ویروس تبخال می تواند با درگیر کردن ارگان های حیاتی بدن مانند : ریه ها ،کبد ، مغز ، چشم ، عفونت هایی مرگبار در بدن ایجاد می کند که باعث از دست رفتن کارایی این قسمت های بدن می گردد. در صورت ابتلا به ویروس تبخال با شستن مرتب دست ها، و ضد عفونی کردن تاول ها ، سریع تر می توان عود این ویروس را کنترل کرد . درمان تبخال به مدت 2 هفته زمان می برد و اثری از خود برجای نخواهد گذاشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *