دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی تبلت a7 سامسونگ یک تبلت اقتصادی و خوش دست

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

سامسونگ در یازده سپتامبر ۲۰۲۰ تبلت a7 را در دو نسخه LTE و Wi-Fi به بازار روانه کرد. این تبلت می تواند برای کلاس های درسی و آموزشی بسیار مناسب باشد. با بررسی تبلت a7 همراه ما باشید.

تبلت a7 شرکت سامسونگ با مشخصات خوبی که دارد می تواند به عنوان یک گزینه اقتصادی مناسب برای دانش آموزان و دانشجوها باشد. نمایشگر این تبلت حاشیه کمی داشته و از فناوری تشخیص چهره بهره می برد. در این مطلب به بررسی تبلت a7 می پردازیم.

نقد و بررسی تبلت a7

کمپانی سامسونگ در یازده سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ شهریور ۹۹) گلکسی تب a7 را در دو نسخه LTE و Wi-Fi به بازار روانه کرد. این تبلت در سه رنگ طلایی، نقره ای و خاکستری عرضه می شود و با قابلیت های خوبی که ارائه می دهد می تواند گزینه مناسبی برای کلاس های درسی و آموزشی باشد. همچنین دانش آموزان و دانشجویانی که قصد خرید یک تبلت اقتصادی را دارند، تبلت a7 انتخاب مناسب خواهد بود.

تبلت a7 سامسونگ با هدف رقابت با تبلت پایین رده آیپد ۲۰۲۰ به بازار وارد شد. همچنین این تبلت دارای نمایشگری با حاشیه های باریکتر است و به فناوری تشخیص چهره مجهز است. دو قابلیتی که برای داشتن آن ها در محصولات اپل، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اگر برای شما جای سوال است که آیا تبلت a7 فوق العاده است؟ در پاسخ باید گفت در صورتی که دوام باتری برای شما اولویت دارد، آری از این نظر فوق العاده خواهد بود.

در ضمن اگر تمایل ندارید به سراغ دیگر تبلت ها مانند آمازون فایر اچ دی ۱۰ که به فراوانی در بازار یافت می شوند، بروید، می توان گفت گلکسی تب a7 همان تبلتی است که به آن نیاز پیدا می کنید. در این میان اگر دستگاه هوشمند سریعتری می خواهید که دارای نمایشگر درخشانی باشد ، در ادامه با نقد و بررسی تبلت a7 همراه باشید تا متوجه شوید چرا این محصول سامسونگ از این لحاظ نمی تواند بهترین باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسی ها می توان گفت تبلت a7 از نظر طراحی به معنای واقعی بسیار کامپکت و خوش دست طراحی شده است. بر خلاف اپل، سامسونگ این تبلت رده پایین را به نمایشگری با حاشیه های باریک و فناوری تشخیص چهره مجهز نموده است. در حقیقت همانطور که پیشتر اشاره شد این ها همان قابلیت هایی هستند که در یک آیپد مشاهده نمی شود.

  •  آرون گروپس

تبلت a7 با بدنه فلزی اش ظاهری مشابه دیگر تبلت های شرکت سازنده دارد. قاب پشتی این تبلت فلزی طراحی شده و دقیقا در مرکز آن لوگوی سامسونگ حک شده است.  در سمت راست و بالای این پنل نیز ماژول مربعی شکل دوربین اصلی تعبیه شده که فقط شامل یک سنسور است. از فلش ال ای دی یا سنسور اثر انگشت نیز خبری نیست.

دوربین تبلت برآمدگی نسبتا محسوسی داشته ولی خوشبختانه با قرارگرفتن دستگاه روی سطح صاف، لق نمی زند و سر نمی خورد. بخش بالای دوربین توسط خطی از بدنه عقب جدا شده و با فریم لبه گوشی یکپارچه شده است. به نظر می رسد جنس این قسمت از لبه دستگاه، پلاستیکی بوده و با دیگر لبه ها و قاب پشتی فرق دارد.

در همین لبه (راست در حالت عمودی و بالا در حالت افقی) کلید ولوم و پاور/قفل و یکی از میکروفون های صدا تعبیه شده است. تغییر جایگاه پاور و تنظیم صدا در این تبلت کمی آزاردهنده به نظر می رسد. زیرا دسترسی به کلید پاور خیلی راحت نیست و در موارد متعدد شاهد قفل شدن تبلت به جای بلند کردن صدا و کم شدن صدا به جای قفل شدن خواهید بود.

خوشبختانه هنگامی که با تبلت کار می کنید، نوارهای مشکی رنگ اطراف صفحه نمایش محو شده تا نمایی تمام صفحه داشته باشید. بررسی ها نشان می دهد بدنه آلومینیومی تبلت a7 خیلی مستحکم است ولی وقتی آن را در دست بگیرید، احتمالا خوش دست بودن دستگاه را تحت تاثیر قرار بدهد.

تبلت a7 با ابعاد ۷*۱۵۸*۲۴۸ میلی متر و وزن ۴۷۷ گرم نسبت به آمازون فایر اچ دی ۱۰ کوچکتر و سبک تر بوده و با آیپد ۲۰۲۰ اپل تقریبا برابر است.  همچنین این تبلت دارای یک پورت یو اس بی سی بوده ولی در آیپد اپل لایتینینگ می باشد. در ضمن پورت میکرو اس دی و جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز در نظر گرفته تا بتوان از هندزفری های سیمی نیز بهره برد.

در لبه سمت راست دستگاه نیز دو اسپیکر در دو سمت تعبیه شده و در وسط آن ها پورت شارژ و میکروفون مکالمه جای گرفته است. در پایین ترین بخش این لبه و به اصطلاح کنج تبلت نیز پورت جک ۳.۵ میلی متری دیده می شود. در لبه پایین تبلت هم شیار کارت حافظه و سیمکارت قرار دارد که البته در نسخه Wi-Fi این شیار کوچکتر و ویژه یک کارت حافظه است.

در لبه سمت چپ نیز دو اسپیکر تعبیه شده است. فریم دستگاه توسط یک لایه پلاستیکی مشکی رنگ به نمایشگر اتصال یافته و نمایشگر ۷۹ درصد پنل جلو را فرا گرفته که چهار طرفش با حاشیه های یکسان و متقارن پوشیده شده است. این حاشیه ها مانعی جهت تماس ناخواسته دست با صفحه نمایش است. در حاشیه بالایی نمایشگر دوربین سلفی و سنسورهایی مانند سنسور نور محیطی و ژیروسکوپ قرار دارند.

در مجموع تبلت a7 از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت همانگونه است که از یک تبلت معمولی انتظار می رود. این تبلت ظاهری ساده و شیک با ابعاد و وزن ایده آل دارد. از نکات مثبت طراحی می توان به پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و حضور جک هدفون و ۴ اسپیکر اشاره کرد و عدم حضور فلش ال ای دی را شاید بتوان جای انتقادی برای آن دانست.

نمایشگر ۱۰.۴ اینچی

در بررسی نمایشگر تبلت a7 باید گفت که با سایر ۱۰.۴ اینچی و رزولوشن ۱۲۰۰*۲۰۰۰ پیکسل رنگ ها را با دقت قابل قبولی نمایش می دهد. موضوعی که هنگام تماشای فیلم بهتر متوجه آن می شوید. با توجه به این که این تبلت امکانات خوبی ارائه می دهد ولی نمایشگر آن چندان هیجان انگیز نیست. از این رو افرادی که نمایشگر اولویت خرید تبلت برای آن ها محسوب می شود، تبلت a7 چندان نمی تواند این نیاز را برآورده کند.

از لحاظ مشخصات این نمایشگر خیلی به آنچه که در تبلت  tab a 10.1 دیده بودیم شبیه است. با این وجود روشنایی تبلت a7 در بالاترین سطح ۳۳۰ نیت گزارش شده که رقم زیاد بالایی نیست. استفاده از نمایشگرهای TFT نسبت به نمایشگرهای آمولد یا ال سی دی قدیمی تر محسوب می شود که در یک تبلت اقتصادی احتمالا نباید به آن انتقاد داشت.

ولی وقتی سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان نمایشگر از این فناوری در محصول خود هر چند اقتصادی استفاده می کند، کمی ناامیدکننده به نظر می رسد. با این وجود این موارد به این معنی نیست که نمایشگر تبلت a7 کیفیت خوبی ندارد. با در نظر گرفتن رنج قیمتی دستگاه، نرخ ۶۰ هرتزی آن از کیفیت رنگ و تصویر خوبی ارائه می دهد. البته از نظر میزان روشنایی و زاویه دید عملکرد چشمگیری ندارد.

به این مفهوم که در محیط های خیلی روشن و زیر نور آفتاب یا تماشای صحنه های تاریک در فیلم، نمایشگر عملکرد رضایت بخشی ارائه نمی دهد. رنگ ها زیاد واضح و شفاف نیستند. علت این موضوع نیز احتمالا تراکم پیکسلی ۲۲۴ و نسبتا پایین تبلت a7 می باشد زیرا از نمایشگر آیپد ۲۰۲۰ با تراکم پیکسلی ۲۶۴ ضعیف تر می باشد.

لازم به ذکر است دقت لمس این نمایشگر خیلی زیاد بوده و اسکرول کردن در سایتها در مرورگز کروم نیز با سرعت قابل قبولی صورت می گیرد. اما در مرورگر ساخت سامسونگ، سرعت اسکرول زیاد روان نیست که شاید به دلیل نرم افزار ساخت شرکت کره ای است تامشکل سخت افزاری.

۴ اسپیکر

سامسونگ در دو سمت چپ و راست تبلت a7 چهار محفظه برای اسپیکر در نظر گرفته است که می تواند صدا را استریو ارائه دهد. این ۴ اسپیکر صدا را با بلندی خوب و فراگیر پخش می کنند و هنگام بازی یا پخش فیلم ممکن است دست شما روی دو بلندگو را مسدود نماید. در این حالت صدا از خروجی های دیگر به خوبی پخش می شوند.

شایان ذکر است این تبلت اقتصادی از فناوری صوتی دالبی اتمز بهره می برد که می تواند به طور خودکار کیفیت صدا را بهینه نماید. البته این قابلیت دارای حالت های اختصاصی برای پخش صدا، موسیقی و فیلم هم می باشد. به طور کلی بررسی ها نشان داد برای تماشای فیلم و سریال ؛ تبلت a7 صداها را با کیفیت مناسبی پخش می کند. اگر شدت صدا به ۸۰ برسد، خیلی واضح و شفاف شنیده می شوند. ولی اگر شدت را به ۱۰۰ درصد افزایش بدهید، اندکی نویز و انحراف خواهید شنید.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی ها مشخص شد تبلت a7 در بخش سخت افزاری به تراشه اسنپدراگون ۶۶۲ کوالکام مجهز شده است که با معماری ۱۱ نانومتری طراحی شده و شامل ۴ هسته پرقدرت با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز می باشد. این تراشه را پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ همراهی می کند.

سامسونگ برای تبلت a7 حافظه رم ۳ گیگابایت را به همراه حافظه های ذخیره سازی ۳۲/۶۴ در نظر گرفته است. البته برای افزایش حافظه ، پشتیبانی از کارت میکرواس دی تا یک ترابایت در نظر گرفته شده که می تواند شرای را برای کاربران تاحدود زیادی مطلوب نماید. با این مشخصات می توان گفت تبلت مذکور برای انجام کارهای روزانه خیلی مناسب است ولی ممکن است برخی اوقات که از برنامه ای خارج و دوباره به آن وارد می شوید، لگ و کندی سرعت را شاهد باشید.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری تبلت a7 می پردازیم. سیستم عامل این تبلت بر پایه اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI 2.5 می باشد. این محصول سامسونگ از رابط کاربری اندروید خام بهره برده به این مفهوم که می توان تمام اپلیکیشن های گوگل مانند یوتیوب، جیمیل و … را استفاده نمود.

تبلت هایی که از اندروید خام بهره می برند یا آیپدهای اپل سرعت تقریبا زیادی در اجرای برنامه ها دارند. سامسونگ محیط نرم افزاری تبلت a7 را متناسب با سخت افزار آن ساده و سبک طراحی نموده است. از امکانات خوب نرم افزاری این تبلت، وجود ژست های حرکتی و تم تاریک آن می باشد. همچنین در منوی تنظیمات سریع که با کشیدن انگشت از بالای صفحه به سمت پایین نمایان می شو امکاناتی مانند فیلتر نور آبی؛ اشتراک گذاری سریع، اسمارت ویو و … در نظر گرفته شده است.

دوربین

افرادی که قصد خرید یک تبلت اقتصادی و پایین رده را دارند، باید در بخش دوربین توقع خود را پایین بیاورند. در حقیقت کسی از یک تبلت اقتصادی انتظار دوربین های بسیار باکیفیت را ندارد. سازندگان نیز برای کنترل قیمت نهایی از دوربین های نه چندان بروز در این محصولات استفاده می کنند. بررسی ها نشان داد تبلت a7 از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲.۰ مجهز به فوکوس خودکار به عنوان دوربین اصلی بهره می برد و دوربین سلفی آن نیز ۵ مگاپیکسلی می باشد. هر دو دوربین فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را انجام می دهند.

دوربین اصلی در نور کافی و روز تصاویر خیلی خوبی را به ثبت می رساند ولی در وضعیت نور چالشی یا حرکت کردن سوژه با نویز همراه می شود. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی ابتدا تار دیده می شوند که به خاطر برخی تنظیمات نرم افزاری است. با این وجود تصاویر سلفی ثبت شده با تبلت a7 کشیده خواهند بود. در ضمن عکس هایی که پس زمینه زیاد پیچیده ای ندارند نیز زیاد شفاف نیستند.

باتری با دوام

در بررسی ها مشخص شد تبلت a7 به باتری ۷۰۴۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده است. اگر روشنایی دستگاه روی ۱۵۰ نیت ثابت بوده و تبلت به وای فای وصل شود یا با آن وبگردی نمایید، دوام باتری به ۱۳ ساعت و ۱۳ دقیقه می رسد که یعنی ۳۲ دقیقه ضعیفتر از دوام باتری آمازون فایر اچ دی ۱۰ و ۱۶ دقیقه بیشتر از توان باتری آیپد ۲۰۲۰ می باشد.

برعکس دوربین، باتری یکی از قسمت هایی است که طراحان تبلت های اقتصادی به آن دقت ویژه ای دارند. سامسونگ نیز در تبلت a7 این موضوع را به خوبی مد نظر داشته که ظرفیت باتری آن نسبت به نسل قبل به خوبی ارتقا یافته است. در تست بنچمارک پی سی این تبلت تایم ۹ ساعت و ۴۴ دقیقه را ثبت کرد که با توجه به ابعاد و ظرفیت باتری رقم خوبی برای تبلت a7 پایین رده محسوب می شود.

این تبلت با شارژر ۷.۵ واتی ارائه می شود ولی از شارژر ۱۵ واتی هم پشتیبانی دارد. با شارژر سریع در عرض ۳ ساعت و نیم شارژ کامل دستگاه صورت می گیرد. ولی درصورت استفاده از شارژر جعبه این زمان بیشتر خواهد شد. همچنین برای آشنایی با راهنمای خرید تبلت و بررسی تبلت t515 کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *