دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش فیکوس آمستل و روش تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش فیکوس آمستل چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، تکثیر و اصول نگهداری از بستر گیاه فیکوس آمستل آشنا شوید.

به طور کلی فیکوس آمستل یکی از گونه های خانواده فیکوس می باشد که مورد توجه بسیاری از علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی قرار گرفته است. این گیاه زیبا و باشکوه که مشابه نخل است می تواند جلوه بسیار چشم نوازی به دکوراسیون داخلی منازل بدهد.

آشنایی با نحوه پرورش فیکوس آمستل

بهتر است بدانید گیاه فیکوس آمستل که با نام بنجامین آمستل نیز شناخته می شود یک گیاه برگ دراز با نام علمی Ficus Binnendijkii می باشد که از خانواده موراسه و بومی مناطقی از هلند خواهد بود. نگهداری از این گیاه مقداری سخت بوده و بایستی وقت کافی برای آن در نظر بگیرید. در واقع گیاه فیکوس آمستل از جنوب شرقی آمریکا می باشد که به تمامی کشور ها از جمله ایران صادر می شود و در کشور ما نیز طرفداران بی شماری داشته است.

 

چگونگی پرورش فیکوس آمستل

گیاه فیکوس دارای برگ های باریک و براق می باشد که نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و براق کننده ندارد. این گیاه زمانی که رشد می کند برگ های زیرین آن دچار ریزش می شوند و ساقه لخت می شود و در نهایت زیبایی خود را به نمایش می گذارد.

در واقع فیکوس آمستل را می توان جزو مهم ترین گلهای آپارتمانی دانست که موجب تصفیه هوای منزل شده و زیبایی گیاهتان را بیشتر خواهد کرد.این گیاه را می توانید در هر ۱۰ متر از منزل تان قرار دهید تا هوای منزل را تصفیه نماید.

روش ها و دستورالعمل تکثیر فیکوس آمستل

توجه داشته باشید که برای تکثیر و پرورش فیکوس آمستل تقریبا سه روش مجزا وجود دارد که نسبت به سایر روش ها بیشتر به کار گرفته شده و رایج تر است. در ادامه سعی کرده ایم تا هر یک از این روش ها را به صورت کامل شرح دهیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کشت مستقیم قلمه در خاک:

به طور کلی تکثیر از این روش بهتر است در بهترین زمان ممکن برای این کار یعنی اواخر فصل بهار و اوایل تابستان انجام گیرد. این بازه ی زمانی به دلیل احتمالا بالای ریشه زایی در کمترین زمان و عدم پوسیدگی انتهای قلمه بر سایر اوقات ترجیح دارد البته که می توان در اوقات دیگری از سال نیز نسبت به این کار اقدام نمود.

روش های تکثیر فیکوس آمستل

اولین مرحله در این روش انتخاب محل قلمه گیری است. شما بایستی قسمتی از گیاه را برای جداسازی قلمه ها انتخاب نمایید که خیلی جوان نباشد. از طرفی این قسمت باید از هر گونه بیماری و لک مصون باشد. اما با این حال فرقی نمی کند که آن را از قسمت هایی پایینی و یا بالایی گیاه تان جدا نمایید.

نوع برش، محل برش و اندازه قلمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رعایت هر یک از آن ها موفقیت آمیز بودن تکثیر شما را تضمین خواهد کرد. قلمه را بایستی با یک شی تیز و استریل به صورت مورب از انتها یا قسمت میانی و یا حتی نوک ساقه و به اندازه ۱۵ سانتی متر جدا نمایید.

دقت داشته باشید که قلمه های شما حتما باید دارای برگ باشند. با این حال بهتر است قلمه هایی حداقل با ۲ الی ۳ برگ تیه نمایید. اگر برگ اضافی دارد حتما آن ها را جدا نمایید. پس از جداسازی قلمه شیره ای سفید رنگی از محل برش خارج خواهد شد که تا زمان قطع نشدن آن نباید قلمه کاشته شود.

به همین خاطر باید قلمه ها را برای چندین ساعت در مکانی سایه قرار دهید و یا برای تسریع در خروج آن یک ساعت قلمه ها را درون آب بگذارید. کاشت قلمه پیش از قطع شدن این مایه سفید رنگ احتمال پوسیدگی عدم ریشه زنی را بیشتر خواهد کرد. ریشه دهی در گلخانه که شرایط مساعد است یک الی پنج ماه به طور خواهد انجامید اما در فضای منزل ممکن است قدری طولانی تر شود.

مراحل کشت بنجامین فیکوس

در این مرحله بایستی بستری مناسب را برای قلمه های خود آماده نمایید. بهتری است بستری سبک را آماده کنید که بتواند رطوبت را نیز به میزان کمی در خود نگه دارد. می توانید از ترکیب کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ و شن استفاده نمایید.

برای کشت قلمه ها بایستی خاک را مرطوب نمایید و با انتهای یک مداد یا چوب سوراخ هایی درون خاک ایجاد نمایید و سپس قلمه ها را بعد از جدا کردن برگ های انتهایی درون آن ها کشت نمایید. به صراحت می توان گفت که کاور نمودن بستر کشت و مرطوب نگه داشتن دائمی آن به روند ریشه زایی سرعت فراوانی خواهد بخشید.

توصیه می شود که از خیس نگه داشتن دائمی خاک و کوددهی به قلمه ها بپرهیزید. همچنین تنظیم دمای هوا روی ۲۵ درجه سانتی گراد نیز روند ریشه زایی را بهبود خواهد بخشید.

  • ریشه دار کردن قلمه درون آب:

این روش مشابه روش پیشین بوده و تمام مراحل تهیه قلمه بایستی به همان ترتیب انجام شود البته با این تفاوت که پس از تهیه قلمه ابتدا آن را درون آب ریشه دار نمایید و سپس به خاک انتقال دهید. برای انجام این روش بایستی قلمه های استاندارد را از گیاه مادر جدا نمایید.

سپس قلمه ها را درون آب قرار دهید تا شیره آن به خوبی خارج شود. پس از قطع جریان شیره بایستی آن را درون آب جدیدی قرار دهید. پس از رویش اولین ریشه ها و رسیدن به اندازه ۵ سانتی متر آن ها را درون خاکی که پیشتر گفته شده انتقال دهید.

چگونگی قلمه زنی گیاه فیکوس

  • خوابانیدن هوایی قسمتی از ساقه:

این روش که در کشور ما تقریبا نو می باشد در مدت زمان کوتاهی طرفداران بی شماری پیدا کرده است. برای انجام این روش بایستی قسمت سالمی از گیاه را انتخاب نمایید. پوست قسمتی از میانه قلمه را بدون اینکه آن را از گیاه جدا نمایید، بکنید. البته هنگام جداسازی پوست دقت کنید که تنها جداسازی پوست کافی است و نباید به آوند های گیاه آسیبی وارد گردد.

سپس قسمتی که پوست آن کنده شده را توسط خزه یا کوکوپیت بپوشانید. در این مرحله بایستی دور خزه یا کوکوپیت را توسط نایلونی کاور نمایید تا رطوبت کاملا در آن محبوس بماند و خزه یا خاک و کوکوپیت نیز به ساقه فیکس شود. در این روند دقت کنید که تمام قسمت ها به خوبی پوشیده شوند و راه نفوذی برای ورود هوا به داخل وجود نداشته باشد.

توصیه می شود که تا پیش از رویش ریه ها همواره خزه ها را توسط سرنگ آب مرطوب نمایید. پس از مدتی قلمه از این قسمت شروع به ریشه زنی خواهد کرد که در این مرحله بایستی با جدا نمودن قلمه نسبت به کاشت در خاک اقدام نمایید. به منظور تسریع در ریشه زایی در هر سه روش می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زا آغشته نمایید.

دستورالعمل پرورش گیاه بنجامین

شرایط لازم برای مراقبت از بنجامین آمستل

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین نکات و شرایط را برای پرورش و نگهداری فیکوس آمستل شرح داده ایم.

  • نور و دمای مناسب:

این گیاه حتما باید در روند رشد خود نور کافی دریافت نماید تا زیباتر از قبل شود و برگ هایش دچار ریزش نشود. البته به خاطر داشته باشید که نباید گیاه در معرض نور خورشید قرار بگیرد زیرا موجب خراب شدن ریشه و گل ها می شود. همچنین می توانید گیاهتان را در پشت پنجره جنوبی منزل قرار دهید تا نور کافی به گیاه بتابد و برگ های دچار ریزش نشود.

پیشنهاد می شود که گیاهتان را در پشت پنجره جنوبی منزل قرار دهید تا نور کافی به آن بتابد و همچنین برگ هایش دچار ریزش نشوند. با وجود اینکه فیکوس آمستل برای رشد نیاز به نور فراوان دارد اما از این نکته غافل نشوید که تابش مستقیم نور موجب سوختگی برگ های آن می شود. پس اگر گیاهتان را در کنار پنجره های جنوبی نگهداری می کنید بایستی از پرده استفاده نمایید و از تابش غیر مستقیم بر روی گیاه جلوگیری نمایید.

شرایط لازم برای مراقبت از فیکوس آمستل

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بهترین و عالی ترین بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده که نباید کمتر از ۱۵ و بیشتر از ۲۵ شود زیرا با خراب شدن گیاهتان مواجه خواهید شد.

  • آبیاری مناسب:

به طور کلی بین دو آبیاری بایستی احاطه سطح خاک به صورت کامل خشک شود و در طول هفته نباید بیشتر از دو الی سه مرتبه آبیاری نمایید زیرا آبیاری بیش از حد موجب خراب شدن گیاه می شود. همچنین اگر سه مرتبه در هفته نیز در هفته آبیاری نکردید مهم نیست. تنها باید اجازه دهید خاک گیاه کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

در مورد دمای مورد نیاز برای پرورش فیکوس آمستل نیز می توان گفت که بهترین و عالی ترین بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده که نباید کمتر از ۱۵ و بیشتر از ۲۵ شود زیرا با خراب شدن گیاهتان مواجه خواهید شد.

  • خاک و کوددهی به موقع:

به طور کلی بهترین خاکی که می تواند به رشد گیاه شما کمک کند استفاده از ترکیبی مانند یک پیمانه پیت ماس و دو پیمانه پرلیت و در آخر یک پیمانه خاک باغچه است که بایستی با یکدیگر ترکیب نمایید و سپس درون گلدان بریزید. همانطور که می دانید فصل رشد این گیاه، بهار و تابستان می باشد که بایستی در طول ماه دو الی سه مرتبه از کود کامل به گیاه بدهید تا رشد خوبی داشته باشد. می توانید کود ارگانیک را از گلفروشی های معتبر تهیه نمایید.

چگونگی تعویض گلدان گیاه بنجامین آمستل

  • چگونگی تعویض گلدان:

برای تعویض گلدان گیاهتان نیاز نیست که زود به زود این کار را انجام دهید. بهتر است اجازه دهید ریش ها از زیر گلدان بیرون بزند و سپس گلدان را تعویض نمایید. در طول تعویض گلدان می توانید قلمه زنی را نیز انجام دهید و گلدان های زیادی را برای خود درست کنید. توصیه می شود که برگ های زرد و سوخته را نیز هرس کنید تا برگ های دیگر گل آسیب نبینند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *