دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی سنتی خوشمزه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

شرینی سرغبیلی یکی از شیرینی های اصیل ایرانی است. این شیرینی متعلق به خطه مازندان بوده و می توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. این شیرینی بدون فر تهیه می شود، به همین دلیل بره راحتی آماده خواهد شد. در این بخش با طز تهیه شیرینی سرغبیلی آشنا می شوید.

اگر می خواهید شیرینی های اصیل ایرانی در خانه تهیه کنید، می توانید در این مقاله با طرز تهیه شیرینی سرغربیلی آشنا شوید. این شیرینی که بسیار قدیمی و اصیل بوده متعلق به گرگان است و با دستور پخت ساده ای که دارد می تواند یک شیرینی خاص برای پذیرایی ها باشد. در این بخش می توانید با آموزش ساخت این شیرینی بیشتر آشنا شوید.

دستور ساخت سرغربیلی

آموزش تهیه شیرینی وینی و شیرینی قهوه را در مطالب پیشین آرگا منتشر کردیم. شما می توانید این شیرینی های خاص و خوشمزه را به راحتی درست کنید. این شیرینی ها نیز همچون شیرینی سرغربیلی با استفاده از چای سرو می شوند.

مواد لازم

  • آرد: ۳ لیوان
  • خمیر مایه فوری: یک قاشق غذاخوری
  • روغن جامد: یک لیوان
  • پودر قند: به میزان کافی
  • آب ولرم: به میزان کافی
  • پودر هل: به میزان کافی
  • روغن مایع: به میزان کافی

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی خوش طعم

در اولین مرحله از تهیه این شیرینی خاص باید آرد را در سه مرحله الک کنید. حالا باید آرد را به همراه خمیر مایه درونی کاسه ای بریزید و با یکدیگر مخلوط نمایید.

سپس روغن را با استفاده از حرارت کتری آب کنید. زمانی که ذوب شد، به موادمان اضافه می کنیم. مقداری از آب کتری که ولرم شده را نیز به آرد، روغن، خمیر مایه اضافه خواهیم کرد. حالا نوبت به ورز دادن خمیر رسیده است.

خمیر را به میزانی ورز می دهیم، تا به یک ترکیب یکدست برسیم و یک خمیر نرم و لطیف داشته باشیم. زمانی که خمیر به دست ها نچسبد، زمان کافی برای ورز دادن است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا باید آرد را بر روی یک سطح قرار دهید و آن را باز کنید. توجه نمایید که قبل از این کار باید سطح را با استفاده از آرد بپوشانید، تا خمیر به سطح نچسبد. همچنین بهتر است، روی سطح نیز خمیر را به مدت ۵ دقیقه ورز دهید.

بعد از باز کردن خمیر و ورز دادن آن باید خمیر را در ظرف قرار دهید و روی آن سلفون بگذارید. خمیر را برای استراحت قرار می دهیم. زمان یک ساعت برای استراحت خمیر این شیرینی مناسب می باشد. توجه کنید که خمیر باید در دمای محیط استراحت داده شود.

بعد از آن باید خمیر را به اندازه گردو بردارید و همانند دوک به آن شکل دهید. تمام خمیر را شکل داده و نوبت به قرار دادن شیرینی در روغن می شود.

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی سرغربیلی باید سینی را با استفاده از کاغذ روغنی و روغن بپوشانید و شیرینی ها را با فاصله در سینی قرار دهید. بعد از قرار دادن شیرینی ها در سینی باید به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت دهید.

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و روغن را به میزان شناور شدن در قابلمه بریزید. حالا باید شیرینی های گردویی شده را درون روغن های شناور بریزید، تا سرخ شوند.

بعد از سرخ شدن باید شیرینی ها را روی حوله مخصوص جذب روغن قرار دهید، تا روغن های اضافی را به خود جذب کند. زمانی که شیرینی ها خنک شدند، می توانید آن ها را به مواد پودر قند و هل آغشته کنید.

دستور پخت سرغربیلی

همچنین می توانید مقداری هل و پودر قند را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد شیرینی ها را در آن بغلتانید. این شیرینی ها با انواع نوشیدنی ها به ویژه چای سرو می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *