دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش ریشه زاج آمریکایی و خصوصیات این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع پرورش ریشه زاج آمریکایی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت و نگهداری از این گیاه زینتی آشنا شوید.

به طور کلی گیاه ریشه زاج آمریکایی از دسته زیباترین و خاص ترین گیاهانی است که می توانید آن را در فضای منزل خود پرورش دهید. این گیاه دارای برگ هایی با شکل و رنگ متفاوت هستند که به ندرت دو برگ آن کاملا مشابه یکدیگر خواهند بود.

آشنایی با نحوه پرورش ریشه زاج آمریکایی

بهتر است بدانید که ریشه زاج آمریکایی که امروزه با عنوان گیاه سرخ نیز مطرح شده با نام علمی Heuchera Indian Summer Boysenberry شناخته خواهد شد. این گیاه خصوصیاتی متفاوت از سایر گیاهان دارد به گونه ای که سایر گیاهان چند ساله برگ های خود را در طول فصل زمستان از دست می دهند اما این گیاه در تمام طول سال برگ ها را حفظ کرده و به هیچ وجه ریزش برگ ندارد.

چگونگی پرورش ریشه زاج آمریکایی

همچنین ویژگی دیگری که ریشه زاج آمریکایی را منحصر به فرد کرده تنوع رنگ برگ های آن است زیرا برگ های سرخ بر اغلب طیف گسترده ای از کاراملی، بنفش و حتی مشکی را در بر خواهند گرفت. گل های این گیاه نیز اغلب به شکل زنگوله ای در زمان باز شدن به رنگ سفید مایل به سبز بر روی ساقه های سیمی، باریک و بلند به خوبی بر روی پشته ای از برگساره، ارتفاع می گیرند و تا ۴۵ الی ۵۰ سانتی متر به راحتی رشد خواهند کرد.

این گیاه فاقد جنبه زینتی بوده و اغلب به صورت توده ای و به خاطر رنگ برگساره و گل های مرتفع، زیبای خاصی را به فضای سبز خواهد بخشید. توجه داشته باشید که ریشه زاج آمریکایی اغلب مناسب برای باغ صخره ای ها، کشت ترکیسب و زیر اشکوب درختان خواهد بود. همچنین برخی از فرم های جدید آن نیز به خشکی و سایه مقاومت بسیار زیادی خواهند داشت.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

به طور کلی گیاه ریشه زاج آمریکایی اغلب از طریق کشت بذر تکثیر می شود اما اگر گیاهانی شبیه به پدر و مادر می خواهید بایستی هیبریدها از تقسیمات ناشی شوند. توصیه می شود که هنگام شروع بذر، دانه ها را از اواخر فصل پاییز یا اوایل فصل بهار بر روی سطوح خاک بپاشید.

دستورالعمل کاشت ریشه زاج آمریکایی

  •  آرون گروپس

در فرآیند کشت بذور مراقب باشید که بذرها به صورت کامل پوشیده نشوند زیرا آن ها برای جوانه زدن به نور نیاز دارند. همچنین پیشنهاد می شود چندین ماه پیش از انجام دادن پیوند بذور آن را درون منزل آغاز نمایید. بهتر است بدانید که جوانه زدن دانه های سرخ بر دو تا هشت هفته طول خواهد کشید.

پس از استقرار کامل بذور آن ها را به مدت۱۰ روز سفت کنید و پس از از بین رفتن خطر سرما گیاهچه ها را در فضای باز پیوند دهید. پس از اینکه خطر یخ زدگی به صورت کامل از بین رفت می توانید سرخ برگ هایی را که درون گلدان رشد کرده اند کشت نمایید.

توصیه می شود که در سال اول کشت، بستر را به خوبی آبیاری نمایید و همچنین آن را از گرمای شدید محافظت نمایید. همچنین استفاده از خاک غنی و زهکشی ایده آل باعث رویش بهتر بذر های ریشه زاج آمریکایی خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری ریشه زاج آمریکایی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز جهت پرورش و نگهداری ریشه زاج آمریکایی پرداخته ایم.

شرایط لازم برای نگهداری گیاه

  • آبیاری منظم:

این گیاه برای رشد نیاز به آبیاری متوسطی دارد و اغلب خاک مرطوب را می پسندد. با وجود اینکه گیاهان ریشه زاج آمریکایی مقداری خشکی خاک را تحمل می کنند اما یک اینچ آب در هفته بهترین راه برای شاداب نگه داشتن گیاه خواهد بود.

چنانچه قصد دارید گیاهتان را در معرض آفتاب قرار دهید بایستی برنامه ریزی درستی برای آبیاری اضافه به گیاه داشته باشید زیرا ریشه های کم عمق زاج آمریکایی در طول روز های گرم و آفتابی به رطوبت اضافی نیاز خواهند داشت.

  • خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که ریشه زاج آمریکایی برای رشد ایده آل نیاز به خاک غنی از هوموس با PH خاک خنثی تا اسیدی دارند. در واقع PH بین ۰.۶ تا ۰.۷ با زهکشی خوب در مناطق سایه برای گیاه الزامی خواهد بود زیرا نشستن در خاک مرطوب موجب پوسیدگی تاج زاج آمریکایی خواهد شد.

در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که گیاه سرخ را بایستی در طول فصل بهار با استفاده از یک لایه نیم اینچ کمپوست یا مقدار کمی کود آهسته رهش تغذیه نمایید. این گیاه نیاز های تغذیه ای سبکی دارد و اغلب مواقع توصیه می شود از کاربرد کود های آزاد کننده و سنگین برای آن اجتناب نمایید زیرا این امر باعث جلوگیری از گلدهی خواهد شد.

روش های تکثیر ریشه زاج آمریکایی

گیاهان ریشه زاج آمریکایی که در گلدان رشد می کنند اغلب از تغذیه با کود محلول درون برای جبران مجدد مواد مغذی حاصل از زالو از خاک سود خواهند برد.

  • دما و نور:

دقت داشته باشید که این گیاه می تواند در فرآیند رشد خود در زمستان از خاک سر بیرون بیاورد. در این مواقع مالچ پاشی زمستانی نیز به شما کمک می کند تا از چرخه انجماد و ذوب شدن که گیاهان را به سمت بالا سوق می دهد جلوگیری ناید که شما بایستی مرتبا بررسی نمایید تا ریشه ها در معرض دید نباشند.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

به صراحت می توان گفت که رایج ترین مشکل این گیاه ابتلای آن به عفونت های قارچی است. این عفونت ها اغلب شامل زنگ زدن و انواع کپک ها خواهند بود. البته که زنگ زدن به ندرت برای سرخ بری که در فضای باغچه کشت شده رخ می دهد و برای سرخ بر گلدانی بسیار متداول خواهد بود.

در این مواقع بهترین راهکار این است که از مناسب بودن جریان هوا، زهکشی و خیس نبودن خاک اطمینان حاصل نمایید.همچنین هنگام آبیاری حتما آب را در اطراف بخش های پایینی گیاه بریزید و برگ های آن را خیس نکنید زیرا اغلب مشکلات قارچی در آب و هوای گرم و مرطوب مشاهده خواهند شد.

کنترل آفات و بیماری های گیاه

چنانچه گیاهتان دچار بیماری های قارچی شد می توانید از ضد قارچ های دارای مس یا سایر محلول ضد عفونی کننده استفاده نمایید. همچنین لازم است که تمام بخش های آسیب دیده و بیمار را از گیاه جدا نمایید تا گیاهتان رشد خوبی را تجربه نماید.

به طور کلی سوسکچه یا سرخرطومی را می توان اصلی ترین آفتی دانست که در پرورش ریشه زاج آمریکایی بایستی به دنبال آن باشید. این گیاه معمولا باعث ایجاد بویی نامطبوع در گیاه شده و البته که چندان آسیب جدی نداشته و نیاز به درمان خاصی هم ندارد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش گیاه روناس و پرورش گیاه ثعلب نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *