دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی شیائومی ۱۳ پرو و مشخصات فنی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

شیائومی ۱۳ پرو در دسامبر ۲۰۲۲ به همراه نسخه استاندارد به بازار چین معرفی شد. این گوشی نسبت به قبل با تغییراتی روبرو شده و از تراشه جدید اسنپدراگون نسل ۲ بهره می برد. با بررسی شیائومی ۱۳ پرو همراه ما باشید.

با ارائه شیائومی ۱۳ پرو به بازار؛ این برند نشان داد که هنوز در عرصه پرچمدارها حرف های زیادی برای گفتن داشته و به راحتی می تواند با قیمتی مناسب، امکانات عالی را در اختیار طرفدارانش قرار دهد. در ادامه به بررسی شیائومی ۱۳ پرو می پردازیم.

آشنایی و بررسی شیائومی ۱۳ پرو

بسیاری از طرفداران شیائومی منتظر ارائه شیائومی ۱۳ پرو بودند که سرانجام در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ این پرچمدار جدید به همراه شیائومی ۱۳ در بازار چین مورد رونمایی قرار گرفت. این دو گوشی؛ جانشین های شیائومی ۱۲ پرو و شیائومی ۱۲ می شوند که یکسال قبل معرفی شده بودند.

طراحی شیائومی ۱۳ پرو نسبت به قبل با تغییراتی همراه شده به ویزه در بخش طراحی دوربین های پنل پشتی، تفاوت های محسوسی را شاهد هستیم. مشخصات دوربین نیز تغییر یافته و از دوربین ۱ اینچی سونی که قبل از این در شیائومی ۱۲ اس اولترا به کار رفته بود، استفاده شده است.

بعد از بررسی شیائومی ۱۳ به عنوان نسخه کامپکت سری جدید پرچمداران شیائومی، در این مطلب قصد داریم به بررسی برادر بزرگتر و قدرتمند آن یعنی شیائومی ۱۳ پرو بپردازیم که علاوه بر سایز بزرگتر قصد دارد خود را به عنوان یکی از نامزدهای اصلی برای بهترین گوشی سال معرفی نماید.

به این ترتیب شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو رسما کار خود را شروع و به باور بیشتر افراد جایگزین های شایسته ای برای شیائومی ۱۲ و شیائومی ۱۲ پرو خواهند بود. حدودا سه سال بیشتر است که شیائومی ساخت گوشی های پرچمدارش را آغاز نموده و موفق شده در این زمینه پرطرفدار ظاهر شود.

می توان از گوشی های این برند به عنوان قاتلان پرچمدار یاد کرد چرا که با قیمت کمتری نسبت به گوشی های بالارده سایر برندها ارائه می شوند و قابلیت هایی در حد پرچمداران ارائه می دهند. سری گوشی های شیائومی ۱۳ به طور جهانی نیز عرضه می شوند و این در دسترس بودن اسمارتفون سبب شده تقریبا بیشتر افراد در اکثر کشورها بتوانند از آن بهره مند شوند.

  •  آرون گروپس

از سوی دیگر شیائومی ۱۳ پرو نیز با ۴ نسخه متفاوت به بازار روانه می شود که شامل نسخه های با پنل چرم مصنوعی یا سیلیکون پلیمر(با رنگ آبی)، پنل سرامیکی(با رنگ سبز) و پنل شیشه ای(با رنگ سفید) که فرم سنتی تر دارد، و پنل مشکی رنگ می باشند. در ادامه به بررسی بیشتر شیائومی ۱۳ پرو می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهری شیائومی ۱۳ پرو می توان گفت احتمالا در اولین نگاه تفاوت چندانی به ویژه با نسخه استاندارد در قاب پشتی مشاهده نکنید ولی با نگاه دقیق تر متوجه طراحی خمیده و متفاوت آن خواهید شد. پنل پشتی گوشی شیائومی ۱۳ پرو در رنگ آبی همانند نسخه استاندارد از چرم مصنوعی ساخته شده که در برابر خط و خش مقاوم نیست و نسبت به رنگ های دیگر وزن آن کمتر است.

این موضوع به دلیل استفاده از سرامیک براق برای رنگ های دیگر بوده که اختلاف وزنی حدودا ۲۰ گرم ایجاد شده است. نسخه سرامیکی شیائومی ۱۳ پرو بسیار راحت جاذب اثر انگشت و چربی است از این رو برای محافظت بیشتر و عدم کثیفی زیاد، از قاب شفاف ژله ای داخل جعبه گوشی استفاده کنید.

شایان ذکر است به کار رفتن سرامیک در پنل پشتی سبب سنگین تر شدن گوشی شده ولی این موضوع نسبت به سایر پرچمداران حس بهتری موقع استفاده از گوشی ایجاد می کند و مقاومت بیشتری در برابر خط و خش و ضربات دارد. ضمنا هرچند شیائومی ۱۳ پرو نسبت به شیائومی ۱۳ سایز بزرگتری دارد ولی اطراف نمایشگر آن حاشیه خیلی کمی داشته که سبب شده جمع  و جور به نظر برسد.

بررسی ها نشان می دهد شیائومی ۱۳ پرو حالت خمیده ای داشته و می تواند به راحتی در یک دست جای گیرد. همانطور که اشاره شد نسخه آبی رنگ با بافت چرمی وزن سبک تری (۲۱۰ گرم) داشته و با ابعاد ۸.۷*۷۴.۶*۱۶۳ میلی متر حس بهتری موقع در دست گرفتن القا می کند.

مسلما می دانید گوشی های با پنل شیشه ای هم حس خیلی خوبی منتقل می کنند و البته ظاهر بسیار خوبی به گوشی می بخشند. با این وجود در بررسی شیائومی ۱۳ پرو مشخص شد این جنس سبب شده تا حد بسیاری اثر انگشت و لک روی پنل پشتی باقی مانده و کمی آزاردهنده باشد.

به این ترتیب در صورت انتخاب نسخه شیشه ای حتما یک قاب باکیفیت خریداری کرده تا از بابت این موضوع خیال شما آسوده شود. ناگفته نماند شیائومی ۱۳ پرو در برابر گردو غبار و پاشش آب هم مقاومت خوبی داشته و از گواهی IP68 بهره می برد.

در ادامه بررسی طراحی شیائومی ۱۳ پرو باید اشاره کرد به علت طراحی خمیده نمایشگر، فریم آلومینیومی براق گوشی قطر زیادی نداشته و به طور خمیده به بخش پشت گوشی متصل شده و در استفاده طولانی مدت با توجه به وزن دستگاه اذیت کننده نیست.

برجستگی بزرگ مربعی شکل در پنل پشتی که سه لنز اصلی و فلش دو گانه ال ای دی به همراه لوگو لایکا در آن دیده می شود. این برجستگی نسبت به نسخه استاندارد کمی بزرگتر است. در پایین قاب پشتی نیز نشان شیائومی با فونت ریز نوشته شده و دیگر از نوشته های اضافی در بخش پشتی خبری نیست.

در لبه سمت راست گوشی شاهد حضور کلیدهای ولوم و پاور هستیم و در سمت چپ خبر خاصی نیست. در لبه بالایی فرستنده مادون قرمز، میکروفون و در لبه پایینی اسپیکر، پورت تایپ سی، میکروفون و پورت سیمکارت دیده می شود. که تنها دو سیمکارت را پشتیبانی و از کارت حافظه خبری نیست.

در مجموع باید گفت شیائومی در کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در شیائومی ۱۳ پرو از هیچ تلاشی دریغ نداشته و بهترین متریال را در این سری استفاده کرده است که به همراه طراحی چشم نواز نمی توان از آن انتقادی داشت و شیائومی ۱۳ پرو یکی از خوش ساخت ترین گوشی های بازار امسال محسوب می شود.

نمایشگر خمیده

نمایشگر خمیده شیائومی ۱۳ پرو حاشیه بسیار کمی داشته و حدود ۸۹.۶ درصد بخش جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده است. خمیده بودن صفحه شبیه نسل قبل سبب شده تقریبا از گوشه ها هیچ حاسیه ای مشاهده نشود و شیائومی ۱۳ پرو به گزینه ای خوب برای تماشای محتوای ویدیویی تبدیل گردد.

به طور کلی استفاده از صفحه نمایش خمیده برای گوشی های بزرگ به علت قطر زیاد و پنل جلویی بسیار بزرگ، انتخاب بهتری محسوب می شود و تجربه بسیار خوبی هنگام استفاده از گوشی ایجاد می کند. ضمنا دوربین سلفی نیز در هول پانچ کوچکی در بالا و مرکز نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو تعبیه شده است.

همچنین برای محافظت بیشتر از صفحه نمایش در برابر خط و خش و ضربه به گوریلاگلس ویکتوس نیز مجهز شده است. این نمایشگر ۶.۷۳ اینچی با پنل اولد سامسونگ و رزولوشن ۱۴۴۰*۳۲۰۰ پیکسل جزئیات و کیفیت خارق العاده ای دارد و به امکان نمایش یک میلیارد رنگ را فراهم می کند.

رنگ ها در این صفحه نمایش با کنتراست و دقت بالایی نمایش داده می شوند و شیائومی ۱۳ پرو از فناوری HDR 10+ و دالبی ویژن نیز پشتیبانی می کند. به این ترتیب اگر محتوای مدنظر از این قابلیت ها پشتیبانی نماید تجربه ای بی نقص و عالی با شیائومی ۱۳ پرو خواهید داشت.

در ضمن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر به کمک فناوری LTPO به طور خودکار بین ۱ و ۱۲۰ هرتز با توجه عملکرد کاربر تغییر می یابد. همچنین تجربه روان آن سبب مصرف بهینه انرژی و باتری می شود. نرخ لمسی ۲۴۰ هرتزی اگرچه خیلی بالا نبوده ولی موجب می شود تاحدی پاسخ دهی نمایشگر به ویژه در بازی ها بهتر باشد.

ناگفته نماند سنسور اثر انگشت اپیتکال نیز روی نمایشگر تعبیه شده و روشنایی ۱۲۰۰ نیت در  حالت دستی و ۱۹۰۰ نیت در حالت اتومات، بهره گیری از شیائومی ۱۳ پرو را در محیط های بسیار تاریک و بسیار روشن راحت تر می نماید. در مجموع نمایشگر بسیار باکیفیت و ظاهر زیبای شیائومی ۱۳ پرو سبب شده یکی از بهترین نمایشگر های گوشی های پرچمدار را با خود همراه نماید.

دوربین فوق العاده

از مزیت های مهم شیائومی ۱۳ پرو می توان به دوربین فوق العاده آن اشاره کرد. شیائومی در بخش دوربین تلاش زیادی به کار بسته و نشان داده می تواند دوربین باکیفیتی برای عکاسی و فیلمبرداری موبایلی ارائه دهد. پس از همکاری موفق شیائومی با کمپانی لایکا در گوشی شیائومی ۱۲s اولترا در شیائومی ۱۳ پرو نیز شاهد این همکاری می باشیم.

این موضوع سبب شده علاوه بر تغییر اساسی در لنزهای استفاده شده، ترکیب رنگ و شارپنس بسیار بهتری در عکس ها نیز مشاهده شود. لنزهای اصلی ۵۰.۳ مگاپیکسل یک اینچی؛ ۵۰ مگاپیکسل تله فوتو با زوم اپتیکال ۳.۲ برابر و ۵۰ مگاپیکسل اولتراواید مجموعه دوربین شیائومی ۱۳ پرو را تشکیل می دهند.

با این دوربین ها تصاویری با جزئیات عالی و رنج دینامیکی بسیار خوب به ثبت می رسد. کنتراست و دقت رنگ ها نیز کاملا شگفت انگیز هستند. هنگام عکاسی توسط گزینه لایکا می توانید از دو نوع تصویربرداری با کمک هوش مصنوعی بهره گرفته و عکس های زیبا، روشن و با رنگ های واقعی بدون دستکاری کمتر داشته باشید.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی نیز تصاویر باکیفیت و روشنایی خوبی را به ثبت می رساند و امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰ پیکسل با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه نیز با این لنز فراهم است. همچنین امکان فیلمبرداری ۸k با ۲۴ فریم و ۴k با فریم ۲۴/۳۰/۶۰ نیز با شیائومی ۱۳ پرو وجود دارد که توسط لرزشگیر اپتیکال جزئیات زیاد، نویز کم و رنگ های زنده خواهید داشت.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی سخت افزاری شیائومی ۱۳ پرو بایستی گفت که تفاوتی در پردازنده استفاده شده آن با نسخه استاندارد وجود ندارد و به تراشه جدید و قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز است. برای شیائومی ۱۳ پرو حافظه های رم ۸ و ۱۲ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۱۲۸/۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده که این حافظه پر سرعت سبب افزایش سرعت لود و اجرای برنامه ها و بازی ها می شود.

در استفاده روزانه از گوشی تفاوت خاصی نسبت به نسل قبل مشاهده نمی شود ولی هنگام بازی یا اجرای برنامه های سنگین این تراشه کاملا پیشرفته و بهینه شدن را نشان می دهد. شیائومی ۱۳ پرو بازی های سنگین گرافیکی نظیر کالاف را با بیشترین جزئیات و نرخ فریم ۶۰ به آسانی اجرا می کند.

ضمنا به خاطر مصرف انرژی کم و بهینه شدن نسل جدید پردازنده نیز دمای کمتری در استفاده طولانی مدت از دستگاه ایجاد می شود. می توان گفت شیائومی سعی کرده تا در این گوشی از هیچ چیزی چشم پوشی نکند و این موضوع در عملکرد سخت افزاری عالی آن مشهود است.

تراشه ۴ نانومتری این گوی سرعت و عملکرد بسیار چشم گیری برای کارهای سنگین از خود نشان می دهد. در ضمن مسئولیت پردازش های گرافیکی نیز بر عهده آدرنو ۷۴۰ می باشد که عملکرد خیلی خوبی داشته و کاملا رضایت بخش می باشد. در بخش نرم افزاری نیز شیائومی ۱۳ پرو مانند نسخه استاندارد جزو اولین اسمارتفون های شیائومی است که از روز اول به رابط کاربری MIUI 14 و اندروید ۱۳ مجهز است.

این رابط کاربری نکات مثبت زیادی از حمله سرعت بیشتر و بهینه تر شدن به همراه باگ های کمتر دارد. MIUI 14 امکان تغییر سایز و ظاهر برخی از آیکون های برنامه ها را می دهد و اکثر برنامه های اضافی و نالازم شیائومی حتی می استور را می توانید حذف کنید. همچنین امکانات شخصی سازی متنوع و زیادی در این رابط کاربری وجود دارد که تا حد ممکن تجربه استفاده از شیائومی ۱۳ پرو را بهتر و جذاب تر می نماید.

باتری و شارژ

شیائومی ۱۳ پرو به باتری ۴۸۲۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که به لطف تراشه جدید و با مصرف بهینه انرژی در یک استفاده معمولی و روزمره یک روز انرژی داشته و در صورت استفاده سنگین بعد از ۶ ساعت به شارژ مجدد نیاز پیدا می کند. با نیم ساعت تماشای فیلم حدود ۶ درصد و نیم ساعت بازی حدود ۸ درصد از شارژ باتری گوشی کاهش می یابد.

خبر خوب این است که شیائومی هنوز به حذف شارژر داخل جعبه اقدام نکرده و آداپتور فست شارژ ۱۲۰ واتی در آن قرار داد که در عرض ۲۲ دقیقه شارژ صفر تا صد را انجام می دهد. همچنین با ۹ دقیقه شارژ حدود ۵۰ درصد باتری شارژ می شود که می توانید به راحتی کارهای ضروری خود را انجام دهید. همچنین شیائومی ۱۳ پرو از قابلیت های پاور Delivery 3، شارژ سریع ۴+، شارژ بی سیم ۵۰ وات نیز پشتیبانی می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *