این گیاه زینتی و بسیار با دوام به دلیل برگ های زیاد در راس همواره مورد توجه بوده است. بیشتر از ۵۰۰ گونه مختلف از سیپروس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری افریقا و امریکا مشاهده شده است. گزارش شده حتی ارتفاع برخی گونه ها تا ۵ متر هم می رسد.

تعدادی از گونه های سیپروس رشد کندی دارند که به عنوان گیاهان آپارتمانی و زینتی مورد استفاده واقع می شوند. برگ های باریک این گیاه ، در نوک ساقه نرم و به شکل گروهی جمع شده اند. در فصل بهار و تابستان بین این برگ های کوچک همانطور که اشاره شد گل های سفید یا قهوه ای کوچکی نمایان می شوند.

قابل ذکر است برگ های گیاه خطی شکل و زبر هستند و رنگ سبز کاملا تیره ای دارند. هر ساقه گیاه به شکل جداگانه رویش داشته و در انتها به برگ هایی ختم می شود که شبیه چتر باز می شوند. بلندترین گونه سیپروس ارتفاعی تا ۱۵۰ سانتی متر داشته و به نواحی باتلاقی ماداگاسکار دیده می شود. و کوتاه ترین گونه این گیاه تنها ۳۰ سانتی متر ارتفاع دارد.

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه سیپروس

گیاه سیپروس جزو گیاهان زینتی، زیبا و مناسب پرورش در آپارتمان بوده و از آنجا که در مکان های باتلاقی و مرطوب رویش دارد، با فراهم کردن شرایط رشد مناسب می توان به پرورش آن اقدام کرد. ضمنا این گیاه ارزان قیمت ترین گیاه زینتی است که با توجه به شرایط نگهداری ساده اش می توان به راحتی آن را در منزل نگهداری و تکثیر نمود.

در ادامه به شرایط مورد نیاز رشد این گیاه اشاره می شود.

۱. رطوبت زیاد

مهمترین فاکتور رشدی گیاه سیپروس، نیاز رطوبتی بالای آن است. باید برای پرورش این گیاه حتما به فاکتور رطوبت دقت زیادی داشته باشید. سعی کنید هر دو روز در هفته سطح برگ ها را غبارپاشی نمایید. و در روز های گرم سال هر روز غبارپاشی صورت گیرد و در زمستان هفته ای یک مرتبه این کار انجام شود. و اگر گیاه در زمستان دچار خزان شد غبارپاشی انجام نشود.

۲. دمای بیشتر از ۱۰ درجه سانتی گراد

قابل ذکر است نخل مرداب در محدوده دمایی ۱۰-۳۵ درجه سانتی گراد رویش خوبی دارد. در زمستان دمای محیط گیاه سیپروس نباید از ۱۰ درجه سانتی گراد افت کند. در این فصل خزان گیاه جای نگرانی نداشته زیرا با گرم شدن هوا دوباره رویش خود را آغاز می کند. بهتر است در زمستان همه ساقه های گیاه از سطح خاک جمع شده تا در بهار مجددا سبز شده و چهره زیباتری داشته باشد.

باید اشاره کرد همه گونه های سیپروس می توانند تا ۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند ولی نباید در معرض نور آفتاب شدید واقع شوند. همچنین دمای کمتر از ۱۰ درجه زمستان را هم تحمل می کنند ولی اگر این مدت طولانی شود گیاه ممکن است از بین برود.

۳. نور زیاد و غیر مستقیم

سیپروس به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. البته در صورتی نور زیاد را می پسندد که ریشه ها و خاک آن دائما خیس باشد. به عبارتی نور زیاد به همراه آبیاری زیاد را می پسندد. ضمنا گیاه در شرایط آفتاب نیمه یا در سایه ای که دائما نور داشته باشد هم رویش دارد.

۴. آبیاری فراوان

همانطور که ذکر شد سیپروس در باتلاق ها رویش دارد. از این رو به آبیاری فراوانی نیاز داشته و نباید آبیاری در طول سال متفاوت باشد. بلکه باید در تمام فصول به یک اندازه مورد آبیاری قرار گیرد. نکته ای که درباره این گیاه هست برخلاف سایر گیاهان که به گلدان با زهکشی خوب نیاز دارند ، اینطور نبوده و باید سیپروس در گلدان بدون زهکش کاشته شود.

به طوری که زیر گلدان همیشه پر آب بوده و حالت مردابی ایجاد شود. دقت کنید در تابستان با افزایش درجه حرارت باید غبارپاشی هم صورت گیرد. به این ترتیب در بهار و تابستان هر روز گیاه را مورد آبیاری قرار داده و در زمستان و پاییز کوددهی قطع شود.

۵. خاک سنگین

سیپروس برای رشد به خاک سنگین نیاز دارد از این رو باید بستر کشت آن سنگین انتخاب شود تا رطوبت را در خود نگه داشته و نیاز رطوبتی گیاه تامین شود. به این ترتیب از مخلوط خاک رس(بهتر است رس زیاد بوده تا حالت مردابی ایجاد شود. )، خاک باغچه و ماسه بستر رشد گیاه فراهم شود.

۶. کود محلول

برای تقویت رشد گیاه سیپروس می توانید در فصل رشد (بهار و تابستان) از کودهای محلول در آب استفاده نمایید. این کودها باید به اندازه تعیین شده در آب حل شده و هر دو هفته یک بار مانند آبیاری به پای گیاه اضافه شود. بهتر است بعد از سه تا ۴ بار آبیاری برای تقویت گیاه آن را با کود محلول یا مایع تغذیه کنید.

۷. تعویض گلدان

نباید در فواصل زمانی کوتاه نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید. زیرا هنگامی که گیاه سیپروس در گلدان کاشته می شود، ریشه زایی زیادی صورت گرفته که به رشد بهتر سیپروس کمک می کند. به این ترتیب موقعی تعویض گلدان صورت گیرد که ریشه به حدی رسیده که نمی تواند آب جذب کند و از گلدان بیرون بزند. ضمنا موقع عوض کردن گلدان این کار را با احتیاط انجام دهید تا به ریشه ها آسیب وارد نشود.

نحوه تکثیر گیاه سیپروس

یکی از گونه های سیپروس به اسم آلترنیفولیوس در آکواریم یا لبه استخر به خوبی رویش دارد. اگر می خواهید آن را لبه پنجره قرار دهید باید گلدان گیاه را درون ظرفی حاوی آب قرار داده و به طور مرتب آب پاشی نمایید. گونه سیپروس گراسیلیس نیز این طور می باشد. تراکم ریشه سبب شادابی گیاه می گردد و بعد از پر شدن سه چهارم حجم گلدان آن را با تقسیم ریشه ، تکثیر می کنند. باید دقت نمود که ریشه ها آسیب پیدا نکنند.

تکثیر گیاه سیپروس با روش تقسیم بوته بسیار ساده بوده به این ترتیب گیاه را به دقت از ریشه جدا کرده و دوباره بکارید. می توانید با قلمه زدن نیز این گیاه را مورد تکثیر قرار دهید. برای این کار برگ با ساقه حدود ۵ سانتی متر را در خاک مرطوب یا آب قرار داده و بعد از ریشه زدن در گلدان کوچک بکارید. که در ادامه دو روش بیشتر توضیح داده می شود.

۱. تقسیم بوته

تکثیر توسط تقسیم بوته کار خیلی ساده ای بوده کافی است در زمان مناسب یعنی ابتدای بهار یا تابستان بوته سیپروس را کاملا از خاک خارج کرده به طوری که آسیبی به ریشه ها وارد نشود. بعد ریشه های گیاه را به چند دسته تقسیم کرده و برای کاشت هر یک از بخش های جدا شده گلدانی با خاک کمپوست و یپت ماس را در نظر بگیرید. پس از کشت نیز آبیاری صورت گیرد.

۲. قلمه برگ