دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چرخه زندگی عنکبوت ها و دانستنی های جالب درباره آن ها

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

عنکبوت ها موجودات شگفت انگیزی بوده که نقش بسزایی در حفظ تعادل در طبیعت دارند چرا که شکار اصلی و طعمه آن ها معمولا حشرات بوده و از این طریق در کنترل تعداد حشرات موثر می باشند. بسیاری از افراد از این گونه حشرات ترس و وحشت دارند ولی با آگاهی نسبت به چرخه زندگی عنکبوت ها می توان فهمید که این موجودات دارای قابلیت های وجودی فراوانی بوده و اکثرا بی ضرر هستند.

یکی از انواع موجودات کوچکی که در راسته بندپایان قرار گرفته و دارای گونه های متعددی می باشد عنکبوت بوده که از لحاظ ساختار بدنی تفاوت هایی با دیگر حشرات دارد. این جانور بی مهره نوعی شکارچی بوده که از بدنی دو قسمتی و هشت پا برخوردار است و در حال حاضر نزدیک به ۴۵۰۰۰ گونه آن در طبیعت شناسایی شده است. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آشنایی شما عزیزان به بررسی چرخه زندگی عنکبوت بپردازیم.

آشنایی با چرخه زندگی عنکبوت

عنکبوت ها در واقع حشراتی هشت چشمی بوده که برای زندگی در هر نوع زیستگاهی با هر نوع شرایط آب و هوایی قابلیت سازگاری دارند. چرخه زندگی عنکبوت ها مشترک بوده و در سه مرحله روند بالغ شدن را طی می کنند که شامل تخم مرغ، اسپندر و بالغ می باشد و با وجود این که جزئیات هر کدام از مرحله ها از گونه ای به گونه دیگر فرق دارد ولی تمامی آن ها شباهت زیادی با هم دارند.

روند زندگی و خصوصیات مهم عنکبوت ها

بهتر است بدانید رفتار و ظاهر این بندپایان از یک گونه به گونه دیگر تفاوت های زیادی دارد. به طور مثال بعضی از عنکبوت ها که شکارچیانی حرفه ای هستند قدرت لامسه و بینایی قوی و پیشرفته ای دارند. این نوع عنکبوت ها طعمه خود را تعقیب و دنبال کرده و آن را مورد شکار قرار می دهند. سایر عنکبوت ها تله هایی از جنس تارهای ابریشمی ساخته و صبر می کنند تا طعمه در آن گیر بیفتد.

از جمله ویژگی های عنکبوت ها ساخت تار ابریشمی و بکار بردن آن می باشد. عنکبوت ها قسمت های جونده دهانی و بال ندارند و مهارت و قدرت تنیدن تار را به شکل ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند. این گونه دارای توان هم زیستی بسیار خوبی بوده و به غیر از مناطق طبیعی، جنگل ها و … در بین انسان ها نیز به فراوانی دیده می شوند.

آشنایی با چرخه زندگی عنکبوت

مراحل بالغ شدن عنکبوت ها

عنکبوت ها نحوه زیست پیچیده ای دارند که در بین گونه های مختلف آن متفاوت می باشد. بعد از عمل جفت گیری عنکبوت ماده کیسه ای که حامل تخم ها می باشد را به وجود می آورد. این کیسه ها که حاوی تخم ها بوده در اغلب عنکبوت ها حالت ابریشمی داشته و دایره ای مانند می باشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بر اساس گونه عنکبوت شکل و مکان گذاشتن تخم و همچنین تعداد تخم های درون کیسه ممکن است فرق داشته باشد. برخی اوقات عنکبوت ماده کیسه تخم را بر روی پشت خود و با درون دهانش حمل و نقل می کند. برخی مواقع نیز این کیسه را در زیر صخره ها پنهان کرده و یا آن را به گیاهی متصل می کند.

مراحل بالغ شدن عنکبوت

کیسه تخم در بعضی عنکبوت ها دارای هزاران تخم می باشد. در صورتی که بعضی دیگر در چند کیسه مختلف تخم گذاری می کنند که هر کدام دارای تعداد کمی تخم است. روند تخم گذاری در عنکبوت ها به اندازه ای طولانی و سخت است که عنکبوت ها ماده بعضی از گونه ها بعد از تشکیل آخرین کیسه تخم جان خود را از دست می دهند.

در طول گام های بعدی چرخه زندگی عنکبوت تخم ها هچ شده و نوزادان عنکبوت از تخم خارج می شوند. نوزادان بعضی عنکبوت ها به طور کامل استقلال دارند ولی بعضی دیگر به مادر خود نیاز دارند. این عنکبوت ها نزدیک به یک الی حداکثر دو سال از نوزادان خود مواظبت می کنند. عنکبوت ها در طول پروسه رشد چند مرتبه پوست اندازی می کنند. تعداد مراتب پوست اندازی به گونه و جنس عنکبوت ها وابسته می باشد. نرها سریعتر از ماده ها و با تعداد مراتب کمتری پوست اندازی به مرحله بالغ شدن می رسند.

واقعیت های جالب در مورد عنکبوت ها

ویژگی های ظاهری عنکبوت ها

خانواده عنکبوتیان خصوصیات ظاهری تا حدودی مشترک دارند. معمولا در هنگام بالغ شدن عنکبوت ها از هشت پا برخوردار خواهند بود. کوچک ترین عضو این گروه کنه بوده که دارای میزان طول ۰.۰۸ میلی‌متر بوده و بزرگترین آن ها عقرب عظیم الجثه آفریقایی با مقدار طول ۲۱ سانتی متر می باشد.

به غیر از پاهای این حشره یک جفت زائده در بخش جلویی بدن وجود دارد که به عنوان اندام حسی جانور عمل می کند. موضوع جالبی که در رابطه با کاربرد ویژه هر جفت از پاها می توان عنوان کرد این است که هر جفت پا به طور مرتب از بخش جلویی بدن برای یک عمل مخصوص کارایی دارند، به طور مثال جفت جلویی نقش دفاعی دارند.

آشنایی با روند زندگی عنکبوت

بدن این موجود از دو بخش اصلی شکل گرفته که دربردارنده سفالوتوراکس و شکم می باشد. به منظور مراقبت از بخش سفالوتوراکس پوششی مقاوم به اسم کاراپس موجود می باشد. این پوشش حاوی ۶ جفت زائده برای محافظت از سفالوتوراکس خواهد بود.

عنکبوت ها از اسکلت خارجی برخوردار می باشند که از اندام های درونی مراقبت می کند. ساختمان داخلی بدن این موجود حدودا بافت غضروفی دارد که دسته های عضلانی مخصوصی به آن اتصال می یابند. بافت غضروفی وجود داشته در بدن این جانور به اسم اندوسرنیت می باشد.

این جانور چشم هایی با بافتی ساده دارد که به طور اصطلاح به آن ها اوچلی گفته می شود. حدودا کل سطح بدن این بندپا به ویژه بخش رویی بدن آن ها از موهای خیلی کوتاهی برخوردار می باشد که نقش اندامی حسی را ایفا می کند. اسکلت بیرونی این بندپا از دو لایه شکل گرفته که لایه درونی از جنس وکس می باشد که در برابر نفوذ آب و رطوبت پایدار است. لایه بیرونی اسکلت ولی از جنس خیلی مقاومی بوده که عنکبوت را در مقابل صدماتی همچون ضربه های غیرمنتظره محافظت می کند.

مراحل بلوغ و نحوه تغذیه عنکبوت

نحوه تغذیه

حدودا همه گونه های شناسایی شده از عنکبوتیان گوشت خوار و شکارچی می باشند. رویه غذایی این بندپا در بین گونه های مختلف خیلی به هم شباهت دارد. با توجه به این که این جانور از اندامی خاص برای جویدن و بلعیدن غذا برخوردار نیست بدین ترتیب بایستی غذای خود را صورت مایع به دست آورد. این موجود با استفاده از زهری که در بدن خود می سازد قادر می باشد حتی موجودات بزرگتر از خودش را نیز شکار نماید. بدین گونه زهری که در بدن طعمه وارد می شود اندام ها را به صورت مایع در آورده و برای عنکبوت قابل خوردن می کند.

چرخه زندگی عنکبوت و مشخصات ظاهری آن

نکات جالب و حقایق عجیب درباره عنکبوت ها

در ادامه دانستنی های شگفت انگیزی که در رابطه با چرخه زندگی عنکبوت ها شاید جالب به نظر برسد را شرح داده ایم.

تاثیرات مفید

عنکبوت بندپایی حیاتی و موثر برای تامین سلامتی هر نوع اکوسیستمی می باشد. این بندپایان از حشرات مضر تغذیه کرده و در عمل گرده افشانی گیاهان تاثیرگذار می باشند و همچنین مسئولیت بازیافت حیوانات و گیاهان از بین رفته را بر عهده دارند. همینطور باید گفت منشا غذایی باارزشی برای اغلب پستانداران کوچک و پرندگان به شمار می روند.

قدرت تنیدن تار

تمامی عنکبوت ها دارای توانمندی تولید تار بوده ولی این بدین معنی نمی باشد که همه آن ها بتوانند تار عنکبوت درست کنند.

روند زندگی عنکبوت

رنگ خون

خون عنکبوت ها آبی رنگ می باشد. در انسان ها اکسیژن به هموگلوبین اتصال یافته که در واقع مولکولی می باشد که دارای آهن بوده و موجب قرمز شدن رنگ خون می شود. ولی در عنکبوت ها اکسیژن به هموسیانین که مولکولی بوده که حاوی مس و آهن می باشد و باعث آبی شدن رنگ خون می گردد اتصال می یابد.

میزان قدرت تار عنکبوت ها

تاری که در بدن عنکبوت تولید می شود از جنس مایع بوده ولی در معرض هوا حالت سفتی گرفته و به صورت جامد در می آید. با وجود این که میزان ضخیم بودن این تارها خیلی کم می باشد ولی از لحاظ تحمل سختی و استحکام با فولاد قابل قیاس می باشند.

طول عمر عنکبوت ها

میزان متوسط عمر عنکبوت ها حدود یک تا دو سال می باشد ولی برخی از گونه های آن تا بیشتر از ۲۰ سال نیز طول عمر دارند.

قدرت بینایی

بیشتر عنکبوت ها دارای هشت چشم می باشند ولی قوه بینایی آن ها خیلی ضعیف می باشد. آن ها دارای دید نزدیک بینی بوده و توانایی شناسایی چیزی که در فاصله دوری از آن ها قرار داشته را ندارند.

حقایق عجیب در مورد عنکبوت

در مطلب ارائه شده به طور کامل با چرخه زندگی عنکبوت ها و مراحل بلوغ و همچنین حقایق جالب در مورد آن ها آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره را از آن برده باشید. همچنین شما می توانید در پایان برای آشنایی با مراحل رشد پروانه و چرخه زندگی قورباغه به سراغ این مطالب بروید و اطلاعات جالبی را به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *