دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با مراحل رشد پروانه و چرخه زندگی پروانه ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

مراحل رشد پروانه مانند حشرات دیگر دارای چهار مرحله مشخص که شامل: تخم، لارو که مرحله نوزادی است و شفیره و حشره بالغ می باشد.

پروانه ها حشراتی هستند که از راسته بال پولک داران می باشند که در واقع شامل شب پره ها و پروانه ها می باشند که تفاوت این دو باهم در اندازه بزرگتر پروانه ها و همچنین پروانه ها روز پرواز هستند و تفاوت دیگر آن در نحوه نشستن در هنگام استراحت است در ادامه مطلب شما را با مراحل رشد پروانه آشنا خواهیم کرد.

مراحل زندگی پروانه

مراحل رشد پروانه

اولین مرحله از رشد پروانه، تخم است که پروانه های بالغ روی گیاه میزبان تخم می گذارند و نوزادان غذای خود را از همین گیاه تامین می کنند، دومین مرحله از زندگی پروانه این است نوزادان کرمی شکل حشره از تخم بیرون می آیند که با تغذیه گیاه به سرعت رشد می کنند و در واقع مرحله نوزادی خود را پشت سر می گذارند و وارد سومین مرحله از زندگی خود یعنی شفیرگی می شوند نوزاد کرمی شکل پروانه تاری محکم به دور خود تنیده و پیله می سازد تا به درون آن برود و در آرامش برای مراحل بعدی زندگی آماده شود که در این مرحله اتفاقاتی برای پروانه رخ می دهد چند روزی از پیله رفتن نوزاد نمی گذرد که آنزیم های بدن نوزاد آن را کاملا هضم کرده و در واقع در پیله چیزی جز یک مایع باقی نمانده که در این مایع سلول هایی از بدن لارو که مانند سلول های بنیادی عمل می کنند هضم نمی شوند و سالم باقی می مانند، سلول اطلاعات لازم برای ساخته شدن اندام حشره بالغ مانند بال ها، پاها، شاخک ها و سایر اندام های بدن پروانه را دارند.

مراحل رشد پروانه

در این مرحله است که آفرینش دوباره پروانه آغاز می شود سلول های با ارزش و رمزآلودی که درون مایع هستند شروع به کار می کنند و سلول ها از این مایع پر از پروتئینی که آن را داخل پیله فرا گرفته است استفاده می کنند و کار تقسیم شدن را به سرعت آغاز می کنند، تولد یک پروانه با رنگ های خیره کننده بال ها و زیبایی چشم نواز اندکی می نشیند تا بال هایش خشک شود و مایعی که درون شکمش جمع شده، درون رگ بال هایش جاری  می شود تا بتواند پر بزند و پرواز کند.

مراحل زندگی پروانه

تلاش برای پروانه شدن

در این مراحل رشد پروانه ها برای دفاع از خود در برابر دشمنان و شکارچیان از روش های مختلفی مانند استتار، تقلید از سایر جانوران و نمایش رنگ های تند و هشدار آمیز استفاده می کنند، روش دیگر در برخی پروانه ها برای دفاع از خود این است که از مکانیسم دفاعی گیاه الگو برداری می کنند به این گونه است که برخی گیاهان برای دفاع از خود در برابر گیاه خواران مواد سمی در شیره خود تولید می کنند تا طعم برگ هایشان ناخوشایند شود و حتی دشمنان را مسموم کنند که برخی از پروانه ها می توانند از شهد سمی این گیاه بنوشند بدون این که مسموم شوند و در عوض برای دشمنانشان به طعمه سمی تبدیل شوند.

  •  آرون گروپس

زندگی پروانه

تعامل با طبیعت

پروانه ها نقش های مختلفی در طبیعت دارند که در مرحله نوزادی آفت محصولاتی کشاورزی به حساب می آیند زیرا گیاه میزبانشان با منابع غذایی انسان مشترک است هر چند که پروانه های بالغ با داشتن قطعات دهانی مکنده، از نکتار و شهد گل ها تغذیه می کنند و هیچ آسیبی به گیاه وارد نمی کند بلکه گرده افشانی نیز انجام می دهند همچنین نوزادان پروانه نیز حشرات زیان آور را می خورند و تعدادی نیز شکارچی مورچه ها هستند.

شناخت گونه های مختلف پروانه

پروانه ها بعد از زنبور ها جزو دومین گروه از حشرات مهم در گرده افشانی هستند، این حشرات دارای دگردیسی کامل بوده و همانطور که گفتیم رشد آنها شامل چهار مرحله تخم،  لارو، شفیره و حشره کامل می باشد، همچنین جالب است بدانید که این حشرات زیبا می توانند تنها سه رنگ سبز، قرمز و زرد را ببینند.

مرحله های رشد حشره

بیش از ۲۰ هزار گونه مختلف پروانه در رنگها و اشکال گوناگون در جهان وجود دارد که می توانید در موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی ایران تعداد زیادی از آنها را مشاهده کنید، در زیر با چند گونه معروف پروانه ها آشنا می شوید :

پروانه مورف (Blue Morpho Butterflies)

پروانه مورف از بزرگترین گونه های پروانه در جهان محسوب می شود و دارای رنگ های بسیار زیبا و درخشان می باشد.

مراحلی از رشد پروانه

Chrysiridia rhipheus

این پروانه بومی جزیره ماداگاسکار بوده و عرض آن زمانی که بالهایش باز است به ۶ تا ۱۱ سانتیمتر می رسد. این نوع پروانه به دلیل داشتن بالهای درخشان و براق از جمله زیباترین و جذاب ترین گونه های پروانه در جهان شناخته می شود.

مراحل رشد پروانه +تصاویر

Parthenos sylvia

این نوع جزو پروانه های بسیار فعال و سریع محسوب می شود که زیستگاه آن در جنوب شرق آسیا است، حال شکار این پروانه به دلیل سرعت زیادی که دارد و نیز همرنگ بودن آن با محیط اطراف بسیار دشوار می باشد.

مراحل رشد حشره زیبا

Trogonoptera brookiana Wallace

این پروانه زیبا که جزو پروانه ملی کشور مالزی است؛ دارای بال های مثلثی شکل و در نوع خود منحصر به فرد می باشد، از این رو جزو گونه های محافظت شده در جهان می باشد، حال شکار این نوع پروانه غیر قانونی بوده و با جریمه های سنگین همراه خواهد بود.

مرحله های رشد پروانه

Haetera piera

اینگونه از پروانه ها نیز به دلیل اینکه بال هایشان بدون پولک هستند، به بال شیشه ای شهرت دارند، این پروانه زیبا در مناطق سایه دار و در اعماق جنگل های بارانی کشور های برزیل، بولیوی، اکوادور و ونزوئلا یافت می شود، این پروانه نزدیک به سطح زمین پرواز می کند و تشخیص و رؤیت آن با چشم امکان پذیر نمی باشد.

مراحل ایجاد پروانه

ضمن سپاس از همراهیتان در مطالعه این مطلب و آشنایی با مراحل رشد پروانه، در صورت تمایل برای آشنایی با سریع ترین پرنده جهان و انواع موش می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *