دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هرس گیاهان آپارتمانی با روش اصولی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

هرس گیاهان آپارتمانی چندان سخ و پیچیده نیست و شما می توانید به راحتی با مطالعه این مقاله با مراحل و زمان ایده آل برای هرس کردن گیاهان خود آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی هرس گیاهان آپارتمانی را می توان یکی از نیاز های اساسی در فرآیند پرورش شان دانست که در طی آن شما بایستی قسمتی از اندام های رویشی گیاه مانند ریشه، برگ و ساقه را حذف کنید و در نهایت یک گیاه با شکل و فرم مطلوب به دست بیاورید.

آشنایی با نحوه هرس گیاهان آپارتمانی

بهتر است بدانید که هرس در واقع به معنای حذف کردن شاخه و برگ های اضافی برای عبور هوای بیشتر بین اجزای مختلف گیاه، دریافت نور کافی و همچنین آرایش شکل ظاهری گیاه برای به دست آوردن شکل دلخواه و یا ارتقاء سلامت گیاهان خواهد بود.

آشنایی با نحوه هرس گیاهان آپارمانی

معمولا در طول هرس ساقه و شاخه های جانبی گیاه قطع می شوند و اندام های زایشی آن به تنهایی باقی می مانند. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید بیشتر از یک چهارم گیاه را هرس کنید و حتما شاخه ها را از فاصله چند میلی متری جوانه و محل اتصال ساقه قطع نمایید.

با وجود اینکه هرس گیاهان آپارتمانی در تمام طول سال انجام می شود اما بهتر است در طول فصول بهار و تابستان این کار را انجام دهید زیرا بیشترین رویش در این فصول انجام خواهد شد.

زمان مناسب برای انجام هرس:

توجه داشته باشید که هرس گلهای آپارتمانی فصل و یا زمان خاصی ندارد و در تمام فصول می توانید این کار را انجام دهید اما با این حال توصیه می شود چندین نکته که در ادامه بیان کرده ایم را مورد توجه قرار دهید:

توصیه می شود که برای بسیاری از گیاهان این کار را پس از اتمام دوره گلدهی انجام دهید. به هیچ وجه گیاهتان را پیش از شکوفه دادن هرس نکنید زیرا ممکن است جوانه های گیاهتان را از دست بدهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گیاهان کوچک و جوان را به هیچ وجه هرس نکنید و اجازه دهید به اندازه کافی رشد کند تا هم گیاه به صورت کامل رشد کند و هم شما بتوانید شکل دلخواه تان را به آن بدهید.

چگونگی انجام هرس گیاهان آپارتمانی

مراحل هرس کردن:

به طور کلی هرس کردن گیاهان مراحل مختلفی دارد که در ادامه سعی داریم این مراحل را به صورت کامل بیان نماییم:

  • مرحله اول: از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده

در واقع اولین قدم برای هرس کردن گیاهان استفاده از قیچی تیز است که این امر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا استفاده از کند موجب آسیب دیدن گیاهتان خواهد شد. توصیه می شود که پیش از استفاده از قیچی حتما آن را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید تا از انتقال هر گونه بیماری و باکتری به گیاهتان جلوگیری شود.

برای جلوگیری از خراشیده شدن پوست دستتان توسط شاخ و برگ گیاهان در حین هرس کردن بهتر است از دستکش های مخصوص باغبانی استفاده نمایید. حتما گیاهتان را در ابدای فصول رشد شان هرس کنید. همچنین اگر گیاهتان گل نمی دهد بایستی آن ها را در اواخر فصل زمستان هرس کنید و در غیر اینصورت بهتر است تا شکوفا شدن گل های گیاهتان صبر کنید.

تمام برگ های پژمرده شده را که معمولا به رنگ زرد یا قهوه ای هستند با استفاده از قیچی و با زاویه ۴۵ درجه در زیر آن ها برش دهید و از گیاه مورد نظر جدا نمایید. توصیه می شود که از حذف هر برگ سبز و شاداب به شدت خودداری نمایید.

مراحل هرس گیاهان

چنانچه بیشتر برگ های یک شاخه گیاه پژمرده شده اند بایستی شاخه مورد نظر را به صورت کامل از گیاه قطع کنید و تنها ساقه اصلی را دست نخورده باقی بگذارید.

سپس گیاهچه آن را بررسی کنید و گل های پژمرده شده آن را با استفاده از قیچی از گیاهچه جدا نمایید. معمولا برگ های پژمرده در حین لمس کردن خشک به نظر می رسند و در این مواقع جدا کردن گل ها باعث قویت گیاه و رشد گل های جدید خواهد شد.

  • مرحله دوم: بریدن شاخه ها و ساقه های بلند

بهتر است شاخه هایی را که بیش از حد رشد کرده اند با استفاده از قیچی باغبانی و زاویه ۴۵ درجه از گیاهتان جدا کنید و از قطع هر گونه جوانه شکوفا شده به شدت خودداری نمایید. معمولا هرس کردن شاخه های بیش از حد بلند به گیاه کمک خواهد کرد تا الگوی رشد کامل تر و یکنواخت تری داشته باشد. توصیه می شود که این شاخه ها را تنها به اندازه یک سوم برش دهید.

گیاه را برای شناسایی ساقه های خراب و پژمرده به خوبی بررسی کنید و سپس آن ها را هرس کنید زیرا هرس این گونه ساقه ها باعث تقویت گیاه و رشد ساقه های سالم می شود. دقت داشته باشید که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از شاخ و برگ گیاهان بایستی هرس شوند.

هرس کردن تمام شاخه ها رشد مناسب گیاه را مشکل می کند و همچنین توصیه می شود که هرس را هر چندین هفته یک مرتبه انجام دهید.

دستورالعمل بریدن شاخه های گیاه

  • مرحله سوم: نگهداری از گیاهان خانگی

در این مرحله پس از اتمام هرس باید گیاهتان را به خوبی کوددهی کنید. برای این کار کود مورد نظر را درون آب رقیق کنید تا از سوختگی برگ ها و ریشه گیاه جلوگیری شود و در انجام کوددهی حتما به دستورالعمل های موجود بر روی برچسب بسته بندی کود توجه نمایید.

بهتر است با استفاده از یک اسفنج و یا دستمال مرطوب گرد و غبار موجود بر روی برگ های گیاه را از بین ببرید و آن را به صورت مرتب انجام دهید تا گیاه تان همیشه تمیز بماند. برای تمیزدن کردن برگ های گیاهتان هر بار از یک پارچه تمیز استفاده کنید زیرا این امر باعث جلوگیری از انتقال آفات یک گیاه به سایر گیاهان خواهد شد.

به صراحت می توان گفت که بخش مهم نگهداری پس از هرس گیاهان آپارتمانی انجان آبیاری آن است. برخی گیاهان نیاز به آبیاری اندک هستند. خاک گیاه را بررسی کنید و در صورت خشک بودن آن حتما گیاهتان را آبیاری نمایید.

برگ های پژمرده، ریشه های قارچی، قهوه ای شدن ساقه گیاه در قسمت پایینی آن، گلبرگ های کپک زده و یا ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه خواهد بود.

توصیه می شود که هنگام هرس کردن پاکیزگی را رعایت نمایید زیرا ممکن است برخی بیماری ها از برش یا خراش گیاه هنگام هرس به بافت گیاه وارد شوند و آن را دچار بیماری کنند. به همین خاطر بهتر است وسایل هرس تمیز باشد و پس از هرس هر گیاه مجددا آن را ضدعفونی نمایید.

اصول هرس کردن گل ها

گیاهانی که باید هرس شوند:

معمولا گیاهانی مانند کالادیوم، آنتوریوم، سانسی وریا و سیکاس که بدون ساقه هستند بایستی تمام برگ ها و شاخه های خشک و گل های پژمرده شان را هرس نمایید.

گیاهانی مانند آزالیا، گل کاغذی و هورتانسیا که پس از پایان فرآیند گلدهی تنها تا شش ماه فرصت هرس کردن آن را خواهید داشت.

همچنین گیاهانی از جمله مرکبات زینتی، گل آویز، فیلودندرون و حسن یوسف نیز باید در تمام فصول هرس شوند اما با این حال توصیه می شود که این کار را تقریبا سه ماه پیش از شروع گلدهی انجام دهید.

گیاهانی که نباید هرس شوند:

لازم است بدانید که برخی گیاهان در هیچ شرایطی نیاز به هرس شدن ندارند مانند:

گیاهان کاج

گیاه نورفولک

گیاهان ارکیده جزیره

گیاه ارکیده پروانه

توجه داشته باشید که چنانچه هرس برای این دسته از گیاهان انجام شود رشد شان سریعا متوقف خواهد شد.

گیاهان علاقه مند به هرس

توصیه های مهم برای هرس گیاهان آپارتمانی:

بهتر است بدانید که در واقع هرس کردن صحیح نیازمند داشتن درکی از الگوی رشد گیاه است. در واقع گیاهان از نوک خود رشد می کنند یعنی رشد جدید از جوانه های غالب در نواحی انتهایی یک شاخه یا ساقه آغاز می شود.

هرس سرشاخه ها نوعی از هرس محسوب می شود که در طی آن گل های خشک شده بایستی حذف شوند. وقتی که گیاه شکوفه می زند در ازای رشد جدید به گل های خود انرژی خواهد داد. به گونه ای که حتی زمانی که گل در حال مردن است از انرژی گیاه مصرف می کند. به همین خاطر برای طولانی کردن دوره شکوفه زنی و داشتن رشدی سالم انجام هرس ضروری خواهد بود.

توصیه می شود که هنگام هرس برای تشویق گیاه به رشد متراکم تر حتما جوانه های غالب روی ساقه ها را بچینید و برش را برای ترغیب رشد متنوع به صورت غیر یکنواخت انجام دهید. همچنین بهتر است تعدادی از شاخه ها را به اندازه یک چهارم، تعدادی را به اندازه نصف و حتی برخی را از پایه کوتاه نمایید. وقتی که گیاه مجددا برگ دهد این الگوی رشد تصادفی گیاه را پرپشت جلوه خواهد داد.

توصیه های مهم در هرس گیاه

در هنگام هرس تمیزی کار اهمیت ویژه ای دارد زیرا هر گونه برش بر بافت گیاه آن را در معرض بیماری قرار خواهد داد. به همین خاطر وصیه می شود که ابزار هرس کردن تان را تیز نگه دارید و آن ها را پس از هر مرتبه استفاده با استفاده از محلول رقیق آب و وایتکس ضدعفونی نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *