دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیوه آموزش ابراز احساسات به کودک و لزوم انجام این کار

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید یکی از دغدغه اصلی والدین در مورد تربیت کوکان آموزش ابراز احساسات می باشد که نیازمند یک سری ترفندها می باشد به همین خاطر، در این مقاله شما عزیزان را با طریقه آموزش ابراز احساسات کودک آشنا خواهیم کرد.

اکثر افراد در دوران کودکی بارها جمله “گریه نکن و یا اشکهایت را پارک کن” را بارها شنیده اند  و در حقیقت در این موقعیت کودک دیده و شنیده نمی شوند و کودک متوجه می شود که احساسات او مهم نیست و در نتیجه منجر به ایجاد یک سری مشکلات خواهد شد  بنابراین، به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب ابراز احساسات کودک همراه ما باشید.

شاید برای اکثر والدین آموزش بیان احساسات و مدیریت آن ها به کودکان کمی سخت باشد و در واقع توصیف احساساتی مانند ترسیدن یا هیجان زدگی و غمگین بودن برای اکثر بچه ها دشوار است و به دلیل اینکه احساسات کودکان بر روی هر انتخاب آن ها تاثیر گذار است از این رو بهتر است نحوه  ابراز احساسات به فرزندتان را آموزش دهید.

آشنایی با روش های ابراز احساسات کودک

ابراز احساسات کودک با چند روش کاربردی

در واقع می توان گفت والدین با انجام یک سری کارها می توانند فرزند دلبندشان را تشویق نمایند که به روش سالمی احساسات خود را ابراز کنند و البته این نکته را نیز فراموش نکنید که ابراز بیش از حد احساسات  باعث ایجاد این احساس در کودکتان می شوند که تمام دنیا حول مشکل او می چرخد از این رو، تعادل در انجام کار بسیار مهم است به همین خاطر در ادامه مطلب با نحوه ابراز احساسات کودکان آشنا خواهید شد.

لزوم آموزش ابراز احساسات به کودکان

کودکان با شناختن احساسات خود کمتر دچار سرکشی و پرخاشگری می شوند  و در واقع آن دسته از کودکانی که می توانند احساساتی مانند “من عصبانی هستم” را بگویند احتمال کمتری در آن ها وجود دارد که دیگران را کتک بزنند  و همچنین آموزش احساسات به کودکان باعث می شود تا فرزند دلبندتان از نظر ذهنی و روانی تقویت شود و در آینده نیز از عهده زندگی بر آیند که بهتر است بدانید یکی از ارکان های اساسی هوش هیجانی مهارت ابراز احساسات در کودکان است.

آموزش ابراز احساسات کودک

نحوه آموزش ابراز احساسات به کودکان

همانطور که می دانید برای رشد کودکان سال های اول زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا، در این دوره از زندگی کودکان درباره دنبای اطراف خود اطلاعاتی به دست می آورند  و در کنار این موضوع کودکان درباره احساسات خود و طریقه ابرار آن نکات زیادی را یاد می گیرند که در این دوره از زندگی کودکان باید بدانند که چگونه ابراز احساسات به فرزندشان را آموزش دهند که جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد و با کمک مراحل زیر می توانید به کودکتان آموزش دهید که چگونه احساساتش را ابراز کند.

  •  آرون گروپس

پاسخ دادن به نشانه های کودک :

یکی از بهترین زمان ها به منظور آموزش ابراز احساسات به فرزندتان زمانی است که شما را صدا می زد که تصور برخی از افراد این است که پاسخگویی به کودک باعث لوس شدن او می شود در صورتی که تصور کاملاً اشتباهی است و بهترین کار این است که به موقع و به شکل مناسب به صدا زدن او توجه کرده تا متوجه شود که به او گوش می دهید و در واقع آن دسته از افرادی که به گریه فرزندشان اهمیت نمی دهند در آینده دچار مشکلات رفتاری خواهند شد.

ابراز احساسات به کودکان با چند روش

هماهنگ شدن با نیاز کودک :

درک کودک نوپا برای برخی از والدین کمی دشوار است و این باعث می شود که کودکان قشقرق به پا کرده و تحمل چنین وضعیتی برای والدین سخت می باشد بنابراین، بهتر است آرامش تان را حفظ نمایید و در واقع این نوع رفتار کودک مرحله طبیعی از رشد او می باشد  و وظیفه والدین است است که در این وضعیت احساس امنیت لازم را به کودک شان دهند تا او بتواند احساساتش را بیان کند  و در صورتی که  متوجه نیاز او نشدید به چشمان کودک نوپا نگاه کنید تا متوجه شوید.

صحبت کردن در مورد احساسات تان :

همانطور که می دانید والدیم الگوهای خوبی برای فرزند هستند بنابراین بهتر است شما نیز احساسات خود را ابراز کنید تا کودک تان از شما یاد بگیرد مثلاً می توانید بگویید که “من عصبانیم که هیچ کسی در کارهای خانه به من کمک نمی کند و باید تمام کارها را خود انجام دهم و خسته شدم” با این کار فرزندتان متوجه می شود که شما چه احساسی دارید  و در واقع او نیز یاد می گیرد که احساساتش را ابراز کند.

ترفند های ابراز احساسات کودکان

پذیرا بودن :

کودک دلبندتان باید بداد که همیشه در کنارش هستید از این رو با کلمات و همچنین زبان بدن خود این موضوع را به او نشان دهید  و در واقع می توان گفت تماس چشمی با کودک تان داشته باشد و در سطح او بنشیند و این نکته را به خاطر داشته باشید که دست و پاهایتان را به شکل ضربدری قرار ندهی زیرا حالت دفاعی می باشد و اجازه دهید کودک تان حرفایش را بزند و شما نیز به حرف هایش توجه نمایید. و در واقع می توانید با گوش دادن به صحبت هایش به او نشان دهید که او را درک می کنید.

سرکوب نکردن احساسات فرزندان :

با سرکوب کردن احساسات کودکتان او این پیام را دریافت می کند که احساساتش برای والدین مهم نیست بنابراین از جملاتی مانند ” آنقدر غر نزن، همیشه یک مشکل داری، اجازه نداری اینگونه عصبانی شوی” استفاده نکنید زیرا، با گفتن این جمله کودک احساس می کنند لیاقت توجه شما را نداشته و این باعث کاهش عزت نفس در او خواهد شد.

روش های ابراز احساسات کودکان

یاد دادن درخواست کمک به فرزندان :

بهتر است به فرزندتان یاد دهید که چگونه درخواست کمک کنند و در واقع به کودک تان نشان دهید که چگونه خودتان این کار را انجام می دهید تا او هم از شما یاد بگیرد زیرا الگوی کودکان والدین هستند.

ارائه دادن راه های جایگزین خشم :

به فرزندتان به خصوص در دوره نوجوانی بهتر است آموزش دهید که خالی کردن خشم بر سر دیگران اصلاً درست نیست  و در زمان عصبانیت بهتر است از روش هایی مانند ورزش، دویدن و روش های دیگر خشم تان را ابراز نمایید که در واقع می توان گفت روش مثبتی می باشد.

تشویق فرزندان :

در هر زمانی که کودکان به روش مناسب توانست احساساتش را ابراز کند می توانید اقدام به تشویق کنید زیرا، با تشویق کودکان تمایل بیشتری به تکرار آن دارد در نتیجه هر بار به راحتی می تواند احساساتش را ابراز کند.

شما عزیزان با کلیک بر روی کنترل خشم کودکان و رفتار با کودک زورگو می توانید بیشتر با این موضوعات آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *