دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل آلودگی هوا در زمستان و عوامل موثر بر وارونگی هوا

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

وارونگی هوا اصلی ترین عامل دلیل آلودگی هوا در زمستان می باشد و برای این که با این مشکل آشنا شوید نیاز است تا اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه داشته باشید.

مدتی است که بعد از بروز سرما آلودگی هوا نیز در بسیاری از کلان شهرها دو برابر می شود و بسیاری از محققان اعتقاد دارند که این مورد بیشتر به دلیل وارونگی هوا می باشد و این مورد دلیل اصلی آلودگی هوا در زمستان می باشد. در ادامه اطلاعاتی بیشتر در این زمینه به شما خواهیم داد.

 آلودگی هوا در فصل سرد

دلیل آلودگی هوا در زمستان چیست؟

آلودگی هوا یکی از مشکلاتی می باشد که به صورت کلی بسیاری از کلان شهرها با آن رو به رو می باشند و این موضع بیشتر به دلیل وارونگی هوا رخ می دهد. در واقع وارونگی هوا در زمستان امری بسیار طبیعی می باشد و هوای گرم تر به سمت بالا می رود و هوای سرد تر به سمت پایین حرکت می کند. در ابتدای روز  و با آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت هوای سطح زمین افزایش پیدا می کند و این هوای گرم به سمت بالا می رود و هوای سرد تر از سمت بالا به سمت پایین در گردش می باشد. لایه ای در بالای جو نیز تشکیل شده است که مانع از تبادل هوا می شود از این رو توده ای در بالای شهر از هوای گرم و آلوده شکل خواهد گرفت و آلودگی هوا در روزهای زمستانی بسیار بیشتر از روزهای تابستانی خواهد شد.

انسان ها اصلی ترین عامل آلودگی های هوا می باشند با این حال طبیعت نیز در این مورد بی تاثیر نمی باشد و با وارونگی هوا این مشکل را دو برابر خواهد کرد. در اصطلاحات هواشناسی جو پایدار را بسیار زیاد شنیده اید و این مورد نشانه ای از این می باشد که نور خورشید به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد و وزش باد نیز بسیار کم خواهد بود. این مشکل می تواند مانع از همرفت هوا شده و باعث انباشته شدن آلاینده ها خواهد شد.

در نظر داشته باشید که در تابستان آلاینده ها حدودا تا ۳۰۰۰ متری جو پخش می شوند و در زمستان این مورد به ۸۰۰ متر می رسد و این بدین معنا می باشد که در زمستان انباشته شدن آلاینده ها بسیار بیشتر خواهد شد و غلظتشان روز به روز افزایش می یابد.

زمستان و وارونگی هوا

وارونگی هوا

وارونگی هوا یکی از عامل هایی می باشد که هم در تابستان و هم در زمستان رخ می دهد و تنها تفاوتی که این دو مورد با یک دیگر دارند این است که در تابستان این پدیده در ساعات ابتدایی روز است و از بین می رود ولی در زمستان این پدیده تا هر ادامه دارد و می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد نماید.

  •  آرون گروپس

عوامل موثر بر وارونگی هوا

بر وارونگی هوا یک سری عوامل بسیار تاثیر گذار می باشند که بهتر است با آن ها نیز آشنا شوید. این موارد عبارتند از :

  • سرعت باد
  • سمت باد
  • وجود کوه ها
  • وجود شارش های ناپایداری
  • وجود بارندگی
  • حرکت عمودی لایه های جوی

نکته ۱: با توجه به آمارهایی که در سال های اخیر گرفته شده است بیشترین میزان وارونگی دما در فصل های متفاوت بیان شده است و در بهار ۳۵۴ متر، در تابستان ۳۸۴ متر، در پاییز ۴۱۹ متر و در زمستان ۴۰۴ متر می باشد.

نکته ۲: میانگین کلی وارونگی دما در زمان ۳۳۹ روز در ۵ سال اخیر می باشد که ۵۷ روز آن در بهار، ۶۲ روز آن در تابستان، ۵۸ روز آن در پاییز و ۶۱ روز آن در زمستان می باشد.

نکته ۳: کلان شهرهایی که با این مشکل رو به رو می شوند شامل تهران، مشهد، اصفهان و تبریز می باشد.

دلیل آلودگی هوا در زمستان

شناسایی افراد در معرض خطر و پیشگیری از بروز مشکلات

همانطور که می دانید آلودگی هوا برای بسیاری از افراد مضر می باشد از این رو بهتر است با گروه های خطر در این مورد آشنا شوید و اقدامات لازم را برای آن ها انجام دهید. افرادی که در معرض خطر قرار دارند عبارتند از:

  • افرادی که ارگان های بدن آن ها کامل نشده اند مانند کودکان
  • افرادی که ارگان های داخلی بدنشان فرسوده باشد مانند افراد سالمند و کهن سال
  • افرادی که دارای مشکلات خاص درون ارگان های بدن خود باشند مانند بیماران قلبی و تنفسی و همچنین افراد سرطانی

تنها توصیه ما به این افراد این است که در روزهای آلوده از خانه خارج نشوند. اگر نیاز به خارج شدن از خانه وجود دارد بهتر است از ماسک های ضخیم و فیلتر دار استفاده شود زیرا این ماسک ها سدی در برابر نفوذ آلاینده ها به درون بدن می باشند.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در پایان نیز می توانید اطلاعات دیگری در زمینه دانستنی های علمی مانند دلیل قرمزی آسمان در شب و علت تیره بودن ابرهای بارانی را نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *