دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی MIUI 14 رابط کاربری با ویژگی های جدید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

رابط کاربری جدید شیائومی موسوم به MIUI 14 از همیشه ساده تر و تمیزتر شده و با امکانات متنوعی که در اختیار کاربر قرار می دهد تجربه منحصر به فردی را به همراه دارد. در این مطلب به بررسی MIUI 14 می پردازیم.

در مراسم معرفی سری شیائومی ۱۳ از رابط کاربری MIUI 14 رونمایی شد. این رابط کاربری جدید اکنون ساده تر و تمیز تر شده و امکانات متنوعی در زمینه حریم خصوصی و نوتیفیکیشن ها ارائه می دهد. در ادامه به بررسی MIUI 14 می پردازیم تا با تغییرات ایجاد شده در آن آشنا شوید.

آشنایی و بررسی  MIUI 14

در مراسم معرفی سری شیائومی ۱۳ از رابط کاربری MIUI 14 رونمایی شد. بروزرسانی جدید رابط کاربری گوشی های شیائومی بر اساس اندروید ۱۳ می باشد. در ادامه به بررسی MIUI 14 پرداخته تا با ویژگی های این نسخه و گوشی هایی که آپدیت رابط کاربری MIUI 14 را دریافت می کنند، آشنا شوید.

رابط کاربری MIUI 14

تقریبا یک سال بعد از معرفی MIUI 13 رسما از نسخه جدید رابط کاربری یعنی MIUI 14 رونمایی شد. رابط کاربری بیشتر از همه به دلیل باگ های عجیبی که داشت، شناخته شده بود، اما شیائومی در چند سال اخیر توانسته تا حدود قابل توجهی آن را بهبود بخشد و تجربه کاربری بهینه تری در اختیار کاربران بگذارد.

اکنون بیشتر کاربران امیدوار هستند که با انتشار MIUI 14 با باگ های کمتری نسبت به نسخه های قبلی به ویژه MIUI 13 مواجه شوند. ولی باید دید شیائومی تا چه اندازه در این زمینه موفق خواهد بود. البته باگ ها فقط یک جنبه بوده و جنبه دیگر ویژگی های رابط کاربری MIUI 14 می باشند.

شیائومی تلاش کرده تا حد ممکن با اضافه کردن ویژگی های متنوع و جدید، این رابط کاربری را رقیبی جدی برای One UIسامسونگ قرار دهد و اگر می خواهد همچنان با کره ای ها رقابت داشته باشد، بایستی علاوه بر رفع باگ ها، به ویژگی های جدید نیز نیم نگاهی نماید.

  •  آرون گروپس

MIUI 14 پوسته ای خیلی سبک تر از قبل بوده که اکنون حافظه کمتری را اشغال نموده و تعداد برنامه های غیرقابل حذفش به حداقل رسیده است. در این بروزرسانی سریعا اپ هایی که خیلی کم از آن ها استفاده می شود، فشرده سازی نمایید. در قسمت نوتیفیکیشن ها نیز تمام برنامه های جدید جهت ارسال نوتیفیکیشن ابتدا بایستی از کاربر مجوز دریافت کنند.

همچنین این رابط کاربری از موتور جدیدی برخوردار است که زیر هسته اندروید جای گرفته و به توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث اجازه می دهد تا برنامه های بهتر و روان تری بسازند. این ساز  و کار جدید موجب می شود مصرف انرژی اپ های شخص ثالث تا ۲۲ درصد کاهش یابد.

شایان ذکر است رابط کاربری جدید MIUI 14 برای کاربران شیائومی، ردمی و پوکو انتشار یافت. بررسی ها نشان می دهد شیائومی آخرین پوسته اندروید سفارشی اش را بهینه ترین و ساده ترین MIUI تاحالا نامیده و ویژگی های جدیدی را برای آن معرفی می کند.

ویژگی های جدید MIUI 14

سوال اینجاست که MIUI 14 با چه ویژگی های جدیدی همراه شده است؟ در پاسخ باید اذعان داشت که برخی از تغییرات زیربنایی این نسخه رابط کاربری شامل بهینه سازی در سطح هسته در شیوه عملکرد سی پی یو و جی پی یو در کنار سیستم عامل سبک تر و استفاده کمتر حافظه است.

چیزی که اغلب در هر نسخه جدید MIUI مشاهده می شود. در ضمن شیائومی مدعی است که رابط کاربری MIUI 14 تا ۸۸ درصد سرعت و عملکرد بهتری داشته و تا ۱۶ درصد مصرف باتری نیز صرفه جویی می شود. البته دقت کنید که ممکن است در مدل های مختلف تفاوت عملکردی وجود داشته باشد. در ادامه بررسی MIUI 14 با ویژگی ها و قابلیت های شاخص این رابط کاربری آشنا می شوید.

۱. ویژگی یادآوری تصاویر در گالری و تشخیص متن

با تغییرات MIUI 14 اسمارتفون شما می تواند متن را در تصاویر داخل برنامه گالری شناسایی کند. همچنین این رابط کاربری یک قابلیت حافظه جدید در برنامه گالری دریافت کرده که ON THIS DAY نام داشته و شبیه آن چیزی است که در گوگل فوتو مشاهده کردیم.

با تشخیص حروف و متن در تصاویر می توانید سریعا آن ها را کپی نمایید. البته در ابتدا این قابلیت تنها از ۸ زبان پشتیبانی دارد. شیائومی می گوید، پردازش های مرتبط با این ویژگی به طور کاملا آفلاین و در خود دستگاه صورت می گیرد.

به کمک قابلیت ON THIS DAY  نیز می توانید تصاویری را که در سال های قبل در همان روز ثبت کرده اید را برای شما نمایش می دهد تا خاطرات گذشته تداعی شود. این ویژگی در گوگل فوتو به اسم مموری وجود دارد.

۲. پنجره پاپ آپ دسترسی به اپ ها

۳. شخصی سازی نمودن آیکون ها

به کمک ویژگی جدید سوپر آیکون در MIUI 14 می توان سایز پوشه ها را بزرگتر یا کوچکتر نمود. بررسی ها نشان می دهد این ویژگی اساسا به کاربر اجازه داده تا سایز دلخواه را برای هر آیکونی در صفحه اصلی تنظیم نماید. می توان یک آیکون سفارشی را هم از همین صفحه تنظیم نمود.

فعلا فقط ۴ طرح آیکون وجود دارد ولی ممکن است در بروز رسانی های آینده، طرح بندی های بیشتری دیده شود. به این ترتیب می توانید رو آیکون مدنظر را چند لحظه ای لمس و سپس روی گزینه ست آیکون ضربه زده و بعد صفحه ویژگی جدید نمایش داده می شود که در آن امکان تغییر اندازه آیکون فراهم است.

همچنین ویژگی جدید دیگری به اسم pets& plants به کاربر اجازه داده حیوانات خانگی یا گیاهان کوچک را به صفحه اصلی اضافه نموده و با ضربه زدن روی آن ها انیمیشن هایی نمایش داده می شود. این ویژگی به جز ارائه یک حیوان خانگی مجازی کار دیگری انجام نمی دهد.

هنوز هیچ کارکرد دیگری مثل تعامل واقعی با حیوان خانگی یا گیاه وجود ندارد ولی ممکن است در آپدیت های آینده ارائه شوند. به این ترتیب با بهبود جلوه های بصری در MIUI 14 می توانید در ۴ سایز مختلف اندازه آیکون ها را تغییر دهید و حتی یک حیوان خانگی یا گلدان دیجیتال به صفحه هوم گوشی خود اضافه نمایید.

۴. بهینه سازی قابلیت اتصال به دیگر دستگاه ها

بررسی ها نشان می دهد شیائومی به فرایند جفت سازی و اتصال گوشی به دیگر گجت ها هم پرداخته و آن را بهینه سازی نموده است. به گفته این برند در MIUI 14 سریعتر می توانید به هدفون های بلوتوثی وصل شده و سرعت اتصال به تلویزیون های هوشمند هم ۱۲ درصد ارتقا یافته است. اضافه بر این سرعت انتقال تصاویر بین گوشی و دیگر دستگاه ها هم تا ۷۷ درصد بیشتر شده است.

در ضمن مدیریت هدفون ها هم ساده تر از همیشه شده است. فقط با کشیدن و رها کردن آیکون هدفون می توانید آن را به دیگر دستگاه ها وصل کنید. در ضمن با انتخاب آیکون هدفون می توان سریعا به تنظیمات صوتی آن دسترسی یافت.

۵. ارتقای حریم خصوصی

تغییرات MIUI 14 سبب ارتقای حریم خصوصی و افزایش امنیت اطلاعات کاربر شده است. این نسخه جدید دارای ویژگی محافظت جدید ضد کلاهبرداری می باشد که به صورت خودکار تماس ها و پیام های دریافتی را برای خطرات امنیتی ردیابی و بررسی می نماید و با یک دستیار هوشمند همراه است. همچنین درباره برنامه های غیر قابل اعتماد هشدار می دهد.

در ضمن در باره کد تایید ارسال شده نیز هشدار صادر می کند. به طور کلی در بررسی MIUI 14 حریم خصوصی پیشرفت های خوبی پیداکرده است. این بروزرسانی تقریبا همه پردازش های خود را درون دستگاه انجام داده و هیچ داده ای در سرورهای این شرکت پردازش نمی شود. به گفته شیائومی بیش از ۳۰ سناریو برای پردازش های محلی در نظر گرفته شده است.

۶. اضافه شدن بخش خانواده

شیائومی بخش جدیدی برای مدیریت دستگاه های یک خانواده به رابط کاربری MIUI 14 اضافه کرده است. در این قسمت می تواند با حداکثر ۹ نفر از اعضای خانواده خود یک فضای مشترک ایجاد و سرویس ها و دیگر محتوا مانند فضای ابری و آلبوم های عکس را اشتراک گذاری کرد.

ضمنا در این نسخه می توان برای مدت زمان استفاده کودکان از دستگاه، زمان تعیین کرد و همچنین به وضعیت افراد مسن خانواده و شاخص هایی مانند سطح اکسیژن خون و ضربان قلب آن ها دسترسی یافت. به این ترتیب می توانید اطلاعات مربوط به سلامت سالمندان را بررسی نمود.

۶. پشتیبانی از فناوری صدای بلوتوث ال ای

یکی از مهمترین ویژگی در بررسی MIUI 14 پشتیبانی از فناوری بلوتوث ال ای است. این فناوری در واقع نسل بعدی اتصال صوتی بی سیم می باشد و علاوه بر افزودن کدک کیفیت بالا LC3، از قابلیت Auracast بر بستر بلوتوث هم پشتیبانی می نماید. با این ویژگی یک  اسمارتفون می تواند به عنوان یک منبع پخش صدا عمل و به تعداد فراوانی دستگاه بلوتوث دیگر صدا پخش نماید.

به طور مثال همزمان با دوست خود به گوش دادن یک آهنگ پرداخته و هر دو از ایرباد یا هدفون های خود استفاده نمایید. البته برای بهره مندی از ویژگی Auracast نیز هم دستگاه گیرنده و هم فرستنده بایستی از آن به طور سخت افزاری پشتیبانی داشته باشد.

۷. افزایش سرعت سیستم عامل و کاهش حجم آن

بررسی ها نشان می دهد حجم رابط کاربری MIUI 14 نسبت به نسخه قبلی کمتر شده است. به گفته شیائومی این نسخه ۲۳ درصد کاهش حجم پیدا کرده است. نسخه جدید قرار است ۱۳ گیگابایت حجم داشته که از چندین نسخه قبلی هم کمتر است. کاربران حتی می توانند برنامه های سیستمی بیشتری را از گوشی حذف نمایند.

البته برنامه های ضروری مانند تلفن، مخاطبین، پیامک و دوربین امکان حذف شدن را ندارند. شیائومی می گوید در این نسخه اپ های متفرقه به لطف الگوریتم جدید پردازشی روان تر اجرا می شود و تا ۲۲ درصد مصرف باتری کمتری نسبت به نسخه های قبلی وجود دارد.

البته به گفته شیائومی این الگوریتم فقط در گوشی های با اسنپدراگون ۸ نسل ۱، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون نسل ۲ در دسترس است. اضافه بر این میزان روانی و سرعت این نسخه هم تا ۸۸ درصد بهبود یافته است و مصرف باتری کلی سیستم عامل هم تا ۱۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین شیائومی به حریم خصوصی توجه ویژه ای نموده و در این نسخه هیچ داده ای از کاربر به طور ابری پردازش نخواهد شد و اطلاعات حدود سی برنامه سیستمی همانطور که اشاره شد همگی به شکل آفلاین و درون خود دستگاه پردازش می شوند.

۸. طرح بندی متفاوت پوشه ها

از دیگر ویژگی های جدید در بررسی MIUI 14 امکان طرح بندی متفاوت پوشه ها می باشد. می توانید تنظیم نمایید که به طور مثال ویجت برنامه ها در فولدر کوچک یا بزرگ نشان داده شوند. فعلا دو طرح بندی وجود دارد و با فرض این که در آینده طرح بندی های جدیدی ارائه می شود.

تنها کاری که باید انجام دهید ساخت یک ویجت بوده و سپس به رابط ویرایش مربوطه رفته و گزینه ای برای تغییر طرح به همراه پیش نمایش آن در بالا خواهید داشت. همچنین می توانید با فعال سازی هایلایت اپ ها برنامه ها بر اساس میزان استفاده شما در پوشه پیشنهاد داده شوند. در ضمن ویجت های جدیدی نیز در این نسخه در دسترس می باشد.

به این ترتیب منو ویجت ها در MIUI 14 اکنون با ظاهر متفاوتی نسبت به نسخه های قبل در دسترس است. در سیستم عامل MIUI 14 میتوان نوتیفیکیشن های دائمی هر اپ را مستقیما از درون پنل نوتیفیکیشن غیر فعال نمود در ضمن بخش کنترل سنتر نیز اکنون طراحی جدیدی داشته و از کنترل سنتر قدیمی خبری نیست.

از دیگر ویژگی های رابط کاربری جدید MIUI 14 عبارت است از:

  • باز طراحی اپلیکیشن ساعت و حالا با ظاهر مدرن تر و هماهنگ تر با سایر بخش ها در دسترس است. بخش تایمر، زنگ هشدار، و ساعت همگی تغییر یافته و ظاهر جدیدتری پیدا کرده اند.

  • اضافه شدن یک مدیا پلیر جدید به امکانات MIUI 14 تا براحتی موسیقی از طریق ویجت مستقیما کنترل شود.
  • امکان حذف برنامه ساعتت و اضافه شدن برنامه کنترل خانه هوشمند

چه گوشی های MIUI 14 را با خود همراه دارند؟

به گفته شیائومی بروزرسانی جدید MIUI 14 ابتدا در همه گوشی های سری شیائومی ۱۳ در دسترس است و از ماه های ژانویه / فوریه ۲۰۲۳ برای گوشی های سری شیائومی ۱۲، سری شیائومی ۱۲ اس، میکس فولد ۲، سری شیائومی k50 و … ارائه می شود. در ضمن این تاریخ مخصوص کاربران چینی بوده و هنوز تاریخ انتشار MIUI 14 برای کاربران دیگر کشورها اعلام نشده است.

در پایان نیز به منظور آنایی با دیگر محصولات شیائومی همچون شیائومی سی وی ۲ و شیائومی بوک ایر ۱۳ می توانید از این لینک ها دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *