دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در برخورد با همسایه پر سر و صدا چگونه رفتار کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر نتوانید درست ترین برخورد با همسایه پر سر و صدا را داشته باشید ممکن است مشکلات بین شما و همسایه تان حل نشود و در نهایت مشکلات شدیدتری برای شما ایجاد گردد. از این رو توصیه می کنیم که بر روی رفتارهای خود با دیگران دقت داشته باشید.

جامعه ای که امروزه ما در آن زندگی می کنیم با افزایش جمعیت رو به رو است و همین مورد می تواند نحوه زندگی را تغییر داده و یک سری قانون ها را برای زندگی کردن  به وجود بیاورد. زندگی در آپارتمان ها می تواند مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد که نیمی از آن ها در مورد سر و صدای بسیار زیاد می باشد. امروزه حقوق و تکالیف همسایه ها نسبت به یک دیگر اهمیت بالایی دارد و همین مورد می تواند منجر به ایجاد دردسرهایی شود. برای این که بتوانید درست ترین برخورد با همسایه پر سر و صدا را داشته باشید بهتر است ادامه این مطلب را مشاهده نمایید.

تعریف دقیق همسایه

درست ترین برخورد با همسایه پر سر و صدا

در قانون تعریف مشخصی از حق و حقوق همسایه ها چیزی به میان آورده نشده است با این حال معنی همسایه این است که یک سری از افراد در جوار یک دیگر زندگی می کنند و نسبت به یک دیگر دارای یک سری حق و تکالیف می باشند. در واقع سر و صدای بسیار زیاد می تواند هر فردی را عاصی نماید و اگر دارای چنین همسایه هایی هستید به شما حق می دهیم که از این موضوع ناراحت باشید و بخواهید برخوردی با آن ها بکنید.

تعریف دقیق همسایه

در لغت نامه دهخدا معنای همسایه آمده است که :

دو تن یا دو خانواده که در کنار هم خانه دارند یا در دو قسمت یک خانه زندگی کنند و به کنایه، قرین و مجاور را همسایه می گویند.

در متون حقوقی هیچ تعریفی در مورد این موضوع وجود ندارد با این حال همسایه ها نسبت به یک دیگر یک سری حقوقی دارند و برای یک دیگر می توانند مشکلاتی را ایجاد نمایند که شما می توانید با استفاده از ساده ترین راه کار ها با آن ها برخورد نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حقوق همسایه ها نسبت به یک دیگر

حقوق همسایه ها نسبت به یک دیگر

قوانینی که در مورد حقوق همسایه ها نسبت به یک دیگر وجود دارد را برایتان بررسی می کنیم و هر اصل آن را به زبانی ساده تر برایتان بررسی می کنیم.

ماده ۳۰ قانون مدنی آمده است که :

هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.

این قانون بیان می کند که هر فردی در خانه و ملک خود می تواند هر کاری که دوست دارد را انجام دهد مگر این که خود قانون یک سری کارها را خلاف و استثنا بیان کرده باشد.در تصرفات این ماده به یک سری از کارها و اعمالی اشاره شده است که به صورت روزانه در محدوده شخصی آن را انجام می دهید . از دیدگاه قانون این کارها درست اند و هیچ مشکلی برای شما و یا اطرافتان ایجاد نمی شود. پی در این صورت می توان گفت که عدم انجام تصرفاتی در قانون از آن ها منع شده است اولین و مهم ترین حقوق در همسایگی به شمار می رود.

اصل ۴۰ در قانون اساسی بیان می کند که :

هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد بنابراین اجرای حق در قسمت های اختصاصی نباید موجب ضرر به سایر یا همسایه ها باشد.

طبق این قانون شما نباید از حیواناتی در خانه نگهداری نمایید که دارای صدا های بسیار نامتعارف و آزار دهنده اند و در مواقعی می توانند آسایش را از دیگران بگیرند و موجب نارضایتی شان خواهد شد.

برخورد با همسایه پر سر و صدا

در ماده ۱۳۲ قانون مدنی آمده است که :

کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.

همانطور که خواندید در این جا منظور از ملک همان واحد مسکونی نی باشد و فرد در آن زندگی کند و فرقی ندارد که مالک و یا مستاجر باشد. اگر این مواد قانونی را به درستی خوانده باشید خواهید دید که در قانون ۱۳۲ قانون مدنی قانون ۳۰ ام را محدود کرده است و او را وادار می کند با تمامی تصرفات خود را اصلاح نماید. در واقع طبق این ماده آن تصرفی مجاز می باشد که متعارف بوده و برای دیگران مشکلی ایجاد نکند. در نظر داشته باشید که تصرف متعارف همان تصرفی می باشد که از دیدگاه جامعه زیان بار نباشد و همسایه نیز از آن ناراضی نباشد تا بتوانید به خوبی و خوشی در کنار یک دیگر زندگی نمایید.

در برخی از شرایط یک سری از افراد به صداها و مشکلات متعارفی واکنش نشان می دهند و همین مورد می تواند منجر به ایجاد مشاجره های شدید در میان طرفین شود. یادتان باشد که برای سر و صدای نوزاد نمی توانید واکنشی نشان دهید زیرا این مورد نمی تواند جزئی از موارد نامتعارف باشد با این حال اگر فردی در ساعاتی از نیمه شب از صدای بلند موسیقی استفاده می کند و این کار او بار ها تکرار می شود می توانید نسبت به این کار غیر متعارف او اعتراض نمایید.

ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک در آپارتمان ها نیز بیان شده است که :

شرکا ساختمان موظفند در پرداخت هزینه های مستمر و هزینه هایی که برای حفظ و نگهداری قسمت های مشترک بنا مصرف می شود طبق مقررات مشارکت نمایند.

با توجه به این ماده در قانون شما باید هزینه هایی مانند شارژ ساختمان و برق مشترک را پرداخت کنید در غیر این صورت طرف دیگر می تواند از شما بابت این کار غیر متعارفی که انجام می دهید شکایت نماید.

ماده ۵۹ قانون آپارتمان نشینی :

در میهمانی های شب های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.

برخورد با همسایه پر سر و صدا

تکنیک های درست مقابله با همسایه

یک سری از راه ها هستند که شما می توانید از آن ها برای برخورد با همسایه پر سر و صدا  استفاده کنید و نتیجه بسیار خوبی را از این کارها بگیرید. در واقع بسیاری از افراد هستند که نمی توانند به درستی این کار را انجام دهند بنابراین دچار مشکلات بسیار زیادی می شوند و رابطه آن ها با همسایه های خاطی خود به هم می خورد و بین آن ها بر اساس لج و لجبازی مشکلاتی ایجاد می شود. در ادامه این روش ها را برای شما بررسی می کنیم و شما می توانید با توجه به درجه و شدت آن ها یکی از این راه ها را انتخاب کرده و اجرا نمایید. اگر بار اول است که می خواهید از این برخوردها استفاده کنید نیاز است تا از اولین ترفند استفاده کنید و اگر مشکل شما حل نشد بعدا از تکنیک های دیگر برای حل مشکل خود با همسایه پر سر و صدایی که دارید استفاده کنید.

برخورد با آرامش

استفاده از روش های مسالمت آمیز برای برخورد با همسایه پر سر و صدا  می تواند تاثیر گذاری خوبی با خود به همراه داشته باشد و شما می توانید بدون هیچ مشکلی و با کمی گفت و گو ساده این مشکل را حل کرده و در نهایت آرامش میان شما و آن ها نیز حفظ خواهد شد. استفاده از این روش را می توانید برای سایرین نیز اجرا کنید تا میزان اثر گذاری اش را نسبت به دیگر روش ها مقایسه نمایید.

مطرح کردن در جلسات همسایه ها

در نظر داشته باشید که این کار را باید بعد از ترفند اول اجرا کنید. اگر شما نسبت به سر و صدایی در ساختمان خود اعتراض گردید و با استفاده از آرامش این مشکل خود را به همسایه پر سر و صدای خود توضیح دادید و بعد از مدتی این مشکل حل نشد و همسایه شما هیچ کاری برای آرامش شما نکرد می توانید مشکل سر و صدا را در جلسات ساختمانی مطرح کنید. برای این کار می توانید از مدیر ساختمان بخواهید تا جلسه ای برگزار نماید و همه همسایه های معترض و همچنین همسایه مزاحم باید در این جلسه حضور داشته باشند و شما با استفاده از یک لفظ کاملا جدی می توانید از این کار برای پایان دادن به مزاحمت ها اقدام نمایید.

اضهار نامه قضایی

اظهار نامه قضایی

اگر نتوانستید همسایه خود را قانع کنید که کار او می تواند مزاحمت های شدیدی برای شما و دیگران ایجاد نماید می توانید برای شکایت خود به دادگاه بروید. برای ارسال اظهار نامه های غذایی می توانید از دفاتر پیشخوان کمک بگیرید و از موضوع مزاحمت همسایه برای این کار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که شما می توانید در این نامه قضایی از مزاحمت همسایه استفاده کنید و از همسایه خود بخواهید که به این کار خود خاتمه بدهد در غیر این صورت ممکن است با اقدام های قضایی و شدیدی از جانب شما رو به رو شود.

تماس با پلیس

در برخورد صحیح با همسایه پر سر و صدا زمانی می توانید برای مزاحمت ها از پلیس کمک بگیرید که همسایه شما کاری را انجام می دهد که جرم محسوب می شود و با استفاده از مهمانی های مکرری که در خانه او برگزار می شود آسایش شما سلب می شود و شما تا نیمه شب مجبور هستید سر و صدای ناشی از مهمانی آن ها را تحمل کنید. در واقع شما می توانید به راحتی از پلیس بخواهید که برای شما و همسایه مزاحم تان صورت جلسه تهیه کند تا بتوانید از این صورت جلسه در اقدامات بعدی استفاده کنید.

کمک گرفتن از مراجع قضایی

اگر استفاده از روش های بالا برای این همسایه دردسر ساز شما جوابگو نباشد می توانید از مراجع قضایی کمک بگیرید. در واقع برای این که بتوانید از این همسایه مزاحم خود شکایت کنید نیاز است تا یک استشهاد نامه ای برای این همسایه تهیه کنید و باید تمامی همسایه هایی که در کنار شما هستند و از این کار راضی اند این استشهاد نامه را امضا نمایند. برای این که بتوانید شکایت خود را به دست مراجع قضایی برسانید نیاز است تا دادخواست خود را ثبت کنید و برای این کار نیاز است تا به دفتر های پیشخوان مراجعه کنید و شکایت خود را برای مراجع صالح ارسال کنید. در این شکایت باید از تمامی مدارکی که در مورد مزاحمت دارید استفاده کنید تا بتوانید این همسایه خود را وادار کنید تا از سر و صدای خود بکاهد و شما بتوانید بهتر و با آرامش بیشتری زندگی کنید. یادتان باشد که تنظیم شکایت نامه می تواند دارای دردسرهایی باشد و بهتر است قبل از این کار با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

تماس با پلیس برای رفتار با همسایه خاطی

در واقع نیاز است تا بتوانید با همسایه های خود روابط خوبی داشته باشید و این کار به آرامش شما کمک می کند و باعث می شود تا دیگران نیز مراعات کنند و رفتار بهتری داشته باشند. بهتر است کمی از خودخواهی های خود بکاهید و سعی کنید با همسایه های خود سازش بیشتری داشته باشید زیرا نمی توانید شرایط را همیشه آن طور که می خواهید تغییر بدهید. در این زمینه می توانید تحمل خود را نیز افزایش دهید زیرا آپارتمان نشینی می تواند مشکلات این چنینی نیز داشته  باشد و برای هر چیزی نباید سریعا اقدام های خشن و تندی داشته باشید. در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم تا مطلب مرتبط با این موضوع را مانند آداب عیادت از بیمار را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید تا بتوانید در کنار دیگران بهتر زندگی کرده و مشکلات کم تری را تجربه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *