دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان کبودی ناخن پا و روش های طبیعی موثر در رفع آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

سیاه شدن ناخن پا امکان دارد دردناک بوده و ناخوشایند باشد و علت این تغییر رنگ می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که برخی از آن ها خطرناک بوده و نیاز به پیشگیری و توجه دارد به همین خاطر آشنایی و بهره گیری از روش های درمان کبودی ناخن پا می تواند امری مفید و کمک کننده در این زمینه باشد.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد در ناحیه ناخن پا به وجود آید سیاه شدن آن می باشد که دلایل مختلفی در ایجاد این عارضه نقش داشته و معمولا بروز آن همراه با درد و ناراحتی می باشد. بسته به دلیل ایجاد سیاهی ناخن پا روش ها و راه های درمانی مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها برای رفع این مشکل بهره برد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب علل ایجاد و نحوه درمان کبودی ناخن پا را مورد بررسی قرار دهیم.

روش های درمان کبودی ناخن پا

به طور کلی باید گفت سیاهی های به وجود آمده در ناخن های پا به طور معمول در طولانی مدت نگران کننده نبوده و اغلب به خاطر مسائل مختلفی ایجاد می شوند که بیشتر اوقات خود به خود بهبود پیدا می کند اما گاهی نیاز است در صورت خطرناک بودن و جدی شدن آن با استفاده از راه های درمان کبودی ناخن پا این مشکل را رفع نمود.
روش های موثر رفع کبودی ناخن پا
رنگ سیاه ناخن و ظاهر کبود آن به دلیل تجمع خون در بافت زیرین ناخن می باشد. در صورتی که ناخن کشیده شود امکان دارد حدود ۶ ماه طول بکشد تا کاملا رشد کند و بهبود یابد. ناخن های سیاه پا به طور معمول وقتی که به دلیل ضربه یا تغییر رنگ رنگدانه ایجاد شوند مشکلات زیادی به همراه ندارند. در صورت درمان درست و به موقع عفونت های قارچی نیز مشکل دیگری به وجود نمی آورند با این وجود در صورت درمان نشدن عفونت های قارچی امکان دارد به دیگر نواحی پا و بدن انتقال یابد.
نحوه درمان کبودی ناخن پا

دلایل رایج سیاه شدن ناخن پا

عوامل موثر در بروز این مشکل امکان دارد جزئی و یا بسیار جدی و خطرناک باشد. در صورتی که در شناسایی علت و عامل کبودی ناخن نتیجه درستی حاصل نشد بهتر است از متخصص برای رفع این عارضه کمک بگیرید.

آسیب های دائم ناشی از پوشیدن کفش نامناسب

زمانی که کفشی به پا می کنید اگر مناسب و در سایز درستی نباشد امکان وارد آمدن فشار به پا زیاد خواهد بود. فشار آمدن مداوم به پا امکان دارد موجب به وجود آمدن صدماتی از قبیل تاول های کوچک یا خونی زیر ناخن گردد. در بعضی موارد که مشکل خیلی جدی نمی باشد ناخن کبود شده و به تدریج با گذشت زمان نیز بدون نیاز به هیچ نوع روش درمانی بهبود پیدا می کند. ولی در موارد جدی یعنی وقتی که ناخن از بستر انگشت جدا می گردد احتیاج به مراجعه به پزشک و درمان مناسب دارد.

نحوه رفع و بهبودی کبودی ناخن پا

عفونت های قارچی

از دیگر عوامل ایجاد این مشکل عفونت های قارچی بوده که اغلب موجب عوض شدن رنگ ناخن ها شده و به رنگ زرد یا سفید تغییر می یابد. امکان دارد در نواحی عفونت زوایدی به وجود آید و موجب سیاه دیده شدن رنگ ناخن گردد.

ضربه های غیر منتظره و انواع جراحات

در بعضی موارد نیز تروما یا ضربه ای ناگهانی به پا وارد شده و این ضربه موجب تجمع خون در آن محل می گردد. فورا انگشت دچار صدمه شده و خون زیر پوست ناخن انباشته می گردد. وجود خون موجب به وجود آمدن درد و تورم می گردد. در این گونه موارد پزشک به راحتی می تواند مشکل را درمان نماید و با استفاده از سوزن خون را از زیر ناخن خارج کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلایل اصلی ایجاد کبودی ناخن پا

ملانوما

در موارد خیلی کمی کبود شدن ناخن پا ناشی از ملانوما می باشد. ملانوما از جمله بدترین و آزار دهنده ترین انواع سرطان های پوستی می باشد و همچنین موجب ایجاد تکه یا تکه هایی سیاه و تیره رنگ و غیرمعمولی بر روی پوست می گردد. گاهی اوقات قسمت های سیاه پوستی به زیر ناخن ها نیز انتقال می یابند.

بیماری های زمینه ای

بیماری های مختلفی همچون انواع مشکلات قلبی، بیماری های کبدی، بیماری کم خونی یا آنمی و انواع دیابت در ایجاد این مشکل ممکن است نقش داشته باشند.

ایجاد تغییر در رنگدانه ها

رنگ پوست افراد می تواند به تدریج و با گذشت زمان تغییر یابد. در کسانی که رنگ پوست تیره تری دارند امکان دارد قسمت های پوستی تیره در زیر ناخن ها وسعت پیدا کند. این نوع تغییرات در رنگدانه ها به طور معمول به صورت یکدست ایجاد می شود.

روش های موثر درمان کبودی ناخن پا

راه های موثر درمان و رفع این عارضه

درمان کبودی ناخن پا با توجه به علت ایجاد آن متفاوت می باشد که در ادامه برخی از این روش های درمانی را شرح داده ایم.

  • زمانی که سیاهی ایجاد شده ناشی از ضربه ناگهانی و جراحت باشد، پزشک متخصص درون ناخن سوراخ کوچکی به وجود آورده و از سوزن کمک می گیرد. از راه این سوراخ خون به بیرون هدایت شده و فشاری که در طی زمان در این محل ایجاد شده بهبود پیدا می کند.
  • در صورتی که سیاهی ناخن پا به علت پوشیدن کفش های نامناسب باشد پزشک از فرد درخواست می کند که کفش ها را عوض کند و به پاها استراحت بدهد.
  • در صورت بروز عفونت های قارچی بکار بردن پمادها و کرم های بدون نسخه و تجویز پزشک ممکن است در درمان این مشکل موثر باشد ولی در صورتی که بکار بردن این ترکیبات دارویی در طول چند روز بدون نتیجه باشد احتیاج به مراجعه به پزشک می باشد.
  • در مواردی که سیاه شدن ناخن پا به دلیل وجود بیماری های جدی و زمینه ای ایجاد می گردد نیاز است با رعایت نمودن نکته ها و توصیه های درمانی مخصوص همچون رعایت برنامه غذایی مناسب مشکل به وجود آمده رفع گردد.
  • در مواردی که کبودی ایجاد شده مشکوک به سرطان می باشد باید حتما از طریق پزشک با بهره گیری از راه های در دسترس موضوع مورد بررسی و درمان قرار گرفته شود.

علل اصلی کبودی ناخن پا

روش های درمانی طبیعی

این نوع درمان به منزله جایگزینی برای درمان پزشکی این مشکل در نظر گرفته نشده بلکه برای انواع خفیف آن می تواند خیلی موثر واقع شده و همچنین بسیار ارزان و راحت می باشد. در ادامه به معرفی برخی از این موارد پرداخته ایم.

بکار بردن کمپرس یخ

به منظور به حداقل رساندن درد، تورم و سیاهی در ناخن های پا می توان از کمپرس یخ بهره برد. همینطور در صورت در دسترس نبودن کمپرس یخ می توان کمی یخ را درون کیسه ای گذاشت و آن کیسه را با استفاده از یک پارچه تمیز بر روی محل صدمه دیده قرار داد. به منظور اثرگذاری زیاد بهتر است اغلب در روز اول از کمپرس یخ هر دو ساعت یک مرتبه حدود ۲۰ دقیقه بر روی محل موردنظر استفاده نمایید. بعد از آن در روزهای بعدی این عمل را ۳ الی ۴ مرتبه انجام بدهید.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی خیلی قوی و همینطور مواد ضد میکروبی می باشد که می تواند در کم کردن تورم و پیشگیری از عفونت ها در آینده موثر باشد. بهترین شیوه برای انجام این کار این است که زردچوبه را به شکل خمیری در بیاورید و به ناخن سیاه شده خود بزنید. برای درست کردن این خمیر کمی آب به حد کافی به یک قاشق غذا خوری پودر زردچوبه بیفزایید و خوب ترکیب نمایید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر را دو مرتبه در روز به محل کبودی بزنید.

استفاده از روغن خردل

بعضی از مردم عقیده دارند روغن خردل برای رفع کبودی ناخن پا و درد ایجاد شده و تورم ناشی از آن مفید می باشد. برای این کار خیلی راحت روغن خردل را چند مرتبه در رو به صورت مستقیم به انگشتان کبود خود بمالید.

بکار بردن آب نمک

آب ساده با نمک اضافه شده همینطور می توانند درد و تورم ایجاد شده را بهبود بدهند و جریان خون را بهتر نمایند. برای این کار تنها دو قاشق غذا خوری نمک ساده یا نمک دریایی را به کاسه ای آب گرم بیفزایید و به خوبی ترکیب نمایید. پای خود را حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه درون این محلول خیس کنید. بهتر است دو الی سه مرتبه در طول روز این عمل را برای بهبودی و تسکین سریع انجام بدهید و پا را پاکسازی کنید.
دلایل سیاه شدن ناخن پا

در مطلب ارائه شده دلایل اصلی و روش های موثر درمان کبودی ناخن پا را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه برای درمان خانگی کبودی بدن و درمان خار پاشنه پا می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *