دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای کاشت و پرورش گل کلم تزئینی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع گل کلم از دسته گیاهان بومی مناطق آسیایی محسوب می شود که اصول کاشت و نگهداری راحتی دارد و با این حال در این مقاله سعی داریم به بیان اصول کاشت و پرورش گل کلم تزئینی به صورت کامل بپردازیم با ما همراه شوید.

به طور گیاه گلم تزئینی که امروزه بیشتر در خیابان ها و پارک ها مشاهده می شود گیاهی مقاوم در برابر سرما خواهد بود که می توانید از آن برای زیبایی باغچه و پارک ها نیز استفاده نمایید. کلم تزئینی را می توان بومی مناطق آسیایی دانست که به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل کلم تزئینی

بهتر است بدانید که در واقع گل کلم گیاهی همیشه سبز خواهد بود که عمدتا به صورت دو ساله کشت شده و استفاده زینتی از برگ های آن در طول یکسال انجام خواهد گرفت. به این صورت که در طی فصول پاییز و زمستان سال اول برگ ها درشت و رنگین شده و با فرارسیدن بهار سال بعد به سبزی گراییده و تولید گل می کند. با وجود اینکه گل های این گیاه از نظر زینتی اهمیت زیادی ندارند اما به هر حال زیبایی خاص خود را دارا هستند.

چگونگی پرورش گل کلم تزئینی

در واقع یکی از انواع گیاهان زینتی مناسب برای کاشت در فضای باز در فصل زمستان که به خاطر داشتن برگ های بسیار زیبا و خوش رنگ بسیار پرطرفدار می باشد گل کلم تزئینیخواهد بود. این گیاه زیبا معمولا با فرا رسیدن فصل بهار گل می دهد و انواع دو ساله آن معمولا مناسب برای فضای آپارتمان ها خواهند بود. گل کلم تزئینی معمولا در طول فصل بهار شروع به گلدهی می کند و نگهداری و پرورش آن نیز بسیار آسان خواهد بود.

دسورالعمل کاشت بذر کلم تزئینی:

به صراحت می توان که تکثیر و پرورش گل کلم تزئینی معمولا از طریق بذر انجام خواهد شد که بهترین زمان انجام آن اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز خواهد بود. به هر حال زمان کاشت را باید به گونه ای در نظر بگیرید که اولین یخبندان زمستانه از انتقال گیاهان به بستر اصلی کاشت چند هفته گذشته باشد.

اصول کاشت گل کلم تزئینی

برای بستر بذر های این گیاه می توانید از خاکی نرم و الک شده استفاده نمایید. بهتر است در ابتدا خاک را مرطوب کنید و سپس بذور را روی سطح خاک قرار دهید. دقت داشته باشید که بذر های گل کلم تزئینی برای جوانه زنی نیاز به نور کامل و دمای ۱۸ درجه سانتی گراد دارد که در صورت مناسب بودن شرایط پس از گذشت مدت زمان ۲ الی ۳ هفته جوانه زنی خود را انجام خواهند داد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چنانچه در فضایی به جز بستر اصلی اقدام به کاشت بذور کرده اید بایستی وقتی که نهال های جوان به طول ۷ الی ۸ سانتی متر رسیدند آن ها را به مکان اصلی کشت انتقال دهید و فاصله ۴۵ تا ۶۰ سانتی متری را برایشان در نظر بگیرید. معمولا از زمان کاشت بذر تا زمانی که گیاه به حداکثر خود برسد تقریبا ۱۱ تا ۱۴ هفته طول خواهد کشید.

بهتر است بدانید که مهم ترین کاربرد این گیاه زیبا کاشت آن در باغ و پارک برای ایجاد نقش همراه با گیاهان پوششی همیشه سبز است. همچنین به عنوان گیاه پوششی که در فصل زمستان کاربرد دارد می توان از چمن، شبدر، پاپیتال و پیچ تلگرافی نیز برای کاشت استفاده کرد.

روش های تکثیر گل کلم

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل کلم تزئینی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش گل کلم تزئینی پرداخته ایم:

  • آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که گل کلم ها برای رشد نیاز به آبیاری منظم و رطوبت نسبی خاک دارند که در صورت آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه ها و در اثر آبیاری کم با عدم گلدهی گیاه مواجه خواهید شد. به طور کلی توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمایید.

  • نور کافی:

گیاه کلم تزئینی نیاز به نور مستقیم و زیاد دارد به گونه ای که هر چقدر نور بیشتری دریافت کند دارای برگ ها و رنگ زیباتری خواهد بود. معمولا دریافت نور کم موجب کم رنگ شدن و ایجاد فاصله در میان برگ های گیاه خواهد شد و در مقابل دریافت نور بیش از حد باعث سوختگی برگ ها می شود که البته این حالت در طی فصول پاییز و زمستان به خاطر ملایم بودن نور آفتاب کمتر رخ می دهد.

اصول نگهداری از گیاه گل کلم

  • دمای مناسب:

به صراحت می توان گفت که این گیاه تحمل گرمای فصل تابستان را ندارد و حداکثر دمای گرم مطلوب آن ۲۷ درجه سانتی گراد خواهد بود. با این حال سرمای زمستان را تا حدود منفی ۱۵ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل می کند و البته این به شرطی که سرد شدن هوا تدریجی باشد در غیر اینصورت و سرد شدن ناگهانی هوا به صورت شدید بافت های گیاه دچار سرمازدگی خواهند شد.

معمولا گرمای هوا مانع از این می شوند که این گیاهان را در اواخر فصل بهار و یا تابستان تکثیر کرد زیرا گیاهان جوانی که با گرما روبه رو می شوند ساقه هایی بلند دارند که برگ های بلافاصله بر روی آن ها قرار می گیرند و طاهر چندان زیبایی ندارند.

  • خاک و کوددهی:

این گیاه زینتی برای رشد نیاز به مواد مغذی نسبتا خوبی دارد برای مثال اگر خاک بستر را با نسبت های مساوی از کود بسیار پوسیده دامی و خاک برگ ترکیب کنید و سپس بذر ها را کشت کنید به خوبی رشد خواهند کرد. همچنین از آنجایی که به عنوان گیاهی آپارتمانی و فصلی مورد کشت قرار می گیرد نیازی به مصرف کود نخواهد داشت.

همچنین چنین دستورالعمل معمولا برای انواع کلم برگ هایی که قرار است مصرف خوراکی داشته باشند استفاده خواهد شد. برای نمونه های زینتی دیگر که قرار نیست به مصرف خوراکی برسند و رشد فراوانی کنند می توانید از فرمولی ساده استفاده نمایید برای مثال ترکیب خاک با خاک برگ برایش کافی خواهد بود.

چنانچه در طول رویش گیاهتان با عدم رویش جوانه ها مواجه شدید می توانید از فرمول کود های تجاری مانند ۲۰.۲۰.۲۰ به میزان یک گرم در لیتر هر ۳ الی ۴ هفته یک مرتبه استفاده نمایید. همچنین اگر بتوانید از کود هایی با میزان نیتروژن پایین تر مانند فرمول های ۱۰.۲۰.۲۰ و یا سایر فرمول های این چنینی استفاده کنید رنگ برگ ها بهتر خواهد شد.

شرایط لازم برای پرورش گل کلم تزئینی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص گل کلم و همچنین کاشت کلم بروکلی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *