دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گلکسی a24 و قابلیت های این اسمارتفون میان رده جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

گوشی  هوشمند گلکسی a24 سامسونگ با طراحی و ظاهر متفاوت از راه رسیده تا طرفداران این برند گزینه به روز و جدیدی را در میان گوشی های میان رده داشته باشند. با بررسی گلکسی a24 همراه این مطلب از آرگا باشید.

پس از معرفی و عرضه اسمارتفون های سری جدید گلکسی a سامسونگ، اکنون نوبت به گلکسی a24 رسیده است. این گوشی به عنوان جایگزین گوشی پرطرفدار و پر فروش گلکسی a23 به بازار گوشی ها وارد شده است. در ادامه به بررسی گلکسی a24 پرداخته تا با ارزش خرید این اسمارتفون بیشتر آشنا شوید.

معرفی و بررسی گلکسی a24

سامسونگ با ارائه گوشی های هوشمند میان رده و اقتصادی طرفداران زیادی پیدا کرده است و گلکسی a23 این برند به محبوب ترین گوشی هوشمند میان رده موجود در بازار تبدیل شد. غول فناوری کره ای برای ادامه این رویه خوب، در سال جاری (آوریل ۲۰۲۳) نسل جدید این گوشی هوشمند میان رده در سری a را با اسم گلکسی a24 معرفی و آن را با طراحی جدید و قابلیت های جذاب تر در اختیار کاربران قرار داد.

گلکسی a24 به عنوان جایگزین گوشی پرفروش و محبوب گلکسی a23 به بازار وارد شد و منابع اشاره دارند که دارای ویژگی ها و مشخصات قابل توجهی بوده که آن را به رقیبی قدرتمند در بازار گوشی های میان رده تبدیل می کند. پس از معرفی و عرضه گوشی های سری جدید a از جمله گلگسی a14, a34, a54 اکنون نوبت به گوشی گلکسی a24 رسیده تا با طراحی متفاوت گزینه بروزی در اختیار کاربران قرار گیرد.

این گوشی بر خلاف گلکسی a14 یا حتی a13 فعلا در نسخه فورجی ارائه شده و احتمالا در آینده نسخه فایوجی آن نیز عرضه شود. در ادامه به بررسی پرداخته تا متوجه شویم آیا همانند دیگر گوشی های میان رده سامسونگ در سال جاری می تواند عملکرد خوب را در کنار قیمت و کیفیت ساخت مناسب ارائه دهد و ارزش خرید آن به چه اندازه است؟

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ بعد از مدت ها استفاده از طراحی مشابه و کسل کننده برای گوشی های میان رده سری ای خود، این بار تغییرات گسترده ای در بخش طراحی را در نظر گرفته و این موضوع در بررسی ظاهر گلکسی a24 کاملا مشهود است. طراحی مینیمالیستی این گوشی جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در واقع طراحی این اسمارتفون تداعی کننده گوشی پرچمدار گلکسی اس ۲۳ می باشد. و این یعنی غول کره ای دنیای فناوری می خواهد تا با زیبا سازی طراحی محصولات میان رده خود، جایگاه بهتری در بازار گوشی های این رده به خود اختصاص دهد. در پنل پشتی گلکسی a24 سه سنسور دوربین تعبیه شده اند که فاقد ماژولی در اطراف خود بوده و این موضوع سبب خاص تر و ساده تر شدن گوشی نسبت به قبل شده است.

البته قابل ذکر است این طراحی سبب شده هنگامی که گوشی به را به پشت بر روی سطح صافی قرار دهید، اندکی لق زده و شاید نتوان با آن تایپ کرد. سامسونگ بعد از مدت ها در پنل پشتی گوشی میان رده اش از محافظ شیشه ای استفاده کرده که حس و حال یک اسمارتفون پرچمدار را القا می کند و این موضوع حائز اهمیت می باشد.

براق بودن پنل پشتی گلکسی a14، جذابیت خاصی به آن داده ولی استفاده از ساختار براق سبب شده تا لکه های چربی و آثار انگشت را شدیدا به خود جذب کند. با  این حال استفاده از قاب محافظ می تواند این مشکل را رفع کند. بررسی ها نشان داد گلکسی a24 دارای لبه منحنی شکل بوده ولی اطراف نمایشگر آن با یک پنل پلاستیکی پوشانده شده که کاملا صاف و فاقد انحنا است.

گفتنی است این گوشی در رنگ های جدید و متنوعی ارائه می شود و کاربر می تواند از میان رنگ های مشکی، سبز لیمویی، چند رنگ و شرابی به دلخواه انتخاب داشته باشد. به طور کلی کیفیت ساخت گلکسی a24 بسیار مناسب ارزیابی می شود و کار کردن با آن حس خیلی خوبی ایجاد می کند.

این اسمارتفون با ابعاد ۸.۳*۷۷.۶*۱۶۲.۱ میلی متر وزنی حدود ۱۹۵ گرم دارد. در دست گرفتن گلکسی a14 به هیچ وجه حس سنگینی را القا نمی کند و این موضوع به لطف بدنه تمام پلاستیکی گوشی می باشد. مسلما بدنه پلاستیکی از نظر دوام و مقاومت هم عملکرد بهتری نسبت به پنل شیشه ای برخی گوشی های هوشمند دارد.

همچنین گلکسی a24 فاقد گواهی مقاومت در برابر آب و گردو غبار می باشد. از این رو هنگام استفاده حتما به این موضوع دقت داشته باشید. در بررسی حاشیه های گلکسی a24 مشخص شد که از درگاه اختصاصی کارت حافظه میکرو اس دی بهره می برد و در صورت نیاز توسط آن می توانید حافظه گوشی را ارتقا بخشید.

با توجه به این که گوشی مورد بررسی میان رده است حاشیه های تقریبا زیادی در اطراف نمایشگر مشاهده می شود ولی نکته امیدوار کننده آن است که ضخامت حاشیه ها نسبت به نسل قبل خیلی نازک شده و در کل فریم ها این حاشیه ها دارای ضخامت یکسانی می باشند.

در فریم سمت راست گلکسی a24 شاهد حضور کلید پاور هستیم که با سنسور اثر انگشت ادغام شده و کلیدهای ولوم نیز در این جا دیده می شود. در ضمن باید اشاره کرد سنسور اثر انگشت ادغام شده با کلید پاور نیز سرعت و عملکرد خیلی خوبی داشته و با دقت بالایی اثر انگشت را تشخیص می دهد.

در فریم پایین میکروفن، پورت شارژ یو اس بی سی، اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا حضور دارند و در سمت چپ گوشی نیز پورت سیم کارت تعبیه شده است. گفتنی است گلکسی a24 به طور همزمان از دو سیمکارت فعال پشتیبانی می کند و با کابل یو اس بی سی داخل جعبه ارائه می شود. البته از آداپتور خبری نیست.

صفحه نمایش

در بررسی صفحه نمایش گلکسی a24 شاهد حضور نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر آمولد هستیم که از نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می کند و محتوای تصویری با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ را ارائه می دهد. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش ۳۹۶ پیکسل بر اینچ است و نسبت تصویر آن نیز ۱۹.۵:۹ می باشد. دوربین سلفی هم همچون بیشتر گوشی های سامسونگ داخل یک ناچ قطره ای در نمایشگر تعبیه شده است.

سامسونگ همیشه بهترین نمایشگرها را برای محصولاتش به کار می گیرد و گلکسی a24 نیز از این قاعده جدا نیست. کیفیت تصویر نمایشگر این گوشی خیلی خوب بوده و این یعنی تجربه گشت و گذار در منوهای مختلف گوشی بسیار لذت بخش است و رنگ ها نیز به صورت جذابی به نمایش در می آیند.

تمام قابلیت های خوب پنل های آمولد از نمایش رنگ ها به شکل پویا گرفته تا رنگ سیاه عمیق و زوایای دید گسترده، در این صفحه نمایش به وضوح قابل مشاهده می باشد. حداکثر روشنایی نمایشگر نیز به ۱۰۰۰ نیت می رسد که استثنایی بوده و به راحتی می توان از گوشی در زیر نور خورشید و فضای باز بهره برد.

با توجه به این که گلکسی a24 میان رده محسوب می شود اطراف نمایشگر همانطور که اشاره شد حاشیه های تقریبا زیادی دیده می شود که به طور کلی این نمایشگر تنها ۸۲.۴ درصد پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص می دهد. و ممکن است این موضوع برای برخی کاربران جای انتقاد داشته باشد.

سامسونگ نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز را به این گوشی انتقال داده تا نمایشگر گلکسی a24 اسکرول بسیار روان داشته باشد. از آنجا که آیفون ۱۴ با قیمت ۸۰۰ دلار همچنان به نمایشگر ۶۰ هرتزی مجهز است، پشتیبانی از این نرخ نوسازی می تواند برتری قابل توجهی برای این اسمارتفون میان رده سامسونگ محسوب شود.

به طور کلی گلکسی a24 به عنوان گوشی هوشمند میان رده دارای نمایشگر باکیفیت تصویر خیلی خوب بوده و می تواند رضایت کلی کاربران را در این زمینه مرتفع نماید.

عملکرد گلکسی a24

بررسی ها نشان داد گلکسی a24  به پردازنده هلیو جی ۹۹ شرکت مدیاتک مجهز است. این تراشه برای گوشی های گیمینگ مقرون به صرفه فورجی تولید و راهی بازار شده است. تراشه مذکور شامل دو هسته با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته با فرکانس ۲ گیگاهرتز می باشد.

گفتنی است مدیاتک در ساخت این تراشه به جای فرایند ۱۲ نانومتری از فرایند ۶ نانومتری بهره گرفته از این رو مصرف انرژی آن نسبت به نسل قبل خیلی کمتر شده است. در ضمن پردازنده گرافیکی مالی جی ۵۷-ام سی ۲ در کنار این تراشه به پردازش گرافیکی می پردازد.

برای گوشی گلکسی a24  حافظه های رم ۴ و ۶ گیگابایت به همراه حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته شده است. همچنین از درگاه کارت حافظه میکرو اس دی نیز پشتیبانی تا کاربران بتوانند فضای ذخیره سازی را به حداکثر ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهند.

از منظر عملکرد گلکسی a24 قابل ذکر است که به خوبی از پس کارهای روزانه بر می آید. اجرای برنامه ها سریع صورت می گیرد و در بررسی ها لگ و تاخیر خاصی مشاهده نشد. کاربر می تواند از گلکسی a24 برای تماشای فیلم و سریال با کیفیت فول اچ دی، پخش موسیقی، وبگردی، و … استفاده و از اسکرول روان آن لذت ببرد.

البته برخی مواقع لگ و باگ هایی مشاهده می شود ولی گذرا هستند و به هیچ وجه عملکرد کلی گوشی را تحت تاثیر قرار نمی دهند. گلکسی a24  از نظر عملکرد گیمینگ نیز خیلی قابل اطمینان ظاهر شده و می تواند جدیدترین بازی های روز دنیا را با کمترین باگ و تاخیری اجرا کند.

می توان بازی هایی مانند پابجی موبایل را با تنظیمات گرافیکی پیش فرض در گلکسی a24  اجرا و لگ و باگ های چندانی نداشته باشید. همچنین به لطف لیتوگرافی ۶ نانومتری تراشه این گوشی، بعد از مدتی بازی با داغ شدن دستگاه روبرو نمی شوید و این یک مزیت محسوب می شود.

در مجموع این گوشی از پس انجام کارهای سنگین مانند بازی به خوبی بر می آید. در بخش نرم افزاری نیز گلکسی a24 از اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 بهره می برد. همچنین سامسونگ ۴ بروز رسانی نرم افزاری و ۵ سال پشتیبانی امنیتی دستگاه را برای کاربران گلکسی a24 در نظر گرفته است که این موضوع خیلی عالی است.

دوربین

در پنل پشتی گلکسی a24 شاهد حضور سه سنسور دوربین هستیم که شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسل، سنسور اولتراواید ۵ مگاپیکسل و سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسل می باشند. بررسی ها نشان می دهد کیفیت دوربین گلکسی a24 به لطف استفاده از فناوری هوش مصنوعی و پیکربندی بهینه لنزها، نسبت به نسل قبل با بهبود زیادی همراه شده است.

سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسل این اسمارتفون به لرزشگیر اپتیکال مجهز است و دارای کیفیت خیلی خوبی است. به طوری که رنگ ها، کنتراست و جزئیات تصاویر را به خوبی ثبت می نماید. در ضمن این دوربین دارای حالت های تصویربرداری مختلفی بوده و با استفاده از واحد پردازش تصویر پیشرفته نتایج مناسبی ارائه می شود.

در شرایط نوری نامناسب هم این دوربین تصاویر خوبی را به ثبت می رساند و نویز چندانی در عکس ها مشاهده نمی شود. با دوربین اولتراواید همانند دوربین اصلی می توان تصاویر را با تمام جزئیات، رنگ ها و نور به ثبت رساند و کیفیت خیلی مطلوبی دارد. دوربین ماکرو نیز نسبت به نسل قبل بهبود یافته و از نظر ثبت جزئیات عملکرد قابل قبولی دارد ولی نمی توان زیاد روی کیفیت تصاویر حساب باز کرد.

در بخش دوربین سلفی برای گلکسی a24 سنسور ۱۳ مگاپیکسل در نظر گرفته شده که کیفیت مناسبی برای گوشی میان رده ارائه می دهد و دارای حالت های تصویربرداری مختلفی نیز می باشد. در شرایط نوری مناسب می توان با این دوربین سلفی های خوبی را ثبت کرد.

گفتنی است گلکسی a24 از قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند و ویدیوهای ضبط شده با آن به لطف حضور لرزشگیر اپتیکال دارای کیفیت خیلی خوبی هستند. برنامه دوربین این گوشی دارای حالت های عکاسی شب، و پرتره نیز می باشد. در نور شب با فعال بودن حالت شب، می توان با دوربین گلکسی a24 تصاویر خیلی خوبی را به ثبت رساند که دارای جزئیات خوب و رنج دینامیکی بالا می باشند.

اسپیکر

اگر به هدفون های سیمی علاقمند هستید، همانطور که پیشتر ذکر شد گلکسی a24 برخلاف بیشتر گوشی های امروزی از جک هدفون ۳.۵ میلی متری بهره می برد. این اسمارتفون از یک اسپیکر تکی در فریم پایین بهره می برد که کیفیت صدای قابل قبولی داشته و تفکیک صدا در این اسپیکر چندان مطلوب نیست. ولی کاربر می تواند از آن برای مشاهده فیلم و سریال استفاده کند.

باتری

در بررسی باتری گلکسی a24 باید گفت به طور کلی برای گوشی های میان رده سامسونگ باتری های پرظرفیتی به کار گرفته می شوند و این موضوع درباره گلکسی a24 نیز صادق است. این میان رده از باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی بهره می برد که با یک بار شارژ کامل در حالت معمول تا حداکثر دو روز دوام می آورد.

ولی اگر از گوشی هوشمند بسیار استفاده می کنید باتری گلکسی a24 حداکثر تا یک روز انرژی گوشی را تامین می کند. در بررسی های صورت گرفته اگر باتری گلکسی a24 حدود ۹۵ درصد شارژ داشته باشد می توانید حداکثر سه ساعت بازی مختلف با آن انجام دهید یا بیشتر از ۶ ساعت با آن به تماشای فیلم بپردازید.

گلکسی a24 از سرعت شارژ ۲۵ وات حمایت می کند. این شارژر می تواند در عرض نیم ساعت ۴۵ درصد و در یک ساعت ۸۰ درصد باتری را شارژ نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *