دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی گیاهان کم آب برای نگهداری در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که در این مقاله سعی کرده ایم تا به معرفی انواع گیاهان کم آب و مقاوم در برابر شرایط نامساعد به صورت کامل بپردازیم.

با وجود اینکه استفاده از گلهای آپارتمانی تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون و شادابی فضای خانه دارد اما مراقبت و نگهداری از گیاهان در فضای آپارتمانی ممکن است امری زمانبر بوده و برای تمامی افراد مقدور نباشد. به همین خاطر توصیه می شود گیاهان را برای نگهداری در فضای خانه انتخاب کنید که نیاز شان به نور و آب به شدت کم باشد.

آشنایی با انواع گیاهان کم آب

همانطور که می دانید برخی از افراد پس از نگهداری از یک گیاه و از بین رفتن آن دلسرد می شوند و به همین خاطر ممکن است تا مدت ها دیگر به سراغ گیاهان نروند. شما نیز در صورتی که می خواهید برای اولین بار از یک گیاه مراقبت کنید بایستی این نکته را مورد توجه قرار دهید گیاهی که انتخاب می کنید علاوه بر زیبایی حتما با شرایط خانه تان نیز سازگار باشد.

انواع مختلف گیاهان کم آب

به صراحت می توان گفت که مهم ترین عامل در سلامت گیاه آپارتمانی میزان آبیاری و فواصل انجام است که در صورت مناسب نبودن شرایط آبیاری، گیاهتان به تدریج دچار مشکلاتی خواهد شد و ممکن است از بین برود. به همین خاطر گیاهان سازگار با آبیاری کم برای افراد مبتدی و پرمشغله گزینه ای بسیار ایده آل خواهند بود.

در ادامه سعی کرده ایم تا برخی از محبوب ترین و بهترین گیاهان کم آب را بیان نماییم تا به راحتی بتوانید اقدام به پرورش و نگهداری آن ها کنید.

گیاهان هوازی:

در واقع این گیاهان هوازی به هیچ وجه به خاک نیاز ندارد و به همین خاطر برای آبیاری به آب کم نیاز دارند. تنها لازم است گیاهتان را در طول هفته یک مرتبه تر کنید که به دلیل همین خاصیت، طراحان داخلی عاشق آن هستند و در طراحی های خود مورد استفاده قرار می دهند.

رشته مروارید:

گل رشته مروارید که امروزه با نام دانه تسبیحی نیز شناخته می شوند در واقع دارای دایره های سبز رنگ و کوچکی مشابه نخود است که گل های آن در ردیف های کوچک به راحتی رشد خواهند کرد. این گیاه را می توان از خانواده گیاهان آبدار آفریقای جنوبی دانست که به همین خاطر می تواند شرایط خشکی و کم آبی را به خوبی تحمل کند. برای اینکه یک گیاه رشته مروارید شاداب و سرحال داشته باشید توصیه می شود که آن را در یک سبد حلق آویز در معرض نور خورشید قرار دهید.

  •  آرون گروپس

ویژگی های گیاه رشته مروارید

گیاه بامبو خوش شانس:

بامبو نیز از دسته گیاهان نیازمند آب کم می باشد که می توانید آن را در فضاهای کوچک اداری به راحتی پرورش دهید. در واقع رویش بامبو خوش شانس بدین صورت است که باید چندین سانتی متر از پایین یک گلدان را با سنگریزه پر کنید و سپس به همان مقدار آب بدان اضافه نمایید.

گیاه کاکتوس زبرا:

امروزه برخی از پرورش دهندگان این گیاه را کاکتوس می دانند در حالی که سایرین تنها از نام گیاه شناسی آن استفاده می کنند و آن را هوروشت می خوانند. این گیاه راه راه یکی از جالب ترین گیاهان آپارتمانی خواهد بود که برای نتایج ایده آل تنها بهتر است یک مرتبه در طول ماه گیاهتان را آبیاری نمایید و همچنین از مناطق سرد و خشک نیز دور نگه دارید.

نخل دم اسبی:

توصیه می شود که این گیاه زیبا را درون یک گلدان تقریبا بزرگ نگهداری کنید تا فضای کافی برای رشد داشته باشد. همچنین بایستی خاک بستر را همیشه خشک نگه دارید و چنانچه گیاهتان خیلی سریع رشد می کند می توانید ان را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید. از آنجایی که نخل دم اسبی از جمله گیاهان کم آب می باشد و برای رشد نیاز به آبیاری کمی دارد پس خاک آن را چندان مرطوب نکنید که در غیر اینصورت می تواند باعث پوسیدگی ساقه های گیاهتان شود.

اصول پرورش نخل دم اسبی

گیاه دم میمونی:

به طور کلی گیاه دم میمونی که بدان خردم نیز گفته می شود از دسته گیاهان مقاوم به خشکسالی خواهد بود که رنگ پاییزی اش باعث محبوبیت آن شده و به خاطر آبیاری کمی که نیاز دارد به راحتی می توانید در فضای منزل پرورش دهید. البته نباید پیش از حد گیاهتان را آبیاری کنید و آن را در محیطی آفتابی قرار دهید.

گیاه عنکبوتی:

یکی دیگر از گیاهان کم آب که بومی آفریقای جنوبی هم است گیاه عنکبوتی خواهد بود. در واقع این گیاه آپارتمانی برای افرادی که دفعات آبیاری گیاه را فراموش می کنند بسیار مناسب خواهد بود زیرا ریشه های آن قادر است تا مواد مغذی مهم را برای مدت طولانی درون خود ذخیره کند.

گیاه لاستیکی:

همانطور که می دانید یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم دارند آبیاری بیش از حد گیاهان شان است که در گذر زمان باعث از بین رفتن آن ها خواهد شد. با این حال گیاه لاستیکی از ساده ترین گل های آپارتمانی خواهد بود که می تواند هدیه خوبی نیز باشد. اغلب علاقمندان به گل و گیاه آن را سال های زیادی نگه می دارند و پرورش می دهند.

خصوصیات گیاه لاستیکی

آشوریا:

بهتر است بدانید آشوریا در واقع از گیاهان کم آب می باشد و گیاهی کوهستانی از نوع کاکتوس ها است که برای رشد خود نیاز به محیط خشک و آبیاری بسیار کم دارد. از آنجایی که این گیاه اصول رشد متفاوتی نسبت به کاکتوس های دیگر دارد می توانید ان را در رده گل های تزئینی قرار دهید.

این گیاه برای رشد معمولا محیطی روشن و پر نور و البته با تابش مستقیم را می پسندد. با این حال بایستی آن را از نور شدید و مستقیم خورشید در طول فصل تابستان به خوبی محافظت نمایید زیرا برخی از انواع آشوریا که برگ هایی با حاشیه رنگین دارند نیازمند نور کافی خواهند بود تا رنگ شان حفظ شود.

گیاه ناز:

گل ناز را می توان از دسته گیاهان کم آب دانست که قادر است در خاک های خشک و ضعیف به خوبی رشد کند و همچنین به خاطر داشتن برگ هایی ضخیم می تواند تا مدت های طولانی بدون آب زنده بماند. این گیاه در رنگ های متنوعی ظاهر می شود و برای رشد ایده آل نیازمند گرمای کافی خواهد بود.

اصول نگهداری از گیاهان کم آب

از آنجایی که گل های کوچک از معمولا ساعت ۱۰ صبح شکوفا می شوند در کشور ویتنام آن را به عنوان گیاه ساعت ۱۰ می شناسند. ناز را می توان از مهم ترین گل های مناسب باغ های قدیمی، پارک ها، میادین و بلوارها دانست که معمولا کشت آن توسط بذور و مانند چمن انجام خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *