دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش سرخس استرالیایی و شرایط مورد نیاز مراقبت از این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش سرخس استرالیایی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و نگهداری سرخس های استرالیایی آشنا شوید.

به طور کلی سرخس یک گیاه زینتی و آپارتمانی بسیار زیبا و پرطرفدار است که به خوبی قابلیت تصفیه هوا را دارد. از آنجایی که سرخس استرالیایی روش پرورش و تکثیر متفاوتی دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش سرخس استرالیایی

بهتر است بدانید گیاه سرخس استرالیایی که با نام درخت سرخس تاسمانیایی نیز شناخته می شود بومی مناطق کوینزلند استرالیا رشد خواهد کرد. این گیاه در زادگاه خود در زیر درختان رشد می کند و رطوبت زیادی دریافت خواهد کرد و به همین خاطر اگر قصد پرورش ان را در فضای خانه دارید بایستی محیطی مرطوب برای آن فراهم نمایید.

چگونگی پرورش سرخس استرالیایی

در واقع سرخس استرالیایی تمام ویژگی های گیاهان سرزمین خود را به ارث برده و بر خلاف اسمش که بیش از آن که یک سرخس باشد یک درخت خواهد بود. زمانی که صحبت از گیاه سرخس می شود معمولا بوته های کوچکی مانند سرخس بانوری خاوری به ذهن می آید که نهایتا به ۴۵ سانتی متر خواهد رسید اما سرخس استرالیایی در طبیعت و در زادگاه خود می تواند بیش از ۶۰ سانتی متر نیز رشد کند.

دقت داشته باشید که نگهداری سرخس استرالیایی در فضای خانه با توجه به اندازه بزرگی که دارد معمولا کار سختی خواهد بود اما اگر فضای کافی برای نگهداری از آن را داشته باشید می تواند جلوه زیبایی برای فضای داخلی منزل تان ایجاد کند.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

گیاه سرخس را می توان از طریق سه روش تکثیر نمود. در روش اول زمانی که گیاه ساقه های رونده ریشه زا تولید می کند در صورت تماس انتهای ساقه ها با خاک گیاهان کوچک به وجود می آیند که پس از ریشه دار شدن با جدا کردن و پرورش آن ها می توان گیاهان جدیدی تولید کرد. این روش معمولا زمانی که گیاه در طول بهار و تابستان فعال است عملی خواهد بود.

دستورالعمل تکثیر گیاه سرخس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این روش بایستی گلدان هایی با قطر دهانه ۹ سانتی متر و حاوی کمپوست بذر و قلمه یا کمپوست گلدان تهیه نمایید. خاک را به اندازه کافی مرطوب نمایید و گیاهتان را در بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

در روش دوم استفاده از هاگهای به وجود آمده در سطح زیرین برگ ها خواهد بود. توصیه می شود که هاگ ها را روی یک صفحه کاغذ سفید جمع آوری نمایید و سپس در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه به شکل پراکنده بر روی سطوح خاک کشت نمایید.

توصیه می شود که گلدان یا سینی بذور را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید. زمانی که سرخس های جوان تقریبا ۵.۲ سانتی متر رشد کردند می توانید آن ها را از خاک بیرون بیاورید و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر حاوی کمپوست گلدان بکارید و پس از اینکه بزرگتر شدند گلدان ها را نیز بزرگ تر نمایید.

گیاه را همیشه دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری نمایید. همچنین بهتر است آبیاری را از زیر گیاه انجام دهید یعنی گلدان را در بشقابی قرار دهید و آب را درون بشقاب پر نمایید. ضمنا گاهی اوقات نیز بستر سرخس ها را بایستی با یک سمپاش کوچک خیس کنید.

روش های مختلف برای تکثیر گیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری سرخس استرالیایی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت و نگهداری سرخس استرالیایی پرداخته ایم.

  • نور:

توصیه می شود که بذر سرخس استرالیایی تان را در ساقه کامل و یا سایه با اندکی آفتاب پرورش دهید و از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری نمایید. دقت داشته باشید که سرخس استرالیایی رشد طبیعی آن در زیر درختان دیگر است و به هیچ وجه آفتاب مستقیم دریافت نمی کند.

  • آبیاری:

سرخس استرالیایی برای رشد معمولا خاک مرطوب را ترجیح می دهد و به همین خاطر بایستی بستر آن را مرتب آبیاری نمایید. البته پیش از آبیاری مطمئن شوید که سوراخ های زهکش گلدان کاملا باز و به اندازه کافی هستند. چنانچه سوراخ ها کافی نبودند می توانید به وسیله میخ، دریل و یا هر شی دیگری تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی درون خاک نماند و موجب پوسیدگی ریشه گیاهتان نشود.

شرایط لازم برای مراقبت از سرخس

  • دما:

همانطور که متوجه شدید سرخس یک گیاه سرسخت بوده و می تواند دما را تا منفی ۵ درجه سانتی گراد نیز به خوبی تحمل کند اما در مقابل بایستی آن را از سرمای شدید و طولانی مدت دور نگه دارید. زمانی که دمای هوا در طول فصل زمستان به ۰ درجه رسید می توانید سرخس های جوان یا گیاهانی که تازه کشت کرده اید را از معرض سرما دور نمایید و در مکانی گرم تر قرار دهید.

  • خاک و کوددهی:

دقت داشته باشید که خاک بستر سرخس استرالیایی بایستی کاملا سست و دارای زهکشی ایده آل باشد. همچنین وجود مواد ارگانیک، کمپوست و مواد معدنی نیز درون خاک مهم خواهد بود. سرخس های استرالیایی معمولا برای رشد نیاز به خاکی با PH طبیعی دارند.

توصیه می شود که در طول فصل رویش گیاهتان آن را با کودی آرام و تجزیه شونده تغذیه نمایید. البته از این نکته غافل نشوید که هر چقدر گیاه شما بزرگ تر باشد نیاز به کود بیشتری هم خواهند داشت. در حالت معمولی بهتر است این کود را ماهانه یک مرتبه به گیاه بدهید اما اگر گیاه شما بسیار بزرگ تر بود می توانید هر دو هفته یک مرتبه این کار را انجام دهید.

چگونگی مقابله با آفات گیاه سرخس

  • کنترل آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه سرخس استرالیایی چندان به بیماری یا آفت خاصی دچار نمی شود اما ممکن است در روند پرورش مورد هجوم شته و شپشک ها قرار بگیرد. این حشرات معمولا به ساقه های گیاه می چسبند و از شیره آن تغذیه خواهند کرد تا در نهایت موجب مرگ آن شوند.

برای از بین بردن این آفات می توانید از اسپری آب و پاک کردن برگ ها با استفاده از دستمال تمیز اقدام نمایید. البته در صورتی که حجم این آفات بیشتر می شود بایستی به سراغ گزینه هایی مانند روغن نیم یا آفت کش های صنعتی بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *