دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خانگی مگس پران چشم (فلوتر چشم)

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

با وجود اینکه بیماری مگس پران چشم عارضه ای تقریبا پیچیده است اما جای نگرانی نیست چون شما با در پیش گرفتن برخی راهکار های ایده آل می توانید. اقدام به درمان خانگی مگس پران چشم ها کنید با ما همراه شوید.

در واقع بیماری مگس پران چشم لکه های باقی مانده در مایع زجاجیه است که عمدتا خط دید افراد را دنبال خواهد کرد. این نوع عارضه در اثر پیشرفت سن شیوع بیشتری پیدا می کند که علاوه بر روش های پزشکی می توانید از روش های خانگی نیز برای درمان مگس پران چشم ها استفاده نمایید.

آشنایی با درمان خانگی مگس پران چشم

بهتر است بدانید که این بیماری در واقع سایه کدورت های موجود در مایع زجاجیه چشم ها است که معمولا بر روی شبکیه می افتد و به صورت یک سایه تیره دیده خواهد شد. معمولا بیمار مبتلا به این نوع عارضه گاهی اوقات ممکن است کدورت هایی به اشکال مختلف مانند پرز، خطوط کوچک، تکه ابر، نقاط یا دوایر کوچک به صورت شناور در میدان بینایی خود مشاهده کند.

روش های درمان خانگی مگس پران چشم

برخی از افرادی که به بیماری مگس پران چشم مبتلا هستند گاهی با خود تصور می کنند که حشره ای مانند پشه، مگس، مورچه یا سوسک بر روی دیوار مقابل چشم آن ها در حرکت است اما با کمی دقت متوجه اشتباه خود خواهند شد. این تصور یکی از دلایل نام گذاری عارضه با عنوان مگس پران خواهد بود.

توجه داشته باشید که معمولا سایه ناشی از بیماری مگس پران چشم در هنگام مطالعه یا نگاه کردن به سطوحی به رنگ روشن دیده می شوند. همچنین با حرکت دادن چشم، مگس پران هم حرکت می کند اما از آنجایی که حرکت آن در خلاف جهت حرکت چشم است نمی توان آن را با چشم تعقیب کرد.

علت بروز بیماری مگس پران:

همانطور که می دانید این بیماری عمدتا در اثر برخی از دلایل محیطی و بدنی رخ می دهد که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم:

علت بروز بیماری فلوتر چشم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغییرات مرتبط با بالا رفتن سن

خونریزی چشمی

بیماری چشمی

التهاب در پشت چشم ها

بیماری های چشمی ناشی از دیابت

وارد شدن صدمه به چشم

تومورهای چشمی

رسوبات کریستال مانند که در زجاجیه چشم شکل می گیرند

جراحی چشم

استفاده از داروهای چشمی

تومور های چشمی

علت بروز تاری دید در چشم ها

روش های خانگی برای درمان مگس پران چشم:

بیماری مگس پران علاوه بر اینکه با روش های پزشکی قابل درمان است می توانید از راهکار های خانگی و طب سنتی نیز برای رفع آن استفاده نمایید. با این حال در ادامه بسیاری از راهکار های موثر در درمان مگس پران چشم ها را بیان کرده ایم:

  • ماساژ دهید:

برای انجام این راهکار بایستی چشمان خود را ببندید و یک پارچه که در آب گرم خیس شده است را روی آن ها قرار دهید. سپس گیجگاه را به آرامی ماساژ دهید و به صورت منظم این حرکت را تکرار نمایید. معمولا انجام این کار استرس در بدن را کاهش داده و می تواند اجسام شناور را تا حد زیادی محدود نماید.

  • استراحت کنید:

توصی می شود پس از یک دوره طولانی از زور زدن چشم ها استراحت کنید. بدین صورت که چشمانتان را ببندید و عضلاتتان را ریلکس کنید و سعی کنید که بر روی خاطره خوشایند متمرکز شوید. به صراحت می توان گفت که استراحت و آرامش بهترین راه برای جلوگیری از مگس پران چشم ها هستند.

روش های درمان مگس پران چشم

  • ورزش چشم ها تمرکز کردن:

توصیه می شود که چشم هایتان را با حرکت دادن در جهت عقربه های ساعت به صورت دایره ای و سپس در جهت عقره های ساعت ورزش دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است در روز ده مرتبه تکرار نمایید و از انجام آن غفلت نکنید. همچنین می توانید یک شی مانند نی یا مداد را در دو دست خود قرار دهید به گونه ای که ابتدا به شی موجود در یک دست نگاه کرده و سپس به شی دیگر نگاه کنید. فاصله کافی بین هر دو شی بایستی تقریبا شش اینچ باشند. این تمرین را نیز می توانید در طول روز ده مرتبه تکرار نمایید.

  • سبک زندگی تان را تغییر دهید:

به صراحت می توان گفت که محدود کردن استفاده از لوازم الکترونیک از جمله کامپیوتر و تلویزیون می تواند یک راه طولانی برای پیشگیری یا کاهش بیماری مگس پران در چشم ها باشد که نباید از آن غفلت نمایید.

  • از زغال اخته استفاده کنید:

در واقع زغال اخته حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان است که بافت شبکیه را تقویت می کند و از اجسام شناور چشم جلوگیری خواهد کرد. همچنین رنگدانه های آبی انتوسیانین موجود در این میوه نیز به افزایش قدرت بینایی کمک زیادی خواهند کرد. این میوه را می توانید هم به صورت تازه میل کنید و هم به صورت آب میوه یا مربا مصرف نمایید.

  • آنتی اکسیدان ها را مصرف کنید:

به طور کلی مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان باعث افزایش دید از طریق تقویت بافت شبکیه و بهبود گردش خون در چشم ها خواهند شد. مواد غذایی مانند پرتقال، توت فرنگی، کیوی و سبزیجات دارای برگ سبز روشن هستند و همچنین چای سبز نیز غنی از ماده آنتی اکسیدان خواهد بود.

علت بروز بیماری مگس پران

  • آب مصرف کنید:

گاهی اوقات ممکن است مپس پران چشم ها ناشی از تجمع مواد سمی در بدن باشد که اغلب با پیشرفت سن افزایش پیدا می کند. به همین خاطر می توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب به شستشوی این سموم و درمان چشم پران بپردازید. با این حال برخی از افراد توصیه می کنند که اط مصرف محصولات دارای سدیم به شدت پرهیز کنید.

  • محصولات غنی از تورین و امگا ۳ مصرف کنید:

ماده تورین در حفظ دید مناسب بسیار مفید خواهد بود که امروزه در غلظت های بالا گوشت و مواد دریای مانند میگو و صدف اسکالوپ به وفور یافت می شود. همچنین امگا ۳ نیز در از بین بردن علائم بیماری مگس پران چشم موثر خواهد بود و می توانید از مواد غذایی مانند ماهی، جوانه گندم و گردو در این مواقع استفاده نمایید.

  • تمرینات یوگا را انجام دهید:

گاهی اوقات ممکن است مگس پران در اثر استرس زیادی که بر روی چشم ها است رخ دهد که در این مواقع بهترین درمان خانگی برای آن انجام ورزش های یوگا خواهد بود. معمولا تمرینات یوگا ذهن و بدن افراد را آرام می کند، چشم ها را تسکین می دهد و همچنین ناراحتی های مربوط به مگس پران را نیز از بین خواهد برد.

  • بیل بری را مصرف کنید:

یکی دیگر از راهکار های خانگی برای درمان مپس پران چشم مصرف بیل بری است. در واقع این ماده به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود که می تواند بافت شبکیه را کاملا سفت و همچنین به بهبود عملکرد چشم ها کمک کند. بیل بری امروزه در فهرست درمان های خانگی برای این بیماری قرار گرفته و به همین خاطر می توانید آن را هم به صورت خام و هم به صورت مربا و آبمیوه مصرف کنید.

اصول مراقبت پس از درمان چشم ها

  • عینک آفتابی بزنید:

از آنجایی که اشعه های خورشید برای چشم ها بسیار مضر هستند بنابراین هر زمان که در معرض نور آفتاب هستند با استفاده از عینک آفتابی از چشم هایتان مراقبت کنید. در واقع عینک زدن باعث می شود تا چشم ها کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و به این ترتیب احتمال بروز اختلال مگس پران نیز کمتر خواهد شد.

  • مکمل های ارگانیک مصرف کنید:

از آنجایی که مصرف مکمل های ارگانیک برای جلوگیری از بروز اختلال مگس پران مفید هستند می توانید انواع مختلفی از آبمیوه ها و آب سبزیجات را بهبود قوه بینایی خود صرف کنید. همچنین گاهی اوقات مواد غذایی از جمله سیب، آویشن، نعناع، تمشک، کرفس، چغندر و هویچ نیز برای جلوگیری از بروز این بیماری مصرف می شوند.

  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید:

با وجود اینکه اغلب مردم تصور می کنند سیگار کشیدن استرس را کاهش می دهد اما این چنین نیست و کشیدن سیگار استرس را دوچندان خواهد کرد به ویژه زمانی که دود آن را ببلعید. این کار برای قوه بینایی تان خوب نیست و بهتر است آن را زودتر ترک کنید تا از مشکل مگس پران چشم ها دور بمانید.

  • مصرف الکل و قهوه را ترک کنید:

همچنین موادی مانند کافئین و الکل نیز تاثیر خوبی بر روی چشم ها ندارند و چنانچه یک مصرف کننده دائمی قهوه و الکل هستید توصیه می شود مصرف آن ها را به شدت کاهش دهید تا از بروز اختلال مگس پران جلوگیری کنید.

دستورالعمل رفع بیماری فلوتر چشم

  • به اندازه کافی بخوابید:

گاهی اوقات به خاطر کمبود خواب ناشی از مشغله های روزمره و حتی گذراندن طولانی مدت در مقابل صفحه کامپیوتر فشار زیادی بر چشم ها وارد می شود که در نهایت باعث ابتلا به این بیماری خواهد شد. در این میان یکی از ساده ترین راهکار ها برای مقابله با عارضه مگس پران این است که خواب کافی و باکیفیت داشته باشید زیرا وقتی چشم ها به اندازه کافی استراحت کنند می توانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *