دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل ریزش آب دهان هنگام خواب و نحوه جلوگیری از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب با دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب آشنا می شوید . همچنین برخی راهکارهای خانگی برای حل این مشکل نیز ارائه می شود. با ما همراه باشید.

اگر با مشکل ریزش آب دهان هنگام خواب روبرو هستید و به دنبال دلیل این مسئله هستید با این مطلب همراه ما باشید تا هم با دلایل این مشکل و هم راهکارهای خانگی رفع آن آشنا شوید.

آشنایی با دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب و راهکارهای خانگی رفع آن

ممکن است برای شما نیز پیش آمده که موقع بیدار شدن از خواب می بینید بالش شما با آب دهان تان خیس شده و متوجه می شوید دلیل ریزش آب دهان هنگام خواب روی داده است. این امر به بزاق اضافی باز می گردد که از دهان بیرون می ریزد و حس ناخوشایندی را به همراه دارد؛ اما اکثرا در طول خواب اتفاق می افتد.

در شب بازتاب قورت دادن مانند بقیه ماهیچه های صورت بوده به این نحو که بزاق می تواند انباشته شود و مقداری از آن ها می توانند از بین دو طرف دهان فرد بیرون بریزند. ریزش آب دهان زیاد در اصطلاح پزشکی هایپرسلویشن نام دارد. این امر در هنگام خواب؛ نشانه ای از وضعیت عصبی ، اختلال خوب و یا سایر شرایط سلامتی می باشد.

در ادامه مطلب با دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب آشنا می شوید. همچنین به برخی راهکارهای خانگی برای رفع این مشکل نیز اشاره می شود.

دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب

در این قسمت به برخی دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

۱. وضعیت خوابیدن فرد

معمول ترین دلیل ریزش آب دهان هنگام خواب به وضعیت خوابیدن فرد باز می گردد. نوع وضعیت خواب اغلب سبب تجمع بزاق در دهان می شود. در فردی که به طرفین یا روی شکم می خوابد، بیشتر احتمال می رود که با این مشکل روبرو شود. به ویژه اگر فرد هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشد یا اگر مسیرهای سینوسی وی تنگ باشد بزاق انباشته شده ممکن است هنگام تنفس از دهان بیرون بریزد.

۲. مسدود شدن سینوس ها

مسدود شدن سینوس ها به دلیل گرفتگی بینی یا سرماخوردگی سبب می شود هنگام خواب از دهان نفس بکشید و تنفس دهانی سبب تولید بزاق بیشتری می شود. در صورتی که دچار سرماخوردگی یا گرفتی بینی یا عفونت سینوس ها هستید ممکن است متوجه شوید که بیش از اندازه معمول بزاق دارید که پس از بیدار شدن از خواب شاهد ریزش آب دهان روی بالش یا متکا هستید.

در صورتی که به طور مداوم مجاری سینوسی یا سینوس های فرد مسدود شود ممکن است تمام مدت آب از دهان فرد خارج شود. تنفس از راه دهانی سبب ترشح بزاق بیشتری می شود تا مانع از خشک شدن دهان و مجاری تنفسی شود.

۳. ترش کردن معده

ترش کردن معده نوعی اختلال گوارشی است که در آن محتویات معده به مری باز می گردد و به پوشش مری آسیب وارد می کند. ترش کردن می تواند سبب مشکل در بلع و عمل قورت دادن شده یا موجب شود حس کنید چیزی در گلو وجود دارد. همچنین عفونت معده ناشی از قورت دادن آب بینی نیز می تواند سبب بروز ریزش آب دهان در طی خواب شود. در ضمن سردی معده نیز می تواند عامل افزایش بزاق دهان گردد.

۴. برخی داروها

برخی داروها ممکن است سبب افزایش آب دهان گردند. داروهای ضد روان شناختی و داروهایی که جهت درمان آلزایمر مورد استفاده هستند سبب تولید بیش از اندازه آب دهان می شوند.

۵. اختلال بلع یا قورت دادن

ختلال بلع که به آن دیسفاژی نیز گفته می شود عبارت از هر شرایطی که سبب دشواری عمل بلع گردد. اگر قورت دادن آب دهان شما افزایش یافته می تواند یک هشدار باشد. بیماری ام اس، پارکینسون، فساد عضلانی و بعضی سرطان ها ممکن است دیسفاژی به همراه داشته و موجب دشواری هضم آب دهان گردند.

۶. آپنه

در فرد مبتلا به آپنه یا گرفتگی تنفس خواب وی قطع می شود زیرا بدن در طول شب گاهی نفس نمی کشد. آب دهان نیز می تواند نشانه خطر برای گرفتگی تنفس در خواب باشد. این موضوع امری بسیار جدی بوده و باید تشخیص مناسبی برای آن صورت گیرد.

چنانچه در طول شب آب دهان زیادی تولید می شود این نشانه ها را در خود جستجو کنید.

  • صدای خُرخُر بلند بلند
  • هنگام بیدار شدن از خواب حس تنگی نفس یا توقف تنفس دارید
  • بروز مشکلاتی در توجه و تمرکز حین روز
  • خواب آلودگی طی ساعات بیداری
  • گلودرد یا دهان خشک پس از بیدار شدن از خواب

در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این نشانه ها به همراه ترشح آب دهان زیاد، به یک پزشک مراجعه شود. همچنین به جهت پیشگیری از ابتلا به آپنه بهتر است وزن مناسب خود را حفظ نموده و از چاق شدن به طور جد پرهیز کنید.

۷. فلج صورت

در مواقعی به  دلیل سکته مغزی یا ام اس یا برخی اختلالات عصبی ممکن است عضلات صورت فلج شده و ریزش آب دهان هنگام خواب یا حتی در بیداری اتفاق بیفتد.

۸. انگل

وجود انگل در دستگاه گوارش به ویژه در اطراف ناف یا مقعد که برخی واقع با حس مور مور همراه است نیز می تواند یکی از دلایل ریزش آب دهان هنگام خواب باشد

۹. لوزه سوم

بزرگی لوزه سوم ممکن است سبب شود فرد هنگام خواب از راه دهان تنفس داشته باشد که در نتیجه ریزش آب دهان روی دهد.

گزینه های درمانی جهت کاهش ترشح بزاق دهان

در این جا به برخی راهکارها جهت کاهش ترشح بزاق دهان و در نتیجه رفع مشکل ریزش آب دهان اشاره می شود.

تغییر وضعیت خوابیدن

نخستین موردی که باید امتحان شود این است که وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. به پشت خوابیدن کمک می کند جریان آب دهان بهتر کنترل شود تا روی صورت و بالش نریزد.با پیچاندن خود حالتی ایجاد نموده که امکان تغییر حالت از این وضعیت نباشد.

بالش بیشتری زیر سر قرار دهید

با گذاشتن بالش بیشتری زیر سر حالتی تقریبا عمودی ایجاد کنید. در این حالت دهان شما بسته می ماند و مانع از ریختن آب دهان به بیرون می شود.

جدی گرفتن گرفتگی بینی

با درمان گرفتگی بینی، راه تنفس درست از راه بینی آزاد می شود. به این ترتیب هنگام خواب از طریق دهان تنفس نداشته و در نتیجه مشکل آبریزش دهانی هم وجود ندارد. می توانید برای رفع گرفتگی بینی کمی گلاب یا روغن اکالیپتوس پس از خواب بو یا بخور داده تا مجاری بینی و سینوس ها پاکسازی گردد و تنفس بهتر صورت گیرد.

درمان سینوزیت یا آلرژی

برای درمان این مشکل بهتر است با تجویز پزشک از اسپری های مخصوص گرفتگی بینی کمک بگیرید تا مسدود شدن سینوس ها ناشی از آلرژی یا گرفتگی بینی برطرف شود. بهتر است با شروع نشانه ها زودتر درمان را آغاز نموده تا از مزمن شدن و عوارض بیشتر جلوگیری شود.

دقت به عوارض جانبی داروی مصرفی

اگر در مدت مصرف داروی خاصی حس می کنید مشکل آب ریزش دهانی در خواب ایجاد شده است با پزشک مشورت نموده تا در صورت امکان داروی جایگزین تجویز نماید.

دستگاه مندیبولار

از این دستگاه برای کاهش بزاق دهان استفاده می شود. این دستگاه دهانی را هنگام خواب در دهان قرار می دهند که هم سبب راحت تر خوابیدن شده و هم موجب کاهش خرناس و بزاق می گردد.

دستگاه سی پاپ

در صورتی که آب دهان نشانه مشکل آپنه باشد رایج ترین روش درمان برای آن فشار هوای مثبت مداوم یا سی پاپ می باشد. دستگاه سی پاپ نه فقط به داشتن خواب عمیق کمک می کند بلکه فرد را مطمئن می کند که به صورت خوبی در موقعیت خواب قرار گرفته و در شب تنفس درستی خواهد داشت.

راهکارهای خانگی رفع ریزش آب دهان هنگام خواب

این مهم است که بزاق دهان تعادل داشته چرا که نقش حیاتی در حفاظت از بدن در مقابل عفونت ها ایفا می کند. در صورتی که می خواهید بزاق کمتری داشته باشید ممکن است یک لیمو گاز بگیرید. برخی مردم عقیده دارند  مرکبات می تواند بزاق را رقیق نماید یا با نوشیدن آب زیاد دهان مرطوب شده و بزاق کمتر تولید می شود. در ادامه به چند راهکار خانگی برای رفع مشکل ریزش آب در خواب اشاره می شود.
به طور کلی باید اشاره کرد اگر ریزش آب دهان در خواب به دلیل بیماری هایی است که بلع را سخت می کنند ممکن است درمان های خانگی کارایی نداشته باشد. در این وضعیت باید به پزشک مراجعه شود تا داروی مورد نظر تجویز شود.
  • میخک

میخک ادویه ای است که می تواند از تولید بزاق زیاد جلوگیری کند. در ضمن به دلیل ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی جهت تخلیه میکروب ها از دهان نیز گزینه عالی می باشد. به این ترتیب چند گل میخک را پودر نموده و بعد با آب گرم مخلوط نمایید و در طول روز از این چای بنوشید.

  •  ماست

ماست یکی از گزینه های تاکیدی برای کاهش آروغ بعد از غذا به عنوان دسر می باشد. زیرا توانایی زیادی در تنظیم دستگاه گوارش دارد. در ضمن به عنوان سلاحی قدرتمند برای مقابله با بزاق زیاد شناخته می شود. به این ترتیب یک فنجان ماست شیرین را پس از یک وعده غذایی جهت بهبود سیستم گوارش و کاهش بزاق اضافی میل نمایید.

  •  لیمو

از فواید متعدد لیمو یکی کاهش تولید بزاق می باشد. می توانید تولید بزاق را تنظیم کرده و با مکیدن لیمو میزان بزاق اضافی را کاهش دهید.

  •  دانه قهوه

دانه های قهوه می توانند بزاق دهان را جذب کرده و سبب خشک شدن آن شوند. به این ترتیب چند دانه قهوه را تمیز کرده و زیر زبان خود قرار دهید.

  • نعناع

نعناع نه فقط به طور طبیعی تنفس را تازه می کند بلکه در کاهش تولید بزاق نیز نقش کلیدی دارد. بررسی ها نشان می دهد نعناع دارای این توانایی است که تولید بزاق را تغییر دهید. برای گرفتن نتیجه بهتر باید برگ های نعناع را چند دقیقه ای در طی روز در دهان نگه دارید.

  • زنجبیل

استفاده از زنجبیل یکی از موثرترین و سودمندترین شیوه ها برای کاهش میزان بزاق زیاد دهانی می باشد. به دلیل خواص ضد التهابی اش، زنجبیل نه تنها برای دهان سودمند می باشد بلکه می تواند میزان باکتری مضر دهانی را هم کاهش دهد. از این رو زنجبیل را به تکه های نازکی برش زده و یکی از آن ها را چند دقیقه ای در دهان نگه دارید.  این کار را به صورت روزانه تکرار نموده تا کارایی آن را مشاهده کنید.

  • آب

این مهم است که همواره بدن خودمان را مرطوب نگاه داریم. هنگامی که آب از دهان وارد گلو شود میزان بزاق را کاهش می دهد. با این وجود به عنوان یکی از کوچکترین درمان ها جهت این کار استفاده می شود.

  • اجتناب از غذاهای شکردار

هنگامی که با مشکل بزاق دهانی روبرو می شوید مصرف قند را کاهش داده و از غذاهای شکر دار اجتناب کنید. همچنین  از نوشیدنی های شیرین، آب نبات و دسرهای شیرین نظیر بستنی دوری نمایید.

  • دارچین

رایج ترین روش برای درمان آب ریزش دهانی استفاده از دارچین می باشد. این ادویه در کاهش باکتری های موجود در دهان کاملا توانمند بوده  و  می تواند تولید بزاق را سریعا کاهش دهد. باید از دارچین به صورت چای چند بار در طی روز استفاده کنید تا به تدریج وضعیت شما بهبود یابد.

کمی پودر دارچین را در یک کیسه چای با آب داغ ترکیب نموده و پس از چند دقیقه آن را با کمی عسل (اختیاری) میل کنید. این ترکیب را روزانه مصرف کنید.

  • کندر

گذاشتن کندر به اندازه یک نخود در دهان هم می تواند در کاهش بزاق دهانی کمک کننده باشد. برای حصول نتیجه بهتر این کار را تا چهل روز تکرار نمایید.

علاوه بر راهکارهای اشاره شده ریختن چند قطره روغن بادام شیرین به داخل ناف و ماساژ شکم می تواند در کاهش ترشح بزاق کمک کننده باشد. همچنین پرهیز از تغذیه با غذاهای سرد و خشک و سرد و تر نیز در این زمینه موثر خواهد بود. گذاشتن عسل در دهان و رفع چاقی بدن که نشانه بلغمی بودن رده ها می باشد از سایر راهکارهای خانگی در جهت کاهش بزاق دهانی هستند.
در پایان از این که با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم و امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از عوارض جدی نخوابیدن در شب ، علت عرق کردن در خواب و علت خواب زیاد روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *