دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت بیدمشک از طریق بذر و نحوه قلمه زدن ساقه گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت بیدمشک چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و نگهداری این درختچه زینتی آشنا شوید.

به طور کلی بیدمشک نوعی درخت یا درختچه ای زینتی از تیره بیدها می باشد که دارای گل هایی زرد کمرنگ دم گربه ای خواهد بود. گیاه بیدمشک دارای اسانس معطر و بسیار خوشبویی است و به همین خاطر کاشت و پرورش آن مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت بیدمشک

بهتر است بدانید که در واقع بیدمشک درختچه ای از نژاد بید می باشد که معمولا به صورت دو پایه زینتی و گاهی نیز به صورت درخت رشد می کند اما به هر حال بلندی آن معمولا از هشت متر تجاوز نخواهد کرد. در زیر پوست و روی چوب این درخت برجستگی های تیزی مشاهده می شود و برگ های آن نیز در پایه های نر و پایه های ماده با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

چگونگی کاشت بیدمشک

معمولا روی برگ های بیدمشک سبز تیره و پشت آن کرکدار و روشن می باشد و اغلب بیضی شکل و پهن تر از برگ های درختان نر خواهند بود. گل های بیدمشک نیز به صورت سنبله و پیش از باز شدن برگ ها ظاهر می شوند و بسیار معطر هستند. بهترین نوع گل بیدمشک آن است که زردی رنگ اش نسبت به سایرین بیشتر باشد.

درختچه بیدمشک بومی کشور ما ایران می باشد و جالب است بدانید که جاذب حشراتی مانند زنبور عسل بوده و به همین خاطر گرده افشانی آن توسط حشرات انجام خواهد شد.

این گیاه دارای یک اسانس به نام عرق بیدمشک می باشد که هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالایی خواهد بود. همچنین شاخه های گیاه نیز اغلب برای تزئین سفره هفت سین مورد استفاده قرار می گیرند.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

توجه داشته باشید که معمولا تکثیر درختچه بیدمشک از طریق قلمه زنی ساقه و همچنین کاشت بذر های آن انجام خواهد گرفت که در ادامه مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس
  • قلمه زنی ساقه:

برای این کار پیشنهاد می شود که در اواخر فصل پاییز از ساقه های یک ساله که به خوبی کرده اند و چوبی شده اند استفاده نمایید. همچنین می توانید در اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان نیز از ساقه های نیمه چوبی قلمه ها را به طول تقریبا ۳۰ سانتی متر تهیه نمایید.

چگونگی قلمه زنی گیاه بیدمشک

سپس در ترکیب سبک که به خوبی رطوبت را درون خود نگه می دارد مانند کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ و کوکوپیت کشت نمایید و در نهایت گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب با دمای حداقل ۱۳ درحه سانتی گراد قرار دهید تا ریشه ها رشد کنند که معمولا ظرف مدت زمان دو هفته این اتفاق خواهد افتاد.

به طور کلی ریشه زایی قلمه های بیدمشک آسان می باشد و حتی سرشاخه های بید مشک به آسانی درون آب ریشه دار می شوند و زمانی که ریشه ها به خوبی رشد کردند می توانید آن ها را در فضای گلدان یا مکان اصلی در باغ و باغچه کشت نمایید.

  • کشت بذر:

استفاده از بذر نیز برای تکثیر گیاه بیدمشک مرطوب شده البته که بایستی بذر های تازه را در اواخر فصل بهار همان سال که بذر ها از روی گیاه جدا می شوند به شکل سطحی کشت نمایید. دقت داشته باشید که بذر های بیدمشک تنها برای مدت زمان کوتاه یعنی در حد چند روز زنده می مانند و امکان انبار کردن و ذخیره سازی آن ها به هیچ وجه وجود ندارد.

پیشنهاد می شود که برای بستر گیاهتان از خاک سبک و نرم مانند خاک برگ الک شده که بافتی یکنواخت دارد استفاده نمایید. حتما محیط کشت را به خوبی مرطوب و خیس نمایید و پس از خروج رطوبت اضافی بذر ها را بر روی سطح خاک قرار دهید.

چگونگی کشت بذر بیدمشک

برای اینکه رطوبت محیط کاشت بیدمشک به خوبی حفظ شود می توانید یک پلاستیک شفاف بر روی بستر بکشید. همچنین اگر آبیاری نیز لازم شد بایستی از روش اسپری آب بر روی سطوح برگ ها استفاده نمایید تا بذر ها جابه جا نشوند. اگر بذر های بیدمشک در شرایط ایده آلی قرار بگیرند در طول ۲ الی ۳ هفته جوانه خواهند زد و می توانید آن ها را به گلدان اصلی انتقال دهید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درختچه بیدمشک

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش بیدمشک را شرح داده ایم:

  • آبیاری منظم:

دقت داشته باشید که درختچه بیدمشک چندان تحمل خاک های خشک را ندارد و وجود رطوبت در خاک به رشد و نموی ان کمک شایانی خواهد کرد. به همین خاطر شکل طبیعی گیاه در مناطقی نزدیک به منابع آب مانند رودخانه ها رشد خواهد کرد.

با وجود اینکه درختان بزرگ و بالغ تا حدودی به وجود برخی دوره های کوتاه مدت خشکی مقاومت نشان می دهند اما رشدی نخواهند داشت و وجود چنین شرایطی می تواند از میزان برگ های گیاه در دوره رشد بعدی بکاهد.

شرایط لازم برای مراقبت از درختچه بیدمشک

  • نور و دمای مناسب:

درختچه بیدمشکل معمولا در مکان هایی با زمستان هایی که به حدود منفی ۲ درجه سانتی گراد می رسد رشد خواهد کرد حتی اگر قسمت های هوایی به دلیل سرمای هوا آسیب ببینند می توان در اوایل فصل بهار شاخه های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع کرد تا مجددا شروع به رشد کنند.

این گیاه در صورت مساعد بودن شرایط رطوبتی خاک و عدم خشکی کشیدن دمای تابستان را ا حدود ۳۵ درجه سانتی گراد تحمل کرده و مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد.

گیاه بیدمشک برای رشد آفتاب کامل را ترجیح می دهد اما نیم سایه را نیز می تواند به خوبی تحمل کند. این گیاه در صورتی در آفتاب مستقیم رشد مطلوبی دارد که خاک بستر سنگین و مرطوب باشد. از این نکته غافل نشوید که نور کم موجب بلند و باریک شدن ساقه ها و عدم شکل گیری سنبله ها و یا ریزش زود هنگام و کم شدن عطر آن ها می شود.

  • خاک و تغذیه غنی:

بیدمشک در زمینه خاک چندان سخت گیر نیست و می تواند در خاک های سبک تا خاک های رسی سنگین به خوبی رشد کند اما در مقابل خاک هیا قلیایی را نمی پسندد و معمولا در خاک هایی با اسیدیته کمی پایین و همچنین خنثی رشد بهتری خواهد داشت.

آبیاری منظم بستر گیاه بیدمشک

همچنین درختچه بیدمشک نیاز چندانی به کودهی ندارد اما با این حال پخش کردن خاکپوش مانند کود بسیار پوسیده دامی و یا خاک برگ به ضخامت ۱۰ سانتی متر می تواند علاوه بر نگهداری رطوبت در سطح خاک که مورد علاقه این گیاه نیز است به تدریج مقداری مواد غذایی وارد خاک نماید.

در پایان در صورتی تمایل به آشنایی با پرورش گل میخک و پرورش نی خیزران دارید شما می توانید این مطالب را دنبال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *