دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش اسطوخودوس انگلیسی و دستورالعمل لازم برای تکثیر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

بهتر است بدانید که پرورش اسطوخودوس انگلیسی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با روش های کشت، پرورش و نگهداری از این گیاه آشنا شوید.

به طور کلی گیاه اسطوخودوس انگلیسی از دسته گیاهان چندین ساله می باشد که اصول کشت و پرورش بسیار راحتی دارد و به همین خاطر امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش اسطوخودوس انگلیسی

بهتر است بدانید که اسطوخودوس انگلیسی در واقع گیاهی گلدار از حنس Lavandula و خانواده نعنائیان می باشد که چندین ساله و همیشه سبز خواهد بود و می توان آن را بومی مناطق مدیترانه غربی و کوه های شمال اسپانیا دانست. این درختچه معطر به طول معمول ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتی متری دارد و با این حال در برخی موارد تا ارتفاع ۱ تا ۲ متر نیز رشد خواهد کرد.

چگونکی پرورش اسطوخودوس انگلیسی

گیاه اسطوخودوس انگلیسی دارای ساقه هایی متعدد چوبی شده در قاعده خواهد شد که گلهای صورتی ارغوانی و آبی رنگ ان در ساقه ها ظاهر خواهند شد. این گیاه در طول سال های اخیر به کشور ما وارد شده و گل های آن اغلب جاذب زنبور عسل بوده و می توانید عسل مرغوبی را از آن به دست بیاورید و از سایر خواص اسطوخودوس نیز نهایت استفاده را ببرید.

همچنین میوه این گیاه نیز از نوع فندقه می باشد که اغلب در رنگ قهوه ای تیره دیده خواهد شد. وزن هر هزار دانه این گیاه ۰.۸۵ تا ۱.۱ گرم خواهد بود. همچنین که این گیاه همیشه سبز معمولا در خاک های سبک شنی و در ارتفاعات ۱۷۰۰ متری از سطح دریا به صورت خودرو رشد می کند.

روش های کاشت و تکثیر گیاه اسطوخودوس انگلیسی

توجه داشته باشید که این نوع از اسطوخودوس ها معمولا بذری تولید نمی کنند و در صورت تولید نیز کاملا عقیم خواهند بود. به همین خاطر تکثیر آن ها تنها از روش های رویشی امکان پذیر است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • قلمه زنی:

یکی از روش های تکثیر رویشی این گیاه، انتقال ساقه های سبز و جوان و یا ساقه های چوبی ریشه دار شده به زمین اصلی است.

  •  آرون گروپس

برای انجام این روش بایستی از پایه های مادری یک ساله ساقه های سبز و یا از پایه های مادری چهار تا پنج ساله ساقه هایی چوبی به طول ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر برش دهید و سپس به ریشه دار کردن آن ها در قسمت زیرین خزانه زیر پلاستیک و یا خزانه هوای آزاد اقدام نمایید.

دستورالعمل کاشت اسطوخودوس

  • خوابانیدن تپه ای:

همچنین تکثیر از طریق خوابانیدن تپه ای نیز روش دیگری برای تکثیر اسطوخودوس انگلیسی خواهد بود که در مقایسه با روش پیشین دردسر کمتری داشته و در مقابل از اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود. توصیه می شود که برای این کار گیاهان سه تا چهار ساله و کاملا سالم و عاری از هر گونه آلودگی قارچی یا باکتریایی را انتخاب نمایید.

دقت داشته باشید که انتخاب گیاهان مسن تر و گیاهانی که ساقه های ضخیم دارند مناسب نخواهد بود زیرا احتمال ریشه دار شدن آن ها کم است و یا ریشه های ضعیف و نامناسبی را تولید خواهد کرد.

پس از اینکه گیاه مورد نظرتان را انتخاب کردید بایستی در اوایل فصل بهار به ضخامت ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر اطراف آن ها را با خاک بپوشانید. سپس قسمت فوقانی گیاه را به ضخامت چهار تا پنج سانتی متر خاک نرم و فاقد هر گونه سنگ یا کلوخ پر کنید.

دقت داشته باشید که حداقل ارتفاع ایجاد بر روی گیاه از سطح زمین بایستی ۳۰ سانتی متر باشد. بهتر است برای جلوگیری از آب ماندگی بر روی تپه ها شیارهایی ایجاد کنید تا آب حاصل از باران یا آبیاری بارانی به سمت پایین هدایت شود.

معمولا در انتهای هر ساقه ریشه های مناسبی تشکیل خواهند شد اما اگر هوای محیط خشک باشد و یا گیاه به موقع آبیاری نشود ساقه ها قادر به تولید ریشه نخواهند بود.

دستورالعمل قلمه زنی گیاه

توصیه می شود که در فصل پاییز و زمانی که هوا ابری است خاک اطراف پایه مادری را کنار بزنید و سپس با استفاده از چاقوی ضد عفونی شده اقدام به جدا کردن ساقه های ریشه دار نمایید. سپس بوته های جدا شده را به سرعت در زمین های اصلی با حفظ فواصل مناسب کشت نمایید.

معمولا می توانید از هر گیاه سه تا چهار ساله تقریبا ۱۰۰ تا ۱۵۰ بوته ریشه دار به دست بیاورید. البته از این نکته غافل نشوید که برای هر هکتار زمین تقریبا ۱۴ تا ۱۵ هزار بوته نیاز خواهد بود.

دستورالعمل برداشت محصول گیاه:

بهتر است بدانید که برداشت مخصوص اسطوخودوس انگلیسی مانند برداشت اسطوخودوس فرانسوی بوده و تنها در سطوح وسیع کشت می توانید گل ها را توسط ماشین برداشت نمایید. معمول عملکرد گل تازه در سال دوم کشت ۱ تا ۱.۵ تن در هکتار و در سال چهار ۴ تا ۵ تن و از سال پنجم به بعد نیز عملکرد آن به ۵ تا ۷ تن در هکتار خواهد رسید.

به طور کلی اغلب از هر ۸ الی ۱۰ کیلوگرم گل تازه پس از خشک شدن به یک کیلوگرم گل خشک تبدیل خواهد شد. همچنین که مقدار اسانس آن نیز با توجه به عملکرد گل ها متفاوت خواهد بود. معمولا در سال دوم رویش ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم، در سال سم ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم، در سال چهارم ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم و از سال پنجم به بعد ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم اسانس از هر هکتار به دست خواهد آمد.

چگونگی برداشت محصول اسطوخودوس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری اسطوخودوس انگلیسی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش اسطوخودوس انگلیسی پرداخته ایم.

  • نور و دما:

گیاه اسطوخودوس انگلیسی علاقه زیادی به نور دارد و به همین خاطر بهتر است آن را در محیطی پر نور کشت نمایید. معمولا محیط سایه موجب می شود تا فرآیند گلدهی به شدت کاهش یابد.

  • آبیاری منظم:

توجه داشت باشید که آبیاری بیش از حد برای پرورش اسطوخودوس انگلیسی مناسب نیست. بهتر است همیشه چندین سانتی متر از سطح خاک گیاه را تنها مرطوب نگه دارید و غرقاب نکنید. اگر سطح خاک بستر خیلی خشک شده بود می توانید با خیالی راحت آن را آبیاری نمایید.

شرایط لازم برای مراقبت از اسطوخودوس انگلیسی

  • خاک و کوددهی:

همانطور که می دانید اسطوخودوس انگلیسی تقریبا ۱۵ تا ۲۰ سال در یک منطقه باقی می ماند و به همین خاطر بایستی پیش از کشت آن را کاملا آماده کنید. از آنجایی که گیاه نسبت به آب ایستایی بسیار حساس است زمین کشت بایستی کاملا صاف و فاقد هر گونه پستی و بلندی باشد.

برای تغذیه گیاه نیز بهتر است از کود های حیوانی و شیمیایی در طول فصل پاییز استفاده نمایید و پس از کوددهی گیاه شخم زنی عمیقی را انجام دهید تا تمام قسمت های خاک کود را دریافت نماید.

برای کاشت اسطوخودوس می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *