دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید تبلت و مهمترین خصوصیاتی که باید به آن ها توجه کنید

  • ساناز براتی
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

تبلت یکی از اونواع وسیله های هوشمند پرطرفدار در بازار است که در مدل های مختلف و با کارایی هایی متفاوت در دسترس قرار گرفته است. برای خرید یک تبلت مناسب و باب سلیقه خود در این مطلب با راهنمای خرید تبلت همراه ما باشید.

تبلت یک وسیله کاربردی و بسیار محبوب است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می گردد و هر فردی را با هر سلیقه و سنی به سوی خود جذب می نماید. هر روزه تعداد زیادی تبلت در سراسر جهان به فروش می رسد و تقاضا برای داشتن این صفحه جادویی رو به افزایش است. برای خرید یک تبلت مناسب سلیقه خود در این مطلب با راهنمای خرید تبلت همراه ما باشید.

راهنمای خرید تبلت و نکات مهم مربوط به آن

خرید یک تبلت مناسب همیشه نگرانی هایی برای خریدار به دنبال دارد که توجه به آن از دیگر وسائل دیجیتالی مثل لپ تاب و گوشی هوشمند بیشتر است، زیرا تبلت تقریبا کارایی هر دو این ها را دارد. با توجه به علاقه و موارد استفاده کاربر از تبلت، انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد، بسته به علاقه کاربر به اندازه صفحه نمایش تبلت های گوناگونی وجود دارند. اولین مرحله برای خرید یک تبلت مناسب تعریف نیازمندی های می باشد که هر فرد از تبلت مورد نظرش انتظار دارد، بعد از آن می توانید با آشنا شدن با مفهوم ها و اصطلاحات استفاده شده برای تبلت ها و محدود نمودن دامنه خریدتان، لذتت خوبی از خرید داشته باشید. در راهنمای خرید یک تبلت خوب دسته بندی های زیادی وجود دارد، به عنوان نمونه قدرت پردازش، ابعاد، سیم کارت خور بودن، نوع باتری و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که با توجه به آنها می توانید تبلت مناسبی برای خود تهیه نمایید. قبل از خرید باید اولویت های خود را برای خرید تبلت مشخص نمایید، مثلا قبل از هر چیز مشخص کنید که دوست دارید تبلتتان سیم کارت خور باشد یا خیر، با این کار دامنه انتخابات تا حد بالایی محدود تر خواهد شد. در راهنمای خرید تبلت به بررسی پارامترهای مهم تبلت می پردازیم.

راهنمایی برای خرید تبلت

سیستم عامل تبلت

در راهنمای خرید تبلت مهم است که قبل از بررسی نمودن دیگر پارامترهای تبلت، نوع سیستم عامل آن را مشخص کنید. سیستم عامل تبلت ها بیشتر اندروید، ویندوز فون و یا IOS هستند. سیستم عامل و انتخاب آب سلیقه ای است و به نظر کاربر وابسته است. جدا از سلیقه کاربر، مسلما سیستم عامل ها نسبت به هم در موارد مختلف برتری های مختلفی دارند. به عنوان نمونه سرعت بارگذاری اپلیکیشن ها در سیستم عامل IOS بیشتر از ویندوزفون و اندروید است و همچنین گستردگی اپلیکیشن ها برای اندروید بیشتر از دو نوع دیگر است. برای سیستم عامل ویندوز فون نیز می تواند برخی از مزیت ها را نام برد، از مهمترین این مزیت ها می توان به رابط کاربری زیبای آن اشاره نمود. ولی باید بدانید که بین این سه سیستم عامل نوع IOS بهتر بوده و یک سرو گردن بالاتر از دو نوع دیگر است. اما در مورد قیمت نمی توانید تبلتی با سیستم عامل IOS پیدا کنید که از احاظ اقتصادی نیز به صرفه باشد، تبلت های اپل در رنج های قیمتی بالایی در بازار وجود دارند که برای هر کسی مناسب نیست. با توجه به توضیحات گفته شده توجه به سیستم عامل تبلت به تنهایی راهنمای مناسبی برای خرید تبلت نیست و نمی تواند دامنه انتخاب شما را آنچنان محدود کند ولی مسلما برای شروع گزینه خوبی است.

راهنمای خرید تبلت خوب

عملکرد و قدرت پردازشی

بعد از سیستم عامل استفاده شده در تبلت، عملکرد و قدرت پردازشی مهمترین گزینه برای بررسی است که می توانید با کمک آن تبلت مناسب خریداری کنید. با توجه به مقدار هزینه ای که برای خرید تبلت در نظر دارید و همینطور نوع سیستم عامل انتخابی شما، عملکرد و قدرت پردازشی تبلت نیز متغیرهای زیادی را شامل می گردد، به عنوان نمونه حافظه رم یک گیگابایتی برای سیستم عامل IOS تقریبا عملکرد یکسانی با حافظه رم ۲ گیگابایتی برای اندروید و ویندوز فون دارد. در زمان خرید تبلت هایی با قیمت ارزان می توانید مواردی را بیابید که از حافظه رم یک گیگابایتی با چیپ ست های چهار هسته ای بهره برده اند. ولی نکته ای که در این مورد باید به آن توجه داشته باشید نوع چیپ ست استفاده شده است. این نوع تبلت ها و تبلت های چینی این دسته ای، از چیپ ست های مدیاتک برخوردار بوده و عملکرد تقریبا ضعیفی نسبت به چیپ ست های اسنپ دراگون ۲۰۰ و ۴۰۰ داشته اند. حال اگر طول عمر باتری و داغ نشدن دستگاه برایتان مهم است و می خواهید از تبلت استفاده روزمره و معمولی داشته باشید، تبلت هایی با چیپ ست های مدیاتک گزینه های مناسبی می باشند. در ادامه راهنمای خرید تبلت باید بدانید که سخت ترین و پرگزینه ترین تبلت ها در این گزینه تبلت های میان رده هستند. تبلت های میان رده با نگرش سال تولید به دو دسته تقسیم می شوند، به شکلی که یک دسته تبلت های پرچم دار و بالارده یکی دو سال پیش هستند که در حال حاضر جزء محصولات میان رده در بازار محسوب می شوند و دسته دیگر تبلت های جدید میان رده در بازار هستند. جالب است که بدانید در مورد بحث قدرت پردازشی بیشتر پرچمداران قدیمی جلودار هستند ولی هزینه خرید آنها نسبت به میان رده های حال حاضر کمی بیشتر است، بعلاوه اینکه تبلت های جدید مسلما تکنولوژی جدیدتری دارند.

انجام راهنمای خرید تبلت

  •  آرون گروپس

در رابطه با خرید تبلت پرچمدار و بالارده، نسبت به نوع میان رده آن گزینه های کمتری دیده می شود و کار تقریبا آسانی در پیش دارید. اغلب تبلت های بالارده عملکرد پردازشی یکسانی داشته اند، به جز یکی دو مورد، باقی تبلت ها تقریبا در یک رنج قرار دارند. اغلب این محصولات دارای رم ۳ گیگابایتی بت چیپ ست های اسنپ دراگون ۸۰۸ با ۶ هسته پردازشی یا اسنپ دراگون ۸۱۰ با ۸ هسته پردازشی و یا چیپ ست های مدیاتک مدل MT6755_ MT6753_ MT6752 با ۸ هسته پردازشی می باشند. همچنین بعضی از تبلت ها وجود دارند که از چیپ ست اینتل اتم با ۴ هسته برخوردار بوده و سرعت پردازنده گاهی تا ۲/۸۳ گیگاهرتز هم بالا می رود و عملکرد خوبی داشته اند.

در حالت کلی خلاصه وار می توانیم بگوییم که اگر کاربری عادی و نرمال در تبلت هستید، چیپ ست های ۴ هسته ای با کلاک ۱/۲ گیگاهرتز با حافظه رم یک گیگابایتی گزینه خوبی برای شما است. حال اگر کمی انتظارات بیشتری از تبلت دارید و کاربرهای مختلفی دارید، چیپ ست های ۴ هسته ای با کلاک ۱/۶ گیگا هرتز به بالا و حافظه رم ۲ گیگابایتی برایتان مناسب است، در انتها اگر پردازش های سنگین مثل بازی های ۳ بعدی دیتا دار را روی تبلت خود اجرا می کنید باید به دنبال تبلتی با چیپ ست های ۸ هسته ای با حافظه رم ۳ گیگا بایتی بیاندیشید.

راهنمایی برای خرید و انتخاب تبلت

صفحه نمایش

احتمالا تا کنون در زمان خرید تبلت با اصطلاحاتی مثل سوپر آمولد، آمولد، آی پی اس و تی اف تی و … رو به رو شده اید که مفهوم و معنای آنها برایتان قابل فهم نبوده است، پنل های نوع تی اف تی قبلا در دستگاه های پایین رده به وفور دیده می شد که رزولوشن هایی مثل ۴۸۰*۸۵۴ پیکسلی داشتند، این پنل ها در تبلت های جدید خیلی کمتر دیده می شوند. در حال حاضر اغلب تبلت ها از پنل های ISP LCD استفاده می شود که کیفت بهتری نسبت به نوع تی اف تی دارند. از پنل های آمولد و سوپر آمولد بیشتر در محصولات شرکت سامسونگ استفاده می شود که کیفت بالاتری دارند. البته شاید نوع پنل خیلی مهم نباشد و مهمترین موضوع در این مورد میزان رزولوشن صفحه نمایش و ابعاد آن است که تراکم پیکسلی صفحه نمایش را تعیین می کنند. در این مورد دسته بندی هایی بر اساس کیفیت دستگاه به طور تقریبی انجام شده است که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • تبلت های ۷ اینچی:

تراکم پیکسلی ۱۴۰ الی ۱۷۰ برای تبلت های اقتصادی

تراکم پیکسلی ۱۷۰ تا ۲۴۰ برای تبلت های میان رده

تراکم پیکسلی ۲۴۰ به بالا برای تبلت های بالارده و پرچم دار

  • تبلت های ۸ اینچی:

تراکم پیکسلی ۱۴۰ الی ۱۶۰ برای تبلت های اقتصادی

تراکم پیکسلی ۱۷۰ الی ۲۱۸ برای تبلت های میان رده

تراکم پیکسلی ۲۱۸ به بالا برای تبلت های بالارده و پرچم دار

راهنمایی کردن برای خرید تبلت

  • تبلت های ۱۰ اینچی:

تراکم پیکسلی ۱۳۰ الی ۱۵۰ برای تبلت های اقتصادی

تراکم پیکسلی ۱۷۰ الی ۲۰۰ برای تبلت های میان رده

تراکم پیکسلی ۲۰۰ به بالا برای تبلت های بالا رده و پرچم دار

علاوه بر موارد بالا یعنی رزولوشن و تراکم پیکسلی، مورد دیگری که برای صفحه نمایش تبلت اهمیت دارد، محافظ این صفحه نمایش است. تبلت هایی که از محافظ های گوریلا گلس بهره برده اند به مراتب بهتر از سایر تبلت ها هستند، پس در زمان خرید بهتر است به نوع محافظ صفحه نمایش دقت لازم را داشته باشید.

راهنمای به منظور خرید تبلت

طراحی

شکل ظاهری و طراحی تبلت و زیبایی آن موضوع مهم برای اغلب کاربران می باشد و به سلیقه کاربر مربوط می شود، در حالت کلی جنس بیشتر تبلت های ارزان قیمت و میان رده پلاستیک و پلی کربونات بوده که با هم تفاوت زیادی ندارند. بعضی از تبلت های پرچم دار وجود دارند که در آنها از طراحی یکپارچه بدنه فلزی (آلومینیوم) استفاده شده است که طراحی زیبا و مقاومی دارند. در مورد طراحی ظاهری بجز جنس بدنه، گزینه دیگری که در حال حاضر مورد توجه سازندگان و کاربران قرار دارد اندازه ضخامت دستگاه می باشد، به شکلی که بعضی از شرکت ها به خاطر کاهش ضخامت دستگاه، حاضر شده اند تا از ظرفیت باتری کم کنند. در ادامه باید ببینید که برایتان ضخامت و ظریف بودن مهم است یا ظرفیت باتری تبلت؟ با جواب دادن به این سوال می وتاند تصمیم خود را بگیرید.

خرید تبلت و کمک به انتخاب درست

موضوع دیگر قابل بحث در راهنمای خرید تبلت که در کمتر تبلتی دیده می شود، مقاوت دستگاه در برابر گرد و غبار، خاک و مایعات است از این رو اگر به این نوع دستگاه ها که مقاومت بالایی دارند، علاقه دارید در زمان خرید استانداردهای درج شده بر روی محصولات را با دقت مطالعه نمایید.

راهنمایی برای خرید و انتخاب تبلت

ظرفیت و طول عمر باتری

تبلت های دارای پردازنده ۸ هسته ای و صفحه نمایش های بزرگ، مهمترین قسمت از مقدار مصرف باتری را به خودشان اختصاص داده اند. از این رو نباید از این نوع تبلت ها انتظار شارژ بیشتر از مصرف یک روز عادی را داشته باشد. تبلت های ۷ هینچی با ظرفیت باتری بالای ۳۵۰۰ میلی آمپری دارای طول عمر باتری خوبی هستند. در رابطه با تبلت های ۸ اینچی این میزان حدودا برابر با ۵۰۰۰ میلی آمپر می باشد. همچنین تبلت های ۱۰ و ۱۲ اینچی با ظرفیت باتری بیشتر از ۷۵۰۰ میلی آمپری عملکرد خوبی را شاهد هستید.

راهنمای و مشاوره خرید تبلت

دوربین

در این مورد باید بسیار منطقی باشیم زیرا موارد استفاد هایی که از یک دوربین تبلت می شود با دوربین گوشی برابری نمی کند و به همین خاطر اغلب کاربران در زمان خرید تبلت خیلی به نوع دوربین توجه نمی کنند و دوربین نسبت به سایر گزینه ها از اهمیت کمتری برخوردار است. دوربین هایی که در انواع تبلت به کار برده می شوند به ویژه تبلت های ۱۰ و ۱۲ اینچی خیلی تفاوت زیادی با هم ندارند. در تبلت های پرچم دار بیشتر از دوربین های ۵ و ۸ مگاپیکسلی استفاده می شود و کمتر تبلتی وجود دارد که در آن سنسور ۱۳ مگا پیکسلی استفاده شده باشد. از این رو در زمان خرید تبلت نباید حساسیت زیادی نسبت به نوع دوربین آن داشته باشید.

راهنمایی و کمک برای خرید تبلت

مموری و حافظه داخلی دستگاه

همانطور که در آغاز مطلب اشاره شد، کاربرد تبلت، تلفیقی از کاربرده گوشی و لپ تاب دارد از این رو کاربران می خواهند تا فایل هایی با حجم بالا مانند فیلم، بازی دیتا دار و … را بر روی تبلت خود ذخیره کنند. همچنین باید بدانید که قسمت قابل توجهی از حافظه داخلی تبلت به سیستم عامل اختصاص داده می شود به همین خاطر فضای ذخیره سازی لازم در تبلت ها بیشتر از اسمارت فون ها دردسر دارد. در حالت کلی باید اشاره کنیم که بجز قابلیت پشتیبانی از کارتهای میکرو اس دی، حداقل فضای لازم برای تبلت های اقتصادی ۸ گیگا بایت، برای تبلت های میان رده ۱۶ گیگا بایت و تبلت های بالارده و پرچم دار ۳۲ گیگا بایت است.

راهنمایی کردن برای خریدن تبلت

اتصالات و ارتباطات

همیشه با توجه به پیشرفت تکنولوژی تمام مشخصاتی که از یک تبلت انتظار می رود بیشتر خواهد شد، ولی چیزی که مسلم می باشد این است که پیشرفت تکنولوژی ارتباطاتی خیلی سریعتر صورت می گیرد، در نتیجه برای ایم قسمت قاعده کلی وجود ندارد. ولی در زمان خرید تبلت به این راهنمای توجه داشته باشید که مزیت خرید تبلت های بروز نسبت به تبلت های بالارده سال گذشته در قسمت ارتباطات آن است. به عنوان نمونه در تبلت های چند سال گذشته از باندهای ۴G LTE و فناوری NFC پشتیبانی نمی شود ولی در حال حاضر برخی از تبلت های میان رده این ویژگی را پشتیبانی می کنند.

کمک و راهنمای خرید تبلت

چند قانون مهم برای خرید تبلت مناسب

در ادامه مطلب راهنمای خرید تبلت مناسب به قانون های زیر در زمان خرید توجه داشته باشید:

  • نیازهای خود را بشناسید: در زمان خرید تبلت سوالات زیادی وجود دارند که قبل از انتخاب نهایی خود باید جواب آنها را بدانید. مهمترین سوال این است که شما از تبلت چه انتظاراتی دارید و اصلی ترین نیاز شما چیست؟ آیا به دنبال دستگاهی برای جایگزین کردن با کامپیوتر خود هستید یا فقط وسیله ای می خواهید در زمان سفر فیلم و بازی های مورد علاقه خود را در آن ببینید؟ دسترسی ۲۴ ساعته شما به اینترنت برایتان مهم است؟ حافظه ذخیره سازی تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟ خروجی اچ دی ام آی به چه میزان برایتان مهم است؟

راهنمایی برای خریدن تبلت

  • بدانید که قیمت همه چیز نیست: باید بدانید که گران بودن لزوما نشانه بهترین بودن نیست. البته باید از نمونه های ارزان و بی کیفیت نیز دور باشید. برخی از تولید کنندگان تبلت را با قیمتی نازل تر از ارزش واقعی خود می فروشند ولی بعد از روش های مختلفی مثل فروش محتوای دیجیتال و … نتیجه بهتری خواهند گرفت.

راهنمایی و مشاوره دادن خرید تبلت

  • اهمیت تولید کنندگان: در رابطه با شرکت سازنده باید هوشمندانه رفتار کنید. خریدن وسیله ای که بعد از مدتی استفاده کارایی خود را از دست بدهد اصلا خوشایند نیست. بهتر است قبل از خرید در مورد شرکت های سازنده و سابقه آنها تحقیقاتی را انجام دهید و تبلتی مناسب و ایده آل خریداری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *