دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع کود درخت خرما و خصوصیات هر کدام

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کود درخت خرما انواع بسیار مختلفی را شامل می شود که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی کامل با انواع کود و تاثیر آن ها بر رشد درختان خرما آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی انتخاب بهترین کود برای درخت خرما چندان کار راحتی نیست زیرا یکی از مشخصه های درخت خرما توانایی ذخیره مواد غذایی در تنه درخت است که این توانایی موجب شده تا پاسخگویی و نشانه تغییرات درخت بعد از کوددهی چندان واضح و سریع نباشد.

آشنایی با انواع کود درخت خرما

بهتر است بدانید خرما در واقع از درختان مناطق گرمسیری به شمار می آید که گیاهی دو پایه بوده و ارتفاع آن از ۳ تا ۳۰ متر متغیر خواهد بود. برگ های این درخت شانه ای فرد دارند که لبه های آن برگشته به درون، دارای غلاف های کوتاه رشته ای، به رنگ سبز تا خاکستری، سخت و شکننده خواهند بود.

بهترین کود درخت خرما

این درخت بیشتر در شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا کشت می شد و بومی مناطق اطراف خلیج فارس خواهد بود. گل های نر خرما به رنگ سقید و گل های ماده آن نیز سفید رنگ هستند اما ظاهر کروی شکل خواهند داشت که میوه آن ها مستطیلی و بیضی شکل است. همچنین دارای رنگی زرد، قرمز و گاهی اوقات نیز ارغوانی می باشد و دانه های ان نیز راست و نوک تیز هستند.

به صراحت می توان گفت که حداقل دمای رشد برای درختان خرما ۱۰ درجه سانتی گراد و تنه آن در درجه منفی ۷ درجه سانتی گراد از بین خواهد رفت. جوانه های انتهایی این گیاه که توسط الیاف پوشیده شده اند می توانند تا منفی ۱۵ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل نمایند. خرما طالب تابستان های گرم و خشک است به ویژه هنگام رسیدن میوه به هوایی گرم و خشک و همچنین تغذیه ایده آل نیاز خواهد داشت.

توجه داشته باشید که به صورت معمول انتخاب بهترین کود برای درختان خرما یک کار دشوار خواهد بود زیرا این درخت مواد غذایی را در تنه خود نگهداری می کند و همین امر مجب شده تا پس از انجام کار کوددهی درختان تغییرات به سرعت مشخص شوند. دقت داشته باشید درخت خرما برای رشد مناسب به مواد مغذی بسیار زیادی نیاز خواهد داشت و به همین خاطر بایستی از کود هایی استفاده نمایید که سرشار از املاحی مانند فسفر، نیتروژن و پتاسیم خواهند بود.

کود های مناسب برای درخت خرما

  •  آرون گروپس

امروزه کود های زیادی در بازار وجود دارند که می توانید با کمک آن ها درخت خرمای تان را تغذیه نمایید اما در نظر داشته باشید که مناسب ترین کود برای درخت خرما کودی است که بتواند به خوبی تمام نیاز های درخت و خاک را برطرف نماید.

به همین منظور در ادامه سعی داریم تا چندین مورد از مناسب ترین کودها که به افزایش باروری درخت خرما کمک می کنند را به شما معرفی نماییم تا با بهره گرفتن از آن ها سلامت درختان تان را به بهترین شکل ممکم حفظ نمایید:

کود حیوانی برای درخت خرما:

در واقع استفاده از حیوانی برای درختان خرما موحب افزایش عملکرد و کیفیت بهتر محصول می شود و علاوه بر این خاک نخلستان و تهویه آن را تا حد زیادی بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که این کود بیشتر برای درختان بالای ۱۰ سال مورد استفاده قرار می گیرد که هر ۲ سال یک بار و مصرف حدود ۵۰ الی ۶۰ گرم برای هر درخت و بهمن ماه توصیه خواهد شد.

مزیت کود حیوانی برای درختان

کود مرغی:

بهتر است بدانید که ماده ی موجود در این نوع کود موجب افزایش عملکرد فیزیکی و شیمیایی خاک بستر شده و مشکل خشک شدن خوشه خرما را تا حد زیادی کاهش می دهد و در مقابل محصول آن را افزایش خواهد داد. کود مرغی دارای عنصر های فسفر، گوگرد، سدیم، نیتروژن و کلسیم می باشد و به همین خاطر کودی بسیار غنی برای نخل خرما به حساب خواهد آمد و همچنین در نگهداری رطوبت خاک نیز نقشی موثر خواهد داشت.

کود مرغی بیشتر برای خاک هایی مناسب خواهد بود که شور هستند و نیتروژن و فسفر کمتری دارند به گونه ای که هر چه خاک سبک تر باشد بازدهی کود نیز بیشتر خواهد شد. کود مرغی برای اضافه شدن به درخت خرما بایستی با کاه و کلش مخلوط شود و برای هر نوع درخت خرما مناسب نیست به علاوه نباید هر ساله مورد استفاده قرار بگیرد.

کود فسفر:

بهتر است بدانید که کود فسفر معمولا بایساتی با توجه به سن درخت به بستر اضافه شود اما مین آن در خاک های دارای کمبود ففسفر بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم خواهد بود. همچنین برای درختان بالای ۱۰ سال نیز باید بین ۱.۵ تا ۱.۷ کیلو مورد استفاده قرار گیرد و به علاوه این نوع کود بهتر است در بهمن ماه به نخل خرما اضافه گردد.

تاثیر کود مرغی بر گیاه

کود ازته برای درخت خرما:

این نوع کود انواع بسیار مختلفی را شامل می شود که مناسب ترین آن ها برای درخت خرما شامل نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم و اوره که میزان مصرف هر کدام برای نخل خرما متفاوت خواهد بود. میزان مصرف نیترات آمونیم برای درختان خرما به ازای هر سال سن درخت ۲۶۵ گرم می باشد.

میزان مصرف کود های اوره از جمله کود اوره فسفات به ازای هر سال سن درخت ۲۰۰ گرم و میزان سولفات آمونیوم نیز ۴۴۰ گرم خواهد بود. زمان کوددهی نخل خرما با کود ازته بایستی پیش از رنگ گیری خرما انجام گیرد و می توانید این کود را در ۲ مرحله، نصف آن در ماه اردیبهشت به صورت نواری در فاصله ۱.۵ متری تنه نخل و در عمق ۳۰ سانتی متری خاک دفن نمایید و سریعا آبیاری را انجام دهید. نصف دیگر آن نیز بایستی در اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند ماه به درختان خرما اضافه گردد.

کود پتاسه:

بهتر است بدانید کود پتاسه نیز یکی دیگر از کود های محبوب برای درخت خرما می باشد که اغلب در خاک های فقیر مورد استفاده قرار می گیرد و به ازای هر سال سن درخت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم برای نخل استفاده می شود. میزان مصرف کود پتاسیم برای درخت های خرما بالای ۱۰ سال بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم خواهد بود که بایستی در بهمن ماه به بستر درخت اضافه گردد.

استفاده از کود پتاسه برای درخت خرما

کود کمپوست:

کود کمپوست یک کود بسته بندی شده و مخصوص بای درخت خرما می باشد که توصیه می شود در پایان فصل زمستان درخت تان را تغذیه نمایید تا درخت برای تولید میوه در ماه های آینده آماده شود.

کشاورزان بیشتر از کود دامی بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم به ازای هر درخت نخل هر دو سال یک بار برای تامین نیاز های غایی گیاه و در برخی موارد از کود های معدنی به میزان ۰.۵ تا ۰.۹ کیلوگرم در نخل به ویژه به عنوان نیترات آمونیوم استفاده می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *