دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اسکیزوفرنی چیست؟ با علائم و نشانه های بیماری اسکیزوفرنی آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

اسکیزوفرنی یکی از پیچیده ترین بیماری های روانی به شمار می رود که تنها یک درصد کل جامعه ممکن است به آن مبتلا باشند. علائم زیادی برای این بیماری وجود دارد که بسیار مشابه دیگر بیماری های روانی است به همین دلیل باید توجه بیشتری در تشخیص این بیماری شود.

یکی از بیماری های مربوط به روان، اسکیزوفرنی می باشد که علائم و نشانه های متفاوتی دارد. از جمله مشخصه این بیماری اختلالات در فرآیندهای فکری و پاسخ گویی عاطفی ضعیف می باشد به طوری که شخص مبتلا به اسکیزوفرنی فرآیندهای فکری اش کاملا از کار می افتد. در این پست با این بیماری و علائم و نشانه های آن آشنا می شویم.

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی بسیار خطرناک می باشد که قابل مقایسه با دیگر بیماری های روان نیست چرا که این بیماری دارای علائم و نشانه های متفاوتی در هر فرد مبتلا به آن است و به علاوه طول درمان این بیماری بسیار زیاد می باشد و از همه مهمتر اسکیزوفرنی دارای برخی نشانه هایی است که مشابه دیگر بیماری های روان می باشد و از این رو تشخیص این بیماری نیز دشوار است.

علائم و نشانه های بیماری اسکیزوفرنی

این بیماری نشانه های مختلفی دارد که همه آن ها در همه افراد مبتلا به این بیماری یکسان نیست. بررسی های صورت گرفته بر روی مبتلایان به اسکیزوفرنی نشان داده است که این افراد کم و بیش دارای علائمی از جمله: در خود فرورفتگی یا اوتیسم، دو گانه گی در تفکرات، اختلالات در احساسات و تفکر، می باشند.

در خود فرو رفتگی یا اوتیسم

این اختلال روانی که خود به تنهایی یک بیمای روانی محسوب می شود، جزء اختلالات رشدی است. در این بیماری فرد مبتلا با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی، تشخیص به اوتیسم می شود. علت اصلی این بیماری به طور قطع مشخص نشده است.

دوگانگی در تفکرات و تصمیمات

یکی از علائم و نشانه های بیماری اسکیزوفرنی، دوگانگی مبتلایان در تفکرات و تصمیمات است. این بیماران دچار توهم هایی می شوند که اغلب به صورت شنیدن صداهایی است و همچنین خیالات عجیب و غریب در این بیماران بسیار دیده می شود. به علاوه  آشفتگی های رفتاری و کلامی در این بیماران باعث می شود که در تفکرات و تصمیمات رفتاری دو گانه داشته باشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اسکیزوفرنی چیست؟

اختلال در احساسات

از آن جا که اختلالات اسکیزوفرنی عمدتا ادراک را تحت تاثیر قرار می دهد، در نتیجه اختلال در احساسات فرد مبتلا ایجاد می شود. کم شدن احساسات تا جایی که ممکن است به کلی احساسات را از دست بدهند.

با توجه به پیچیده بودن بیماری اسکیزوفرنی، علائم این بیماری را به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می کنند که در اینجا توضیح خواهیم داد.

علائم مثبت اسکیزوفرنی

همانطور که بیان شد توهمات در این بیماران بسیار شایع است که به دلیل اختلال در تفکر و ادراک و حواس پنجگانه می باشد. این توهمات می تواند هم به صورت شنیداری و هم به صورت بینایی باشد به طوری که فرد مبتلا ممکن است صداهای بشنود و یا چیزهایی را ببیند که وجود خارجی ندارند. این علائم اغلب نسبت به دارو پاسخ مثبت می دهند.

علائم منفی اسکیزوفرنی

علائم منفی بیماری اسکیزوفرنی شامل یکنواختی در عاطفه و احساسات و حتی از بین رفتن آن است. همچنین عجز گویی یعنی ناتوانی در بیان و ناتوانی در تجربه خوشی و لذت از دیگر علائم منفی این بیماری است. به علاوه در اجتماع نیز این علائم در این بیماران دیده می شوند که از جمله آن می توان به بی تفاوتی اجتماعی و از دست دادن اراده اشاره کرد. پاسخ گویی این علائم نسبت به داروها کم است و اغلب این علائم هستند که در کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر بسیاری می گذارند.

با توجه به علائم مثبت و منفی بیان شده، باید بدانید که در بیماری اسکیزوفرنی، علائم مثبت این بیماری کم کم و به تدریج علائم مثبت از بین می روند و علائم منفی شدت بیشتری می گیرند طوری که فرد مبتلا از یک آدم پرخاشگوی عصبی به یک آدم گوشه نشین و عزلت نشین تبدیل می شود.

علائم بیماری اسکیزوفرنی

از جمله علائم دیگری که بیماری اسکیزوفرنی را تایید می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علائم اولیه این بیماری مانند: هذیان گویی و توهمات حداقل باید به مدت 1 ماه در بیمار گزارش شود و تا 6 ماه این علائم استمرار داشته باشد. در غیر این صورت نمی توان اسکیزوفرنی را تایید کرد.
  • بیماری های جسمی نظیر تومورهای مغزی بر روی عملکرد مغز تاثیر گذاشته و ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی در این بیماران مشاهده شود. در صورت داشتن بیماری جسم به این صورت، اسکیزوفرنی تایید نمی شود.
  • مصرف مواد مخدر و روان گردان باعث ایجاد حالت های مشابه علائم بیماری اسکیزوفرنی می شود. در صورت استفاده از این مواد، تشخیص اسکیزوفرنی باید با دقت صورت گیرد.

با توجه به نشانه ها و علائم گفته شده برای بیماری اسکیزوفرنی، درمان های متفاوتی برای این بیماران در نظر گرفته می شود. این بیماری با اینکه بسیار پیچیده می باشد اما خطرناک نیست و در صورتی که بیمار تحت نظر متخصص باشد، احتمال ایجاد خطر برای دیگران بسیار کم و ناممکن است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *