دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

علت کپک زدن خیارشور و نحوه جلوگیری از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اگر در منزل خیارشور تهیه کرده اید ولی بعد از مدتی شاهد کپک هایی روی آن هستید. این مطلب به بررسی علت کپک زدن خیارشور و نحوه جلوگیری از آن می پردازد.

خیارشور یکی از خوشمزه ترین فرآورده هایی است که در کنار بیشتر غذاهای فست فودی و خوارک ها قرار می گیرد. در مواردی ممکن است خیارشوری که تهیه کرده ایم کپک بزند. در ادامه با علت کپک زدن خیارشور و نحوه جلوگیری از آن آشنا خواهید شد.

آشنایی با علت کپک زدن خیارشور

خیارشور یکی از فرآورده های محبوبی است که در کنار بیشتر غذاهای فست فودی و خوراک ها یا به صورت دورچین یا به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موضوعاتی که درباره خیارشور یا سایر شورها و ترشی ها ایجاد می شود، کپک زدگی آن است.

این موضوع ممکن است برای یک شیشه خیارشور چندان نگران کننده نباشد ولی اگر بخواهید در حجم زیادی آن را برای فروش و کسب و کار تهیه کنید، اهمیت دارد که بتوانید خیارشورها را از کپک زدگی دور نگاه دارید. در این مطلب به بررسی علت کپک زدن خیارشور و نحوه جلوگیری از آن پرداخته می شود.

خیارشور

خیارشور یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین فرآورده ها و شوریجات محسوب می شود. در زیر زمین خانه های اکثر مادربزرگ ها احتمالا شاهد یک یا چند دبه خیارشور بوده اید. خیارشورهای خانگی دارای طعم و مزه فوق العاده ای هستند ولی یک مشکل اساسی با آن ها همراه می شود و آن کپک زدن است که همواره سبب ناراحتی و نگرانی افراد می شود.

تصور کنید با علاقه زیاد، به آماده سازی خیارشور می پردازید و بعد از مدتی شاهد کپک هایی روی آن می شوید. این موضوع ناراحت کننده خواهد بود. حال ممکن است جای سوال باشد چرا موضوع کپک زدن خیارشور این اندازه اهمیت دارد؟ در پاسخ باید اشاره کرد عطر و بوی خیارشور لذت غذاخوردن را چند برابر می کند. همچنین خواص یک خیارشور مرغوب سبب می شود میل بیشتری به خوردن آن داشته باشیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جالب است بدانید که خیارشور در کنار غذا موجب جذب بهتر مواد و همچنین هضم راحت تر غذا می گردد. این خوراکی دوست داشتنی، نخستین بار توسط هندی ها پدید آمد. در کشتی های هندی هنگام سفر از خیارشور جهت روزهای مبادا بهره می برند. گاه در سفرهای چند ماهه که به سال نیز کشیده می شد، تنها خوراکی آنها در بین موج های بزرگ دریا، خیارشور بوده است.

علت کپک زدن خیارشور

کپک زدن خیارشور می تواند علت های مختلفی داشته باشد. یک نمونه از این علت ها شیوه نادرست تهیه خیارشور می باشد. و یا به دلیل قرار نگرفتن در محیط مناسب این موضوع اتفاق می افتد. البته با رعایت چند نکته و مراقبت کافی این مشکل قابل حل است.

۱. نفوذ هوا

هوا یکی از اصلی ترین عوامل فاسد شدن مواد غذایی محسوب می شود. به طور مثال میوه سیب را در هوای محیط قرار داده و سیب دیگری را در یخچال یا محیط بدون هوا، مشاهده می کنید سیبی که در معرض هوای محیط بوده کپک زده و خراب شده است. ولی سیبی که در یخچال قرار داشته، سالم تر باقی مانده است.

اکنون این موضوع در مورد خیارشور ۱۰ برابر حساس تر خواهد بود. به این ترتیب هوازدگی یکی از علت های اصلی کپک زدن خیارشور خواهد بود. خیارشور باید در یک ظرف دربسته قرار گیرد. درب ظرفی که حاوی خیارشور است باید خوب محکم بسته شود تا هوا به درون آن نفوذ نکند. ورود هوا در تایم کوتاهی می تواند سبب کپک زدگی خیارشور گردد. بهتر است از ظروف شیشه ای به جای ظروف پلاستیکی برای تهیه خیارشور بهره بگیرید.

در صورتی که خیارشور در معرض هوازدگی بوده به این معنا که درب ظرف خوب بسته نباشد، شاهد کپک زدگی آن خواهید بود.

 ۲. سبزیجات معطر بی کیفیت

همانطور که می دانید برای طعم گرفتن و خوشمزه تر شدن خیارشور به آن سبزیجات مختلفی اضافه می شود. در صورتی که از سبزیجات بی کیفیت یا پلاسیده استفاده کنید قطعا محصول شما خراب می شود. تصور غلطی و جود دارد که نیازی نیست برای خیارشور سبزیجات خیلی باکیفیت استفاده شود.

در صورتی که این موضوع سبب کپک زدگی و خراب شدن خیارشور می گردد. از این رو از سبزیجات سالم و تازه استفاده نمایید.

۳. آلودگی محیطی

برای تبدیل خیار تازه به خیارشور، باکتری ها نقش مهمی ایفا می کنند ولی این باکتری ها با باکتری های آلودگی فرق دارند. آلودگی محیطی می تواند به سادگی سبب کپک زدن خیارشور گردد. دست آلوده، ظرف کثیف، مواد اولیه شسته نشده و خیار شور درست کردن در محیطی کثیف، همگی راه را برای ورود آلودگی و کپک زدگی همواره می کنند. از این رو اصول بهداشتی را رعایت نموده و حتی الامکان با دستکش این کار را انجام دهید.

در مجموع خیار و سبزیجات معطری که برای تهیه خیارشور استفاده می شود باید فاقد آلودگی و هر نوع گرد و خاک و قسمت های پلاسیده باشد. در ضمن ظرف و وسایل مورد استفاده کاملا تمیز بوده و حتما بهداشت دستها در تهیه خیارشور رعایت شود.

۴. خراب بودن خیار

در مواقعی ممکن است از خیارشورهایی برای خیارشور گرفتن استفاده کنید که خراب بوده یا زدگی دارند. از این رو سریعا کپک می زنند. خیار خیاشور باید تمیز با کیفیت و تازه باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود. برای این که خیارشورهای مرغوبی داشته باشید که تایم زیادی از آن ها استفاده کنید بهتر است از خیارهای تازه و ترد بهره بگیرید.

۵. سرکه

اگرچه سرکه سبب خوش طعم شدن خیارشور می شود ولی سبب کپک زدگی آن نیز می شود. استفاده از این ماده در تهیه خیارشور الزامی ندارد. سرکه را برای ترش شدن خیارشور استفاده می کنند. قرار نیست خیارشور ترش باشد پس می توانید از این مورد صرف نظر کنید تا خیارشور کپک نزند.

۶. ظرف خیارشور

اطمینان یابید که ظرف انتخابی برای درست کردن خیارشور درب آن به راحتی بسته می شود و فاقد هر نوع ترک و شکستگی باشد تا مانع از نفوذ هوا گردد. هر بار که از ظرف مورد نظر خیارشور بر می دارید مجددا از سفت بسته شدن درب اطمینان حاصل کنید. اگر هوا به داخل ظرف راه یابد، سریعا خیارشور ها کپک می زنند.

۷. نمک

موردی که می تواند از رشد باکتری ها در خیارشور جلوگیری کند، تخمیر ایمنی می باشد که توسط نمک در مقابل رشد باکتری های مضر به وجود می آید. از سویی نمی توان از نمک بیش از اندازه استفاده نمود زیرا شوری محصول زیاد می شود. در حالت معمول در هر لیتر آب برای تهیه خیارشور دو قاشق غذاخوری نمک کافی است که هم میزان شوری لازم را به خیارشور می دهد و هم محیط تخمیری ضد باکتری را ایجاد می کند.

شایان ذکر است نمک معمولی یا همان نمک یددار مورد استفاده روزمره حاوی مواد افزودنی بوده که از تخمیر مثبت پیشگیری می کند از این رو حتی الامکان سعی نمایید نمک دریایی با کیفیت استفاده کنید. در ضمن باید نمک در آب به خوبی حل شود. از این رو ابتدا محلول آب نمک را درست کرده و بعد به خیارهای ظرف اضافه کنید.

۸. شناور ماندن خیار

سعی کنید همه خیارها درون آب نمک قرار داشته باشید و آب شور آن ها را کاملا پوشش دهد. باید بدانید که کپک همواره روی سطح خیارشورهایی ایجاد می شود که از آب بیرون زده باشند. زیرا باکتری های کپک زا در محیط آب نمک قادر به رشد نخواهند بود.

برای این که از تشکیل و تمرکز کپک روی سطح خیارشورهای بالای ظرف پیشگیری کنید، سعی کند هر روز آن ها را همزده یا درب ظرف را محکم بسته و بعد چندبار تکان دهید. ضمنا اگر آب مورد استفاده حاوی کلر باشد نیز کپک زدگی خیارشور اتفاق می افتد. چرا که آب لوله کشی حاوی مقادیری کلر و سایر ترکیبات می باشد که می تواند محیط رشد باکتری را مساعد نماید از این رو بهتر است از آب تصفیه شده برای تهیه خیارشور بهره بگیرید.

۹. محیط نگهداری

محیط نگهداری نامناسب ظرف خیارشور هم می تواند علت دیگری کپک زدن آن باشد. بهتر است برای رسیدن خیارشور عجله ای نداشته باشد و آن ها را در محیط خنک و سایه نگهداری نمایید. قابل ذکر است محیط گرم شرایط را برای رشد کپک مساعد می کند.

جلوگیری از کپک زدگی خیارشور

موارد اشاره شده در بالا از علت های عمده کپک زدن خیارشور محسوب می شوند. توجه و رعایت این موارد می تواند بخشی از مشکل را حل نماید. ولی برای اطمینان بیشتر باید بدانید که استفاده از نمک دریایی یک راه حل عالی برای جلوگیری از کپک زدن خواهد بود. نمک خاصیت آنتی باکتریال داشته و ضد باکتری های منفی می باشد. باکتری های منفی و مضر در کپک زدگی خیارشور تاثیر می گذارند.

البته به این نکته نیز توجه کنید که نمک در حد اعتدال باید استفاده شود. خیارشور نباید خیلی شور باشد. به این ترتیب به ازای هر لیتر آب دو قاشق کافی خواهد بود. نمک دریا مواد افزودنی مانند ید ندارد و سبب تغییر مزه و خواص خیارشور نمی شود. مورد بعدی که باید خیلی رعایت شود این است که ظرف خیارشور حتما در محیط خنک و سایه قرار داشته باشد.

در پایان قابل ذکر است اگر تنها روی سطح خیارشور کپک زده باشد و لایه های پایین هنوز درگیر نشده باشند می توان با برداشتن لایه سطحی از خیارشورها استفاده کرد در غیر این صورت باید آن ها را دور ریخت.

از همراهی شما با این مطلب بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم از نکات ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سه روش عالی برای تهیه خیار شور خانگی و خیار شور مک دونالد روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *