دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه بسکتبال و آشنایی با این ورزش پرطرفدار

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع تاریخچه بسکتبال نیز مانند بسیاری از ورزش های دیگر پر از فراز و نشیب هایی است که در این مقاله سعی داریم آن ها را به صورت کامل شرح دهیم.

به طور کلی در تاریخچه بسکتبال امروزه یکی از پرطرفدارترین ورزش های دنیا محسوب می شود که بهترین بازیکنان آن را کشور آمریکا در خود جای داده است. این ورزش در اوایل فصل پاییز سال ۱۸۹۱ میلادی طراحی شد اما بر پایه برخی منابع از مدت ها پیش از این ورزش به صورت بازی های محلی با کمی تغییرات در آمریکای مرکزی و جنوبی انجام شده است.

آشنایی با تاریخچه بسکتبال

بهتر است بدانید ورزش بسکتبال در تاریخچه خود که با نام علمی Basketball نیز شناخته می شود یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم از پنج بازیکن سعی می کنند با پرتاب توپ به داخل حلقه امتیاز کسب نمایند. در واقع هر تیم از انجام بازی کسب امتیاز از طریق انداختن توپ درون حلقه است در حالی که هنگام بازی قاعده ای از قوانین و مقررات نیز بایستی به صورت کامل رعایت شوند.

خصوصیات و تاریخچه بسکتبال

به همین خاطر تاکید فراوانی بر تقویت مهارت های پرتاب صورت می گیرد زیرا هر توپی که از حلقه حریف عبور کند و داخل آن برود گل نامیده خواهد شد. به صراحت می توان گفت که بسکتبال به طور گسترده یکی از محبوب ترین ورزش های جهان شناخته خواهد شد.

زادگاه این بازی را می توان کشور آمریکا دانست که در اوایل فصل پاییز و سال ۱۸۹۱ میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد. البته که از قرن ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواع از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته است.

همچنین تاریخچه بسکتبال در کشور ما ایران نیز نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله دار ها محسوب می شود که آن را با پاتو می خوانند. در این بازی دو تیم سوار بر اسب در یک میدان وسیع به تاخت و تاز می پردازند و هر تیم تلاش می کند توپی را که شش حلقه بر بدنه آن است با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده عبور دهد.

این بازی تا حدی مشابه بسکتبال است اما شباهت بازی پوک تاپوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است. پوک تاپوک در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولک در ناحیه مکزیک کنونی این بازی با وپ و حلقه های ثابت در میدانی وسیع انجام می گرفت.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خصوصیات بارز ورزش بسکتبال

تولد بسکتبال:

به طور کلی جیمز نای اسمیت یک پزشک کانادایی بود که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آن کشور را گرفت. در سال ۱۸۹۱ یعنی زمانی که دکتر نای اسمیت در دانشگاه ورزش اسپرینک فیلد واقع در ایالت ماساچوست آمریکا درس می داد، رئیس دانشگاه از او خواست ورزشی ابداع و اختراع کند که دانشجویان بتوانند در فصل زمستان در سالن به آن بپردازند تا آمادگی جسمانی خود را برای پرداختن به مسابقات میدانی فوتبال، هاکی و بیسبال در فصل بهار و تابستان حفظ کند.

دکتر نای اسمیت پس از بررسی رشته های موجود ورزشی متوجه شد که ورزش جدید بایستی توپ در آن نقش داشته باشد به این صورت که:

  • به صورت گروهی اجرا شود.
  • بر پایه مهارت استوار باشد.
  • اصل رقابت در آن رعایت شود.
  • هیچ گونه خشونت و برخورد های سخت بدنی در آن نباشد.

چگونگی تولد بسکتبال

دکتر نای اسمیت پس از بررسی رشته های موجود ورزشی متوجه شد که ورزش های جدید بایستی توپ در آن نقش مهم داشته باشد به این صورت که:

  • اصل رقابت در آن رعایت شود.
  • به صورت گروهی اجرا شود.
  • بر پایه مهارت استوار باشد.
  • هیچ گونه خشونت و برخورد های سخت بدنی وجود نداشته باشد.

در نهایت حاصل این افکار و اندیشه ها ورزشی شد به نام بسکتبال که امروزه پس از سپری شدن نزدیک به یک قرن و اندی از اختراع آن از پر طرفدارترین و هیجان انگیزترین رشته های ورزش بین المللی شناخته شد.

دکتر نای اسمیت در شروع کار دو سبد که مخصوص حمل میوه بود را بر دیوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعی بلند تر از قد یک انسان قد بلند نصب کرد و به دو گروه از ورزشکاران جوان دانشگاه آموزش داد که توپی را دست به دست بدهند و سعی کنند آن را به درون بیندازند.

در این مواقع تیم مقابل بایستی بکوشد که مانع از انجام این کار شود و توپ را هم از چنگ حریف دربیاورد و تصاحب نماید. توجه داشته باشید که نخستین مسابقه ای که به این ترتیب و به صورت تجربی ترتیب یافت میان دو تیم ۹ نفره در کالج اسپرینگ فیلد بود و اولین گل تاریخ بسکتبال را هم یکی از بازیکنان به نام ویلیام چیلس به درون سبد انداخت.

قوانین بازی بسکتبال

بعدها شخصی به نام فرانک ماهان با توجه به اینکه در زبان انگلیسی سبد را بسکت و توپ را بال می خواندند این ورزش را بسکتبال دانست. دکتر نای اسمیت برای اینکه بسکتبال خشن نشود مقررات دقیقی برای آن به وجود آورد. در برخی از مقررات اولیه بسکتبال بازیکنان حق نداشتند توپ را از دست یکدیگر بگیرند و یا بازیکنی که توپ را در اختیار داشت نباید با آن راه برود یا بدود.

همچنین هل دادن و هر نوع خشونت ممنوع بود و تنها بازیکنانی که وپ را در اختیار نداشتند می توانستند به هر طرف بدوند و جا بگیرند. بازیکن توپ به دست بایستی توپ را به طرف یاران خود پرتاب کند و به آن ها برساند. در سال ۱۸۹۲ شخصی به نام لئوآلن سبد بسکتبال را که تا آن روز از ترکه چوب یا الیافت بود و خیلی زود پاره و فرسوده می شد از سیم درست کرد تا استحکام بیشتری داشته باشد.

مدت زمان زیاد نگذشت که این ورزش جدید طرفداران زیادی در میان دانشجویان دانشگاه اسپرینگ فیلد و دیگر دانشگاه ها پیدا کرد.  توجه داشته باشید که دکتر نای اسمیت نیز مقررات و قوانین این ورزش را کامل تر کرد و نسخه هایی از آن را به هر دانشگاه یا باشگاهی که علاقه مند ارسال نمود.

سرگذشت ورزش بسکتبال

در نهایت در سال ۱۸۹۲ میلادی این مقررات به صورت کتابچه ای برای استفاده عموم مردم منتشر شد و کشور کانادا را می توان نخستین کشور خارجی دانست که ورزش بسکتبال به آن راه یافت. همچنین دیگر کشور ها نیز مانند فرانسه در سال ۱۸۹۶، چین و هندوستان در سال ۱۸۹۴، انگلستان در سال ۱۸۹۴، ژاپن در سال ۱۹۰۰ به تدریج پذیرای این ورزش جدید شدند.

نخستین مسابقه رسمی بسکتبال در سال ۱۸۹۶ بین دو تیم از دو دانشگاه شیکاگو و آیوار برگزار شد که نتیجه آن ۱۵ بر ۱۲ به سود تیم دانشگاه شیکاگو بود. در سال ۱۹۳۰ نیز دکتر نای اسمیت کتابی در مورد خواص بسکتبال تالیف کرد تا نشان دهد که بازی بسکتبال با وجود اینکه بسیار پر تحرک است اما حتی برای سالمندان نیز خطر نداشته و آسیبی متوجه اعضای حیاتی بدن به ویژه قلب و کلیه نخواهد شد.

بسکتبال پس از جنگ جهانی اول:

در تاریخچه ورزش بسکتبال پیشرفت پس از جنگ جهانی اول این ورزش تبدیل به یک ورزش رقابت آمیز و بزرگ شد و همچنین با گذر زمان مربیان بسکتبال وضعیت مناسبی پیدا کردند و فعالیت شان بسیار موثر واقع شد. در سال ۱۹۲۴ نخستین مسابقات جهانی بین تیم های فرانسه، انگلستان، ایتالیا و آمریکا در پاریس برگزار شد و از سال ۱۹۳۲ فدراسیون آماتوری بسکتبال در ژنو با نمایندگی چندین کشور تشکیل گردید.

پیشرفت بسکتبال پس از جنگ جهانی اول

همچنین در مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین برای نخستین بار ۲۳ کشور در مسابقات رسمی بسکتبال شرکت کردند و آمریکا قهرمان المپیک شد. در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب تاریخچه فوتسال و تاریخچه بدمینتون نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *