دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نژاد سگ شیواوا و روش نگهداری این سگ ها

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

نژاد سگ شیواوا علاوه بر جثه کوچکش به دلیل متنوع بودن رنگ و نوع پوشش موهایش جذاب و پر طرفدار است. در این مطلب با این نژاد سگ بیشتر آشنا خواهید شد.

شیواوا یا چی واوا کوچکترین نژاد سگ در دنیا به حساب می آید و به عنوان سگ عروسکی نیز شناخته می شود. این نژاد در دو نوع مو بلند و مو کوتاه وجود دارد. با این مطلب همراه ما باشید تا با نژاد سگ شیواوا بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با نژاد سگ شیواوا یا چی واوا

سگ شیواوا، شی هوا هوا یا چی واوا کوچکترین نژاد سگ است که به علت دیده شدن در ایالت چی واوا در مکزیک به این اسم نامگذاری شده و در دو نوع مو بلند و مو کوتاه وجود داد. به این نژاد شی هوا هوا هم اطلاق می شود که جز سگ های عروسکی نیز شناخته می شود. علت جذابیت و پر طرفدار بودن این سگ، علیرغم جثه کوچک، متنوع بودن رنگ و نوع پوشش موهایش می باشد.

چی واوا به علت هوش فراوانی که دارد قدرت رقابت در مسابقات ورزشی و فرمان بری سگ ها را نیز داشته و امروزه سگ شیواوا محبوبیت زیادی پیدا کرده و در میان ۱۱۵ نژاد سگ جهان در رتبه ۱۱ قرار دارد. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی از سگ نژاد شیواوا کسب کنید.

 تاریخچه

سگ شیواوا اصالتی مکزیکی دارد و به شهر چی واوا در مکزیک تعلق دارد. این سگ تاریخچه ای بس طولانی داشته که به قرن ۳۰۰ پیش از میلاد باز می گردد. مطابق سنگ نگاره ها، شیواوا متعلق به دوره تولتک ها در نواحی امریکای مرکزیو جنوبی می باشد. عکس هایی که از این سگ روی دیواره غارها وجود دارد نشان از قدمت این سگ داشته و آن زمان به تچی چی شناخته می شده است.

پس از نابودی تولتک ها توسط آرتک ها، سگ تچی چی جایگاه ویژه ای در تمدن آرتک پیدا نمود. جالب تر این که سگ مذکور در معابد نگهداری می شده است. آرتک ها باور داشتند که سگ تچی چی ویژگی های خاصی از جمله قدرت دیدن آینده را دارد. به عقیده آن ها سگ تچی چی سبب درمان و شفای بیماری ها می شده و ارواح را به سلامت به دنیای زیر زمین راهنمایی می نموده است. از این رو یک تچی چی قرمز را کنار مرده ها قرار می دادن یا می سوزاندند.

  •  آرون گروپس

همچنین تچی چی به عنوان غذا استفاده می شده و حتی از پوست آن نیز بهره می بردند. متاسفانه پس از نابودی آرتک ها توسط اسپانیایی ها سرنوشت این سگ ها نامعلوم شد. نظریه دیگری درباره تاریخچه سگ شیواوا این است که تاجرهای اسپانیایی سگ های کوچک بودن مو را از چین به مکزیک بده و آن ها را با سگ های بومی کوچک مورد پرورش قرار داده اند.

تچی چی های قرن دوم میلادی که در مکزیک زیست داشته اند از شیواواهای امروزی بزرگتر بوده و این اندازه بر اساس تصاویر موجود در معابد قدیمی مکزیک حدس زده می شود. این سگ ها در زمان اینکاها اهلی گشته اند. به این ترتیب باید گفت شیوا وا های فعلی بسیار کوچکتر از تچی چی ها بوده و علت آن را مخلوط شدن تچی چی با سگ های مینیاتوری چینی که توسط اسپانیایی ها به امریکای جنوبی آورده شده اند، می داند.

نژاد فعلی در سال ۱۸۵۰ در ایالت چی واوا در مکزیک شناسایی شد و از آن زمان تا کنون این نژاد یکی از نژادهای پرطرفدار در دنیا به حساب می آید. در سال ۱۹۰۴ استاندارهای شیوا وا توسط موسسه امریکایی نژاد سگ ها ثبت شد. در این زمینه ارتفاع سگ ها مهم نبوده بلکه وزن و قیافه ظاهری اهمیت دارد. ارتفاع بین ۱۵-۲۰ و ۲۵ و برخی مواقع تا ۳۸ سانتی متر و وزن زیر ۳ کیلوگرم نیز برای این نژاد اعلام شده و البته این موسسه استاندارد وزن زیر دو کیلوگرم را مطلوب می داند.

هر اندازه وزن در نمونه بالغ کمتر باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. پرورش دهندگان شیواوا اصلاحاتی نظیر مینیاتور، فنجانی، جیبی، آهویی و اسباب بازی را برای نمونه های مختلف به کار می برند که هیچ یک مورد تایید موسسات استاندارد نژاد سگ ها نمی باشد.

خصوصیات ظاهری شیواوا

از خصوصیات ظاهری برجسته سگ نژاد شیواوا موارد زیر می باشند:

  • جثه ای بسیار کوچک دارند و پوزه آن ها نوک تیز است.
  • موهای کوتاه و براق یا بلند داشته و گوش های حیوان نوک تیز و بلند است.
  • دارای چشم های گرد سیاه و بزرگ است.

قد سگ شیووا تا گردن حدودا ۱۵-۲۳ سانتی متر بوده و وزنی حدود ۱-۳ کیلوگرم دارد. برخی از این سگ ها ممکن است وزنشان به ۶ کیلوگرم است. همانطور که اشاره شد چی واوا کوچکترین سگ دنیا لقب گرفته است. در ضمن سگ های با جثه بزرگتر برای خانواده هایی که فرزند خردسال دارند مناسب تر می باشد اما شیواواهای با وزن حداکثر سه کیلوگرم برای خانواده هایی که فرزند خردسال دارند مناسب نیست.

نکته:

  • قابل ذکر است سگ چی واوا که در ایران با تلفظ های شیواوا یا شی هوا هوا شناخته می شود نسبت به دیگر نژادهای سگ عمری تقریبا طولانی بین ۱۵-۲۰ سال دارد.

انواع نژاد سگ چی واوا

به صورت کلی نژاد سگ چی واوا دو نوع دارد. شیواوای مو کوتاه یا موصاف و مو بلند. این دو گونه از لحاظ ژنتیکی یکسان بوده و نمونه مو کوتاه موهای لطیف تری دارد. گونه مو بلند موی نرم و اندکی مجعد داشته و سطح پوستش به  آسانی قابل مشاهده نیست و برای نگهداری نیازهای خاصی هم ندارند. تنها برس زدن منظم کافی بوده و اگر موی آن ها کوتاه شود، مدت طولانی نیاز است تا موهای سگ دوباره بلند شود.

با آنکه شیوواهای مو کوتاه بیشتر محبوب هستند اما نوع مو بلند آن برای افرادی که سگ پشمالو می پسندند جذابتر می باشد. شیواوا مو کوتاه نیز به مراقبت زیادی نیاز ندارد و وقت زیادی برای مرتب کردن و تمیز کردن موها نمی خواهد اما چی واوا مو بلند به تایم زیادی برای مرتب کردن موها نیاز دارد.

از تفاوت های شیواوا مو کوتاه و مو بلند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موهای روی سر و گوش شیواوا موکوتاه نازک تر بوده و دم خزداری دارد. و پوشش مو در زیر شکم و گلو کم پشت بوده و در ناحیه گردن و دم موها بلندتر هستند.

  • شیواوا مو بلند پوشش موی نرم و صافی داشته ولی ممکن است موها مجعد یا موج دار هم باشند. پوشش بدن این گونه همانند شی واوا مو کوتاه است اما موی روی گوش ها بلندتر است و دمی با موهای بلند و حالتی بادبزنی دارد.
  • شیواوا مو بلند روی پاهای عقب و شکم پوشش موی بلندتری دارد.

رنگ های سگ شیواوا

هر رنگ با هر نوع علامت مشخصه رنگی برای این نژاد سگ قابل قبول می باشد به این معنا که از مشکی خالص تا سفید خالص، لک دار، نقطه نقطه و یا هر نوع طرحی روی بدن می تواند خالص باشد. نمونه های اندکی هم به رنگ قرمز، شکلاتی، آبی، خاکستری، طلایی، نقره ای هم دیده شده است.

ویژگی های خلق و خوی شیواوا

سگ های شیواوا به طور کلی خوش اخلاق نبوده و علاقه شدیدی به حمله کردن و گاز گرفتن دارند. از این رو بهتر است در منازلی که فرزند خردسال دارند، نگهداری نگردند. این سگ ها بسیار باهوش هستند و به محیط اطراف خود دقت و توجه زیادی دارند. از این رو نگهبانان خیلی خوبی به نظر می رسند.

شیواوا به یک نفر علاقه شدید پیدا کرده و در صورت آموزش دیدن مناسب، می تواند به چند نفر هم عادت پیدا کند. این سگ بسیار سرزنده، پر انرژی و مهربان در مقابل صاحبان خود بوده و می تواند به یک حیوان دست آموز بسیار خوب تبدیل شود البته نه برای کودکان زیرا جثه کوچکش آسیب پذیری آن ها را بالا برده و عصبانیت شیواوا می تواند خطرناک باشد. از این رو برای سنین بالای ۱۲ سال مناسب است.

چی واوا با هم نوعان خود به آسانی کنار نمی آید ولی با انسان بهتر تعامل پیدا می کند. جالب است بدانید در سال ۲۰۰۹ سه قلاده شیواوا در جنوب کالیفرنیا  سبب نجات جان یک دختر سه ساله در مقابل یک شیر مهاجم شدند. در صورتی که این حیوان در شرایط خوب و مناسب نگهداری گردد می تواند تا ۱۷ سال هم عمر کند.

در مجموع خصوصیات خلق و خوی شیواوا این است که بسیار حساس، شجاع و جسور، بی اعتماد به غریبه ها، باهوش، مغرور بوده و با خانواده ها رابطه خوبی برقرار می کند.

خصوصیات غذایی شیواوا

شیواوا عادت دارد که غذا را کم کم بخورد و برخی اوقات به یک غذای خاص عادت کرده و جز آن چیزی نمی خورد. دقت کنید که هنگام گرسنگی به آن ها غذا بدهید و به زور آن ها را وادار به غذا خوردن نکنید. به نوع غذا و حجم آن نیز دقت کنید زیرا پرخوری می تواند به سادگی سبب چاقی شیواوا شده و افزایش وزن سبب مشکلات شدید مفصلی، مشکلات تنفسی و حتی مرگ ناگهانی حیوان گردد.

نکته:

  • هیچ وقت استخوان مرغ و گوسفند، کاکائو و مشتقات آن را در اختیار شیواوا قرار ندهید زیرا این موارد می توانند در روند سلامتی حیوان اختلالات شدیدی ایجاد کنند.

نگهداری شیواوا

به طور کلی نژاد شیواوا برای نگهداری در آپارتمان مناسب بوده و انتخاب خوبی برای افراد مبتدی است که تا حالا سگ نداشته اند. این حیوان به صاحبش بسیار وابسته می شود و رابطه نزدیکی با او برقرار می کند همچنین مدام دنبال صاحبش حرکت می کند. شیواوا تحمل تنهایی را نداشته و از گرما و سرمای زیاد هم متنفر است.

این نژاد با خانواده رابطه بسیار خوبی دارد و به عنوان سگ خانواده محسوب می شود. البته با بقیه سگ ها رابطه خوبی ندارد و به شدت حسود است. در صورتی که توجه صاحبش به سگ دیگری را مشاهده کند، ممکن است حسودی کرده و آن سگ را گاز بگیرد. شایان ذکر است شیواوا با سایر حیوانات خانگی مانند گربه رابطه خوبی دارد.

در ضمن این حیوان با غریبه ها رابطه چندان خوبی ندارد و نسبت به غریبه ها بدبین و بی اعتماد است. این عدم رابطه خوب با غریبه ها سبب شده که شیواوا یک سگ نگهبان خوب هم باشد. باید اشاره کرد چون موی کمی دارد، ریزش موی زیادی نداشته ولی همانند سگ ها کمی مو ریزی بخصوص در فصل بهار و پاییز دارد.

آبریزش دهان حیوان خیلی کم است ولی سگ بسیار سالمی نبوده و مستعد ابتلا به بیماری ها می باشد. بسیار حساس است و زود هم بیمار می شود. تربیت این سگ کار راحتی است به ویژه اگر برای این عمل از تشویقی سگ کمک بگیرید. تنها در این صورت است که هر چیزی به شیواوا آموزش بدهید را به راحتی یاد می گیرد.

این حیوان به دنبال شکار می رود و یکی از دلایل ایجاد سگ شیواوا شکار موش و جوندگان کوچک بوده است. قابل ذکر است این نژاد بسیار شاد بوده و به بازی کردن علاقه دارد. سطح انرژی زیادی داشته که به راحتی تمام نمی شود.

نکته:

  • از آنجا که شیواوا سگ باهوشی بوده و تحمل تنهایی را ندارد اگر تایم زیادی تنها بماند ممکن است سگ مخربی شده و وسایل اطرف خود را خراب کرده یا به خودش صدمه بزند.

مشکلات سلامتی شیواوا

شیواوا به طور معمول از مشکلات ژنتیکی به ویژه صرع و تشنج رنج می برد. از سویی به مراقبت از دندان نیاز مبرمی دارد. سیستم تنفسی حیوان هم در برابر تغییرات آب و هوایی خیلی آسیب پذیر می باشد. بعضی از چی واواها هنگام تولد دچار مشکلاتی در ناحیه سر و گاهی مغز می شوند که باید به این مورد بسیار توجه نمود. از این رو  باید در شش ماهه اول زندگی حیوان باید مراقب بود که ضربه ای به سر حیوان وارد نشود.

مشکل دیگر حیوان پایین بودن قند خونش است که در توله های تازه به دنیا آمده خیلی خطرناک است و به سادگی می تواند سبب مرگ آن ها شود. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است تا ۴ ماهگی هر سه ساعت یک بار غذا به حیوان داده شود و بعد از آن هم در فواصل کمی حیوان تغذیه شود.

از نشانه های کمبود قند خون لرز، خواب آلودگی، عدم علاقه به راه رفتن، انرژی کم، اسپاسم شدید عضله های گردن و کشیده شدن سر به یک طرف می باشند. از این رو هنگام پیاده روی حتما مقداری قند یا عسل همراه داشته باشید تا در صورت بروز این نشانه ها، استفاده کنید.

چشم های شیواوا بسیار حساس بوده و باید هر روز با آب ولرم و پنبه تمیز شوند. این نژاد از سگ در برابر سرما با مشکل روبرو می شود. متابولیسم خیلی بالا، پایین بودن قند خون، نداشتن پوشش زیاد در بدن از عواملی است که سبب می شود حیوان در سرما با مشکل مواجه شود. از این رو در زمستان لباس مناسبی برای حیوان تهیه شود.

پیشتر به شیواواهای مینیاتوری اشاره شد که البته به عنوان یک نژاد شناخته نمی شوند و به طور معمول دارای بیماری کوتولگی می باشند. اندازه مینیاتوری حیوان سبب بروز مشکلات سلامتی زیادی برای سگ می شود و به طور کلی بر اساس استانداردها وزن سگ مینیاتوری کمتر از ۲.۷ کیلوگرم به شدت آن ها را آسیب پذیر می سازد. هر چند این دسته از شیواواها ظاهر بامزه ای دارند اما خرید آن ها توصیه نمی شود.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نژادهای سگ دیگر از جمله نژاد سگ گریت دین و سگ چاو چاو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *