دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوامل موثر بر طراوت و شادابی گیاهان آپارتمانی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گیاهان آپارتمانی برای طراوت و سرزندگی به مراقبت نیازی زیاد دارند از این رو در این مطلب به عوامل موثر بر شادابی گیاهان آپارتمانی می پردازیم.

اگر از علاقمندان به پرورش گل و گیاهان آپارتمانی هستید و دوست دارید همیشه آن ها را شاداب و سرزنده ببینید با این مطلب همراه ما باشید تا با عوامل شادابی این گیاهان آشنا شوید.

آشنایی با عوامل شادابی گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی و خانگی برای شادابی و طراوت به مراقبت زیادی نیاز دارند و برخی اوقات از دست رفتن نشاط و طراوت آن ها سبب دغدغه پرورش دهندگان آن ها می شود. بیشتر افرادی که در آپارتمان خود گیاهان طبیعی نگهداری می کنند همواره در جستجوی روشی هستند تا شادابی و طراوت گیاهان را حفظ کنند.

این شادابی و سرزندگی گل ها و گیاهان آپارتمانی حس طراوت و شادابی به محیط خانه می بخشد و سبب شادابی افراد منزل هم می شود. اگر یک روز از خواب بیدار شده و گیاه مورد علاقه خود را پژمرده ببینید قطعا احساس خوبی نخواهید داشت. به این ترتیب در ادامه با عواملی که سبب شادابی گیاهان آپارتمانی می شود، آشنا خواهید شد.

تعویض خاک گلدان

حداقل سالی یک بار باید خاک گلدان عوض شود. اگر روی خاک سفیدک مشاهده شد، نشان دهنده کمبود املاح و فقر معدنی خاک می باشد. سعی کنید هر ساله بر اساس رشد گیاه خود، سایز گلدان را افزایش دهید. این تغییر سایز بسته به اندازه ریشه گیاه صورت گیرد. تعویض گلدان سبب بهبود وضعیت رشد گیاه می شود. در ضمن امکان آسیب های انگلی و قارچی به خاک و ریشه گیاه کاهش می یابد.

خاک

خاک گلدان نیز بهتر است شامل مقداری ماسه ، کود آلی مانند خاک برگ و اندکی کود شیمیایی باشد. برای کاکتوس ها مخلوطی از ماسه و شن ریز مناسب می باشد و به استفاده از کود شیمیایی نیاز نیست. ضمنا خاک گلدان متراکم نباشد زیرا منافذ ورود جریان هوا را مسدود می کند و ریشه گیاه پوسیده خواهد شد. برای کسب اطلاع از ترکیبات خاک گیاهان آپارتمانی کلیک کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اسپری آب

جهت تامین رطوبت گیاهان نخستین راه حل استفاده از اسپری های آب پاش می باشد که به طور فراوان در دسترس است. اسپری کردن آب روی برگ های گیاه کار ساده ای بوده اما نیاز است نکاتی رعایت شود. از جمله نباید روی برگ گیاه هنگامی که تحت آفتاب قرار دارد آب اسپری کرد زیرا به برگ ها آسیب می زند. یا این که در اسپری آب روی برگ های گیاهانی مانند سرخس ها و بنفشه آفریقایی باید با احتیاط عمل کرد.

جنس گلدان

حتی الامکان از گلدان های پلاستیکی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی بهره بگیرید. این جنس گلدانی دارای حفره ای برای خروج آب بوده و رشد گیاه بهتر انجام می شود. گلدان پلاستیکی برای گیاهانی مانند فیکوس و پتوس مناسب تر می باشد. گلدان سفالی نیز برای گل ها انتخاب مناسبی خواهند بود.

این نوع گلدان ها به علت جنسی که دارند دمای ریشه گیاه را در زمستان و تابستان متعادل نگه داشته و برای کاکتوس ها که به آب کمی نیاز دارند بسیار مناسب هستند. زیرا بدنه گلدان آب را به خود جذب می نماید. استفاده از گلدان فلزی برای نگهداری گیاه آپارتمانی اصلا خوب نیست زیرا زنگ زده و سبب آزاد شدن فلزات سنگین در خاک می شود.

این فلزات نیز سبب مسمومیت گیاه و نابودی آن می شوند. البته جدیدا گلدان های فلزی با روکش استیل به بازار ارائه می شوند که برای رشد گیاه اثر منفی ندارد. گلدان شیشه ای هم به علت عدم نفوذ برای نگهداری این نوع گیاهان مناسب نیستند. این گلدان ها بیشتر برای نگهداری تراریوم یا باغ شیشه ای و گیاهان هوازی کاربرد دارند.

نور خورشید

بسته به این که چه گیاهی را نگهداری می کنید آن را در مکان مناسب نیز باید قرار دهید. به طور مثال گل قاشقی را می توان در اتاق خواب و نور کم نگهداری کرد اما فیکوس باید کنار پنجره و در نور غیر مستقیم قرار بگیرد. برای افزایش شادابی گیاه می توانید در تابستان یا روزهای آفتابی چند ساعتی آن ها را در فضای بیرون قرار دهید یا پنجره را باز نموده تا نور آفتاب به آن ها بتابد. برای اطلاع از میزان نور گیاهان آپارتمانی کلیک کنید.

آبیاری

هر گیاهی نیاز آبی متفاوتی دارد. بنابراین با توجه به نیاز آبی گیاه آن را آبیاری کنید. به طور مثال کاکتوس ها هر دو هفته یک بار آبیاری شوند. به عنوان یک اصل کلی گیاهان آپارتمانی را زمانی آبیاری کنید که دو سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده باشد.

به کمک این اصل در صورت فراموشی آخرین نوبت آبیاری می توانید به سطح خاک دست زده و از خشکی یا نم داشتن آن اطمینان حاصل کنید. به طور کلی گیاهان آپارتمانی نیاز آبی زیادی ندارند. به خاطر داشته باشید که خیس بودن بیش از اندازه خاک پای گیاه سبب پوسیدگی ریشه و زردی برگ ها می گردد.

ضمنا بهتر است از آب معدنی جهت آبیاری گلدان خود بهره نگیرید؛ زیرا املاح موجود در این آب به تدریج از کیفیت خاک گلدان می کاهد. بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی، آب آکواریوم می باشد.

دما

گیاهان نیز سردی و گرمی را احساس می کنند. توجه به دما و درجه حرارت یکی از دیگر عوامل شادابی گیاهان آپارتمانی می باشد. در صورتی که گیاه شما در بالکن یا حیاط قرار بگیرد به دمای هوا دقت کنید. اگر به اندازه ای سرد باشد که شما نیز سردی را حس می کنید بهتر است آن ها را به درون خانه بیاورید.

در ضمن با مشاهده خشکی و بی حالی گیاه در زمستان نگران نشوید. خاک و گلدان را تعویض نکنید و هر تغییری را در بهار انجام دهید. زمستان فصل خواب گیاهان بوده و با تعویض خاک و گلدان سبب آسیب به آن ها می شوید. در تابستان هم گرما و خشکی هوا را در نظر داشته و بر اساس آن گیاهان را آبیاری کنید. در این فصل گیاه حساس به نور را در سایه بگذارید. دمای بهینه گیاهان آپارتمانی بین ۲۲-۲۵ درجه می باشد.

تهویه هوا

گیاهان به هوای تازه نیاز دارند بنابراین به تهویه هوای منزل دقت کنید. بهتر است برای جریان بهتر هوا گهگاه پنجره را باز کرده یا گیاه را در فضای باز قرار دهید. گیاهان جهت فتوسنتز به هوای تازه نیاز دارند. هوای تازه سبب استحکام ساقه و سبز شدن و شادابی برگ ها می شود.

به یاد داشته باشید سرخس بوستون به شدت به تهویه حساس است. این گونه از انواع گل های آویز آپارتمانی می باشد . از این رو دقت کنید که نباید آن را نزدیک دیوار یا سقف آویزان کنید. برای تامین تهویه هوای منزل بهتر است آن را با فاصله ای از دیگر گیاهان آپارتمانی نگهداری کنید. در غیر این صورت تهویه لازم گیاه صورت نمی گیرد و سرخس بوستون از بین خواهد رفت.

آفت

از آفت هایی که رشد و شادابی گیاهان آپارتمانی را تهدید می کنند می توان به شته، تارتنچه و خستر آرد پوش اشاره کرد. با مشاهده قارچ سفید روی خاک و حشراتی روی ساقه ها و برگ ها آن را سمپاشی نمایید. برای تهیه سم مناسب از یک متخصص گیاهپزشکی مشورت بگیرید.

در صورتی که آفت بیش از اندازه به گیاه نفوذ کرده باشد امکان برگشت طبیعی گیاه وجود ندارد. از این رو هر ماه گیاه را وارسی کنید. برای محافظت گیاه می توان از یک حبه سیر در گلدان کمک گرفت. به این شیوه هیچ شته ای به گیاه نزدیک نخواهد شد.

نگهداری گیاهان به صورت گروهی

اگر گیاهان را به صورت گروهی نگهداری کنید سبب شده تا رطوبت خارج شده از هر یک از گلدان ها یا تعریق گیاهان در بین شاخ و برگ آن ها به دام افتد. اگر از یک گلدان به تنهایی مراقبت می کنید گردش هوا در اطراف آن سبب شده رطوبت ایجاد شده در اطراف گیاه در سطح فضا پخش شود. این کار سبب می شود رطوبت اطراف گلدان کاهش یافته و به دلیل این کاهش درصد رطوبتی و تعریق و تبخیر بیشتر نیاز آبی گیاه ازدیاد یابد.

دستگاه رطوبت ساز

در تابستان کولر گازی و در زمستان شومینه و بخاری ها سبب خشک تر شدن هوای منزل می شوند که اثرات منفی دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. این دستگاه به طور معمول برای زمستان کاربرد دارد. در اقلیم ایران که اکثر استان ها خشک و کم رطوبت هستند تامین رطوبت اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که دستگاه رطوبت ساز یا بخور ندارید یک کتری روی بخاری گذاشته تا رطوبت تامین شود. وجود رطوبت علاوه برای گیاهان برای مجاری تنفسی شما نیز سودمند است. در صورت عدم تامین رطوبت لازم برای گیاه نوک برگ ها قهوه ای می شود.

سینی شن

سینی شن نیز برای تامین رطوبت گیاه یک راهکار ساده می باشد. برای این کار زیر گلدانی گیاه را اندکی بزرگتر از حالت معمول در نظر گرفته و آن را تا نزدیکی لبه پر از دانه های شن و سنگ کنید. آبی که از سوراخ های گلدان بیرون می آید از لا به لای سنگ های زیر گلدانی گذشته و در آن ذخیره می شود و به تدریج ذخیره شده تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم باشد.

تغذیه

همه گیاهان در دوره های مختلفی از سال به تغذیه با موارد مغذی نیاز دارند که از طریق خاک به گیاه می رسد. برای این کار از کودهای شیمیایی یا زیستی کمک بگیرید. کودهای شیمیایی را نصف غلظت اشاره شده روی بسته بندی به گیاهان داده و برای کودهای زیستی نیز می توان از آب برنج بدون نمک، پوست تخم مرغ، پوست میوه و … بهره برد.

چای و قهوه به هیچ وجه پای گیاه نریزید. زیرا سبب اسیدی شدن خاک می شود. آب آکواریوم هم در تقویت شاخه های جوان سودمند است. البته برای تامین همه این نیازها می توان از کود بدون بو و جدید ورمی کمپوست بهره برد. شایان ذکر است برای نگهداری بهتر این گیاهان باید نیاز مخصوص هر گیاه را بدانید و آن ها را رعایت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *