دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آداب آپارتمان نشینی، قبل از ساکن شدن در آپارتمان این مقاله را بخوانید!

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

با توسعه شهرنشینی، آپارتمان نشینی نیز در حال گسترش است. در این بین سکونت در آپارتمان؛ نیازمند رعایت یک سری قوانین و آداب می باشد که در این مطلب به آن ها اشاره می شود.

به مجموعه قوانین و قواعد مورد نیاز برای سکونت در آپارتمان ها که همه ساکنین آن ملزم به رعایت هستند، آداب و فرهنگ آپارتمان نشینی اطلاق می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر با این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با آداب آپارتمان نشینی

به مجموعه قوانین و قواعد مورد نیاز برای سکونت در آپارتمان که همه ساکنین آن، ملزم به رعایت هستند، آداب و فرهنگ آپارتمان نشینی اطلاق می شود. این آداب و قواعد به تدریج، زندگی و روابط اجتماعی همسایگان ساکن در یک آپارتمان را تحت تاثیر گذاشته و بهبود می دهد.

در این حوزه، کشور ما هم به علت رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، و به تبع آن گسترش آپارتمان نشینی، نیازمند این است که مردم برای جلوگیری از بروز هر نوع اختلاف و مشکلی در این مورد، اطلاعات و درک کاملی از آداب آپارتمان نشینی و همسایه داری داشته باشند.

به طور مثال، مواردی مانند صحبت با صدای بلند، صدای بیش از اندازه موزیک یا تلویزیون، تعمیرات پر سر و صدا در هر ساعت شبانه روز و … از جمله مواردی هستند که در خانه های بزرگ و ویلایی مشکلی را ایجاد نمی کند اما این موارد در خانه های آپارتمانی که چندین خانواده در آن ساکن هستند، باعث بروز مشکل و اختلافات بزرگ می شود.

علت این موضوع را می توان در ساختار آپارتمان و تفاوتش با خانه های ویلایی دانست. به طور معمول در آپارتمان، فضاها فشرده تر بوده و دیوارها فاقد ضخامت کافی می باشند. واحد ها روبروی هم قرار دارند و … . این موارد سبب می شود تا سر و صدا به سادگی منتقل شده و آزار همسایه ها را به دنبال داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

متاسفانه بعضی جملات و باورهای غلط در فرهنگ وجود دارد که سبب بروز مشکلات می شود. به طور مثال اصطلاح چهار دیواری اختیاری، که از گذشته های دور در فرهنگ ما رواج دارد، در مواقعی که افراد تصور می کنند دیگران قصد دخالت در زندگی آن ها را دارند، به کار می گیرند. اما با یک دید منصفانه باید گفت، امروزه با توسعه زندگی آپارتمان نشینی دیگر این اصطلاح در بیشتر مسائل کاربردی ندارد.

چرا که حقیقتا هر رفتار پر سر و صدا و غیر مسئولانه ای برای همسایه طبقه پایینی یا بالایی آسیب و مزاحمت ایجاد کرده و به نوعی دلخوری را به دنبال دارد. همچنین دیوار مشترکی که در بین واحدهای آپارتمانی واقع شده و ضخامت کمی هم دارند، سبب ایجاد حق و حقوق مشترک میان ساکنین آپارتمان می گردد.

در این میان، گاهی مشکل سر و صداهای مزاحم یکی از بزرگترین معضلات آپارتمان نشینی می باشد که بیشتر ساکنان آپارتمان درگیر آن می شوند. برای حل مسائل و اختلافات در میان ساکنین آپارتمان، در این مطلب سعی کرده ایم برخی از مهمترین مسائل موجود در فرهنگ و آداب آپارتمان نشینی را که عرف جامعه است، و رعایت آن ها کمک زیادی به جلوگیری از بروز اختلافات می نماید ارائه دهیم.

هر آپارتمانی مجموعه قوانینی دارد که این قوانین به طور معمول توسط مدیر مجتمع و با همفکری دیگر ساکنان به تصویب می رسد. بر این اساس نمی توان با قطعیت گفت این قوانین باید در همه آپارتمان ها رعایت گردد. به طور مثال نگهداری حیوانات خانگی  کاری نیست که در همه آپارتمان ها اجبارا ممنوع باشد.

چرا که در مواردی ممکن است ساکنین یک آپارتمان همه دارای حیوان خانگی باشند و سر این موضوع به توافق رسیده اند. عکس این قضیه نیز وجود دارد. ممکن است در آپارتمانی توافق شده باشد که هیچ نوع حیوان خانگی نباید در مجتمع نگهداری گردد. از این رو تاکید می شود پیش از اقدام به سکونت در آپارتمانی با قوانین آن مجتمع آشنا شوید و در صورت مخالفت از سکونت در آنجا خودداری نمایید. از جمله آداب آپارتمان نشینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. پرداخت به موقع شارژ

یکی از مهمترین آداب آپارتمان نشینی، پرداخت شارژ واحد سر موعد مقرر می باشد. در صورتی که جزو ساکنین آپارتمان هستید، پرداخت شارژ ماهیانه را جدی گرفته و آن را به موقع پرداخت نمایید. مشکل پرداخت شارژ یا دیر پرداخت کردن آن را می توان یکی از رایج ترین معضلات آپارتمان نشینی عنوان کرد.

هزینه شارژ؛ هزینه ای است که به طور ماهیانه توسط ساکنین یک مجتمع پرداخت می گردد. اصولا مبلغ شارژ توسط مدیر ساختمان و مطابق با توافق کلی مشخص شده و ماه به ماه، توسط ساکنین به وی برای انجام بعضی هزینه های مشترک مانند قبض آب، برق ، آسانسور، روشنایی راه پله ها، پارکینگ، راهروها، نظافت ساختمان، هزینه رنگ آمیزی فضاهای عمومی حقوق سرایدار و … پرداخت می شود.

۲. عدم ایجاد سر و صدای بلند هنگام رفت و آمد

آپارتمان نشینی از جمله اموری است که کوچکترین مسائل نیز گاها در آن اهمیت پیدا می کند. یکی از این موارد، زمانی است که درب ورودی ساختمان تا درب ورودی واحد خود در تردد می باشید. در این مسیر تلاش کنید حتی الامکان سر و صدایی ایجاد نکرده تا سبب نارضایتی همسایه ها نشوید.

هنگام تردد در راه پله ها از پا کوبیدن اجتناب کنید. به ویژه ساعات ابتدایی صبح و ساعات پایانی شب که تایم استراحت ساکنان به شمار می رود. توصیه می شود داخل منزل به هیچ وجه کفش استفاده نکنید چرا که سر و صدای زیادی ایجاد نموده به ویژه منازلی که کف پوش چوبی دارند.

همچنین در راهرو ها با صدای آهسته مکالمه داشته باشید. خنده و صحبت بلند در صورت مکرر بودن می تواند یک مزاحمت تلقی شده از این رو این مورد را نیز رعایت نمایید.

۳. توجه به ساعت خروج زباله ها

ساعت خروج زباله را در نظر داشته باشید و سعی نمایید حتی الامکان در همان ساعت زباله ها را بیرون برده و در محل جمع آوری اش بگذارید. موقع خروج زباله دقت داشته باشید درب کیسه زباله را محکم بسته و از سوراخ نبودن آن اطمینان حاصل کنید زیرا چکه کردن و ریختن مقداری از آن در راهرو یا راه پله سبب آلودگی محیط و به دنبال آن آزار سایر ساکنان می شود.

۴. عدم اجاره انباری به افراد خارج از آپارتمان

گاهی مواقع در آپارتمان هایی که دارای انباری در بخش پارکینگ می باشد، بعضی از ساکنان از انباری استفاده ندارند و در حقیقت این بخش خالی می باشد. در این مواقع بعضی ساکنین تصور می کنند با اجاره انباری خود به افراد غریبه بیرون از آپارتمان می توانند از این قسمت بلا استفاده کسب درآمد نمایند.

اما در آداب آپارتمان نشینی این کار درست نبوده و در بیشتر موارد ورود افراد غریبه به ساختمان سبب نارضایتی و آزار دیگر ساکنان می شود . از این رو بهتر است از این کار خودداری نمایید.

۵. عدم قرار دادن وسایل شخصی در فضاهای مشترک

احتمالا شما نیز با این مورد روبرو شده اید که برخی همسایه های آپارتمان بدون رعایت حال شما وسیله شخصی شان مانند جاکفشی یا … را در فضای مشترک مانند راهرو قرار می دهند. در این هنگام یقینا ناراحتی و نارضایتی ایجاد می شود. از این رو این مورد را جدی بگیرید و جزو افرادی نباشید که خودخواه هستند و حق دیگران را ضایع می کنند.

رعایت این موضوع به ویژه برای مجتمع های چند واحدی بسیار اهمیت دارد. زیرا فاصله واحدها با هم نسبتا کم بوده و قرار گیری هر نوع وسیله شخصی در فضاهای مشترک به نوعی سد معبر می باشد. فضاهایی همچون نماهای بیرونی پنجره ها، راهروها، پله ها، محوطه پارکینگ و درب اصلی مجتمع از جمله فضاهای مشترکی هستند که ساکنان آپارتمان باید به آن توجه داشته باشند.

۶. عدم نگهداری وسایل خطرناک در آپارتمان

گاهی مواقع برخی ساکنان آپارتمان در واحد یا انباری خود وسایل خطرناک را نگهداری می نمایند. به طور مثال بعضی افراد در منزل کپسول گاز، یا در انباری بشکه بنزین و … را برای روز مبادا نگه می دارند. این وسایل به صورت ذاتی خطرناک بوده و آسیب زا هستند و هر لحظه ممکن است حادثه ای روی دهد.

در گذشته که خانه ها حیاط های بزرگی داشتند خطر این نوع وسایل به مراتب کمتر بود. اما نگهداری این نوع وسایل در آپارتمان به دلیل ساختار فشرده و متراکم شان بسیار خطرناک محسوب می شوند. از این رو سعی کنید به صورت جدی از هر نوع حفظ و نگهداری این وسایل در آپارتمان محل سکونت خود اجتناب نمایید.

۷. به حفظ اموال عمومی و مشترک اهمیت بدهید.

در آپارتمان ها بعضی وسیله ها جزو اموال مشترک ساختمان محسوب می شوند و همه ساکنان از آن ها استفاده کرده و نفع می برند. از جمله این اموال آسانسور، لامپ راهرو و راه پله ها، آیفون و .. می باشند که متعلق به تمام ساکنین بوده و در صورت خراب شده همه افراد مجتمع از آن محروم می گردند.

از این رو سعی کنید طوری از لوازم مشترک استفاده کنید که به آن ها صدمه ای وارد نشود. به طور مثال از آسانسور برای اثاث کشی و حمل و نقل وسایل سنگین استفاده نداشته باشید.

**دلیل توجه به آداب آپارتمان نشینی

با گسترش سریع جمعیت و گسترش شهرها ، انسان ها به اجبار باید بعضی امور مثل آپارتمان نشینی را پذیرا باشند و خود را به آن وفق دهند. در این زمینه اگر ساکنان آگاهی و شناخت کاملی از حق و حقوق و همچنین مسئولیت ها که همان آداب آپارتمان نشینی می باشد، داشته باشند، سریعتر می توانند بدون هر نوع مشکل و اختلافی در آپارتمان سکونت داشته باشند.

باید پذیرفت که عمده ترین مشکلات آپارتمان نشینی هنگامی شروع شد که بعضی خانواده ها با همان ذهنیت زندگی سنتی در منازل ویلایی و حیاط دار به زندگی آپارتمان نشینی وارد شده و بدون هیچ شناختی از آداب آپارتمان نشینی سکونت یافتند. از این رو برای خود و سایرین مشکلاتی مثل سلب آسایش مردم با بلند صحبت کردن، زیاد کردن صدای تلویزیون، گذاشتن کفش ها در پاگرد ، حمل زباله بدون سطل ، برگزاری مهمانی های پر سر و صدا و … به وجود آورند.

از این رو باید بپذیرید که برای زندگی آپارتمان نشینی، پیش از هر چیزی ضروری است که قواعد و فرهنگ زندگی در این مکان را فرا گرفته و آن را رعایت کنید. در بیشتر موارد علت اصلی عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی از سوی بعضی ساکنین، عدم آشنایی آن ها با قوانین و مقررات آپارتمان نشینی و عدم شناخت وظایف خود و حقوق همسایه اش می باشد.

از طرفی ضمانت اجرای قوانین آپارتمان نشینی در بیشتر موارد جدی شمرده نمی شود و کمتر اتفاق می افتد که فردی به دلیل عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی مورد بازخواست قانونی قرار گیرد.

اعضای هیئت مدیره مجتمع های مسکونی به ویژه مدیران هر آپارتمان می توانند برای آگاه نمودن ساکنین ساختمان از قوانین سکونت جمعی، به طور ماهیانه نشست های مشترک بین اهالی آپارتمان برگزار نمایند و همسایه ها را برای رعایت هر چه بیشتر قوانین و حقوق همدیگر توجیه سازند.

ولی در این میان نقش دیگر دستگاه های خدماتی و اجتماعی شهر مثل شهرداری ها نباید نادیده انگاشته شود. شهرداری ها در هر شهر می توانند برای ارتقای میزان آگاهی شهروندان در جهت قوانین و قواعد آپارتمان نشینی، بروشورهای آموزشی تهیه و توزیع نموده و در ضمن نشست هایی با حضور کارشناسان این حوزه و … برگزار نمایند و افراد را برای حضور تشویق کنند.

جمع بندی

حقوق همسایه و همسایه داری اهمیت زیادی داشته و قوانینی که یک آپارتمان تهیه می کنند باید رعایت گردند. این قواعد در جهت راحتی و آسایش همسایه ها وضع می شود و سعی دارد تا فرهنگ آپارتمان نشینی را بهبود دهد. با توجه به آنچه در این مطلب ارائه شد باید گفت همسایه ها در جایگاه عضو یک خانواده می باشند که باید مراقب رفتار و گفتارشان در قبال دیگر اعضا باشند. رعایت این اصول اشاره شده به همبستگی میان همسایگان کمک شایانی خواهد کرد.

از همراهی شما تا پایان این مطلب بسیار سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نشانه های بلوغ اجتماعی و راه های رسیدن به آن روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *