دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تنظیم شکایت نامه برای دعاوی کیفری

  • فروغ راد
  • ۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به شما مراحل صحیح تنظیم شکایت نامه آموزش داده خواهد شد، همچنین شما با نوع نگارش اصولی و مواردی که باید در شکواییه ذکر شوند آشنا می شوید.

اولین قدم برای طرح دعوا اعم از دعوی کیفری و یا حقوقی تنظیم شکایت نامه است که به آن شکواییه نیز می گویند، شکواییه را می توانید در فرم های مخصوص و یا در برگه عادی بنویسید. اکثر افراد می توانند شکواییه را از زبان خودشان بنویسند اما بهتر است در این خصوص از یک مشاور حقوقی و یا وکیل کمک بگیرند.

تنظیم شکایت نامه شامل چه مراحلی می شود؟

تنظیم شکواییه در صورتی ضروری است که یک جرم کیفری رخ داده باشد. بعد از تنظیم شکایت، نگارش شکایت توسط فرد آسیب دیده انجام می گیرد. پس از آن مراجع قضایی و دستگاه های قانونی موظف هستند که مراحل حقوقی را انجام دهند.

فرم شکواییه

شکواییه برگه ای است که شاکی برای طرح شکایت خود نزد مقام کیفری تنظیم می کند و آن را ارائه می دهد. بهتر است بدانید شکواییه با دادخواست تفاوت دارد، شکواییه برای دعاوی کیفری صورت می گیرد و دادخواست مخصوص دعاوی حقوقی است. در واقع شکواییه یکی از اوراق قضایی محسوب می شود که در هنگام ارتکاب جرم های کیفری کاربرد دارد و بیان کننده جرمی می باشد که رخ داده است .

انواع شکواییه

چند نمونه از رایج ترین شکواییه ها عبارتند از:

  • شکواییه خیانت در امانت
  • شکواییه صدور چک بلامحل
  • شکواییه مزاحمت و سلب آسایش
  • شکواییه سرقت
  • شکواییه ضرب و جرح
  • شکواییه توهین و فحاشی

نحوه اصولی تنظیم شکایت نامه

  •  آرون گروپس

تنظیم شکواییه در ۵ مرحله

بهتر است برای تنظیم شکواییه خود از فرم های مخصوصی که در کلانتری ها و یا دادگاه ها به صورت آماده موجود است استفاده کنید. اولین سنگ بنای تشکیل پرونده کیفری تنظیم شکواییه می باشد بنابراین در نگارش آن دقت کنید و حدالامکان از یک مشاور حقوقی و یا وکیل خبره کمک بگیرید.

۱- در بخش اول شکایت باید اطلاعات دقیق از مشخصات خود و شخصی که قصد شکایت از او را دارید بنویسید. اگر در مورد شخص مقابل اطلاعات دقیق ندارید هر اطلاعاتی که از او دارید را بنویسید تا مراجع مربوطه با توجه به همان مشخصات پیگیری خود را آغاز کنند.

۲- در این بخش باید سعی کنید موضوع شکواییه خود را به طور دقیق در یک عبارت کوتاه و شفاف بیان کنید و از توضیحات اضافه در مورد آن بپرهیزید تا دچار مشکل نشوید.

۳- در بخش سوم باید اطلاعاتی دقیق در مورد زمان و مکان حادثه بنویسید، حتی اگر زمان دقیق خاطرتان نبود به صورت حدودی حتما بیان کنید اما مکان باید دقیقا بیان شود زیرا در طول پیگیری های غذایی موقعیت مکانی حادثه بسیار مهم می باشد.

نکاتی درباره تنظیم شکایت نامه

۴- در بخش چهارم که یکی از بخش های سخت تنظیم شکایت محسوب می شود شما باید شکایت خود را در قالب یک نامه رسمی به یک مرجع قضایی نگارش کنید. لازم نیست از کلمات و جملات پیچیده استفاده کنید یک بیان ساده و اداری مفید تر واقع می شود. متن خود را با سلام و ادای احترام به قاضی آغاز کرده و در پایان حتما امضا و یا مهر خود را ثبت کنید و تاریخ دقیق را نیز بنویسید.

۵- این بخش مخصوص نکاتی است که شکایت نامه شما را تکمیل می کند مانند: خسارتی که به شما وارد شده، یا ادله شما برای وقوع جرم و یا معرفی شاهد یا شاهدان و… به این نکته توجه فرمایید که از نوشتن مطالب اضافی خودداری نموده و چند نکته مهم را بیان کنید.

موارد ضروری که باید در شکایت کیفری ذکر شوند:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره کد ملی، شماره تلفن همراه و ثابت، نشانی دقیق به همراه کد پستی
  • موضوع شکایت به همراه تاریخ و محل وقوع جرم
  • ضرر و زیان شاکی و مورد مطالبه وی
  • مشخصات و نشانی مظنون به جرم (در صورتی امکان)
  • ادله وقوع جرم ، مشخصات شاهد یا شاهدان (در صورت امکان)

ارایه شکواییه

محل تنظیم شکایت

اکثر افراد تصور می کنند برای تنظیم شکایت در هر موقعیتی باید به کلانتری مراجعه کنند، در حالی که با توجه به اتفاق پیش آمده و نوع جرم مراحل تنظیم شکایت متفاوت است.

به طور مثال برای تنظیم شکایت نامه درباره سرقت، زورگیری، تهدید مسلحانه به کلانتری و پلیس ۱۱۰ مراجعه می شود اما برای موارد غیر اضطراری مانند کلاهبرداری، غصب اموال و یا جعل دیگر نیازی به مراجعه به کلانتری نیست و باید شکواییه خود را مستقیما در دادسرایی که واقع در حوزه محل وقوع حادثه است مطرح کنید. طرح شکایت در دادسرا از طریق وبسایت مراجع غذایی صورت می گیرد.

تنظیم شکواییه تحت نظر وکیل مجرب

همان طور که قبلا بیان شد تنظیم شکواییه نخستین گام در به جریان انداختن پرونده کیفری است بنابراین نیازمند دانش و تخصص در مسائل حقوقی و قانونی می باشد و اگر درست تنظیم و نگارش شود نقش به سزایی در آینده پرونده خواهد داشت.

در پایان برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با تفاوت شکایت کیفری و حقوقی و طرح شکایت کیفری می توانید از این مطالب منتشر شده نیز دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *