دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بایدها و نبایدهای رفتار با کودک در جمع

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که برای شما شیوه رفتار با کودک در جمع دغدغه می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا هنگام مهمانی رفتن یا مراسمات مشابه از این بابت نگرانی کمتری داشته باشید.

پرورش فرزند همواره چالشی اساسی محسوب می شود به ویژه اگر در جمع و زیر نگاه انتقادی اطرافیان و بستگان باشد. در این مطلب به برخی شیوه های رفتار با کودک جمع در اشاره می شود. با ما همراه باشید.

آشنایی با شیوه های رفتار با کودک در جمع

پرورش فرزند و به نوعی فرزند پروری همواره یک چالش اساسی محسوب می شود. اما این امر هنگامی که در جمع و زیر نگاه انتقادآمیز بستگان و اطرافیان باشد، دشوار تر هم می شود. در این شرایط نه تنها برای کمک به فرزند در انجام رفتار درست به خلاقیت بیشتری احتیاج است بلکه این کار باید جلوی چشم چند ناظر صورت گیرد. ناظرانی که تصور می کنید در حال قضاوت شما هستند.

حتی تمام والدینی که الگوی شما و مورد تحسین تان می باشند در رفتار با کودک در جمع ممکن است مضطرب شده و متفاوت در خانه با کودک شان رفتار نمایند. تمام والدین بد رفتاری فرزند را در جمع تجربه می کنند. از این رو مهم است که بدانید به چه شیوه ای با کودک در جمع برخورد داشته باشید.

می دانید که مهمانی رفتن با کودک در کنار لذت های زیاد با چالش هم همراه است. برای خردسالان مهمانی ها به ویژه ایام تعطیلات والدین شدیدا هیجان انگیز بوده ولی مواقعی برای آن ها خسته کننده هم می شود. هر چند مهمانی با تجربیات جدید و دیدار افراد و اتفاقات غیر منتظره همراه است ولی رفتار کودکان گاه از این اتفاقات هم غیرمنتظره تر می گردد.

از این رو مهم است که والدین با مهارت فرزندپروری و شیوه رفتار باکودک در جمع آشنا باشند تا کمتر با نگرانی و استرس روبرو گردند. در ادامه با این مهارت ها و اهمیت آن آشنا می شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اهمیت رفتار مناسب با کودک در حضور دیگران

بیشتر والدین بیان می کنند که فرزند آن ها در محیط های عمومی و در جمع رفتار مناسبی نداشته و رفتن با کودکان به مهمانی، فروشگاه، مراکز خرید و … همواره چالش برانگیز است. بعضی از والدین تصمیم گرفته تا با کاهش قرار گیری فرزند در این موقعیت ها، از بدرفتاری کودک خود پیشگیری کنند ولی این راهکار سبب شده کودک فرصت یادگیری مهارت های اجتماعی را از دست بدهد.

از این رو اهمیت دارد که والدین درباره رفتار با کودک در حضور دیگران مهارت مناسب کسب کنند. از طرف دیگر درک این نکته هم مهم می باشد که چرا کودک در جمع بدرفتاری می کند. هر فردی نیازهایی دارد که در صورت برآورده نشود با آشفتگی و اضطراب روبرو می گردد. این نیازها شامل موارد زیر می باشد:

  • نیاز به غذا (گرسنگی)
  • نیاز به آب(تشنگی)
  • نیاز به فضای باز و هوا
  • دسترسی به امکانات بهداشتی
  • نیاز به استراحت و آرامش
  • نیاز به اکتشاف و برطرف شدن کنجکاوی

هنگامی که کودک در خانه خودشان می باشد این امکانات فراهم بوده ولی در بیرون از خانه ممکن است برای رفع برخی از این نیازها نتواند راه حل سریعی بیابد و این موضوع سبب به هم ریختگی و اضطراب فرزند می شود. از طرف دیگر مهارت اجتماعی ضعیف کودک و ضمنا تغییر روال عادی زندگی فرزند می تواند موجب به هم ریختگی وی گردد.

وقتی کودکان در خانه خودشان هستند این امکانات فراهم است اما در بیرون از خانه ممکن است برای برطرف شدن برخی از آن‌ها نتوان راه‌حلی فوری پیدا کرد و این مسئله باعث به‌هم‌ریختگی کودک می‌شود. از سوی دیگر، مهارت‌های اجتماعی ضعیف کودک و همچنین تغییر روال عادی زندگی کودک نیز می‌توانند باعث به‌هم‌ریختگی او شوند.

شیوه های رفتار با کودک در جمع

بر اساس تمام دلایلی که مطرح شد اهمیت دارد که در رفتار با کودک در حضور دیگران از قبل به شیوه های رفتاری مناسب اندیشیده باشید. در ادامه به برخی از این شیوه ها اشاره می شود.

  • توجه به نیازهای اساسی کودک

در رفتار با کودک در حضور دیگران به صورت پیشگیرانه عمل نمایید. وقتی کودک خسته یا گرسنه است او را با خود به جایی نبرید. حتی اگر برای خوردن غذا تصمیم دارید به رستوران بروید بهتر است پیش از رفتن خوراکی های کوچکی به همراه داشته باشید تا کمی از گرسنگی او بکاهید.

یا ار در فروشگاه مواد غذایی می باشید اول به سراغ خوراکی ها بروید تا حین خرید کودک آن ها را بخورد و خوراکی های میان وعده را برای فرزند خود انتخاب نمایید. پیش از ورود به خانه پدربزرگ و مادربزرگ اجازه بدهید کودک در حیاط خانه یا بیرون از آن اندکی دویده و بازی نماید. هر اندازه ارتباط والدین با فرزند قوی تر باشد او آرام تر بوده حتی اگر اطرافیان سبب به هم ریختن کودک گردند.

  • آماده کردن کودک

پیش از رفتن به مهمانی، فروشگاه یا هر مکان عمومی لازم است که برای کودک توضیح دهید که چه اتفاقی روی می دهد. چه کاری انجام می دهید و از او چه انتظاری دارید را مطرح نمایید. پیش از قرار گیری در این موقعیت ها، کودک را آماده نمایید. این راهکار به معنای ایجاد انتظارات و مشخص کردن قوانین می باشد.

به طور مثال پیش از رفتن به مهمانی چند دقیقه ای کنار فرزند بنشینید و برای او شرح دهید که در مهمانی چه کسانی هستند و قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. کودکان به روتین ها علاقه دارند و اگر در مورد اتفاقات بیرون از روتین برای آن توضیح داده شود، برای آن ها سودمند خواهد بود. در ضمن صحبت کردن با فرزند به او کمک کرده که با قوانین به طور واضح آشنا شده و سردرگم نشود.

  • دعوت به مشارکت مثبت کودک

موقعیتی که قرار است در آن باشید را برای کودک وصف کنید و با او بررسی نمایید که چطور می تواند به شما کمک کند. هنگامی که درباره مهمانی خانوادگی یا جمع های دوستانه با فرزند صحبت کنید همزمان شیوه سلام و خداحافظی کردن را با وی تمرین نموده تا او حس راحتی و آرامش بیشتری در مهمانی داشته باشد.

  • حضور در کنار کودک

اغلب کودک به این علت در مهمانی بدرفتاری دارد زیرا تصور می کند در جمع به او توجه کافی صورت نمی گیرد. این موضوع سبب کاهش حس امنیت او می شود. از این رو در رفتار با کودک در حضور دیگران به وی اطمینان دهید که همچنان مراقب او هستید و به او توجه دارید. هر قدر بیشتر با فرزند ارتباط داشته باشید او کمتر بدرفتاری می کند.

  • تعیین کلمه رمز

کلمه رمزی تعیین کنید. فرض کنید یک ماموریت ساده بر عهده دارید. هنگامی که قصد رفتن به مهمانی دارید برای کنترل رفتار کودک یک کلمه رمز برای خواسته او تعیین کنید. مثلا کودک به استراحت نیاز دارد یا می خواهد به دستشویی برود با آن کلمه رمز به شما اعلام کند که به توجه نیاز دارد.

این شیوه رفتاری بسیار مفید بوده زیرا کودکان اغلب در جمع خجالت می کشند که مسائل را واضح بیان کنند. بنابراین کودک با این روش نیاز خود را ابراز نموده و شما هم بدون این که فرزند بدرفتاری کرده یا خجالت بکشد به نیاز کودک پاسخ می گویید.

  • در نظر داشتن خلق و خوی کودک

خلق و خوی کودک را در نظر داشته باشید. کودکان بسته به اخلاقی که دارند واکنش های متفاوتی در دورهمی ها و موقعیت های اجتماعی از خود بروز می دهند. برای کنترل رفتار فرزند در این موقعیت ها به خلق و خو و شخصیت کودک خود توجه کنید. کودک درون گرا ممکن است خیلی زود در مهمانی خسته شده و به مکانی ساکت نیاز داشته باشد.

از سویی کودک برون گرا در طی مهمانی هیجان زده بوده و از حضور در جمع لذت می برد و ممکن است هنگام ترک مهمانی پرخاش نماید و قشقرق به پا کند. از این رو با در نظر گرفتن نیازهای احتمالی کودک پیش از حضور در جمع می توانید چالش پیش روی خود را کاهش دهید.

  • درگیر نمودن کودک با محیط

از لحاظ رشدی منطقی نخواهد بود که کودک در فروشگاه بدون سر و صدا فقط نظاره گر باشد. کودکان همواره در تلاش هستند تا محیط پیرامون خود را کشف نمایند. از این رو اجازه دهید وسایل مختلف را لمس نموده و با او همراهی کنید. مثلا به او اشاره کنید که فلان وسیله یا خوراکی چه شکلی است. چطور می توان از آن استفاده کرد.

یا اجازه دهید کودک وسیله مدنظر شما را بیابد و آن را تست نموده بعد برای صندوق دار ببرد. چنین کارهایی کمک می کند فرزند از خرید کردن لذت ببرید و در فروشگاه یا مراکز خرید شما را با چالش روبرو نکند.

  • نادیده گرفتن بی قراری کودک

هنگامی که فرزند شما در یک محیط عمومی بدرفتاری و بی قراری می کند معمولا اکثرا مضطرب شده و سریع تر حرکت می کنیم و به او می گوییم الان تمام می شود یکم صبر کن. ولی یک کودک خردسال این موضوع را نمی تواند به راحتی انجام دهد. او برای بازگشت به آرامش به کمک شما نیاز دارد.

از این رو به جای افزایش سرعت خود آهسته تر حرکت نموده و با او نفس عمیق بکشید. بعد از چند دقیقه دوباره با کودک ارتباط برقرار کرده و او را در آغوش بگیرید. با او کمی بچرخید  و شعری را زمزمه کنید. این کار به بهبود روحیه فرزند کمک نموده و شما نیز آرامش می یابید.

  • انتظار متناسب با سن کودک

بهتر است متناسب با سن کودک از وی انتظار داشته باشید. به نظر می رسد این نکته واضح بوده ولی غالبا نادیده انگاشته می شود. از کودک ۵ ساله انتظار نداشته باشید که در جمع همانند یک کودک ده ساله رفتار نماید. این کار بسیار سخت خواهد بود. هر چند بزرگسالان از حضور در جمع و مهمانی برای صرف شام و رفت آمد با خویشاوندان و … خشنود می شوند اما برخی مواقع این موضوع برای کودکان خوشایند نبوده ولی غالبا به اجبار با این مهمانی ها کنار می آیند.

به طور مثال به مهمانی شام دعوت شده اید که کودک شما آنجا را دوست ندارد. از این رو بهترین راهکار آماده بودن خودتان است. چند اسباب بازی کوچک، کتاب رنگ آمیزی ، میان وعده یا …. را با خود همراه داشته تا بتوانید کودک را سرگرم نمایید.

در صورت تمایل برای کسب اطلاع از شیوه برخورد با رفتارهای ناهنجار کودکان و گریه کودکان  روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *