دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ردمی k50 گیمینگ ۲۰۲۲ گوشی قدرتمند و تخصصی شیائومی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

ردمی k50 گیمینگ با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و شارژر ۱۲۰ وات در رده قیمتی خوبی در ماه دوم سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ردمی k50 گیمینگ بپردازیم.

گوشی ردمی k50 گیمینگ در فوریه ۲۰۲۲ رونمایی و به بازار عرضه شد. در این گوشی برخلاف نسل قبلی تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به کار گرفته شده است. با بررسی ردمی k50 گیمینگ همراه ما باشید.

نقد و بررسی ردمی k50 گیمینگ

چند سالی است که شیائومی راه خود را به بازار گوشی های تخصصی گیمینیگ نیز باز کرده و هر ساله یک گوشی گیمینگ جالب از سری ردمی را به بازار وارد می کند. گوشی های قدرتمندی که با قیمت مناسبتری از رقبا توانسته نظر بسیاری از گیمرها را به خود جلب نماید. از این رو در صورتی که به دنبال گوشی گیمینگ بین مدل های شیائومی هستید، دست خالی از این عرصه بیرون نخواهید رفت.

از گوشی گیمینگ بلک شارک ۴ پرو گرفته تا ردمی k50 گیمینگ و پوکو f3 gt همگی شاهکارهای این برند با برچسب قیمتی باورنکردنی به شمار می روند. یکی از علت های دلسردی گیمرها از ردمی k40 گیمینگ که با انتقاداتی همراه بود، پردازنده دایمنسیتی ۱۲۰۰ بود. به این ترتیب در نسخه جدید یعنی ردمی k50 گیمینگ، قلب پردازشی آن ارتقا یافته و حالا شاهد به کارگیری تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و آدرنو ۷۳۰ در این اسمارتفون می باشیم که بر بستر نرم افزاری اندروید ۱۲ قرار گرفته است.

ردمی k50 گیمینگ تقریبا ده ماه پس از ردمی k40 گیمینگ با دو آپدیت سخت افزاری بزرگ (تراشه و حافظه) در فوریه ۲۰۲۲ معرفی و روانه بازار شد. اما در بخش طراحی با تغییر خاصی همراه نیست و هر دو بسیار به یکدیگر شباهت دارند. همانطور که پیشتر اشاره شد نسل قبلی از پردازنده مدیاتک دایمنیسیتی ۱۲۰۰ بهره می برد و اکنون ردمی k50 گیمینگ با پردازنده ای جدید تر و قوی تر و حافظه ای با سرعت انتقال داده بیشتر به راحتی می تواند در بخش پردازشی ردمی k40 گیمینگ را پشت سر بگذارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از سویی ظرفیت باتری ردمی k50 گیمینگ هم نسبت به نسل قبلی کاهش یافته که سبب می شود شارژدهی کمتری داشته باشد که با شارژر سریع ۱۲۰ واتی این موضوع جبران شده است. در حالت کلی اگر عملکرد پردازشی برای شما اهمیت دارد،  ردمی k50 گیمینگ به خوبی از پس اجرای کارها بر می آید.

محتویات جعبه

در جعبه این اسمارتفون علاوه بر خود ردمی k50 گیمینگ، شارژر ۱۲۰ واتی قرار داده شده است که خروجی این شارژر یو اس بی ای بوده و با بیشتر کابل های موجود می تواند سازگار باشد البته اگر کابل های مذکور با این شارژر سازگار بوده و انتقال جریان ۶ آمپری داشته باشند.

به جز این کابل شارژر خاصی را شاهد می باشیم که در بخش اتصال به گوشی به طور افقی در کنار لبه پایینی گوشی جای می گیرد. این وضعیت برای مواقعی که بازی می کنید یا به هر علتی به طور افقی از گوشی استفاده دارید می توانید بسیار کاربردی باشد. البته پیشنهاد می شود در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید. به جز این شارژر شاهد یک قاب پلاستیکی شفاف درون جعبه می باشیم.

طراحی آشنا

ابتدا به بررسی طراحی ظاهری ردمی k50 گیمینگ می پردازیم. در کمال تعجب باید بگوییم که در این قسمت خیلی اتفاق خاصی روی نداده و این اسمارتفون از لحاظ طراحی به نسل قبلی شباهت دارد. ظاهر کلی ردمی k50 شباهت زیادی به گوشی های گیمینگ ندارد و تداعی کننده نسل قبلی اش می باشد.

همچنین قاب فلزی اطراف بدنه و پشت شیشه ای آن به ردمی k40 گیمینگ شباهتی زیادی دارد. البته ماژول دوربین برخلاف نسل قبلی به شکل دایره طراحی شده و درون یک مستطیل با گوشه های گرد قرار گرفته است. نماد صاعقه و چراغ های آر جی بی همچنان در این نسل حضور داشته ولی فقط موقعی روشن می شود که پیغامی دریافت شده یا گوشی به شارژر متصل شود.

از جک هدفون ۳.۵ میلی متری خبری نیست و شیائومی به جبران این کمبود یک پورت هدفون اضافی در بدنه طراحی کرده است. در سمت راست گوشی، تریگرهای مخصوص بازی مشاهده می شوند. فرستنده مادون قرمز آن نیز با پیشرفت هایی همراه است که اجازه می دهد از گوشی در فواصل دورتر به عنوان کنترل تلویزیون یا دیگر دستگاه ها استفاده نمود.

گیمینگ تریگرهای ردمی k50 گیمینگ نسبت به نسل قبل خیلی بهتر شده و در میان گوشی های گیمینگ، لذت بازی با تریگرهای فیزیکی این گوشی جذابیت خاصی دارد. همانطور که اشاره شد قاب پشتی از جنس شیشه با طراحی مات ساخته شده و یک سری خط و تکسچر مثلث مانند هم در این پنل دیده می شود که سعی دارد حس گیمینگ را به کاربر انتقال دهد.

سه دوربین درون این قاب مستطیل شکل با اندکی بیرون زدگی گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی تعبیه شده و یک فلاش نیز به فرم علامت صاعقه سمت راست این قاب مستطیل شکل مشاهده می شود. کلمه ردمی نیز در راستای همین قاب مستطیل شکل پایین قاب پشتی حک شده است.

یک سری ال ای دی نیز در قاب پشتی قرار دارد که هنگامی که تماس یا نوتیفیکیشن جدید دارید، روشن شده و جلوه جذابتری به گوشی می دهد. فریم دستگاه آلومینیومی است و در سمت راست گوشی دو تریگر گیمینگ مکانیکال و حسگر اثر انگشت با کلید پاور ادغام شده تعبیه شده است. زیر گوشی نیز پورت تایپ سی، اسپیکر دوگانه و میکروفون مشاهده می شود. سمت چپ دستگاه نیز کلید ولوم، میکروفون و خشاب سیمکارت قرار دارد.

خشاب سیمکارت از دو سیمکارت همزمان پشتیبانی دارد اما از پشتیبانی رم میکرو خبری نیست. بالای گوشی نیز یک اسپیکر دوگانه، میکروفون و حسگر مادون قرمز جای دارد. امضای اختصاصی ردمی k50 گیمینگ، ظاهر خاص و دکمه جانبی جمع شونده آن می باشد. هر چند بعضی افراد عقیده دارند طراحی این اسمارتفون آنچنان که باید به گیمینگ شباهت ندارد و بیشتر شبیه موبایل معمولی است.

گوشی با ابعاد ۸.۵*۷۶.۷* ۱۶۲.۵ میلی متر دارای وزن ۲۱۰ گرم است و در رنگ های سفید، خاکستری، مشکی و یک نسخه خاص amg عرضه می شود که نتیجه همکاری شیائومی با فرمول وان مرسدس amg می باشد. شایان ذکر است پنل پشتی و جلویی گوشی با گوریلاگلس ویکتوس محافظت شده تا از لحاظ مقاومت گوشی خیال کاربر تاحدودی راحت باشد همچنین دارای گواهی IP53 برای مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و خاک است.

در مجموع و با توجه به بررسی ها می توان گفت در طراحی ردمی k50 گیمینگ خلاقیت جدیدی نسبت به نسل قبلی روی نداده و به ردمی k40 گیمینگ شباهت زیادی دارد. به این ترتیب در کنار حس گیمینگ حس کلاسیک بودن را نیز انتقال می دهد.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

بررسی ها نشان می دهد در پنل جلویی ردمی k50 گیمینگ نمایشگر ۶.۶۷ اینچی اولد با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی حضور دارد که حدود ۸۶.۲ درصد بدنه را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. اتفاق خوبی که در پنل جلویی دستگاه روی داده این است که فاصله های حاشیه نمایشگر تا لبه از همه جهات با یکدیگر یکسان بوده که سبب می شود هم این نما شکیل تر به نظر برسد و هم احتمال لمس ناخواسته صفحه نمایش هنگام بازی بسیار کمتر شود.

نمایشگر این گوشی از اچ دی آر ۱۰ پلاس پشتیبانی داشته و کیفیت آن قطعا رضایت شما را جلب خواهد کرد ولی روشنایی آن بسیار زیاد نبوده و پرچمدارانی مانند شیائومی ۱۲ پرو، نمایشگرهایی با روشنایی بهتر ارائه می دهند. در ضمن باید یادآور شد که دوربین سلفی درون هول پانچ کوچکی که بالای نمایشگر تعبیه شده، قرار دارد و اسپیکرهای مکالمه نیز بسیار کوچک بوده و در بالای دوربین سلفی دیده می شوند.

اگرچه مشخصات نمایشگر ردمی k50 گیمینگ بر روی کاغذ تفاوتی با نسل قبلی اش ندارد ولی بهبودهایی یافته است. اضافه شدن مزایایی مانند رنگ های آداپتیو، پشتیبانی از نوردهی PWM با فرکانس بالای ۱۹۲۰ هرتز، کنترل نور دی سی، رفع نقص خطوط رنگین کمانی در صفحه نمایش، سبب برتری این پنل نسبت به نسل پیشین شده است. همچنین باید اشاره کرد نرخ نوسازی یک مولفه ضروری در گوشی های گیمینگ محسوب می شود که در ردمی k50 گیمینگ ۱۲۰ هرتزی می باشد.

در صورتی که این نرخ نوسازی راضی کننده نیست بد نیست نگاهی به گوشی های بلک شارک از جمله بلک شارک ۴S و شیائومی بلک شارک ۴S پرو بیندازد. ولی به یاد داشته باشید که با خرید این دو گوشی از محافظ نمایشگر گوریلاگلس ویکتوس ردمی k50 گیمینگ محروم می شوید.

به این ترتیب در مجموع بسیاری از مشکلات نسل قبلی از جمله محدودیت زاویه دید، تفکیک نور هنگام نگاه به صفحه از کنار و …. برطرف شده است. محافظ نمایشگر نیز از گوریلاگلس ۵ به گوریلاگلس ویکتوس ارتقا پیدا کرده است. به این ترتیب این پنل نمایش برای یک گوشی گیمینگ مناسب بوده اگرچه قابل دور نمایشگر از نسل پیشین ضخیم تر است ولی مانع از لمس ناخواسته صفحه می شود.

دوربین سه گانه

ردمی k50 گیمینگ همانطور که از اسمش پیداست یک گوشی مخصوص بازی بوده از این رو نباید از دوربین آن توقع زیادی داشت. بررسی ها نشان می دهد پکیج دوربین ردمی k50 گیمینگ نسبت به نسل قبلی بی تغییر مانده و از نظر رده بندی، در کلاس دوربین های میان رده محسوب می شود. البته لنز بکار رفته در این گوشی با نسل پیشین متفاوت است ولی در بیشتر مواقع عملکرد قابل قبول و خوبی بر جای می گذارند.

شیائومی برای این اسمارتفون سه سنسور ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو در نظر گرفته است و عملکرد دوربین اصلی از معمولی تا حدودی بهتر بوده و با آن عکس های خوبی به ثبت می رسد. همچنین با دوربین های اولتراواید و ماکرو تصاویر قابل قبولی می توان به ثبت رساند. حتی دوربین های گوشی بهتر از آنچه انتظار می رفت ظاهر شدند. به ویژه برای عکاسی شب که نسبت به می ۱۱ اولترا عملکردی باورنکردنی داشت. در نور طبیعی همه چیز خوب بوده ولی نویزهایی در تصاویر مشاهده می شود.

به طور کلی صرف نظر از عملکرد متوسط سنسور اولتراواید، عملکرد دوربین در باقی زمینه ها رضایت بخش می باشد. دوربین اصلی دارای قابلیت فیلمبرداری ۴K با فریم ۳۰/۶۰ ثانیه بوده و با پشتیبانی از لرزشگیر الکترونیکی کیفیت ویدیوهای ضبط شده با آن نیز خوب است. دوربین سلفی نیز دارای سنسور ۲۰ مگاپیکسل بوده که تصاویر طبیعی و بسیار خوبی را به ثبت می رساند. همچنین دارای قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰ با نرخ ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه است.

قابل ذکر است عملکرد ردمی k50 گیمینگ در بخش دوربین قابل قبول بوده و کار راه انداز خواهد بود. به هر حال از یک گوشی گیمینگ بیشتر انتظار می رود در بخش پردازشی و باتری مانور دهد. از این رو از دوربین این دستگاه باید انتظاری منطقی داشت. در حقیقت توقع زیادی از دوربین ردمی k50 گیمینگ نداشتیم با این وجود، دوربین سه گانه این گوشی شما را دست خالی نمی گذارد.

عملکرد پردازشی عالی

ردمی k50 گیمینگ در قسمت پردازنده از قوی ترین پردازنده پرچمدار یعنی تراشه ۴ نانومتری اسنپدارگون ۸ نسل ۱ به همراه نسل جدید سیستم خنک کننده دوگانه بهره می برد تا بتواند به سادگی همه نیازهای گیمر موبایلی را پاسخ دهد.این تراشه را پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ همراهی می کند. همانطور که اطلاع دارید بالا رفتن دمای تراشه برابر است با کاهش سرعت و بازده پردازنده.

این درحالی است که شیائومی مدعی است این سیستم خنک کننده می تواند تا ۲۰ درصد گرما را کاهش داده و در برخی تست ها نیز صحت این موضوع اثبات شده است. به این ترتیب حین اجرای بازی های سنگین، حرارت دستگاه به خوبی کنترل می شود.

در بخش نرم افزاری نیز رابط کاربری اختصاصی شیائومی MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ به صورت پیش فرض روی ردمی k50 گیمینگ نصب شده است. لازم به ذکر است ردمی k50 گیمینگ در سه نسخه با حافظه رم ۸/۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت عرضه می شود. عملکرد پردازشی این گوشی گیمینگ حقیقتا عالی بوده و از پس اجرای بازی ها با بالاترین تنظیمات گرافیکی و فریم ریت برخواهد آمد.

باتری و اسپیکر

برای گوشی ردمی k50 گیمینگ باتری با ظرفیت ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده که در یک استفاده معمولی می تواند تا یک روز کامل انرژی دستگاه را فراهم نماید. این ظرفیت نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کرده اما از سویی شیائومی در بخش شارژ شدن این موضوع را جبران نموده و فست شارژ ۱۲۰ واتی را درون جعبه گوشی قرار داده است. که باتری را در عرض ۵ دقیقه ۵۰ درصد و در مدت ۱۷-۲۰ دقیقه فول شارژ خواهد  کرد که برای یک گوشی گیمینگ بسیار خوب به نظر می رسد.

از نظر اسپیکر نیز ردمی k50 گیمینگ به ۵ اسپیکر مجهز شده است که اگر اسپیکر مکالمه را کنار بگذاریم، ۴ اسپیکر در بالا و پایین گوشی تعبیه شده که محصول شرکت JBL می باشد از این رو انتظار می رود کیفیت عالی را شاهد باشیم. کیفیت و بلندی و تفکیک صدا عالی بوده و در بخش اسپیکر می توان گفت این گوشی عملکرد سربلندی دارد. هرچند جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا وجود ندارد اما می توانید با تبدیل تایپ سب به جک ۳.۵ میلی متری از هدفون و هندزفری های سیمی گیمینگ بهره بگیرید.

در صورت علاقمندی برای آشنایی با سایر گوشی های گیمینگ همچون رد مجیک ۶ اس پرو و ریزر فون ۲ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *