دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل پرخوری در کودکان و نحوه کاهش اشتهای بالای کودک

  • ساناز براتی
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

پرخوری در کودکان سبب بروز مشکلاتی مانند اضافه وزن در کودکان خواهد شد، از این رو قبل از هر چیز باید والدین دلیل اصلی این مشکل را کشف نمایند و سپس برای درمان آن اقدام کنند.

پرخوری در کودکان یکی از مشکلات اصلی است که سبب بروز نگرانی در والدین می گردد. زیرا این موضوع در زمینه های مختلف جسمی و روانی مشکلات مختلفی را می تواند برای کودکان ایجاد نماید. در حقیقت در کنار چاقی و اضافه وزن بیش از حد، کودک می تواند به اختلالات خوردن، افسردگی، مشکلات تنفسی و قلبی، عروقی مبتلا گردد که تاثیرات بسزایی بر روی فعالیت های اجتماعی و تحصیلی کودک خواهند داشت.

بررسی پرخوری در کودکان

 کم تحرکی و یکجانشینی کودکان به دلیل انجام بازی های کامپیوتری یکی از دلایل اضافه وزن در آن ها می باشد. با این وجود دلیل اصلی چاقی در کودکان را می توان پرخوری در کودکان عنوان نمود. در اغلب موارد والدین از اشتهای بالای کودک خود استقبال می کنند. ولی باید بدانید که خوش اشتها بودن همواره موضوع خوبی نخواهد بود. زیاد خوردن در کودک یک رفتار ناسالم می باشد و باید قبل از اینکه کودکتان دچار اضافه وزن گردد دلیل افزایش اشتهای کودک را بیابید. در این مطلب با بررسی علل و روش های درمان پرخوری در بچه ها و روش های مقابله با آن همراه ما باشید.
پرخوری در کودکان و پیشگیری از آن

اشتهای بالا در کودکان

با توجه به آمارهای ارائه شده در سال های اخیر چاقی در بچه ها به ویژه آن هایی که هنوز به مدرسه نرفته اند رو به افزایش می باشد. در حالت کلی آمار چاقی در سن ۲ تا ۱۹ سال در حالتی صعودی قرار گرفته است. امروزه اغلب کودکان دارای اضافه وزن وزن می باشند و برخی نیز به چاقی مبتلا هستند. بالا رفتن آمار چاقی در جامعه نشان دهنده افزایش بیماری ها می باشد که باید برای حل آن تلاش نمود. چاقی در دنیای امروزی به دلایل مختلفی به وجود می آید دلایلی مانند انتخابات نادرست غذایی تا زیاده روی در خوردن و ورزش نکردن. باید کودک خود را از همان ابتدای کار به خوردن مواد غذایی سالم عادت دهید. پدر و مادرهایی که خود به دنبال مصرف غذاهای آماده و فست فود ها و نوشابه ها هستند نباید از کودک خود انتظار مصرف غذاهای سالم را داشته باشند.

پرخوری در بچه ها

دلایل اصلی پرخوری در بچه ها

بچه ها بنا به دلایل متفاوتی امکان دارد به پرخوری کردن عادت نمایند. عادت های نادرست، بیماری های مختلف و افکار اشتباه باعث شدیدتر شدن این موضوع خواهند شد. برخی مواقع بچه اختلالاتی مثل خوردن احساسی را تجربه می نماید و یا مبتلا به پرخوری شدید می گردد. در ادامه با مهمترین دلایل اشتهای بالای کودکان آشنا خواهیم شد:

  • پرخوری احساسی:

پرخوری احساسی، عصبی در بچه ها بیشتر به خاطر کسب آرامش و یا رفع کسلی ایجاد می شود. غذاخوردن احساسی اغلب به زیادخوردن منتهی می گردد. در نهایت باعث افزایش کالری دریافتی و انباشت چربی در بدن خواهد شد و چاقی را در کودک به دنبال خواهد داشت. حال اگر در کودک خود علائمی از پرخوری عصبی یا احساسی را دیدید باید به دنبال دلیل آن بوده و آن را برطرف نمایید. چاقی می تواند سبب بروز حس گناه یا شرم در فرزندتان شود.

پرخوری در کودکان و علائم آن

  • اختلال پرخوری شدید:

اختلال پرخوری شدید یک اختلال تغذیه ای می باشد که اغلب در نوجوانی و جوانی دیده می شود. این اختلال در درازا سبب می گردد تا فرزند شما دیگر کنترلی بر روی گرسنگی خود نداشته و توانایی غلبه بر زیادخوردن را نداشته باشد. افرادی که از این مشکل رنج می برند اغلب حس گناه داشته و به شکل مخفیانه غذا میل می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پرخوری در کودکان و درمان آن

  •  استرس بیش از اندازه:

استرس یا ضربه ای عاطفی می تواند سبب زیاده خوری در کودکان گردد. برای حل این مشکل روش مناسب مراجعه به مشاور می باشد. گفت و گو با روانشناس به فرزندتان کمک خواهد کرد تا بر زیاده خوری خود غلبه نماید.

پرخوری در بچه ها و پیشگیری

  •  عوامل محیطی:

عوامل محیطی، باعث برهم خوردن تعادل مقدار کالری دریافتی بدن می شوند و سبب بروز زیاده روی در خوردن می شوند. بالا رفتن مقدار کالری دریافتی و کاهش مصرف آن ها به خاطر نداشتن تحرک فیزیکی از مهمترین عوامل محیطی می باشند. تحقیقات نشان داده اند که بالا رفتن وزن با مواردی مانند کالری چربی، کربوهیدرات ها و غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، ارتباط دارد. بچه هایی که زیادی تلویزیون می بینند، در کنار مصرف انرژی از تنقلات هم مصرف می کنند. مصرف غذاهای ناسالم از دیگر علل اشتهای بالای کودکان می باشند که بدون هر نوع ویتامین و ارزش غذایی می باشند.

کمک به درمان بسیارخوری در کودکان

  •  شرایط دوران جنینی و نوزادی:

شرایط دوره جنینی و نوزادی و تغذیه اولیه شیرخواران را می توانیم از عوامل مهم در چاقی آن ها در آینده بدانیم. این موارد در بالا رفتن وزن نوزادان موثر می باشد. تغذیه جنین در رحم مادر نی تاند سبب اغییرات فیزیولوژیکی و در نهایت ابتلا به چاقی در آن ها شود. تغذیه نوزاد با کمک شیر مادر سبب پیشگیری از چاقی او در آینده خواهد شد. در نوزادان و کودکانی که دارای وزن طبیعی می باشند، افزایش یافت چربی در سال اولیه تولد اغلب مربوط به بالا رفتن اندازه سلول های چربی می باشد. در طول ۶ ماهگی تا ۲ سالگی تعداد سلول های چربی خیلی آرام بیشتر می شود و پس از آن تا ده سالگی ثابت می ماند. بعد از ده سالگی تا ۲۵ دوباره به آرامی بیشتر می شوند و در این سن تکثیر آن متوقف خواهد شد و رشد سلول چربی تا آخر عمر ادامه خواهد داشت.

پرخوری در کودکان چیست؟

نشانه های پرخوری در بچه ها

همانطور که می دانیم میل شدید به خوردن نشانه ی اصلی در پرخوری کودکان می باشد. از دیگر نشانه های این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خوردن میزان بالایی غذا به صورت مرتب
  • مخفی نمودن غذا برای پنهانی خوردن آن
  • مرای غذا خوردن در طی روز
  • ناتوانی در کنترل گرسنگی
  • حس استرس یا تمش احساس انزجار
  • ناراحتی یا گناه بعد از زیاده خوری
  • ناتوانی در کنترل وزن بدن
  • نداشتن حس رضایت بعد از وعده های غذایی

بسیارخوری در کودکان و معرفی آن

 راه های درمان اشتهای بالا در کودکان

برای کمک به کودکان پرخور و قرار دادن آن ها در مسیر درست کاهش وزن به نکات زیر توجه داشته باشید:

از اشاره نمودن به وزن، سایز یا شکل بدن کودک خود پرهیز نمایید.

بر روی سلامت، قدرت و رشد آن ها تمرکز نمایید.

در عوض تمرکز بر روی فرد، در مورد بهبود سلامت کل خانواده صحبت نمایید.

از عبارت هایی مثل خانواده ما غذای سالم می خورد تا استخوان ها و عضلاتی قوی داشته باشند. استفاده نمایید.

تلاش کنید غذای سالم را در وعده های اصلی خانواده قرار دهید.

کودک خود را درگیر فعالیت های بدنی نمایید.

علل پرخوری در کودکان

 روش های کمک به کودک برای پیشگیری از پرخوری

 در ادامه با مواری آشنا خواهیم شد که با کمک آن ها می توانید به کودک خود کمک نمایید که انتخاب تغذیه ای مناسب داشته باشد و از پرخوری جلوگیری نماید.
  • مدیریت استرس: یکی از موارد مهم غلبه بر پرخوری کودکان مدیریت استرس می باشد. به کودتان برای کنترل استرس کمک نمایید. کودک خود را به انجام ورزش های آرامش بخش مانند مدیتیشن، کشیدن نفس عمیق و یوگا تشویق نمایید.

بسیارخوری در کودکان

  • دنبال نمودن برنامه غذایی مشخص: به کودک خود صبحانه کامل داده تا بتواند اشتهای خود را مهار نماید. برای آغاز روز و به جریان انداختن سوخت و ساز بدن انرژی لازم را باید کسب نماید. پس از صرف صبحانه باید دو میان معده متعادل برای ناهار و شام در نظر داشته باشید. غذاهای چرب و تنقلات بی ارزش را محدود نمایید. کودک خود را به برنامه غذایی متعهد نگهداشته و نگذارید وعده ای از قلم بیافتد. برای جلوگیری از پرخوری در وعده اصلی میان وعده مغذی را فراموش نکنید.

پرخوری کردن در بچه ها

  • جلوگیری از رژیم سخت: زمانیکه یک کودک برنامه غذایی فوق العاده محدودی را پیش بگیرد، کم کم میل او به غذا بیشتر خواهد شد و به پرخوری تمایل می یابد. از این رو باید مانع دریافت رژیم های محدود شوید و کودکتان را به پیروی از برنامه غذایی متعادل تشویق نمایید.
  • ورزش: ورزش علاوه بر این که اضافه وزن ناخواسته را از بین خواهد برد، بر بهبود خلوق و خو و کاهش استرس نیز تاثیر گذار خواهد بود. ورزش به کودکتان کمک خواهد کرد تا بتواند پرخوری احساسی خود را از بین ببرد. با کودک خود به پیاده روی بروید و به او ورزش کردن را بیاموزید.

علل بسیار خوری در کودکان

عوارض پرخوری در بچه ها

پرخوری در کودکان می تواند باعث بروز عوارضی به ویژه اضافه وزن در آن ها شود. بچه هایی که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند با بالا رفتن سن در معرض مشکلات جدیتر سلامت قرار خواهند گرفت. از جمله عوارض و این مشکلات شامل موارد زیر می شود:

  • انواع مختلف بیماری های قلبی
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آسم
  • آپنه خواب
  • برخی از سرطان ها
  • اختلال پرخوری در کودکان همینطور می تواند مشکلات معده و علائم افسردگی را به دنبال داشته باشد.

زیاده خوری در کودکان و درمان آن

در نهایت باید قبل از هر چیزی دلیل پرخوری کودک خود را بیابید. وقتی که دلیل اصلی اشتهای کودک مشخص شود باید به دنبال راه حل مناسب درمان آن باشید. به خاطر داشته باشید که پرخوری در بچه ها می تواند به دلیل اختلالات روانی و تغذیه ای باشد از این رو قبل از هر چیز با یک روانشناس مشورت نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *