دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص خیار دریایی و تاثیر آن در رفع بیماری ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

بهتر است بدانید که امروزه فواید زیادی از خیار دریایی کشف شده که با مطالعه این مقاله می توانید با خواص خیار دریایی و همچنین تاثیر آن در سلامتی بدن آشنا شوید.

به طور کلی خیار دریایی را می توان جانوری آلبزی از رده خارپوستان دانست که اغلب در کف دریاها و اقیانوس ها زندگی می کند و به خاطر شباهت زیادی که به میوه خیار دارد به آن خیار دریایی می گویند. جانور خیار دریایی سرشار از خواص دارویی و درمانی است که امروزه در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با خواص خیار دریایی

بهتر است بدانید که در واقع خیار دریایی یکی از اکینودرم هایی است که امروزه با نام های دیگری اعم از Sea Slug، Tripang و Stichopus Japonicus Selenka شناخته می شود. این جانور نیز ماند سایر اکینودرم ها دارای اسکلت دقیقا زیر پوست است که نقش بسیار مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا خواهد کرد زیرا در بازیافت مواد مغذی و تجزیه مواد غذایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

خواص درمانی خیار دریایی

نکته جالب این است که در کشور چین مردم این جانور آبزی به عنوان یک غذا با دستورالعمل های مختلف استفاده کنند. با این حال خیار دریایی خواص بسیار زیادی برای سلامتی خواهد داشت و به خاطر خاصیت زیبایی شناسی و جذابیت های رفتاری که دارد در زمینه زیباسازی محیط آکواریوم و حوضچه های زینتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گاهی اوقات نیز پرورش دهندگان این جانور را در تانک های ماهی قرار می دهند و از سم بی حس کننده شان برای بی حسی آن ها استفاده خواهند کرد. بهتر است بدانید که خیار دریایی ظاهری بی خطر دارد اما برخی از گونه های آن در اثر یک یک تحریک خارجی یک نوع مایع سفید رنگ چسبناک از بدن خود ترشح می کنند که این مایع اگر با چشم انسان تماس داشته باشد باعث کوری دائم آن خواهد شد. همچنین که خیار های دریایی با ترشح سمی خاص به کشتن موجودات کوچک خواهند پرداخت اما بر روی انسان فاقد تاثیر خواهند بود.

فواید شایع خیارهای دریایی:

همانطور که متوجه شدید خیار دریایی دارای خواص درمانی و دارویی بی شماری است که در ادامه سعی داریم برخی از کاربردی ترین این خواص را شرح دهیم:

خصوصیات بارز جانور خیار دریایی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • جلوگیری از لخته شدن خون:

یکی از مهم ترین مزیت های این جانور آبزی جلوگیری از لخته شدن خون است که بر اساس مطالعات دانشمندان خیار دریایی دارای فعالیت ضد انعقادی ناشی از کندرویتین سولفات است که می تواند از لخته شدن در بدن انسان جلوگیری نماید.

در واقع اگر لخته شدن خون مورد درمان قرار نگیرد می تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد زیرا باعث آمبولی ریوی شده و جریان خون را محدود می کند که بسیار کشنده هم خواهد بود. به همین خاطر استفاده از خیار دریایی یکی از بهترین راهکار ها برای محافظت بدن در برابر لخته شدن خون است.

  • بهبودی زخم:

بر اساس برخی از مطالعات انجام شده مصرف خیار دریایی و عصاره ی آن می تواند روند بهبودی زخم ها سرعت ببخشد. این جانور آبزی به خاطر توانایی زیادی که در بازسازی بافت بدن خود در هنگام آسیب دیدگی دارد مشهور است و برخی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در صورت مصرف خیار دریایی به خاطر اسید آراکنوتیک موجود در آن، این مزیت برای انسان ها نیز بسیار مفید خواهد بود.

مزیت های خیار دریایی برای بدن

  • دریافت بیشتر پروتئین:

همچنین خیار دریایی می تواند برای تقویت پروتئین های بدن نیز بسیار مفید باشد به گونه ای که مطالعه انجام شده بر روی آن توسط مدیر انستیتوی طب سنتی در وارگان نشان داده پروتئین موجود در خیار دریایی از سایر غذاها به جز سفیده تخم مرغ بیشتر است.

همچنین که یک مطالعه انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد بیان کرده که مصرف زیاد پروتئین ها برای مراقبت از افراد در برابر بیماری ای قلبی و عروقی نیز کاربرد خواهد داشت.

  • پیشگیری از آرتروز:

یکی دیگر از خواص خیار دریایی در زمینه بیماری های آرتروز و درد مفاصل است که به خاطر داشتن ترکیب شیمیایی به نام سولفات می تواند درد مفاصل را تا حد زیادی کاهش دهد. معمولا افراد به خاطر اینکه مقدار کافی کندرویتین سولفات در بدن ندارند دچار آرتروز و درد مفاصل خواهند شد و به همین خاطر می توانند مصرف خیار دریایی را در وعده های غذایی خود اضافه کنند.

تاثیر جانور آبزی بر درمان آرتروز

  • جلوگیری از سرطان:

یک مطالعه انجام شده توسط دانشمند چینی نشان می دهد که خیار دریایی دارای ترکیبی به نام فیلیپنوزید E است که برای جلوگیری از تشکیل رنگ خونی که مواد مغذی را به تومور ها منتقل می کند بسیار مفید است. به همین خاطر مصرف این خوراکی می تواند از رشد تومور در بدنتان تا حد زیادی جلوگیری کند. همچنین که خیار دریایی دارای ترکیبی با عنوان گلیکوزید های تریپن می باشد که برای تحریک فعالیت های ضد توموری بسیار مفید خواهد بود.

  • ترکیبات ضد ویروسی:

خیارهای دریایی دارای یک ترکیب ضد ویروسی هستند که می توانند شما را از شر هر نوع بیماری وابسته به ویروس خلاص کند. معمولا گلیکوزیدهای تریپن فعالیت ضد ویروسی خوبی در برابر ویروس هریپس سیمپلکس دارند و به همین خاطر می توانند در از بین بردن آن موثر عمل کنند.

همچنین که سولفات های کندرویتین موجود در این جانور می تواند از بروز عفونت ویروس نقص سیستم ایمنی جلوگیری کند که باعث کاهش علائم ایدز می شود. به همین خاطر اگر می خواهید غذایی مناسب مصرف کرده باشید و خودتان را در برابر ابتلا به بیماری ایدز محافظت کنید بهتر است این ماده غذایی طبیعی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

چگونگی استفاده از مزیت های خیار دریایی

  • فعالیت ضد التهابی:

یکی دیگر از خواص شایع خیار دریایی فعالیت ضدالتهابی آن است که اغلب برای کاهش درد ناشی از بیماری همراه با آرتروز بسیار مفید خواهد بود. بر اساس شواهد به دست آمده از فعالیت ضد التهابی این جانور، مکمل های خیار دریایی می توانند التهابی را که در بدن اتفاق می افتد تا حد زیادی کاهش دهند و این خاصیت به خاطر داشتن ترکیباتی به نام موکوپلی ساکارید ها، گلوکزامی و کندرویتین ها خواهد بود.

  • خواص آنتی اکسیدانی:

همچنین جالب است بدانید که امروزه خیار دریایی تبدیل به معدود ارگانیسم هایی شده که حاوی یک آنتی اکسیدان باارزش است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این جانور دارای مقداری آنتی اکسیدان است و برای مقابله با رادیکال های آنیون سوپراکسید در سطوح معنی دارد بسیار قدرتمند خواهد بود.

خواص آنتی اکسیدانی موجود در خیار دریایی

  • ترکیبات ضد ترومبوتیک:

همچنین خیار دریایی دارای یک پلی ساکارید سولفاته منحصر به فرد می باشد که باعث مهار هر دو P- و L- سلکتین ها خواهد شد. همچنین این جانور حاوی ترکیب دپلیمرزه شده ای است که اغلب به عنوان یک ماده ضد ترومبوتیک اساسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • درمان بیماری لثه:

با وجود اینکه این خاصیت خیار دریایی باز هم نیاز به تحقیق دارد اما برخی از کارسناشان اعتقاد دارند که عصاره خیار دریایی می تواند در قالب خمیر دندان مورد استفاده قرار گیرد زیرا خمیر دندان حاوی عصاره خیار دریایی می تواند برای افرادی که از بیماری لثه رنج می برند به عنوان یک ضد التهاب، ضد باکتری و بهبود کننده زخم مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص جلبک دریایی و خواص میگو نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *