دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فرآیند کالیبره کردن باتری گوشی با ۲ روش

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کالیبره کردن باتری گوشی یکی از سوالات پرتکرار و در عین حال مهم کاربران می باشد که در این مطلب با نحوه انجام آن آشنا می شوید. همچنین در می یابید چه زمانی باتری گوشی به کالیبره شدن نیاز پیدا می کند.

یکی از مسائل رایج در مورد گوشی های موبایل، مشکلات مربوط به باتری می باشد. اگر دیدید که عملکرد و مدت زمان نگهداری باتری گوشی کاهش پیدا کرده وقت آن رسیده کالیبره شود. در این مطلب با نحوه کالیبره کردن باتری گوشی و زمان مناسب انجام این کار آشنا می شوید.

 

آشنایی با نحوه کالیبره کردن باتری گوشی

مشکلات مربوط به باتری از مسائل رایج در مورد گوشی های موبایل می باشد. موارد متعددی می توانند سبب عملکرد نامناسب باتری شوند. اگر گوشی شما شارژ نمی شود ممکن است پورت شارژر نقصی پیدا کرده باشد. چنانچه سیستم عامل اندروید گوشی خود را بروزرسانی کرده اید، خالی شدن باتری شکایت رایجی است.

از این رو ممکن است بخواهید پارتیشن حافظه پنهان گوشی را پاک کنید. در گام بعد می توانید به پروسه کالیبره کرده باتری گوشی فکر کنید. می توان گفت انجام این کار یکی از مهم ترین و در عین حال پرتکرار ترین سوالاتی است که برای کاربران هر روز ایجاد می شود. کار ساده ای که با مطالعه این مطلب می توانید به راحتی آن را فرا بگیرید.

چنانچه مشاهده شد که عملکرد و مدت زمان نگهداری باتری کاهش پیدا کرده زمان کالیبره کرده باتری گوشی فرا رسیده است. با انجام این کار می توان طول عمر باتری را افزایش داد و ضمنا زمان زیادی شارژ گوشی را نگه می دارد. اگر گوشی شما شارژ نمی شود یا دیر شارژ می شود و مطمئن هستید که باتری سالم است کالیبره کردن کمک می کند این مشکل حل شود.

مفهوم کالیبره کردن باتری موبایل

قابل ذکر است سیستم عامل گوشی ها از طریق قابلیت وضعیت باتری میزان ظرفیت آن را تحت کنترل دارد و به کاربر میزان پر و خالی بودن شارژ گوشی را نشان می دهد. اما گاهی این کنترل، دقیق صورت نگرفته و اطلاعات درستی به کاربر ارائه نمی شود. از این رو ممکن است باتری گوشی با ظرفیت ۲۰ درصد ناگهان خاموش شود و یا شارژ نمایش داده گوشی روی ۱۰۰ درصد باشد ولی خیلی زود به ۸۰ درصد می رسد.

  •  آرون گروپس

بنابراین تنها کاری که در صورت سالم بودن باتری می توان انجام دارد، کالیبراسیون می باشد که سبب تنظیم مجدد آن می شود. به این ترتیب کالیبره کردن باتری گوشی به مفهوم تنظیم مجددا سیستم عامل آن  است تا بتواند اطلاعات را صحیح نمایش دهد.

به بیان دیگر با گذشت زمان ،عمر باتری کاهش پیدا می کند و در ادامه نگه داری شارژ باتری هم تقلیل پیدا می کند. ولی نکته جالب این است که این تغییرات به شکل نامحسوس رخ می دهد و کاربر متوجه آن نمی شود. از آنجا که بیشتر موبایل ها و تبلت ها از باتری لیتیوم یونی بهره می برند کالیبراسیون امر موثری به شمار می رود. این امر فقط مختص اندروید و آیفون نبوده و می توان با کالیبراسیون گوشی این مشکل را به راحتی حل کرد.

زمان مناسب کالیبراسیون باتری موبایل

زمان مناسب کالیبره کردن باتری گوشی یا کالیبراسیون زمانی است که باتری از لحاظ ظاهری با مشکلاتی مانند بادکردگی، شکستگی فلت و موارد این چنینی روبرو نشده باشد. هم چنین اگر سیستم عامل گوشی کارکرد درستی دارد و شارژ را صحیح نشان می دهد به کالیبراسیون نیاز نیست. ضمنا اگر از گوشی موبایل یا تبلت خود مدت ها است که استفاده نکرده اید، بهتر است پیش از استفاده دوباره، فرایند کالیبراسیون را انجام دهید.

مثلا رویه کاهش شارژ ۹۰ درصد در طی یک روز به ۱۰ درصد امری عادی و طبیعی می باشد. کالیبره کردن بیش از حد هم برای باتری دستگاه ضرر دارد و عمر آن را کاهش می دهد. از این رو توصیه می شود پیش از اجرای این کار، ابتدا با بررسی تنظیمات کارخانه و اطمینان یافتن از خرابی باتری و وارسی کابل شارژ و شارژر دیواری و پورت گوشی، سپس به کالیبراسیون اقدام کنید.

به طور کلی برای این که بدانید گوشی چه زمانی به کالیبره شدن نیاز دارد به این نکته دقت کنید که اگر شارژ گوشی با رسیدن به یک میزان مشخص با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده و ناگهان گوشی خاموش می شود به این معنی است که بخشی از ظرفیت باتری از بین رفته و زمان کالیبره کردن گوشی است. ضمنا کالیبراسیون به روت بودن یا روت نبودن گوشی ربطی ندارد.

اهمیت کالیبراسیون باتری گوشی

حتما اطلاع دارید که ترکیب شیمیایی باتری که سبب ذخیره سازی انرژی می شود، لیتیوم یا نیکل می باشد و تراشه به کار رفته همواره انرژی ذخیره شده را سنجش می کند. از این رو برای سنجش دقیق تراشه باید ظرفیت باتری را با داده های اندازه گیری شده تخمین بزند و خوانش یادگیری ظرفیت باتری اتفاق بیفتد.

بنابراین گاهی کالیبراسیون نیاز می شود، چون هنگامی که باتری صد در صد شارژ گردد، تراشه بهتر و دقیقتر می تواند از میزان ظرفیت باتری اطلاع یابد. ولی هنگامی که باتری گوشی یا تبلت دائما پر و خالی شود و هیچ گاه صفر تا صد شارژ (کالیبره) نگردد، تراشه دقت خود را از دست داده و اطلاعات نادرست اجرا می شود.

فرایند کالیبره کردن باتری گوشی

همانطور که پیشتر اشاره شد هر چه از عمر باتری گوشی بگذرد، توان نگه داری باتری کاهش یافته و هنگامی که بین مقدار واقعی باتری و مقداری که موبایل شما نشان می دهد، تفاوت مشاهده شود، نشان دهنده این است باتری دچار مشکل شده و در سیستم عامل های مختلف شیوه آن متفاوت می باشد.

در سیستم عامل اندروید در بخش وضعیت باتری (battery stats) می توانید از وضعیت کلی شارژ اطلاع پیدا کنید. برای کالیبره کرده باتری گوشی دو راه وجود دارد. یک راه عمومی بوده که در همه حالت قابل استفاده می باشد ولی راه دوم فقط زمانی قابل استفاده خواهد بود که گوشی روت شده باشد. راه دوم برای اندروید کارایی دارد. در ادامه شما را با این دو راه کالیبره کردن باتری موبایل آشنا می کنیم.

راه اول: کالیبراسیون باتری گوشی بدون روت کردن

برای کالیبراسیون باتری گوشی بدون روت کردن ابتدا شارژ گوشی را خالی کنید تا خاموش شود. بعد گوشی را روشن نموده و اجازه دهید تا دوباره خاموش بشود. در ادامه بدون روشن کردن گوشی، آن را به شارژ متصل ساخته و اجازه دهید به صورت کامل صد درصد شارژ شود. اکنون گوشی را از شارژر جدا نموده و آن را روشن نمایید.

مشاهده می کنید که باتری عدد کمتری از ۱۰۰ را نشان می دهد . مجددا گوشی را به شارژ وصل کرده و اجازه دهید به ۱۰۰ درصد برسد. سپس گوشی را از شارژ کشیده و ری استارت نمایید و اگر مجددا عددی کمتر از ۱۰۰ نشان داد دوباره آن را به شارژ وصل نموده تا پر شود. این کار را تا موقعی که نمایشگر باتری عدد ۱۰۰ را نشان دهد تکرار کنید و مجددا اجازه دهید تا باتری خالی شود و در آخر گوشی را مجددا کامل شارژ کنید و باتری گوشی کالیبره می گردد.

در اینجا لازم است به چند نکته اشاره نماییم. اول این که دقت نمایید در صورتی این راه را به کار بندید که مطمئن باشید مشکل باتری جدی است. دوم این که استفاده از این شیوه هر سه ماه یک بار پیشنهاد می شود. نکته سوم این است که هر چند اجرای این راه ممکن است کمی سخت باشد ولی روش کارامدی برای کالیبراسیون باتری گوشی خواهد بود.

راه دوم: کالیبراسیون باتری گوشی روت شده

کالیبراسیون دستگاه های روت شده در مراحل آغازین شبیه روش اول بوده و باید مشابه روش قبل عمل کنید و سپس برنامه battery calibration را دانلود کنید. اما پیش از اجرای آن باید از ۱۰۰ درصد بودن باتری مطمئن شد. نرم افزار را سریعا اجرا کرده و روی battery calibration کلیک کنید. بعد از کالیبره شدن باتری اجازه دهید شارژ دستگاه به صورت کامل خالی شده تا خاموش شود. در نهایت در حالت خاموش، گوشی را به شارژ زده تا موقعی که گوشی کاملا شارژ گردد. در این حالت هم گوشی شما کالیبره خواهد شد.

این روش برای گوشی های سامسونگ کارایی دارد. و برای اطلاع از این که گوشی سامسونگ شما به فرایند کالیبراسیون احتیاج دارد بعد از این که گوشی خود را ۱۰۰ درصد شارژ نمودید؛ کد کالیبره باتری سامسونگ به شماره #۰۲۲۸#* را شماره گیری نمایید تا صفحه وضعیت باتری یا battery status نمایان شود. بعد در پایین صفحه روی quick start و بعد ok کلیک نمایید.

اگر بعد از این کار میزان شارژ کمتر از ۱۰۰ شد یعنی فرایند به درستی صورت گرفته و اگر سطح شارژ همان ۱۰۰ درصد باشد باید این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید تا سطح شارژ از صد کمتر شود.

به طور کلی کالیبراسیون روش پیچیده ای ندارد و می توان پس از خرید باتری به راحتی پیش از استفاده ، آن را اجرا کنید. در کالیبراسیون باید شارژ باتری را تمام نموده تا گوشی خاموش شود بعد گوشی را روشن کرده و صبر کنید تا مجددا خاموش شود. در ادامه در حالت خاموش، گوشی را به شارژ زده تا به ۱۰۰ درصد برسد. و حتما باید عدد ۱۰۰ را نشان دهد. سپس گوشی را ریست کرده و اگر عددی کمتر از ۱۰۰ نشان داد دوباره آن را به شارژ وصل کنید تا شارژ شود.

مجددا شارژ باتری را به صفر و حالت خاموش رسانده و باز ۱۰۰ درصد شارژ نمایید. این کار را سه بار انجام دهید تا فرایند کالیبراسیون با موفقیت به پایان برد. فقط دقت نمایید که کالیبره کردن باتری گوشی به صورت مدام و همیشه توصیه نشده و نتیجه معکوسی به همراه دارد. ضمنا اگر مایلید میزان واقعی شارژ باتری گوشی اندرویدی خود را مشاهده کنید می توانید از نرم افزارهای مرتبط بهره بگیرید.

یکی از این نرم افزارها، برنامه Advanced battery calibrator می باشد که با نرم افزار دیگری به نام battery life repair عمل می کند. میزان دانلود این دو نرم افزار کالیبره بسیار زیاد بوده و مورد توجه کاربران گوشی های اندروید قرار گرفته است.

افزایش قدرت و طول عمر باتری

می توانید با استفاده از این موارد قدرت باتری گوشی خود را افزایش دهید.

  • استفاده از شارژرهای اصل. شارژرهای تقلبی به شدت موجب کاهش کیفیت باتری می شوند.
  • مراقبت از کابل شارژر و عدم آسیب آن
  • عدم استفاده از گوشی در حال شارژ شدن
  • اجتناب از قرار دادن گوشی در مکان های داغ هنگام شارژ شدن آن
  • کالیبره کردن باتری

  • به حداقل رساندن ویبره گوشی
  • بهینه سازی نمایشگر
  • خاموش کردن انیمیشن ها
  • خاموش کردن وایرلس درصورت عدم استفاده
  • پاک کردن فهرست اپ های استفاده شده
  • استفاده کمتر از ابزارهای ویجت
  • بهینه سازی گوگل اپ و مدیریت برنامه ها
  • خاموش کردن نوتیفیکیشن اپ ها
  • استفاده از اپلیکیشن greenify

نشانه های خرابی باتری گوشی

پیش از اقدام به کالیبراسیون ابتدا باید بفهمید چرا عملکرد باتری گوشی کاهش پیدا کرده است. اگر وضعیت باتری سالم به نظر رسیده یعنی برآمدگی یا ظاهر خرابی در آن مشاهده نمی شود عوض کردن باتری را بعنوان مرحله آخر در نظر بگیرید. و پیش از آن بهتر است باتری را کالیبره نمایید.

دقت کنید اگر باتری گوشی یا تبلت شما قابلیت جداسازی دارد ، آن را جدا نموده و خارج کنید و خیلی دقیق وضعیت ظاهری اش را چک کنید. تا مواردی مانند برآمدگی، تورم، سوراخ شدن و نشتی که نشانه های خرابی باتری هستند را وارسی کنید. برخی مدل های تبلت یا گوشی فاقد باتری قابل تعویض و جدا شدن هستند ولی با اندکی دقت می توان به خرابی باتری پی برد.

به طور مثال اگر باتری باد کرده یا متورم باشد ممکن است به نمایشگر یا درب پشت دستگاه فشار بیاورد و بر اثر این فشار؛ صفحه جلو و پشت گوشی از یکدیگر جدا شده شوند. روی یک سطح صاف مانند شیشه می توان برآمدگی را با چرخاندن گوشی یا تبلت و یا تراز بودن صفحه پشت و جلو دستگاه، به  تغییرات ظاهری بر اثر خرابی باتری پی برد.

اگر با وارسی اطمینان پیدا کردید که بارتی گوشی سالم است بهتر است از کالیبره  کردن باتری کمک بگیرید یا اگر جدیدا گوشی را آپدیت کرده اید و باتری سریعا شارژ خالی می کند بهتر حافظه کش را خالی کنید. و در صورتی که آثار خرابی گوشی کاملا مشهود است بهتر است باتری را تعویض کنید.

جمع بندی

در مجموع کالیبره کردن باتری گوشی زمانی مناسب و سودمند است که باتری هیچ گونه خرابی و ایرادی نداشته باشد. برای پی بردن به این موضوع باید ظاهر باتری را وارسی کنید و اگر امکان جدا شدن باتری وجود دارد با خارج سازی و بررسی آن چنانچه با نشانه هایی مانند برآمدگی، نشت یا سولفاته شدن یا تورم مواجه شدید دریابید که عمر و عملکرد باتری رو به اتمام است و به تعویض نیاز دارد. در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با کالیبره کردن باتری لپ تاپ روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *