دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه برخورد با گریه کودکان و اقداماتی که والدین باید انجام دهند

  • ساناز براتی
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

برای یافتن نحوه برخورد با گریه کودکان باید قبل از هر چیزی دلیل گریه او را بیابید، در برخی موارد کودکان بدون دلیل و موضوعی گریه می کنند، در این مورد برای ساکت کردن کودک روش ها و راهکارهای مختلفی ارائه شده است که با آنها آشنا می شویم.

برخی از کودکان با بیشتر شدن سن نه تنها از گریه کردنشان کمتر نمی شود بلکه به هر بهانه ای و بدون دلیل واضحی شروع به گریه می کنند، کودکان با بیشتر شدن سن می توانند کنترل بیشتری بر روی احساسات خود داشته باشند و کمتر گریه کنند، اما در برخی اینطور نیست، از این رو می خواهیم در مورد گریه کردن و روش های برخورد با گریه کودکان در این مطلب آشنا شویم .

نحوه برخورد با گریه کودکان

کودکان با بزرگتر شدن کم کم کنترل بیشتری بر روی احساسات خود خواهند یافت و دیگر مانند دوران نوزادی و بچه گی به خاطر هر چیزی گریه نمی کنند، ولی در بعضی از کودکان حتی با بیشتر شدن سن همچنان اشک همراهشان بوده و در اغلب موارد گریه می کنند، این گریه کردن گاهی اوقات بدون دلیل بوده و باعث غافلگیری اطرافیان حتی خود کودک می شود. در رابطه با روش برخورد با این کودکان و رفتار مناسب باید اطلاعات بیشتری در دست داشته باشید. با توجه به گفته شریل رد یک روانشناس بالینی کودک، «گریه کردن کودکان رفتاری کاملا طبیعی و سالم است که زیر بنای زیستی و اجتماعی دارد. گریه کردن در واقع واکنشی است که باعث تخلیه انرژی احساسی و استرس می گردد، بعلاوه نوعی ابزار ارتباطی برای اشتراک گذاشتن عواطف و یا حس تسلی می باشد»

گریه کودکان و برخورد با آن

گریه کرن در اغلب موارد واکنشی است نسبت به احساسات شدید، سازوکارهایی که باعث آغاز گریه می شوند به سیستم لیمبیک ارتباط دارند، یعنی همان ناحیه ای از مغز که وظیفه ی کنترل عواطف را به عهده دارد، دروان کودکی دوره یادگیری کنترل و تنظیم احساسات می باشد.

کودکان در دوره دبستان درباره توانایی تنظیم احساسات خود خیلی متفاوت هستند. در برخی موارد نوجوانان به خاطر وجود تغییرات هورمونی دوره بلوغ ممکن است با حملات گریه رو به رو شوند. گریه ی زیاد در بعضی از کودکان به خاطر حساسیت یا احساس همدلی بیشترشان می باشد، در بعضی دیگر از کودکان به این دلیل که احساسات مختلف را شدیدتر تجربه می کنند و یا نمی توانند احساسات خود را کنترل کنند، دائما به گریه می افتند. بعلاوه باید توجه داشته باشید که گریه های شدید در بعضی از کودکان به افسردگی و اضطراب در آنها مربوط می شود. تشخیص دادن دلی اصلی گریه کودکان و نحوه صحیح برخورد با گریه آنها به نفع والدین و خود کودک است، در حالت کلی دلایل اصلی گریه های کودکان شامل ناامیدی، ترس، خودخواهی و احساس بی کفایتی می شود.

برخورد نمودن در برابر گریه کودکان

در وهله اول باید یدانید که در برخورد با این کودکان نباید کودک را از گریه نهی کنید، زیرا در زمان تخلیه ی احساسات ممکن است عوارض جسمی و روحی مختلفی ایجاد شود. باید به کودک خود بیاموزید که در چه مواقعی می تواند گریه کند و در چه مواردی باید بر احساساتش غلبه کرده و گریه نکند. برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه با روش ها و راهکارهای برخورد با گریه کودکان آشنا می شویم .

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راه برخورد با گریه کودکان

الگویی صحیح در مواجهه ی سالم با فوران های احساسی باشید

بزرگتر ها در هر زمینه ای می توانند الگوی فرزندان خود باشند. از این رو در زمینه ی کنترل فوران های احساسی مثل گریه کردن نیز باید الگوی صحیح برای کودکشان باشند. زمانی که کودک گریه بزرگترها یا والدین را ببیند، یاد خواهد گرفت که چطور باید با اشک هایش رو به رو شود و چگونه آن را مهار کند.

گریه کودکان و نوع مقابله با آن

به کودک نشان دهید که گریه کردن قسمتی از طبیعت انسان هاست

با توجه به گفته ی المور، کودکان بسیاری به دلیل برخی از حرف های بزرگترهای خود مانند تو که بزرگ شدی، پسربزرگ گریه نمی کنه و یا گریه کردن هیچوقت کار درستی نیست، آسیب های بسیاری دیده اند. می توانید به کودکتان یاد بدهید که گریه نیز واکنشی است طبیعی که افراد نسبت به درد، غم، ناراحتی، ناامیدی، ترس ها، محرومیت، خشم و در برخی موارد در زمان شادی و خوشی از خود نشان می دهند.

گریه کودکان و نوع رفتار مقابله با آن

زمان آرام شدن اوضاع در رابطه با کنترل احساسات با کودک گفت و گو نمایید

توصیه شده است که در زمان تربیت احساسات کودک در عوض گفتن عبارات و گفت و گوهایی اشتباه، ماجراهای از افراد دیگر و شخصیت داستان ها بگویید یا از فیلم ها کمک بگیرید تا کودک با تجربه ای خاص پیوند بگیرد. با توجه به گفته ی روانشاناسان کودک در مواقعی که شخصیت های مختلف داستانی یا فیلم ها چالشی را پشت سر نهادند یا بر شدت احساس خود غلبه نمودن به کودک خود این موضوع را یادآوری کنید.

مقابله با گریه کودکان

کودک را متوجه کنید که شدت احساسات او حالتی است زودگذر

کودکان و در برخی موارد نوجوانان بر این موضوع واقف نیستند که شدت احساسات حالتی است گذرا و دائمی نبوده و مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید. یادآوری های مکرر در باره احساساتی که یکباره شدید می شوند و سریع هم از بین رفته و فروکش می نمایند، شاید مشکل را در لحظه حل نکند اما کودک به مرور متوجه می شود که اشک و آه ماندگار نبوده و گذار است.

مقابله با گریه بچه ها

برای ساکت کردن کودک به او باج و رشوه ندهید

در برخی موارد والدین و همچنین مربیان یا معلمان به منظور ساکت نمودن کودک و تمام شدن گریه ی او به او باج و رشوه می دهند و ناخودآگاه تصمیماتی برای ساکت کردن کودک می گیرند تا کودک را به طریقی ساکت کنند، شاید خیلی مشکل باشد که سریعا در پی نجات نباشید، ولی ر چه بیشتر به گریه های بی دلیل کودکتان بها بدهید، بیشتر او را تشویق به گریه کردن می کنید. به عنوان مثال اگر اغلب گریه کردن کودک به خاطر استیصال درونی باشد، به معلم یا مربی او تذکر دهید که کودک شما همواه آماده گریه کردن است و از او بخواهید که به محض گریه کودک مداخله نکند به این روش کودک یاد خواهد گرفت که احساسات خود را با استفاده از مهارت های مقابله ای کنترل کند و از آن طرف معلم یا والدین نیز باعث گریه طولانی کودک نخواهند شد.

نوع برخورد با گریه کودکان

مکانی امن برای گریه کودک در نظر داشته باشید

وجود دیگران ممکن است باعث شود تا گریه کودک شدیدتر و طولانی تر شود. با توجه به توصیه روانشناسان در این خصوص، اگر کودک شما بیش از حد گریه می کند، باید جایی امن برایش در نظر گرفته و او را به آن محل هدایت کنید تا بتواند احساسات خود را تخلیه نماید.

کودک را با مهارت های مقابله ای آشنا سازید

یکی دیگر از روش های برخورد با گریه کودکان و کنترل احساسات در کودک استفاده از مواردی مثل نفس عمیق کشیدن، جملاتی مانند من می توانم، ایجاد وقغه در فعالیت در دست انجام و تقاضای کمک می باشد. اگر کودک شما توانایی ندارد یا نمی خواد جلوی گریه اش را در خانه یا مدرسه بگیرد به او بگویید تا هر وقت حس کرد که اشکش در حال سرازیر شدن است، با اجازه مربی یا معلم خود چند لحظه سر خود را روی میز بگذارد و تا ۱۰ بشمارد، با این روش می تواند تا حد زیادی جلوی گریه کردن را بگیرد و بر احساس خود غلبه نموده و مسلط گردد.

نوع رفتار در برابر گریه کودکان

برای یافتن راه حل به کودک خود کمک نمایید

در بیشتر موارد موثرترین روشی که می تواند کودکان را از گریه های بی مورد و غیر مننتظره دور نگهدارد، این مورد است که باید به او کمک کنید تا یاد بگیرد موقعیت هایی که باعث گریه او می شوند را به خوبی مدیریت نماید. در عوض تمرکز کردن روی خود گریه کودک، او را تشویق کنید تا محرک هایی که باعث گریه او می شوند را شناسایی نماید، بعد از شناسایی محرک ها با کودک خود  در مورد راهکارهای مقابله با هر کدام از محرک ها مشورت نمایید. نکته مهم و اصلی در این مورد این است که به نحوی بحث را پیش بکشید که در آخر خود کودک به نتیجه درست برسید، این موضوع که خود کودکتان راه حل مناسب را بیابد، بسیار تاثیر گذار تر از این است که راه حل به وسیله والدین به او تحمیل گردد.

روش های برخورد با گریه کودکان

برخورد با گریه کودک زیر ۳ سال

در ادامه می خواهیم نحوه برخورد با گریه کودکان کوچکتر و زیر ۳ سال را بررسی کنیم و با این راهکارها آشنا شویم:

  • بررسی وضعیت کودک:

در مورد نوزادان و کودکان زیر سه سال دلیل اصلی گریه ممکن است گرسنه بودن کودک باشد، پس در وهله اول به او شیر یا غذا بدهید و بعد پوشک کودک را چک نمایید شاید به دلیل کثیفی پوشک گریه می کند. در برخی موارد یک گزیدگی کوچک می تواند باعث گریه ی کودک شده یاشد از این رو بدن کودکتان را به خوبی بررسی نمایید. همچنین می توانید دمای بدن کودک را اندازه گیری نموده و مطمئن شوید که دمای نرمالی دارد، در حالت کلی بررسی وضعیت کودک می تواند مشکل اصلی او را مشخص کرده و کمک کننده باشد.

شیوه رفتار کردن با گریه کودکان

  • کودک خود را تکان دهید:

بررسی های انجام شده نشان داده اند که تکان دادن کودک می تواند باعث ایجاد آرامش در او شود. کودک را در زمان گریه و بی قراری بر روی بازوهای خود بگذارید و خیلی آرام تکان دهید، این عمل باعث خواهد شد تا علاوه بر بند آمدن گریه، در دوره بزرگسالی کودک سلامت روان خوبی داشته باشد.

  • کودک را ماساژ دهید:

در مورد نوزادان بزرگترین دلیل گریه مشکل کولیک معده است، ماساژ دادن یک روش عالی برای کمک به این نوزادان می باشد، اگر کودتان کولیک معده دارد و یا ندارد ماساژ دادن می تواند باعث آرامش شده و به او کمک کند. نوزادان معمولا هم زمان هم شیر می خوردند و هم نفس می کشند که این عمل باعث جمع شدن گاز در معده شده و کودک را به گریه می اندازد، با ماساژ دادن کودک به او کمک کنید تا به آرامش برسد. پس از هر بار شیر دادن در موقعیت ایستاده حدود ۱۰ دقیقه خیلی آرام پشت کودک را ماساژ دهید و ضربه بزنید، این عمل باعث خارج شدن گاز معده می شود و گریه ای که به دلیل این مشکل ایجاد شده باشد را متوقف خواهد نمود.

برخورد با گریه کودکان و بچه ها

  • حرکات دوچرخه ای:

دلیل دیگر گریه کودکان می تواند درد شدید در معده و شکم او باشد، برای حل این مشکل کودک خود را بر روی زمین بخوابانید و پاهای او را مانند حالت رکاب زدن بر دوچرخه تکان دهید، این عمل باعث می شود تا باد معده یا شکم او خارج شده و کودک آروغ بزند و دردش تمام شود.

نوع رفتار با گریه کودکان

  • کودکتان را خیلی در معرض محرک ها قرار ندهید:

وجود شرایط متشنج و سرو صدای زیاد و بودن در محیط های شلوغ می تواند باعث ترس و گریه کودک شود. برای برخورد با گریه کودکان در این مورد باید محیطی آرام برایش ایجاد کنید. زیاد غذا دادن و یا بغل کردن بیش از اندازه نیز می تواند باعث ناراضی بودن کودک شود. در چنین شرایطی کودک خود را به محیطی آرام با نور کم ببرید و حذف حرکت ها باعث بند آمدن گریه او خواهند شد و کمک کننده است.

  • پرت کردن حواس کودک:

مشکل کودک هر چیزی که باشد می توان با پرت کردن حواس او، آرامش کرد و به بند آمدن گریه او کمک نمود. در این مورد می توانید روش ها و راهکارهای زیر را امتحان نمایید:

استفاده از عروسک های صدا دار،کودکتان را لب پنجره ببرید و او را با دیدن ماشین ها یا درخت ها سرگرم کنید، موسیقی بخش نمایید، حرکات خنده دارد اجرا کنید، با کودک خود بازی نمایید.

نوع رفتار در برابر گریه کودکان

  • کودک را بیرون ببرید:

در صورتی که هیچکدام از روش ها و راهکارهای عنوان شده برای برخورد با گریه کودکان جواب نداد، کودک را آماده کرده و به بیرون ببرید، هوای تازه و محیط جدید باعث می شود تا کودک آرام شده و خوشحال شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *