دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش کاشت کدو قلیانی و شرایط خاص نگهداری از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش کدو قلیانی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، تکثیر و حتی نگهداری این گیاه زینتی آشنا شوید.

به طور کلی کدو قلیانی که بدان کدوی قلیونی نیز گفته می شود دارای بافتی متفاوت از کدوهای دیگر است که گوشت آن اسفنجی و تقریبا غیرقابل خوردن می باشد. کدو قلیانی در واقع به خاطر جنبه زینتی و تزئینی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به کاشت و پرورش گیاهان قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت کدو قلیانی

بهتر است بدانید کدو قلیان یا کدوی بطری شکل که با نام علمی Lagenaria siceraria شناخته می شود در خانواده کدوها جای می گیرد که البته دارای بافتی کمی متفاوت از کدو های دیگر بوده و گوشت آن نیز اسفنجی و تقریبا غیر قابل مصرف خواهد بود. به طور کلی فرم خاص این کدو و شباهتی که به قلیان یا گلدان ها دارد باعث محبوبیت آن شده به گونه ای که امروزه از این گونه در ساخت ظروف و مخزن آب و نوشیدنی و همچنین ظرفی برای نگهداری دانه های خوراکی مانند لوبیا و نخود استفاده خواهد شد.

چگونگی کاشت کدو قلیانی

ساختار این نوع کدو شباهت زیادی به چوب دارد و به همین خاطر برای ساخت برخی سازها مانند گیتار و سه تار کاربرد خواهد داشت. امروزه برخی از افراد نیز با نقاشی ها و طرح های زیبایی که در بر روی این کدو رسم می کنند زیبایی آن را دو برابر خواهند کرد.

کدو قلیانی در ابتدای تشکیل خود به رنگ سبز هستند و زمانی برداشت نیز اغلب به رنگ قهوه ای یا نارنجی تیره و گایه نیز در رنگ سبز تیره مشاهده خواهد شد که دارای انتهای گرد و کمری باریک است. البته که بسته به گرده افشانی و تلقیح گل ها، فرم میوه ها ممکن است کمی تغییر کند و گاهی گرد بزرگ یا کوچک و بطری شکل یا باریک باشد و طول آن گاهی به یک متر نیز خواهد رسید.

جالب است بدانید که کدوی قلیانی دارای بوته هایی رونده است که معمولا طول آن به ۱۰ متر خواهد رسید و به همین خاطر برای رشد اش از قیم و داربست استفاده خواهند کرد. همچنین بسیاری از کشاورزان به منظور باردهی بیشتر نوک شاخه هایی که بیش از ۶ متر می شوند را قطع می کنند.

دقت داشته باشید که فرم و ظاهر بذر کدو قلیانی با سایر تخم کدوها متفاوت است به گونه ای که رنگ آن مانند مغز دانه های کدوی حلوایی است که از پوست خود خارج شده مانده و به رنگ خاکستری، قهوه ای یا سفید می باشد. به صراحت می توان گفت که این نوع کدو معمولا دچار آفات و بیماری های مختلف نمی شود که دلیل آن را می توان بوی قوی و تند بوته و همچنین برگ های آن دانست که دورکننده آفات و حشرات است.

  •  آرون گروپس

روش های مختلف پرورش کدو

دستورالعمل کاشت بذر

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت و پرورش بذر کدو قلیانی فصل بهار است و بایستی آن را پس از گذشت سرما کشت نمایید. بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه برای کاشت این نوع کدو در مناطق سردسیر و معتدل اوایل بهار و در مناطق گرمسیری نیز در اواخر شهریور ماه اقدام خواهند کرد.

معمولا می توانید به منظور سریع تر شدن روند جوانه زنی، بذورهای انتخابی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون آب ولرم خیس کنید و سپس اقدام به کاشت نمایید. همچنین می توانید آن ها را بین دستمال خیس قرار دهید تا جوانه بزنند و به محض مشاهده اولین جوانه آن را به بستر اصلی انتقال دهید.

توصیه می شود که خاک بستر این بذر ها بایستی نسبتا غنی و دارای زهکشی ایده آل باشد. با این وجود اگر خاک تهیه شده غنی نیست می توانید مقداری کود حیوانی یا خاک برگ بدان اضافه نمایید و زمین را بیل بزنید تا خاک به خوبی زیر و رو شود و سپس اقدام به کشت نمایید.

برای کاشت بذر کدو قلیانی در ابتدا سوراخی در عمق ۲ الی ۳ میلی متری خاک ایجاد نمایید و بذر را درون آن قرار دهید و مجددا با خاک بپوشانید. سپس بستر گیاه را آرامی نمایید و زمان جوانه زنی سطح آن را مرطوب نگه دارید. بهتر است بدانید که معمولا پس از مدت زمان ۶ الی ۱۴ روز بذر های کدو قلیانی جوانه می زنند و شروع به رشد می کنند که البته از رشد سریع و آسانی هم برخوردار خواهند بود.

دستورالعمل کاشت بذر کدو قلیانی

علاوه بر اینکه کاشت بذر کدو قلیانی در باغچه می توانید آن را در فضای گلدان نیز پرورش دهید که البته برای این کار بایستی بذر ها را در محیطی پر نور و به عبارتی در معرض نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید تا به محصول برسد و همچنین بهتر است فضای نسبتا زیادی را برای آن در نظر بگیرید.

توصیه می شود که پس از رشد گیاه ان را با قیم و یا داربست محکم ببندید و روند آبیاری را به گونه ای انجام دهید که پای بوته همیشه مرطوب باشد ولی غرقابی نگردد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش کدو قلیانی خواهیم پرداخت.

شرایط لازم برای نگهداری گیاه

  • نور و دما:

به صراحت می توان گفت کدو قلیانی از دسته گیاهان آفتاب دوست است که محیط کشت آن حتما باید آفتاب گیر باشد. توصیه می شود برای نگهداری این گیاه منطقه از زمین را که نور کامل آفتاب به آن می تابد را انتخاب نمایید. معمولا بهترین شرایط برای باردهی بهتر محصول مناطق با آب و هوای گرم است که تا زمان گلدهی باید دمای محیط ۲۰ درجه سانتی گراد باشد.

همچنین از این نکته نباید غافل شوید که زمین های خیلی گرم و خیلی سرد برای کشت این گیاه مناسب نیستند. توجه داشته باشید که بهترین دما برای کشت و تکثیر این نوع کدو دمای حدود ۱۳ درجه سانتی گراد خواهد بود که نباید از تامین آن غفلت نمایید.

  • آبیاری:

توصیه می شود که آبیاری بستر این گیاه را به صورت منظم و عمیق انجام دهید به گونه ای که پای بوته را همیشه مرطوب نگه دارید اما از غرقابی شدن آن جلوگیری نمایید. همچنین هنگام آبیاری مراقب باشید که به هیچ وجه آب بر روی برگ ها نریزد.

ابیاری مناسب بستر کدو قلیانی

  • خاک:

توجه داشته باشید که مقدار PH مورد نیاز برای بستر پرورش کدو قلیانی بایستی بین ۵.۵ تا ۶.۷ باشد و همچنین می توانید برای داشتن یک محصول با کیفیت عالی از خاک های سبک و نرم با آب کافی استفاده نمایید. با این حال بهتر است بدانید که بهترین خاک برای بستر این گیاه خاک لومی است زیرا به صورت منظم رطوبت گیر بوده و به سرعت هم گرم خواهد شد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت کدو حلوایی و همچنین کاشت کدو تنبل نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *