دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اصول مهم نگهداری شمعدانی در پاییز

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع نگهداری از شمعدانی در پاییز نیز مانند تمام فصول دیگر دارای روش ها و نکات مخصوص به خود می باشد که می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با نحوه مراقبت از این گیاه آپارتمانی در طول فصل پاییز آشنا شوید.

به طور کلی گل شمعدانی از جمله گل های بسیار و خوش بو به شمار می آید که مورد پسند بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه می باشد. شما با نگهداری شمعدانی در پاییز و دیگر فصول سال حس زندگی و آرامش را تجربه خواهید کرد.

آشنایی با نحوه نگهداری شمعدانی در پاییز

بهتر است بدانید که در واقع شمعدانی از دسته گلهای آپارتمانی به شمار می آید که به دلیل رنگ های زیبا و بوی خاص و خاطره انگیزی که دارد بسیار مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته است. این گیاه را می توان از خانواده Geraniaceae و دسته گیاهان گلدار دانست که شامل بیش از ۲۰۰ گونه مختلف در سراسر جهان خواهد بود.

روش های مراقبت از گیاه شمعدانی

شمعدانی ها بومی مناطقی از آفریقای جنوبی هستند و همچنین برخی از آن ها در شمال آمریکا و استرالیا و برخی دیگر در جنگل های استوایی یافت خواهند شد. از آنجایی مراقبت و نگهداری از یک گلدان شمعدانی بسیار آسان است می توانید آن را هم در گلدان و هم در فضای باز کشت نمایید.

با وجود اینکه شمعدانی ها از گیاهان مناسب برای کشت در فضای باغچه به شمار می آیند اما هوای سرد زمستان برای آن ها کمی نامناسب خواهد بود. همچنین زمان گلدهی شان، گیاه را تبدیل به گل های بهاری کرده که در این فصل زینت بخش باغچه های منازل خواهند بود.

توجه داشته باشید که طریقه و نحوه نگهداری از گل شمعدانی در آپارتمان و یا فضای باز در طول فصل تابستان و پاییز و زمستان کمی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. به همین خاطر اگر قصد نگهداری شمعدانی تان را در فصل پاییز دارید حتما نکات و توصیه های فوق را مورد توجه قرار دهید:

تامین نور کافی:

گیاهان شمعدانی برای رشد و سلامت خود نیاز به نور کافی و مستقیم خورشید دارند بنابراین شرایط و روش نگهداری و مراقبت از آن ها در فضای بالکن ایجاب می کند که گلدان را در جایی قرار دهید که نور مستقیم خورشید را دریافت نماید. زیرا که محیط سایه موجب توقف رشد شل شدن برگ های گیاه خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اگر گیاهتان را در فضای باغچه نگهداری ی کنید باید جایی را برای آن در نظر بگیرید که سایه نباشد. از آنجایی که نور خورشید در طول فصل پاییز چندان سوزان نیست می توانید گیاهتان را مدام در معرض نور خورشید قرار دهید.

نکات مهم در پرورش گیاه شمعدانی

آبیاری منظم:

همیشه به خاطر داشته باشید شمعدانی جزو گیاهان آپارتمانی است که آبیاری بیش از حد را نمی پسندد و این مسئله موجب آسیب به ریشه های آن می شود. علاوه بر این آبیاری بیش از حد موجب شل شدن برگ ها و بیمار شدن شمعدانی هایتان خواهد شد.

به همین خاطر بهترین زمان و نحوه آبیاری شمعدانی زمانی است که خاک آن کاملا خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید. چنانچه در فضای گلدان و یا باغچه های آپارتمانی از گیاهتان مراقبت می کنید بایستی خاک گلدان را پیش از آبیاری به خوبی چک کنید و اگر خشک بود به آن آب بدهید. از این نکته غافل نشوید که انجام آبیاری در طول فصول پاییز و زمستان بایستی بسیار کم باشد.

دمای مناسب:

یکی دیگر از توصیه های مهم برای نگهداری از گیاه شمعدانی در فصل پاییز تامین دمای مورد نیاز گیاه است. در واقع گیاهان شمعدانی اغلب نسبت به هوای گرفته حساس هستند و به همین خاطر روش و نگهداری از آن ها در فضای خانه به این صورت است که حتما ساعاتی از روز پنجره اتاق را باز بگذارید تا هوای آزاد و اکسیژن کافی را دریافت کنند.

در واقع دمای معتدل و رو به خنک علاقه اصلی این گیاه بوده و بنابراین بهترین بازه دمایی برای مراقبت از این گیاه بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد خواهد بود. از این نکته غافل نشوید که دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد موجب نابودی برگ ها و در مقابل هوای منفی صفر نیز موجب یخ زدگی آن ها می شود.

چگونگی نگهداری از شمعدانی در پاییز

رطوبت مورد نیاز:

معمولا گل های شمعدانی کمتر در فضای خانه ها دیده می شوند و اغلب افرادی که در مناطق معتدل و خشک زندگی می کنند می توانند گلدان هایی زیبا از شمعدانی داشته باشند. زیرا رطوبت زیاد برای شمعدانی به ویژه غنچه های آن مناسب نیست و بنابراین نه در شهر های مرطوب و نه در گلخانه ها نباید از آن ها مراقبت نمایید.

به ویژه زمانی که به فصول گلدهی نزدیک تر می شوید بهترین طریقه و نگهداری از گیاه به این صورت خواهد بود که ساعاتی از روز پنجره را باز بگذارید تا رطوبت اضافی از ساختمان خارج گردد.

خاک غنی:

توجه داشته باشید که خاک ایده آل برای بستر گیاه شمعدانی بایستی کاملا زهکشی شده باشد تا آب اضافی از آن خارج شده و ریشه دچار پوسیدگی نشود. پس از آن بایست خاکی را برای تکثیر شمعدانی و مراقبت از آن انتخاب نمایید که علاوه بر سنگین و اسیدی بودن مواد آهکی نیز نداشته باشد و همچنین شور هم نباشد.

با وجود تمامی این موارد بهترین ترکیب خاکی که می توانید برای کاشت شمعدانی در گلدان یا باغچه در نظر بگیرید شامل موارد فوق خواهد بود:

خاک مناسب برای بستر گیاه شمعدانی

دو قسمت خاک برگ به همراه چهار قسمت خاک باغچه و دو قسمت کود گاوی پوسیده و دو قسمت شن

سه قسمت خاک لوم به همراه یک قسمت کود دامی و یک قسمت ماسه

کوددهی و تغذیه:

به صراحت می توان گفت تمامی گیاهانی که گل تولید می کنند برای رشد و تقویت خود نیاز به کود های شیمیایی خواهند داشت و در این میان شمعدانی ها نیز از این مورد مستثنا نخواهند بود. در واقع نحوه مراقبت و نگهداری از گل شمعدانی به این صورت بوده که زمانی که گل ها به اوج رشد خود رسیدند حتما به آن ها کود کافی بدهید.

دقت داشته باشید که این کود بایستی محلول در آب بوده و بیش از حد نباشد زیرا کود زیاد موجب سوختگی و آسیب دیدن برگ ها می شود. معمولا توصیه می شود که برای تغذیه گل های شمعدانی از کود های مخصوص گلدهی و کود کلات آهن استفاده نمایید.

هرس برگ ها:

بهتر است بدانید در میان گل های آپارتمانی، شمعدانی از جمله گیاهانی است که نیاز شدیدی به هرس دارد. بنابراین هنگام مراقبت از آن بایستی حداقل هر ۶ ماه یک مرتبه برگ ها را هرس نمایید تا گیاه بتواند بر های تازه بدهد و رشد خوبی داشته باشد.

چگونگی تغذیه گیاهان شمعدانی

این نکته را به خاطر داشته باشید که زمان هرس گل شمعدانی نباید گلدان حاوی گل باشد. برای این کار باید از سر ساقه اصلی هرس را انجام دهید تا برگ های جدید شروع به جوانه زنی کنند. البته لازم به ذکر است که هرس برگ های شمعدانی باید در اواخر فصل زمستان و اواسط فصل تابستان انجام شود.

گلدان مناسب و نحوه تعویض آن:

بهترین گلدانی که می توان برای نگهداری از گیاه شمعدانی در فصل پاییز استفاده کرد قطعا گلدان های سفالی خواهد بود که ته آن نیز سوراخ هایی برای خروج آب ایجاد شده باشد. همچنین که اندازه گلدان نیز باید کاملا اندازه ریشه باشد و بهترین زمان برای تعویض آن زمانی است که ریشه ها به صورت کامل رشد کرده باشند و از زیر گلدانی بیرون زده اند و یا حتی گلدان را شکسته اند. زودتر از این زمان به هیچ عنوان برای تعویض گلدان اقدام نکنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *