دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش سینگونیوم صورتی و طریقه تکثیر این گیاه رونده

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

کاشت و پرورش سینگونیوم صورتی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با خصوصیات، روش های کشت و همچنین مراقبت از این گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کی سینگونیوم صورتی یکی از گل های تیره شیپوریان به شمار می آید که سازگاری زیادی با محیط دارد و به خاطر ساقه های باریک و برگ هایی پهن و نوک تیز پرورش آن در کشور ما به گل پنجه غازی یا برگ خرگوشی مشهور شده است.

آشنایی با نحوه پرورش سینگونیوم صورتی

بهتر است بدانید که در واقع سینگونیوم یک گیاه کاملا رونده محسوب می شود زیرا زمانی که در طبیعت رشد کند به چندین متر خواهد رسید. این گیاه دارای برگ هایی پهن با رگه هایی زرد می باشد و اغلب تمایل زیادی به رشد افقی دارد. ساقه های سینگونیوم نیز بسیار نرم بوده و با توجه به رشد بالارونده ای که دارد بایستی یک تکیه گاه برای آن ایجاد نمایید تا در طول رشد دچار شکستگی نشود.

چگونگی پرورش سینگونیوم صورتی

در واقع گیاه سینگونیوم صورتی تا زمانی که جوان و پر برگ باشد زیبایی خاص خود را خواهد داشت اما کم کم با بالاتر رفتن سن گیاه برگ هایش را از دست می دهد و دارای ساقه هایی بلند و بدون برگ خواهد شد که اغلب ظاهر ناخوشایندی برای این گیاه ایجاد کند. به همین خاطر پرورش دهندگان معمولا از ساقه های بلند گیاه برای قلمه زنی استفاده خواهند کرد.

به صراحت می توان گفت که این گیاه شباهت زیادی به فیلودندرون ها دارد و برای تشخیص آن بایستی به برگ هایش دقت کنید. زیرا نوک برگ های سینگونیوم اغلب تیز بوده و در نزدیکی محل اتصال به دم برگ، شکل برگ تغییر کرده و به دو قسمت تقسیم خواهد شد که در انتها به گوش های خرگوش شباهت پیدا می کند و به همین خاطر برخی از افراد آن را برگ خرگوشی می خوانند.

به طور کلی گیاه سینگونیوم انواع مختلفی را شامل می شود که از مشهورترین آن ها می توان به سینگونیوم مینیاتوری، ابلق، صورتی، بال فرشته و سبز نام برد. از آنجایی که شیوه های مراقبت از تمامی گونه های سینگونیوم یکسان است شما می توانید از شرایط نگهداری و پرورش سینگونیوم برای تمامی گونه های آن استفاده نمایید.

خصوصیات بارز گیاه سینگونیوم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت و تکثیر

بهتر است بدانید که کاشت و تکثیر سینگونیوم صورتی معمولا از طریق قلمه زنی ساقه آن انجام می شود که در ادامه مراحل آن را شرح داده ایم.

برای تکثیر می توانید اواخر فصل بهار و یا اوایل فصل تابستان از قلمه ساقه که ریشه هایی هوایی دارد و یا قلمه هایی که ریشه خفته دارند استفاده نمایید. پس از انتخاب ساقه مورد نظر بایستی قلمه ها را از نوک ساقه به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر برش بزنید و حتما زیر آن گره بزنید و همچنین برگ هایی که در انتهای قلمه هستند را حذف نمایید.

سپس قلمه های آماده شده را درون گلدانی حاوی ترکیب خاک برگ، ماسه، خاک، پیت ماس، شن و پرلیت کشت نمایید. اگر امکانات گلخانه ای برای کشت گیاه را ندارید بایستی یک کیشه پلاستیکی شفاف بر روی گلدان بکشید تا رطوبت در اطراف قلمه ها باقی بماند و سپس گلدان را در محیطی روشن اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

مراقب باشید تا بستر قلمه ها دچار کمبود آب نشود. تقریبا ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید تا قلمه ها ریشه بدهند. س از مشاهده اولین جوانه می توانید کیسه پلاستیک را از روی گلدان بردارید. یک ماه صبر کنید و سپس اگر نیاز بود از کود های محلول هر ماه یک مرتبه برای گیاهان جوان استفاده نمایید. همچنین ۴ الی ۵ ماه پس از این می توانید عمل تعویض گلدان را انجام دهید و گلدانی بزرگ تر را برای گیاهتان استفاده نمایید.

دستورالعمل تکثیر سینگونیوم

شرایط مورد نیاز برای نگهداری سینگونیوم صورتی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای کاشت و نگهداری سینگونیوم صورتی را بیان کرده ایم.

  • نور و دما:

این گیاه معمولا در جنگل هایی رشد می کند که سایه درختان در بیشتر ساعات روز از آن ها در برابر نور خورشید محافظت می کرده است بنابراین شما نیز باید از همین الگو برای مراقبت از سینگونیوم پیروی نمایید. توصیه می شود که برای جلوگیری از سوختگی برگ های گیاه رد اثر تابش نور مستقیم خورشید آن را پشت شیشه پنجره قرار دهید و اجازه دهید نور مورد نیاز خود را به صورت غیر مستقیم دریافت کند.

توجه داشته باشید که بهترین بازه دمایی برای پرورش سینگونیوم صورتی بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است بنابراین سعی کنید در طول شب های سرد زمستان دمای محیط کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نشود. در مقابل نیز در روز های گرم سال نباید دمای محیط از ۲۸ درجه سانتی گراد بیشتر شود.

میزان آبیاری مورد نیاز گیاه

  • آبیاری:

این گیاه نیز مانند سایر گونه های خود به آبیاری متوسط و آب چند روز مانده با دمای محیطی نیاز خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است پیش از تجدید آبیاری به اندازه یک بند انگشت خود را درون خاک فرو نمایید و اگر متوجه شدید که خاک خشک است گلدان را آبیاری نمایید زیرا که آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه و بروز سایر بیماری های سینگونیوم خواهد شد.

با وجود اینکه گیاه در طول فصل تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد اما به دلیل نیاز به استراحت در طول فصول سرد و سرد شدن هوا و به تدریج تبخیر کمتر آب گلدان روش صحیح نگهداری از این گیاه در زمستان ایجاب خواهد کرد تا آب کمتری به گیاه بدهید تا بتواند به خوبی استراحت کند.

  • خاک و کوددهی:

از آنجایی که بهترین PH خاک برای نگهداری گیاه را خاک های اسیدی دارند می توانید به خاک گلدان کمی تفاله چای یا هیومیک اسید اضافه نمایید. همچنین ناسازگاری ریشه با رطوبت بالا ایجاب می کند خاک گلدان دارای زهکشی بالا باشد تا رطوبت اضافی را به راحتی از خود عبور دهد. به همین خاطر استفاده از گلدان هایی که ته آن سوراخ ایجاد شده باشد ضروری است.

شرایط لازم برای مراقبت از سینگونیوم

خاک مورد نیاز برای پرورش سینگونیوم صورتی بایستی مغزی باشد اما لازم نیست برای آن یک خاک سنگین در نظر بگیرید زیرا که علاقه آن به خاک های سبک بیشتر است. در واقع بهترین ترکیب خاک برای نگهداری از این گیاه حاوی ماسه، خاک برگ، خاک باغچه، پیت ماس و پرلیت خواهد بود.

در مورد تغذیه سینگونیوم صورتی نیز می توان گفت که این گیاه برای رشد بیشتر و سلامت شان به کود های شیمیایی یا خانگی احتیاج دارند زیرا که در طبیعت با فضولات پرندگان و حیوانات و بقایای جانورانی در خاک هستند تقویت خواهند شد. بنابراین در فضای منزل نیز بایستی خاک گیاهتان را تقویت نمایید.

توجه داشته باشید که بهترین روش کوددهی برای مراقبت از سینگگونیوم در فضای آپارتمان استفاده از کود های سه بیست، کلاه آهن و یا سایر کود های خانگی است. می توانید در طول فصول بهار و تابستان ماهانه یک مرتبه آن ها را تقویت نمایید و این روند را تا پایان ماه آبان ادامه دهید. همچنین در فصل زمستان و هنگامی که گیاهتان در حالت استراحت است این مقدار باید به صفر رسیده و یا بسیار اندک شود.

کنترل آفات و بیماری های گیاه

  • کنترل آفات و بیماری های گیاه:

به ظور کلی رایج ترین بیماری در گیاه سینگونیوم کنه قرمز ریز است که گاه اوقات ممکن است با چشم دیده نشود اما علائمی مانند دفرمه شدن یا چین خوردن برگ ها و یا بستن تار عنکبوت در زیر برگ ها در گیاه مشاهده خواهد شد. برای از بین بردن این آ،ت می توانید از سم اتیون یا مالاتیون به مقدار بسیار رقیق استفاده نمایید. البته از آنجایی که این گیاه بسیار حساس است توصیه می شود که جای سمپاشی گیاه را با آب شستشو دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *