دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناخت خصوصیات انواع نژاد سگ پشمالو

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱
  • ۰

سگ پشمالو از دسته سگ هی محبوب و پرفدار در میان خانواده ها می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع نژاد سگ پشمالو و همچنین خصوصیات آن ها آشنا شوید.

به طول کلی سنگ های پشمالو و عروسکی به خاطر ظاهر جذاب و فانتزی که دارند طرفداران بی شماری پیدا کرده اند و همین مسئله انتخاب یکی از انواع نژاد این سگ را بسیار سخت خواهد کرد.

آشنایی با انواع نژاد سگ پشمالو

بهتر است بدانید که سگ ها معمولا گونه های مختلفی دارند و تعدد و فراوانی آن ها موجب شده تا برای بررسی دقیق تر، آن ها را گروهبندی نمایند و نژادشان را ساده تر تشخیص دهند. در واقع نژاد به دسته از حیوانات که خواص فیزیولوژیک، آناتومیک و مرفولوژیک یکسانی داشته باشند و بتوانند این صفات را به نسل بعدی خود انتقال دهند اصطلاحا نژاد اطلاق خواهند شد.

خصوصیات انواع نژاد سگ پشمالو

به عبارت دیگر شباهت ژنتیکی و شکلی به قدری زیاد است که فرزندان آن ها نیز شبیه به خود آنها هستند. به همین خاطر برای شناسایی و حفظ خصوصیات یک نژاد در برخی از کشور ها موسساتی وجود دارد که علاوه بر تعیین مشخصات استاندارد برای هر نژاد، نسبت به ثبت اعضاء آن ها اقدام خواهند کرد.

در این میان نژاد عروسکی یا سگ اسباب بازی به صورت سنتی به سگ های بسیار کوچک اشاره دارد و ممکن است از هر یک از نژاد های سگ باشد. سگ شپشمالو انواع بسیار مختلفی را شامل می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

مالتیز :

به طور کلی سگ مالتیز از انواع سگ پشمالو است که با نام علمی Maltese نیز شناخته می شود یک سگ کوچک و سرسخت است که دارای موهای سفید و بلند اشرافی خواهد بود و طول آن از دو سوی بدنش تا سطح زمین می رسد. موها نباید حالت مجعد داشته باشند و بلندی آن حدود ۲۲ سانتی متر می باشد.

پوشش این سگ همیشه به رنگ سفید بوده که البته رنگ عاجی نیز قابل قبول خواهد یود. دم در پشت بدن سگ آویزان بوده و چشم های تیره، گرد و بزرگ و بینی شیاه داد و همچنین طول بدن آن نیز بیش از ارتفاع اش خواهد بود. مالتیز را می توان یک سگ سرزنده، بازیگوش، آرام، دوست داشتنی و قابل اعتماد دانست که اگر بداند جایزه ای در انتظارش است خیلی خوب آموزش ها را فرا می گیرد.

  •  آرون گروپس

مالتیز از دسته سگ های پشمالو

مالتیز یک حیوانا خانگی کلاسیک می باشد که با سایر حیوانات خانگی کنار می آید و البته برای کودکان به هیچ وجه پیشنهاد نخواهد شد. بهتر است بدانید که استفاده از غذای خشک در تغذیه باعث سالم ماندن و افزایش طول عمر دندانش هایش خواهد شد.

سگ شیتزو:

این نژاد کوچک دارای موهای بسیار بلند و مضاعف می باشد که بلندی آن به سطح زمین می رسد و موهای روی بینی او نیز بسیار بلند هستند. سر گرد به همراه ریش بلند و بینی سیاه از خصوصیات ظاهری این سگ می باشد البته به جز در رنگ های جگری که بینی نیز جگری می باشد.

چشم های شیترو اغلب بزرگ و در فاصله نسبتا زیادی نسبت به یکدیگر قرار دارند و در اغلب سگ ها به جزو رنگ های آبی و طوسی و تیره می باشند. گوش ها نیز پوشیده از مو و هماهنگی با پوشش سایر قسمت های سر خواهند بود. دندان ها موازی یکدیگر هستند و طول بدن مقداری از ارتفاع آن بیشتر خواهد بود.

شیتزو را می توان یک سگ هوشیار و با شهامت دانست که بسیار خوشحال و سرسخت می باشد. این سگ با کودکان ارتباط خوبی دارد و از آنجایی که سگی آرام و باوفا است خیلی زود با همه صمیمی می شود. دقت داشته باشید که آموزش دادن به این سگ بایستی با صبر و حوصله و با محبت انجام گیرد.

این سگ یک دیدبان هوشیار بوده و به پارس کردن علاقه زیادی دارد اما اصولا در داخل خانه آرام است. لجباز، باهوش و بازیگوش از خصوصیات بارز شیتوز ها است و همچنین بیشتر ترجیح می دهد نزدکی اعضای خانواده باشد.

علت های پارس کردن سگ های پشمالو

سگ پاگ:

سگ باگ دارای جثه ای کوچک و عضلانی می باشد که اغلب در رنگ های سیاه، نقره ای، قهوه ای و طلایی یافت می شود. گوش های این نژاد مخملی و به شکل گلبرگ رز می باشند و همچنین خال هایی بر روی گونه دارند. چشم های تیره، براق و برآمده و دم کوتاه فر خورده از خصوصیات سگ پاگ می باشد.

پاگ را می توان سگی باوفا، جنجالی، بی انضباط، سرکش، با محبت و خوشحال دانست که آموزش ها را به درست فرا می گیرد. همچنین نسبت به تن صدا بسیار حساس است و به همین خاطر نیازی به بلند کردن صدا در هنگام تنبیه حیوان نمی باشد. پاگ یک سگ صلح طلب است که رابطه خوبی با کودکان، سایر حیوانات خانگی و حتی غریبه ها دارد.

سگ پامرانیان:

پامرانیان نیز یکی دیگر از انواع نژاد سگ پشمالو می باشد که گوش هایی کوچک و نوک و صورتی مشابه روباه خواهد داشت. کوچک ترین نژاد سگ با ویژگی مطیع بودن و روحیه سر زندگی به همراه جثه خاص، آن ها را به عنوان یکی از مهم ترین حیوانات خانگی و دست آموز مطرح ساخته است. سر در مقایسه با بدن دارای نسبت خوبی بوده و همچنین چشم ها براق، به رنگ مشکی و دارای اندازه ای متوسط خواهند بود.

گردن پامرانیان کوتاه بوده و قاعده آن به خوبی تا شانه ها اتصال می یابد. موها حالت مضاعفی دارند و پوشش زیرین کوتاه، نرم و ضخیم خواهد بود و موهای سطح بلند و زبر خواهند بود. دم آن نیز توسط موهای زیادی پوشیده شده و در انواع رنگ ها از جمله قرمز، نارنجی، کرم و مشکی، قهوه ای و خاکستری مشاهده می شود.

خصوصیات سگ های پارمرانیان

این نوع سگ رفتار آمرانه ای دارد و باهوش و بسیار زیرک خواهد بود. پامرانیان را می توان یک سگ سرزنده، باهوش، مشتاق برای آموختن، بسیار باوفا و شجاع دانست که اغلب با سایر سگ ها و حیوانات به خوبی کنار می آید. اما با این حال برخی از آن ها فکر می کنند که جثه بزرگ تری نسبت به آنچه که هستند، دارند و به همین خاطر اقدام به حمله به سگ های بزرگتر می کنند.

سگ جاپانیز اشپیتز:

اشپیتز دارای گوش هایی نوک تیز برافراشته و به هم نزدیک است که پوشش موها در سر کمتر از سایر بدن خواهد بود. پاهای آن نیز بسیار کوچک بوده و در بین پنجه ها دارای مو می باشد، چشم ها نیز اغلب درشت و دم آن حالت فر خورده دارد.

سگ اشپیتز را می توان یک سگ با نشاط و سرزنده دانست که به نظر می آید همیشه در حال خندیدن است. این سگ عاشق پریدن و ایستادن روی پاهای عقبی اش است به ویژه در مواقعی که قصد گرفتن چیزی را دارید. سگ اشپیتز نیاز به توجه صاحبان خود دارد و علاقه مند است تا صاحب اش را خوشحال کند اما به هر حال این سگ به خوبی می اند که چه می خواهد و چگونه می تواند آن را به دست بیاورد.

این نژاد سگ معمولا به غریبه ها، سگ های دیگر و حیوانات پارس می کند و از سگ های هم جنس خود تنفر دارد. بهتر است بدانید که برای جلوگیری از پارس کردن این سگ بایستی او را از سنن پایین منع نمایید و این کار را با جدیت تمام انجام دهید. اشپیتز باید بیاموزد که رئیس شما هستید که در غیر اینصورت از دستورات شما اطاعت نخواهد کرد.

مراقبت از سگ یورکشایر

توجه بیش از حد کودکان می تواند سگ شما را عصبی کند و اصولا این نژاد رابطه بهتری با بزرگترها دارد. این نژاد با نمک و باهوش بوده اما به سادگی قابل تعلیم نیست.

سگ یورکشایر:

سگ یورکشایر نیز یکی دیگر از انواع نژاد سگ پشمالو می باشد که دارای موهایی بسیار بلند، زیبا و ابریشمی خواهد بود. توله هایی که از بالغین خالص به دنیا می آیند کاملا سیاه همراه با لکه های برنز هستند. همچنین با وجود اینکه سگی ناز پرورده می باشد اما موجودی شجاع است که در واقع خلق و خوی سگ های تربر را حفظ کرده است.

بدن تو پر، خوش فرم و دارای نسبت های مناسب از خصوصیات این نژاد خواهد بود. سگ یوکشایر دارای سری کوچکی و پهن و بینی سیاه می باشد. همچنین چشم های آن دارای اندازه ای متوسط، تیره رنگ و نافذ بوده و حالت بیرون زده آن چندان شدید نخواهد بود.

یورکشایر بر خلاف جثه کوچکی که دارد سگ بسیار شجاع، باهوش، پرانرژی و سرزنده خواهد بود. این سگ نسبت به صاحب خود بسیار باوفا بوده اما به غریبه ها چندان اعتماد نمی کند. نسبت به سایر سگ ها و حیوانات حالت تهاجمی دارد و به صورت کلی خلق و خوی تریرها را حفظ کرده است. این نژاد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد.

خصوصیات اخلاقی سگ های پشمالو

نژاد سگ بولوگنس:

بولوگنس با جثه ای کوچک و پاهای کوتاه که سراسر بدنش با موهای کاملا سفید، پرپشت و بلند پوشیده شده است. طول و عرض بدن این حیوان تقریبا مساوی است. جمجمه متوسط، بینی سیاه رنگ، دندان ها سفید و مرتب، چشم ها به اندازه متوسط و کاملا در قسمت جلو سر حیوان قرار گرفته است. گوش های این حیوان در بالای سر و آویزان هستند و پاها کاملا توسط مو پوشیده شده است.

سگ بولوگنس بسیار جدی، رام و سر به راه می باشد و اصولا آرام و متکی صاحب خود خواهد بود. بولوگنس سگی خجالتی است که عاشق همراه بودن با صاحب و مردم خواهد بود. این سگ در بیرون از خانه شلوغ و بی نظم است اما در خانه همه جا مانند سایه صاحب اش را دنبال خواهد کرد. به نظر می رسد زمانی که با بی توجهی صاحب خود روبه رو شود و کسی با او بازی نکند و یا نادیده گرفته شود با سوگواری زوزه سر می دهد.

این سگ با غریبه ها خیلی سریع خو نمی گیرد اما گاهی اوقات برخی ترسو و کمرو خواهند شد که در این مواقع بهتر است از تولگی با غریبه و صداهای بلند آشنا شود. با سایر حیوانات ارتباط خوبی دارد و بسیار آموزش پذیر می باشد. البته دقت داشته باشید که برای کودکان کم سن و سال به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

سگ پاپیلون:

پاپیلون یکی دیگر از انواع نژاد سگ پشمالو می باشد که دارای جثه ای کوچک، زیبا، باهوش و سرزنده خواهد بود. همچنین دارای دم پرپشن و زیبایی است که آن را مانند حلقه ای بر پشت خود نگه می دارد و به همین خاطر مدت ها آن را با نام علمی Squirred Spaniel می شناختند.

خصوصیات سگ پاپیلون

پوشش خارجی این حیوان رنگ های متفاوتی اعم از قهوه ای، سیاه، سرخ و سفید را شامل خواهد شد. گاهی اوقات پاپیلون را به اسم سگ پروانه ای نیز می خوانند زیرا که گوش هایش به بال های پروانه شباهت دارد. پاپیلون را می توان نژادی باهوش، پرمحبت و بازیگوش دانست و همچنین زرنگ تر از آن چیزی است که مشاهده می کنید. پاپیلون ها علاقه زیادی به بازی کردن در فضای بیرون از خانه دارند و در واقع سگی آرام، سرزنده و جذاب خواهند بود.

این سگ هیچ سر و صدایی ندارد و به راحتی آموزش های کوچک را فرا می گیرد. این نژاد به خوبی با بزرگ تر ها کنار می آید اما برای کودکان پیشنهاد نمی شود. اگر از تولگی با گربه بزرگ شود میانه خوبی با آن خواهد داشت اما با این حال برخی از گونه های این سگ نسبت به سگ های دیگر عصبی و تهاجمی برخورد خواهند کرد.

سگ آفن پینجر:

از دیگر انواع نژاد سگ پشمالو آفن پینجر می باشد در واقع سگ کوچکی به همراه پوشش ضخیم و موهای بلند در سراسر صورتش است که رفتار او مانند سگ های تریر کوچک خواهد بود. این سگ چندان آسیب پذیر نیست و دارای جثه ای گرد، سینه عمیق، گردنی کوتاه و چشم هایی گرد و سیاه می باشد. معمولا دم خود را به حالت افراشته نگه می دارد و گوش های آن نیز نوک تیز و کاملا برافراشته خواهند بود.

پاپیلون از انواع نژاد سگ پشمالو

این نژاد به رنگ سیاه و خاکستری دیده می شود اما رنگ سرخ و قهوه ای آن نیز قابل قبول خواهد بود. خصوصیات رفتاری این سگ مشابه تریرها است اما بر خلاف آن ها با سایر سگ ها و حیوانات خانگی کنار می آید به ویژه اگر از سنین پایین با آن ها بزرگ شود. شجاعت، بازیگوش و شلوغ از ویژگی های بارز این نژاد می باشد.

سگ آفن پینجر از بودن در کنار اعضای خانواده لذت می برد و آموزش های آن نیز باید با دقت و حوصله انجام گیرند. دقت داشته باشید که برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود. نسبت به غذا و وسایل بازی خود حالت دفاعی داشته و بیشتر برای خانواده های شلوغ و پرجنب و جوش پیشنهاد می گردد.

سگ بیشون فریزه:

بیشون فریزه سگی کوچک و بسیار زیبا به همراه موهای پرپشت مضاعف فر خورده می باشد که در زیر دارای موهایی نرم به طول ۷ سانتی متر خواهد بود. این نژاد معمولا به رنگ های سفید، کرم و طوسی یافت می شود و می تواند موهای پشت بدن آن را برای زیبایی کوتاه نمود. همچنین دارای چشم هایی گرد و سیاه و گوش هایی افتاده و پرمو است و گردن آن نیز بلند و دمی فرخورده و پرپشت خواهد داشت.

خصوصیات سگ بیشون فریزه

بیشون فریزه را می توان یک سگ سفید کوچک دانست که از همراهی انسان ها بسیار لذت می برد و روحیه ای استقلال طلب، آرام، باهوش، شجاع و سرزنده خواهد داشت. این سگ زیاد پارس نمی کند و خوشحال و آرام است به گونه ای که زندگی با آن نیز راحت خواهد بود.

در پایان نیز به منظور اطلاع از نژاد سگ پا کوتاه و نژاد سگ شیواوا می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *