دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل غیبت کردن در کودکان و نحوه جلوگیری از این رفتار نادرست

  • سعیده ستاری
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

والدین وظیفه تربیت فرزند خود را به عهده دارند بنابراین غیبت کردن کردن در کودکان از رفتارهای والدین الگوبرداری می شود. ما در این مطلب راه جلوگیری این معضل را بیان کردیم.

علل غیبت کردن در کودکان و راه های جلوگیری با آن را بشناسید. منظور از غیبت کردن، بدگویی درباره شخص دیگر به جهت تشویق شدن از سوی والدین و در انتها معصوم جلوه دادن خود شخص است.

معرفی غیبت کردن در کودکان

آشنایی با غیبت کردن در کودکان

شما به عنوان فردی که نقش مهمی در تربیت فرزند خود دارد بهتر است بدانید که چگونه رفتار کنید و چطور او را از صدماتی که امکان دارد به آن دچار شود، مراقبت کنید. همانگونه که می دانید، عموما در جمع هایی که غیبت می شود کودکان هم نیز حضور دارند و احتمال دارد از همان جا این رفتار زشت را یاد بگیرند. ولی آیا تنها دلیلی که وجود دارد همین می باشد؟ شما می توانید با مطالعه بخش های زیر جواب سوالات خود را دریافت کنید.

غیبت کردن چیست؟

بیان کردن عادات بد شخصی در جمع و همینطور بزرگ جلوه دادن اشتباهات دیگران و نگاه کردن به مسائل از دیدگاه منفی به منزله غیبت تلقی می شود. عموما مقصود کودکان از انجام این کار برای دیگران مشخص نیست اما با آگاهی به دلایل و راه های کنترل می‌توان آن را مداوا و از ادامه دادن آن پیشگیری کرد. البته در این رابطه مشورت با متخصص و مشاوره کودک قطع به یقین راهکارهای بسیار مناسبی در اختیار والدین خواهد گذاشت.

شما به عنوان والدین کودک قادر هستید راحت تر با او ارتباط برقرار کنید و بهتر از هر کس دیگری او را می شناسید پس می توانید دلیل را بیابید؛ ولی علائم و نشانه هایی وجود دارد که در این زمینه شما را بهتر راهنمایی می کنند. مانند:

  • دائما دردسر ایجاد می کنند ولی در انتها خود را بی گناه نشان می دهند.
  • بدگویی در مورد دوستان و شکایت کردن از دوستان
  • آزار دادن دوستان و شما با پرخاشگری
  • لذت بردن از تنبیه شدن دوستان

کنترل غیبت در کودکان

کودکان به چه دلیلی غیبت می کنند؟

اگر معالجه کودک شما در اولویت قرار ندهید و او با این ویژگی بزرگ شود علاوه بر اینکه باعث تخریب شخصیتی کودکان می شود، از جهت عاطفی و روحی به مشکل می خورند و در زندگی اطرافیان خود را به سخره می گیرند و جامعه او را نمی پذیرد. به روش نادرست رفتار کردن نیز می تواند تا حد زیادی او را آزار دهد و عقده های روانی و عاطفی در کودک شکل بگیرد. علت هایی مانند:

  •  آرون گروپس

۱. کمبود محبت

یکی از دلایل غیبت کردن در کودکان کمبود محبت در کودکان می باشد. امکان دارد بسیاری از مشکلات در زندگی به شما اجازه ندهد تا به حد کافی به کودکان خود عشق بورزید. به خاطر داشته باشید بی توجهی به فرزندان و همینطور درمان نکردن اختلالاتی که از کودکی در او شکل گرفته است موجب به وجود آمدن مشکلات بسیار بزرگتری در آینده می شود.

۲. جلب توجه

یکی از راه های بر طرف شدن استرس شبانه جلب توجه کودکان است. یک کودک برای آنکه توجه اطرافیان خود را جلب کند و هم سن و سالان خود را از زاویه دید خارج کند، از آنها بدگویی می کند و یا چیزی را به دروغ بیان می کند تا دیگران او را تحسین کنند. برخی مواقع امکان دارد فرزند شما نیت بدی نداشته باشد از اینکه دوست خودش را غیبت می کند و فقط می خواهد رفتار زشت او را به شما اطلاع بدهد تا او را راهنمایی کنید.

پیشگیری از غیبت کردن در کودکان

۳. الگو برداری

احتمال دارد بعضی از والدین عادت کرده باشند زمانی که به جمع وارد می شوند، درباره افرادی که کودکانشان می شناسند، غیبت کنند. او این رفتار شما می بیند و چون عموما بعد از غیبت کردن، خنده و صمیمیت وجود دارد فکر می کند کار درستی است و سعی می کند آن را در برابر شما تکرار و تقلید کند.

۴. کمبود اعتماد به نفس

یکی از دلایل غیبت کردن در کودکان کمبود اعتماد به نفس کودکان است. امکان دارد کودک شما دارای اعتماد به نفس پایینی باشد و به توانایی های خودش ایمان نداشته باشد. در نهایت حسادت او نسبت به سایر کودکان باعث بدگویی کردن از آنها می شود.

۵. مشکلات خانوادگی 

تلاش کنید فرزند شما درگیر مشکلات عاطفی شما نشود و تا می توانید او را از مسائلی که درک آنها برای شما نیز دشوار می باشد پرهیز کنید. فرض کنید شرایطی پیش آمده و فردی در ایجاد این مشکلات زندگی شما دخیلی می باشد و یا به اختلافات و مشکلات خانوادگی شما دامن می زند. اما شما قادر نیستید به خود آن فرد چیزی بگویید این موضوع موجب می شود شما در مقابل فرزندانتان پشت سر او بدگویی کنید.

دلایل غیبت در کودکان

۶. تقلید از همسالان

یکی از دلالی غیبت کردن در کودکان تقلید از همسالان می باشد. قطعا کودکان هم سن و سال تاثیر زیادی در تربیت فرزند شما دارند. زمانی که فرزند شما با کسی دوست است که گزافه گویی برای او سرگرمی شده است و دائما می خواهد فرزندان دیگران را با این رفتارها آزار دهد ناخودآگاه باعث یادگیری کودک شما در مسخره کرده دیگران و غیبت کردن آنها می شود.

البته زمانی که کودک شما دوستان صمیمی زیادی داشته باشد که بتواند با همه آنها گفتگو کند امکان دارد راحت تر بتواند درباره کودکانی که با او ساز مخالف می زنند غیبت و بدگویی کند چون می داند کسانی هستند که از او حمایت می کنند. دوستان ناباب نه تنها در کودکی، بلکه تا نوجوانی قادر هستند تربیت کودک شما را تهدید نمایند.

در حقیقت کودک نمی داند که این فرد برای او ضرر دارد در حالی که او را دوست خود می پندارد، همین مسئله باعث شده است که به فکر او گوش دهد و از رفتارهای نادرست او خشنود باشند. شما به عنوان یک دوست بهتر او راهنمایی می کنید و با نزدیک شدن به کودکتان او را از خطر های احتمالی دور می کنید.

علت غیبت کردن در کودکان

۷. سختگیری و تنبیه

به خاطر داشته باشید کودم شما در دوران کودکی تنها باید یاد بگیرد و زندگی را به بهترین شکل ممکن ببینند. داشتن توقع های بیجا و سختگیری های بیش از اندازه مانع آن می شود که کودک شما از ذهنیت رشد برخوردار شود و رفتار های درست را آموزش ببیند. تا جایی که امکان دارد از تنبیه به ویژه فیزیکی پرهیز کنید. تحقیقات نشان دهنده این هستند که تنبیه کودک به شدت مخرب می باشد و در ذهن کودم آثار بدی به جا می گذارد و امکان دارد آینده او را تحت الشعاع قرار بدهد.

جلوگیری از غیبت کردن کودک

برای جلوگیری از غیبت کردن کودک، به خاطر داشته باشید که با عصبانیت و واکنش نشان دادن های تهاجمی او را از خود دور می کنید و این کار عواقب بسیار بدی در سرنوشت او دارد. راه های زیادی وجود دارد تا شما بتوانید فرزند خود را کنترل و درمان کنید. در زیر این راه ها را برای شما معرفی می کنیم تا اشتباهات والدین دیگر تکرار نشوند.

علت غیبت در کودکان چیست

۱. گفتگوی موثر

 یکی از راه های جلوگیری از غیبت کردن در کودکان گفتگو با کودک می باشد. توصیه می شود به جای غیبت کردن پشت سر افراد، اعتراضات خود را بدون مسخره کردن، عصبانیت و بدون خجالت به فرد اعلام کنید. این رفتار را به کودک خود نیز نشان بدهید تا یاد بگیرد چطور این مسائل را حل نماید و اگر از دست کسی ناراحت است به خودش بگوید نه اینکه رفتارهای زشت از خود نشان بدهد. حرف زدن با کودک بسیاری از مشکلات را حل می کند.

۲. تشویق

به آن ها مسئولیت هایی را بسپارید و از آنها درخواست کنید که کارهای هر چند کوچک را به خوبی انجام دهند سپس آنها را تشویق کنید و نزد دیگران از آنها تعریف نمایید. یادتان باشد که اگر کودکی در جمع شما بود حتما او را تشویق کنید و نکات مثبت را برای او عنوان کنید تا یاد بگیرد. تشویق کردن کودکان فواید زیادی دارد.

با این کار شما فقط حس لجبازی کودک را تقویت می کنید. تلاش کنید بی تفاوت باشید و با گذشت زمان این عادت بد را از او دور کنید. تلاش کنید به او جملاتی را بگویید که توانایی اصلاح خود را داشته باشد و به خوب بودن خود افتخار کند.

راهکار مبارزه با غیبت کردن در کودکان

۳.معاشرت با همسالان مودب

 یکی از راه های جلوگیری از غیبت کردن در کودکان معاشرت با همسالان می باشد. چون نقش و فشار همسالان در تربیت کودک شما بسیار موثر است. تلاش کنید با خانواده هایی معاشرت داشته باشید که مدت زمان کافی برای تربیت فرزندشان می گذارند و تلاش می کنند یک فرد عاقل را به جامعه تحویل بدهند؛ مراقب رفتار فرزندان خود هستند و به آنها نکات مهم را به روش درست تذکر می دهند. کودکان از یکدیگر یاد می‌گیرند. بسیار مهم می باشد که کودک شما در چه محیطی رشد نماید پس او را از همسن و سالیانی که رفتار های ناپسند انجام می دهند، دور کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *