دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری کاکتوس انجیر تیغی یا اپونتیا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش کاکتوس انجیر تیغی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت و همچنین نگهداری کاکتوس انجیر تیغی به صورت کامل آشنا شوید.

در واقع کاکتوس انجیر تیغی که بدان گیاه اپونتیا نیز گفته می شود یکی از معروف ترین نوغ کاکتوس ها خواهد بود که اغلب در مناطق گرم پرورش و نگهداری می شود. این گیاه همیشه سبز به خاطر پرورش بسیار راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نگهداری کاکتوس انجیر تیغی

بهتر است بدانید که کاکتوس انجیر تیغی در واقع یکی از معروف ترین گونه های کاکتوس به شمار می آید که امروزه با نام کاکتوس راکتی نیز شناخته می شود و ترکیبی از کاکتوس های برگ پهن، راکتی درشت و کوچک خواهد بود. همچنین این گیاه در کشور ما با نام های دیگری اعم از زبان مادرشوهر، گلابی خاردار و انجیر نیز شناخته می شود. این نوع کاکتوس معمولا در مناطق گرم و در برابر تابش نور فراوان خورشید پس از چندین میوه می دهد.

چگونگی نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی

ساقه های انجیر تیغی اغلب پهن هستند و به صورت تکه تکه به یکدیگر متصل شده اند. میوه ها نیز کروی شکل و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز در داخل و نزدیک به رنگ سفید در داخل است که تا ۶ سانتی متر هم دارند. گل های انجیر تیغی نیز اغلب در رنگ زرد و گاهی نارنجی بر سطح راکت های خاردار مشاهده خواهند شد که در طول فصول بهار و تابستان به گل می روند.

توجه داشته باشید که اپونتیا را می توان گونه بسیار بزرگی از کاکتوس ها دانست که بومی مناطق آمریکایی است و به خاطر خوراکی بودنش محبوبیت زیادی در میان افراد پیدا کرده است. میوه های این گیاه یک خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا به شمار می آید که البته پیش از مصرف بایستی آن ها را به خوبی تمیز کنید زیرا خار های موجود روی آن چنانچه وارد پوست شوند بسیار دردناک خواهند بود.

همچنین می توانید از آب قرمز میوه انجیر تغیغی به منظور نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله استفاده نمایید و از مصرف آن لذت ببرید.

دستورالعمل کشت کاکتوس اپونتیا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که تکثیر این گیاه زیبا معمولا از طریق دو روش قلمه زنی و کاشت بذر انجام می شود ولی بهترین روش تکثیر آن در منزل قلمه زنی خواهد بود. با این حال در ادامه سعی داریم مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم.

  • قلمه زنی ساقه:

بهترین زمان برای تکثیر گیاه کاکتوس انجیر تیغی فصل بهار است که در ابتدا بایستی یکی از راکت های بالغ، قوی  سالم گیاهتان را با استفاده از یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده جدا کنید.

سپس اجازه دهید به مدت دو الی سه روز قلمه در فضای آزاد و روی دستمال تمیز خشک شود تا کاملا زخم روی آن خشک شود و خطر حمله قارچ ها نیز کاهش پیدا کند.

پس از خشک شدن قلمه ها بایستی آن ها را در گلدان کوچکی حاوی خاک مخصوص کاکتوس بکارید و در هفته اولیه کشت به هیچ وجه آبیاری را انجام ندهید تا راکت ها سریع تر ریشه دار شوند. به خاطر آبیاری کم احتمال پوسیدگی ریشه به صفر می رسد و پس از مشاهده اولین نشانه های رشد می توانید روند آبیاری را آغاز کنید.

دستورالعمل تکثیر اپونتیا

  • کشت بذر:

بر اساس این روش کاشت کاکتوس انجیر تیغی بایستی با خارج کردن بذر های گیاه گوشت چسبیده به آن ها را جدا نمایید. سپس بذور را در فضایی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

یک گلدان کم عمق تهیه کرده و آن را از خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید. پس از اینکه بذرهای کاکتوس به صورت کامل خشک شدند آن ها را درون گلدان انتهابی بکارید. البته دقت داشته باشید خاکی که بذر ها را درون آن می کارید بایستی دارای زهکشی ایده آلی باشد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه:

همانطور که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و نگهداری کاکتوس انجیر تیغی پرداخته ایم:

کاشت بذر کاکتوس انجیر تیغی

  • نور و دما:

بهتر است بدانید که نگهداری کاکتوس انجیر تیغی نیز مانند بسیاری از کاکتوس های بیابانی علاقه زیادی به آفتاب دارد و هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، کامل ترین رشد خود را تجربه خواهد کرد. در مورد دمای مورد نیاز می توان گفت که هر چقدر دمای محیط بیشتر باشد شرایط رشد کاکتوس ها نیز ایده آل تر خواهد بود. با این حال کاکتوس ها می توانند نوسانات مختلف دما را در فصل زمستان تا دمای بین ۵ تای ۱۰ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل کنند.

  • خاک و کوددهی:

در واقع زهکشی خاک یکی از مهم ترین نکاتی است که در روند خرید خاک گیاه باید به آن توجه داشته باشید. با این حال هر نوع خاکی برای گیاهتان مناسب خواهد بود و به این منظور می توانید از خاک های مخصوص کاکتوس که زهکشی خوبی هم دارند استفاده نمایید. همچنین می توانید کاکتوس انجیر تیغی را در فضای باغچه ای با دیزاین سنگ نیز به راحتی پرورش دهید و نگهداری نمایید.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه

همچنین برای کمک به رشد سریع تر و بهتر گیاهتان می توانید در طول فصل های رشد یعنی بهار و تابستان به صورت ماهانه کاکتوس تان را با استفاده از کود متعادل دارای نیتروژن بالا تقویت کنید. از آنجایی که نیتروژن در گل دادن و تولید میوه این کاکتوس تاثیر زیادی دارد استفاده از کود مخصوص برای گلدهی کاکتوس در فصل زمستان بایستی به صورت ماهانه باشد.

  • آبیاری:

به صراحت می توان گفت که بیشترین علت پوسیدگی ریشه های گیاه مربوط به آبیاری بیش از حد است زیرا کاکتوس اپونتیا نیاز آبی زیادی ندارد. این گیاه را می توان یک گیاه مقاوم نسبت به خشکی دانست که اغلب در مناطق گرم و بی آب رشد می کند. به همین خاطر بهتر آن را در طول فصل زمستان هر دو هفته یک مرتبه و در فصل تابستان زمانی که خاک بستر خشک شد آبیاری نمایید.

البته توصیه می شود که پیش از انجام آبیاری از باز بودن و اندازه کافی سوراخ های زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید و در صورت ناکافی بودن سوراخ ها با استفاده از میخ و یا دریل تعدادی سوراخ دیگر هم به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی به راحتی از انتهای گلدان خارج شود و منجر به پوسیدگی ریشه ها نشود. زمانی که کاکتوس تان روند گلدهی خود را آغاز کرد می توانید دفعات آبیاری را افزایش دهید.

چگونگی تعویض گلدان انجیر تیغی

  • تعویض گلدان:

اگر کاشت کاکتوس انجیر تیغی را درون گلدان انجام داده اید برای تعویض گلدان آن بایستی اجازه دهید سطح خاک به خوبی خشک شود. سپس ضربه هایی آرام به کف و دیواره های گلدان وارد کنید تا گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج شود.

برای نگهداری بهتر کاکتوس انجیر تیغی باید ریشه های پوسیده و خراب را از گیاه جدا کنید و کمی قارچ کش به آن بزنید و بعد آن را به گلدانی با یک سایز بزرگ تر و دارای خاک تازه و مخصوص انتقال دهید. گیاهتان را برای مدتی آبیاری نکنید تا ریشه های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه کاکتوس انجیر تیغی چندان مستعد آفات و بیماری ها نیست اما در حین خرید دقت کنید که حشره ای روی آن لانه نکرده باشد. همچنین برای جلوگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه حتما به میزان آبیاری گیاهتان دقت کنید و از زهکشی کف گلدان اطمینان حاصل نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *