دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه تیلاندسیا و نحوه تکثیر این گیاه هوازی

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کشت و پرورش گیاه تیلاندسیا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و نگهداری این گیاه هوازی آشنا شوید.

به طور کلی گیاه تیلاندسیا از دسته گیاهان هوازی محسوب می شود که برای ادامه بقا نیازی به خاک ندارد. این گیاه دارای گونه های مختلفی است که تقریبا به ۴۰۰ گونه مختلف می رسند. نگهداری از این دسته گیاهان هوازی کار چندان سخت و دشواری نیست و شما می توانید با رعایت موارد ساده ای گیاه تیلاندسیا را پرورش دهید.

آشنایی با اصول پرورش گیاه تیلاندسیا

بهتر است بدانید گیاهان تیلاندسیا که با نام علمی Tillandsia شناخته می شوند یکی از خاص ترین و بهترین گیاهان هوازی  هستند که بیش از ۴۵۰ گونه مختلف را شامل خواهد شد. اصالت این گیاه معمولا به نسل بروملیاد ها برمی گردد که متصل به خانواده آناناس ها خواهد بود. گیاهان هوازی معمولا در مناطق مختلفی از کره زمین پراکنده اند و به دو دسته ی اصلی گیاهان هوازی خشکی زی و گیاهان هوازی رطوبت دوست تقسیم می شوند.

چگونگی پرورش گیاه تیلاندسیا

اغلب گل های خشکی زی در آب و هوای بیابانی زندگی می کنند و می توانند آب کمتر و تابش نور خورشید بیش تر را تحمل کنند. اما گل های هوازی مناطق مرطوب برعکس خشکی زی ها نیاز به رطوبت بیستری دارند و عمدتا بازه دمایی بین ۱۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد را ترجیح می دهند. به صراحت می توان گفت که گل های هوازی در محیط اصلی زندگی خود سبک زندگی انگلی دارند. این گیاهان ریشه های خود را به درخت ها، سنگ ها و گیاهان دیگر می چسبانند و آب را از آن ها جذب خواهند کرد.

جالب است بدانید که ریشه این گیاهان به راحتی قابل رویت نیست و تنها برای زندگی کردن نیاز به هوا و آب دارند. از آنجایی که گل های هوازی برای رشد نیاز به خاک ندارند و تنها به یک نقطه محدود نیستند و می توانید آن ها را تقریبا در هر جایی بگذارید. با کمی خلاقیت می توانید گیاهتان را از طریق ساخت تراریوم زیبا کنید یا داخل صدف بگذارید و از زیبایی شان نهایت لذت را ببرید.

تیلاندسیاها معمولا در اندازه و رنگ های مختلفی یافت می شوند که اغلب اوقات ارتفاعشان از ۵ سانتی متر تا ۲ متر متغیر خواهد بود. با این حال بسیاری از گیاهان موجود بازار در اندازه های ۵ تا ۱۲ سانتی متری و کوچک هستند. توجه داشته باشید که گل های تیلادنسیا می توانند چند روز تا چند ماه عمر داشته باشند. همچنین پیش از بین رفتن، جوانه یا گیاهچه های کوچکی تولید خواهند کرد که دقیقا به جای گیاه هوازی مادر رشد می کنند.

روش های تکثیر تیلاندسیا

  •  آرون گروپس

روش های کاشت و تکثیر تیلاندسیا:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و پرورش گیاه تیلاندسیا از طریق دو روش کاشت پاجوش و کاشت بذر صورت می گیرد. که در ادامه سعی داریم مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم:

  • تکثیر از طریق پاجوش:

توصیه می شود که تکثیر تیلاندسیا را از طریق کاشت پاجوش را در طی فصول گرم سال مانند بهار و تابستان انجام دهید. این روش معمولا با بیرون آوردن جوانه یا پاجوش ها از پایه گیاه مادر انجام خواهد شد.

به طور کلی زمانی که پاجوش ها به اندازه نصف گیاه مادر رسیدند می توانید آن ها را به راحتی جدا کنید و سپس به صورت جداگانه تقسیم کرده و کشت نمایید.

همچنین می توانید تیلاندسیا های جدا شده را بر روی چوب یا سنگ قرار دهید. در این روند تنها باید در انتخاب نوع محیط قرار دادن، نور و رطوبت دقت کافی داشته باشید.

  • تکثیر از طریق بذر:

گیاه تیلاندسیا به گونه ای است که می توانید آن را از طریق بذر نیز مورد پرورش قرار دهید. البته این روش کمی کند است و روند رشد بذور ممکن است سال های زیادی طول بکشد.

دستورالعمل کاشت بذر تیلاندسیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری تیلاندسیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش تیلاندسیا پرداخته ایم:

  • مکان نگهداری:

معمولا توصیه می شود که این گیاه را بر روی یک تکه چوب در فضای خانه نگهداری نمایید زیرا نسبت به سایر سطوح بسیار مناسب تر است. همچنین از آنجایی که گیاه مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق هوا دریافت می کند برای بستر نگهداری آن نور غیر مستقیم و جریان هوای تازه بسیار مهم خواهد بود.

  • آبیاری:

دقت داشته باشید که تیلاندسیا نیزمانند هر گیاه دیگری بر اساس شرایط خشک، گرمف خنک و مرطوب بودن محیط باید مورد آبیاری قرار گیرد. معمولا انجام ۲ الی ۳ مرتبه آبیاری در طول هفته برای فضای بسته و ۴ الی ۵ مرتبه در هفته در فضای باز برای گیاهتان کافی خواهد بود.

روش های نگهداری از گل تیلاندسیا

همچنین نباید از اسپری کردن گیاه نیز غفلت کنید زیرا با انجام این کار گیاه طراوت و سرزندگی خود را در مواقع خشکی هوا حفظ خواهد کرد. اغلب اوقات توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاه کنید که تقریبا ۴ ساعت از آبیاری قبلی گذشته باشد که در غیر اینصورت باعث پوسیدگی برگ ها و نابودی گیاهتان خواهید شد.

  • دما:

دمای مناسب در رشد گیاهان هوازی تاثیر بسیار زیادی دارد. تیلاندسیا ها در بازه دمایی بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد رشد خوبی خواهند داشت اما بهترین دما برای زندگی شان بین ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. بهتر است بدانید حداقل دمایی که گل تیلاندسیا تحمل می کند حدود ۷ درجه مثبت سانتی گراد است که با این حال در دماهای معمولی خانه یعنی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نیز روند رشد خود را ادامه می دهند.

  • نور:

با وجود اینکه گیاهان تیلاندسیا علاقه زیادی به نور خورشید دارند اما در طول ماه های گرم سال باید مراقب سوختگی آن ها باشید. بهتر است در فصول گرم گیاهتان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و آن ها در فاصله مناسبی از پنجره های جنوبی نگهداری کنید.

چنانچه به نور مستقیم آفتاب دسترسی ندارد می توانید از نور لامپ های فلورسنت استفاده نمایید. در این مواقع بایستی فلورسنت را در فاصله ۶۰ سانتی متری از گیاهتان قرار دهید که معمولا دریافت ۱۲ الی ۱۶ ساعت نور در طول روز برای رشد گیاه کافی خواهد بود.

شرایط لازم برای پرورش تیلاندسیا

  • کوددهی:

می توانید در روند پرورش گیاه تیلاندسیا بستر آن را با استفاده از کود ازت پایین مانند کود ۱۲.۱۲.۳۶ از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یک مرتبه با استفاده از درصد نیم گرم در لیتر به صورت اسپری تغذیه نمایید. دقت داشته باشید که استفاده از این کود در مقادیر خیلی کم توصیه شده و مصرف بیش از حد آن می تواند آسیب های جدی به گیاهتان وارد کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *