دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش شیر مادر با ۱۰ روش علمی و موثر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شیردهی یکی از مراحل بسیار مهم در طول زندگی نوزاد است. نوزاد تازه متولد شده، تنها با شیر مادر رشد کرده و از بسیاری از بیماری ها محفوظ می ماند. در این مطلب چند راهکار جهت افزایش شیر مادران توصیه شده است.

تغذیه کودک با شیر مادر، یکی از مهم ترین توصیه های پزشکی است. از این رو داشتن شیر کافی و با کیفیت مادر، سبب سلامتی کودک می شود. برخی مادران به دلایل مختلفی دارای شیر کافی نمی باشند و در نتیجه کودک خود را نمی توانند سیر کنند و به همین دلیل ممکن است به شیرهای کمکی مثل شیر خشک برای تغذیه نوزاد خود، پناه ببرند که اصلا راه حل خوبی نیست.

افزایش شیر مادر با ۱۰ روش موثر

یکی از مسائل مهم در دوران شیردهی، افزایش شیر مادر است. روش های علمی و موثر زیادی برای زیاد شدن شیر مادران توصیه شده است که در اینجا به برخی از آن ها می پردازیم.

افزایش شیر مادر

۱- مصرف سبزیجات

استفاده از ریحان تازه علاوه بر اینکه شیر مادر را زیاد می کند، ضد نفخ است و برای دل درد کودک بسیار مفید است.

۲- مصرف برخی گیاهان

  •  آرون گروپس

رازیانه یکی از گیاهان ضد نفخ می باشد که بر عملکرد غدد شیردهی تاثیر گذاشته و باعث زیاد شدن شیر مادران در دوره شیردهی می شود. علاوه بر رازیانه، سیاه دانه نیز یکی دیگر از گیاهانی است که علاوه بر افزایش شیر مادران، ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا می باشد و مصرف ۲ گرم سیاه دانه برای مادران شیرده بلامانع است.

کودک و مرحله شیردهی

۳- مصرف سیب زمینی

سیب زمینی یکی از منابع غنی از ویتامین آ می باشد. این ماده پر ارزش غذایی، برای مادران شیرده، مقوی است و اثراتی از قبیل: ضد درد، ضد میکروب، خواب آور، خلط آور و ادرار آور برای کودک است و یکی از مواد برای زیاد شدن شیر مادر محسوب می شود.

۴- افزایش مصرف آب

مصرف آب کافی در افزایش تولید شیر مادران شیرده اثرگذار است. بهتر است مادران شیرده قبل از مصرف آب، آن را جوشانده و بعد استفاده کنند.

۵- انجام نرمش منظم

برخی مادران بعد از زایمان تصمیم به گرفتن رژیم غذایی به منظور کاهش وزن می کنند، که راه حل مناسبی نیست. انجام نرمش های منظم با حفظ اصول تغذیه مناسب، راه حل مناسب می باشد. با این حال در طول انجام ورزش، اسید لاکتیک وارد شیر کودک می شود که شیر را تلخ می کند، بنابراین بهتر است بعد از گذشت ۱ ساعت از ورزش به کودک شیر داده شود. گفتنی است که مادران در طول شیردهی به تدریج با کاهش وزن مواجه می شود.

۶- مکیدن کودک

مکیدن مکرر کودک برای شیر خوردن، به زیاد شدن شیر مادر کمک بسیاری می کند. بنابراین مادران باید اجازه دهند در هر زمان از شبانه روز که کودک می خواهد شیر بمکد، این کار را انجام دهد.

کودک و شیر مادر

۷- زیاد کردن تعداد دفعات شیردهی

مادران لازم است، بلافاصله بعد از تولد نوزاد، شیردهی را شروع کنند. یکی از دلایل کاهش شیر مادر انتظار طولانی مدت برای شروع تغذیه با شیر مادر بعد از تولد می باشد، بنابراین افزایش تعداد دفعات شیردهی نوزاد تاثیر زیادی در زیاد شدن شیر مادر و بهبود شیردهی می شود. دادن حداقل ۲ تا ۳ ساعت یکبار شیر به نوازد و یا دوشیدن شیر مادر می تواند به افزایش شیر مادر کمک نماید. در صورت آشنایی با نحوه نگهداری شیر مادر در اینجا کلیک کنید.

۸- انتخاب موقعیتی مناسب برای شیردهی

در صورتی که مادر و نوزاد در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند و نوزاد توانایی مکیدن شیر را داشته باشد، حجم شیر مادر نیز زیاد خواهد شد. زیرا در صورتی که نوزاد در موقعیت نامناسبی باشد، طبیعتا نمی تواند شیر را به خوبی بمکد و به خاطر گریه های زیاد مادر را مجبور به دادن شیر با استفاده از شیشه شیر می نماید.

لازم است بدانید که شیر دهی از هر دو سینه موجب زیاد شدن شیر مادر خواهد شد، بنابراین بهتر است برای شیر دادن به نوزاد از هر سینه ۲۰ دقیقه زمان بگذارید.

۹- پرهیز از مصرف الکل و نیکوتین

مصرف نیکوتین و الکل در دوران بارداری و شیردهی برای مادر و نوزاد وی بسیار مضر و خطرناک می باشد، زیرا نیکوتین و الکل می تواند از طریق خون و شیر مادر به بدن نوزاد انتقال پیدا کند و در نتیجه آسیب های جدی و مخربی بر روی سلامت نوزاد بگذارد.

افزایش شیر مادر

۱۰- حفظ آرامش مادر

استرس از جمله عوامل تاثیر گذار بر کاهش شیر مادر می باشد. نگهداری از یک نوزاد به دلیل ساعت ها بی خوابی کشیدن و استراحت کم به خاطر مراقبت از نوزاد کار دشوار و طاقت فرسایی می باشد که برای داشتن آرامش و حفظ خونسردی نیاز به کمک همسر و اطرافیان می باشد تا شیر کافی و با کیفیت برای تغذیه نوزاد خود داشته باشید.

 به طور کلی ترشح زیاد هورمون استرس در بدن مادر موجب کاهش حجم شیر خواهد شد، برای آگاهی از تاثیر استرس بر شیر مادر می توانید در اینجا کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *