دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حذف برنامه در لینوکس با KED Discover و Gnome

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که به تازگی کاربر لینوکس شده اید و مایلید تا برخی برنامه های آن را حذف کنید با این مطلب همراه ما باشید تا شیوه انجام کار را فرابگیرید.

لینوکس یکی از نسخه های محبوب سیستم عامل یونیکس می باشد که منبع آزاد بوده و کد منبع آن به صورت آزاد در دسترس می باشد. در این مطلب شیوه حذف برنامه در لینوکس ارائه می شود.

شیوه حذف برنامه در لینوکس

همانطور که می دانید سیستم عامل ها واسط میان برنامه ها و سخت افزار می باشند. همچنین سبب ایجاد ارتباط بین همه نرم افزارهای شما و منابع سرور می گردند. سیستم عامل لینوکس نیز طوری طراحی شده برای همه دستگاه های گوشی همراه و ابررایانه ها جهت کار با طیف وسیعی از برنامه ها توسعه پیدا کرده است.

این برنامه یکی از نسخه های محبوب سیستم عامل یونیکس بوده و منبع آزاد می باشد. همچنین کد منبع لینوکس به صورت آزاد در دسترس می باشد. در ضمن استفاده از آن به طور کامل رایگان بوده و از آنجا که بر اساس سازگاری با یونیکس طراحی شده لیست کارکرد آن کاملا شبیه لیست یونیکس است.

هر سیستم عامل مبتنی بر لینوکس از هسته لینوکس تشکیل شده که به اجزای سخت افزاری و مجموعه ای از برنامه های نرم افزاری ادامه داده که بقیه سیستم عامل را پوشش می دهد. بیشتر افراد تصور می کنند لینوکس تنها یک سیستم عامل است ولی در حقیقت لینوکس یک سیستم عامل نبوده بلکه هسته ای است که در اصل به ایجاد ارتباط میان سخت افزار و نرم افزار کمک می نماید.

در نتیجه توسعه دهندگان می توانند برنامه هایی برای هسته لینوکس تولید کنند. از این رو هنگامی که می خواهید لینوکس را روی رایانه اجرا نمایید باید از برنامه یا توزیع هایی که روی این هسته نوشته شده استفاده کنید. در صورتی که شما نیز تازه کار بوده و احتمالا به این فکر می کنید که چطور یک برنامه در لینوکس را می توان حذف کرد با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با چند روش حذف برنامه در لینوکس آشنا شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از KED Discover

برخی از توزیع های لینوکس از میز کار KED پلاسما استفاده می کنند که به احتمال زیاد KED Discover را هم دارند.

برای پاک کردن برنامه از سیستم لینوکس با استفاده از KED Discover ابتدا با فشار کلید ویندوز روی صفحه و تایپ Discover برنامه را با نماد کیسه خرید آبی اجرا کنید. در تب installed همه برنامه هایی که روی سیستم نصب شده باشد را خواهید دید و با کلیک روی گزینه remove می توانید آن ها را حذف نمایید.

استفاده از Gnome

همانطور که اطلاع دارید بیشتر توزیع های لینوکس از محیط دسکتاپ گنوم بهره می گیرند و این میز کار پاک کردن برنامه ها در لینوکس را بسیار راحت تر می نماید. از این رو در توزیع لینوکس هایی که از میز کار گنوم بهره می گیرند کلید ویندوز روی صفحه کلید را فشار داده و عبارت software را تایپ کنید. در ادامه برنامه ای که با نماد کیف خرید نمایش داده می شود را اجرا کنید.

در این بخش تب installed را انتخاب تا به برنامه های نصب شده روی سیستم لینوکس خود دسترسی پیدا کنید. در ادامه جهت حذف هر برنامه کافی است روی گزینه remove کلیک نمایید.

نکته:

  • در صورت استفاده از لینوکس دیبان می توانید برای پاک کردن برنامه ها از دستور apt-get remove کمک بگیرید.
  • اگر از آرچ لینوکس استفاده می کنید می توانید به کمک دستور pacman-R برنامه مد نظر خود را پاک کنید.

از این که تا پایان این مطلب با آرگا همراه بودید از شما سپاس گزاریم. و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آگاهی از نصب لینوکس روی گوشی با استفاده از برنامه یوزرلند و فواید سیستم عامل لینوکس روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *