دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هوش مصنوعی در پزشکی و کاربردهای مختلف آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در طول سال های اخیر هوش مصنوعی در پزشکی اهمیت زیادی پیدا کرده و توصیه می شود که به منظور آشنایی بیشتر با خصوصیات و کاربرد های این هوش مطالعه مطلب را از دست ندهید با ما همراه باشید.

به طور کلی هوش مصنوعی در زمینه پزشکی در طول چندین دهه گذشته نقش مهم و رو به رشدی در جهان است و به صراحت می توان گفت که این هوش و تمام فناوری های مرتبط با آن به صورت فزاینده ای در تجارت و زندگی رواج دارند و به تدریج در حوزه سلامت مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش هوش مصنوعی در پزشکی

بهتر است بدانید که هوش مصنوعی در مراقبت های مرتبط با سلامت به معنای استفاده از الگوریتم ها و نرم افزارها است تا تقریبا شناخت انسان را در تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی پیچیده مورد استفاده قرار دهد. در واقع هوش مصنوعی توانایی الگوریتم های کامپیوتری برای به دست آوردن نتایج بدون در نظر گرفتن مستقیم انسان را خواهد داشت.

آنچه که امروزه تکنولوژی هوش مصنوعی را از تکنولوژی های قدیمی در مراقبت های مرتبط با سلامت متمایز می کند توانایی کسب اطلاعات، پردازش آن ها و در نهایت ارائه خروجی به صورت دقیق به کاربر نهایی است. هوش مصنوعی معمولا این عملیات را با استفاده از الگوی های یادگیری ماشین انجام می دهد و قابلیت این را دارد که الگوها را در رفتار تشخیص دهد و منطق خود را ایجاد کند.

نقش هوش مصنوعی در پزشکی

به طور کلی برای کاهش میزان خطرها الگوی هوش مصنوعی نیاز دارد تا چندین مرتبه مورد آزمایش قرار بگیرد. الگوی های این هوش معمولا به دو روش متفاوت از انسان ها رفتار می کند یعنی اگر برای آن هدفی تعیین کنید الگوریتم نمی تواند به تنهایی خود را بر اساس تنظیم نماید و در دیگر الگوریتم ها جعبه هایی سیاه خواهند بود که می توانند نتایج را بسیار دقیق ارزیابی کنند و اما اطلاعی از علت و دلیل نداشته باشند.

انواع هوش مصنوعی

توجه داشته باشید که هوش مصنوعی معمولا به AI ضعیف و AI قوی تقسیم بندی می شوند که AI ضعیف معمولا یک سیستم هوش مصنوعی است که برای نوع خاصی از کار طراحی و آموزش داده می شود. AI قوی نیز به عنوان هوش عمومی مصنوعی شناخته می شود و با توانایی های شناختی خود تعمیم یافته انسانی خواهد بود. به گونه ای که وقتی کار ناآشنا به ربات ارائه می شود دارای هوش کافی برای یافتن راه حل آن است. با این حال هوش مصنوعی بر چهار اساس طبقه بندی می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • ماشین های واکنشی:

برای مثال می توان Deep Blue را یک برنامه شطرنج IBM در نظر گرفت که می تواند قطعات را در صفحه شطرنجی شناسایی کند و از همین طریق پیش بینی را انجام دهد. این مورد هیچ گونه حافظه ای نداشته و نمی تواند از تجربیات پیشین برای کسب آگاهی از آینده استفاده کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع مختلف هوش مصنوعی

  • حافظه بسیار محدود:

این سیستم های هوش مصنوعی می توانند از تجربیات گذشته برای آگاهی از آینده استفاده کنند. همچنین بیشتر کارکرد های تصمیم گیری در وسایل نقلیه اتومات از این طریق طراحی خواهند شد.

  • تئوری ذهن:

تئوری ذهن یک اصطلاح روانشناسی خواهد بود که اشاره به درک و فهم دیگران در عقاید و اهداف دارد. در حال حاضر این نوع هوش مصنوعی وجود ندارد.

  • خودآگاهی:

به صراحت می توان گفت که سیستم های هوش مصنوعی دارای حس هستند و آگاهی دارند. ماشین آلات با خودآگاهی وضعیت فعالی شان را درک می کنند و می توانند از این اطلاعات برای استنباط آنچه که دیگران احساس می کنند استفاده نمایند.

کاربرد هوش مصنوعی در عرصه درمان

بهتر است بدانید که هوش مصنوعی در پزشکی کاربرد های مختلفی را شامل می شود که در ادامه مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را شرح داده ایم.

کاربرد های هوش مصنوعی

  • کمک در جراحی ها:

از سال ۲۰۱۵ گوگل با شرکت Ethicom در زمینه توسعه تجهیزات جراحی بسته بر AI همکاری می کند که هر دو سعی دارند رباب های جراحی بیشتری تولید کنند. البته که تاکنون این ربات ها تنها به صورت بازوی رباتی و تحت کنترل انسانی تولید شده اند.

دانش فنی نرم افزاری و داده های گوگل معمولا در جهت توسعه سیستم های رباتیک، واقعیت افزوده و تصویربرداری پیشرفته و سنسورها به هوش مصنوعی در پزشکی کمک کرده است. در واقع سیستم های رباتیک دقت جراحی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند تا جراحی کمتر تهاجمی، آسیب کمتر و به دور از خونریزی و زخم انجام گیرد.

با وجود اینکه ربات های تولید شده تاکنون موفق نشده اند که بدون کمک انسان جراحی انجام دهند اما در زمینه های مختلفی از جمله اتوماتیک بودن کار های روتین و معمولی در جراحی از جمله بخیه و برش، جمع آوری داده در هر جراحی و تغییرات در روش های جراحی و تصاویر واضح تر در حین جراحی توانسته تا قدم های مثبتی بردارد.

بهتر است بدانید که در آینده ای نزدیک ربات ها با هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری ماشینی می توانند به تنهایی در اتاق های جراحی حضور پیدا کنن و جراحی های موفقی را انجام دهند که البته تا رسیدن زمان موعود ربات ها در کنار پزشکان فعالیت کرده و نتایج خوبی را به عنوان دستیار به عمل می آورند.

نقص هوش مصنوعی در جراحی ها

  • پرستاری از راه دور:

همانطور که می دانید پرستاری در کنار تختخواب کم کم در حال منسوخ شدن است و هوش مصنوعی در حال ارائه خدمات پزشکی و سلامتی به عنوان یک روش جدید از مراقبت و نظارت خواهد بود. ممکن است این دستیاران و پرستاران مجازی را به عنوان چت روم های هوشمند با تکیه بر هوش مصنوعی در کنار خود داشته باشید.

در واقع این پرستاران مجازی می توانند در زمینه های مختلفی از جمله نظارت بر بیماران برای اطمینان از انجام دستورالعمل های پزشکی، بهبود کیفیت و نتایج، ارائه دستورالعمل های خاص به بیماران در حال بهبود فعالیت داشته باشند.

  • تکنولوژی واقعیت مجازی:

با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی با استفاده از هوش مصنوعی پزشکان می توانند از راه دور با بیماران و کارکنان ارتباط برقرار کنند و بدون اینکه نیاز به حضور در محل باشد، مشکلات بیمار را تشخیص و رفع نمایند. به صراحت می توان گفت که این تکنولوژی به کمک هوش مصنوعی می تواند برای بیمارانی مفید باشد که در سفر یا مکان های خاص به پزشک دسترسی ندارند.

استفاده از هوش مصنوعی در عرصه درمان

  • تشخیص اولویت بندی درمان:

به طور کلی علم پزشکی از طریق پیشگیری از بروز بیماری، درمان های دقیق و موثر، یادگیری از دانش پیشین و همچنین ارزیابی نتایج پیشرفت خواهد کرد. معمولا معرفی سیستم هایی که پزشکان از طریق AI فعالیت دارند می توانند تا میزان زیادی به کاهش میزان مرگ و میر کمک کند که معمولا این فرآیند از طریق اولویت دادن کسانی که نیاز فوری به درمان دارند پیش خواهد رفت.

  • دسترسی سریع به اطلاعات:

هیچ اموری به اندازه زمینه های پزشکی نیاز به دسترسی اطلاعات ندارد. در واقع حفظ گزارش ها، نتایج آزمایشات، تصاویر ثبت شده پزشکی مانند رادیولوژی، نسخه های تجویزی و اطلاعات بیمه در زمینه پزشکی بسیار حائز اهمیت خواهد بود که این اطلاعات بایستی از منابع درست به سوی مقاصد درست فرستاده شوند.

مدیریت اطلاعات در گردش در یک محیط بزرگ مانند محیط حساس پزشکی یکی از چالش هایی خواهد بود که با آن روبه رو هستید. در واقع هوش مصنوعی می تواند یک راه حل ایده آل برای مدیریت اطلاعات به شمار بیاید به گونه ای که شما می توانید با استفاده از هوش مصنوعی در اتوماسیون ادراری پزشکی تمام اسناد را بر اساس هدف و محتوا ثبت نمایید و همچنین برنامه ریزی امور مربوط به بیمار را به صورت خودکار انجام دهید.

دسترسی سریع به اطلاعات بیمار با هوش مصنوعی

  • کاهش خطاهای انسانی:

همانطور که می دانید خطاهای انسانی در برخی موارد پر هزینه هستند و هر چه مقدار خستگی در کارکنان بیشتر باشد این خطاها و خطرات ناشی نیز بیشتر خواهند بود. یکی از جدیدترین مطالعات انجام شده در این زمینه هزینه های مالی خطاهای پزشکی انجام شده را تقریبا ۱۹.۵ دلار تخمین زده است.

یکی از مزیت های هوش مصنوعی این است که از خستگی و حواس پرتی جلوگیری می کند البته این کاربرد هنوز در مرحله توسعه و پیشرفت است. همچنین که هوش مصنوعی در عرصه پردازش داده های وسیع و با سرعت باورنکردنی بسیار قابل تحسین خواهد بود و می تواند دقت کار را هزار برابر نماید.

  • ربات های درمانی:

در واقع شادابی و نگهداری از حیوانات خانگی می تواند تاثیر بر سلامت افراد داشته باشد. این کار می تواند فشار خون را کاهش دهد، تعاملات اجتماعی را دو چندان کند و مقدار اضطراب را به صفر برساند. ربات های درمانی و همچنین در استفاده از فناوری های ربات اجتماعی در مراقبت از سالمندان کمک کننده هستند و از این طریق کیفیت زندگی افراد مسن بهبود خواهد یافت.

کاهش خطاهای انسانی با هوش مصنوعی

  • کمک در مشکلات حرکتی بیمار:

تلاش برای استفاده از ربات ها و تجهیزات و همچنین هوش مصنوعی در مشکلات حرکتی بیماران بسیار موثر خواهد بود. در واقع مشکلاتی که پس از سکته مغزی و آسیب های ستون فقرات باعث مشکلات حرکت آن ها می شود از طریق هوش مصنوعی تا حد زیادی قابل درمان خواهد بود.

  • کاهش هزینه های پزشکی:

با وجود اینکه پیاده سازی AI بسیار پر هزینه می باشد اما پس از پیاده سازی می تواند وظایف بسیار پیچیده ای را انجام دهد که هزینه های ناشی از پیاده سازی خود را در چندین ماه نخست جبران خواهد کرد.

  • کشف داروها:

بهتر است بدانید که برخی از شرکت ها با استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات و فناوری های موجود به دنبال کشف داروهای جدید برای درمان های بهتر و سریع تر خواهند بود. به صراحت می توان گفت که هزینه کشف هر داروی موفق به حدود ۲.۶ میلیارد دلار می رسد و تقریبا هر کدام ۱۲ سال طول خواهد کشید تا وارد بازار شوند.

راهکار های استفاده از هوش مصنوعی

اگر هوش مصنوعی بتواند میزان موفقیت را بهبود ببخشد و سرعت فرآیند کشف مواد را بهتر کند می تواند در زمینه کشف داروهای جدید نیز موثر باشد. در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک مقابل با مطلب دانستنی های پزشکی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *