دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان ناخنک چشم با روش های خانگی و علل ایجاد آن

  • پرستو محمدی
  • ۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۱

برای درمان ناخنک چشم نیاز است در ابتدا با علل ایجاد این عارضه ی چشمی آشنا شوید و سپس روش های درمانی را بشناسید و به درمان آن بپردازید در این مقاله درمان خانگی ناحنک چشم آورده است.

درمان ناخنک چشم و پیشگیری از آن مستلزم دانستن علل ایجاد آن و روش های مختلف درمانی آن است. در این مطلب بیماری ناخنک چشم به طور کامل شرح داده شده و علل ایجاد آن و همچنین روش های درمانی آن به طور کامل بیان می شود. امیدواریم مطالب و توضیحات برایتان مفید واقع شوند، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این بیماری چشمی اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایین مطلب همراه ما باشید.

درمان ناخنک چشم، بررسی علل ایجاد آن، روش های درمان خانگی آن

ناخنک یا پتریژیوم pterygium ، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود. معمولا در طرف بینی چشم است. این ضایعه ناشی از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است. ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می‌شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می‌کند. به علت وجود رگهای زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است. ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می‌شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد و جلوی دید را می‌گیرد. به علاوه حتی ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

آشایی با ساختار چشم

علل ایجاد ناخنک چشم :

ناخنک در آب و هوای آفتابی و در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال شایع تر است. دانشمندان علت واقعی ایجاد ناخنک را نمی دانند. بهر حال از آنجاییکه اکثر افرادی که ناخنک دارند، زمان زیادی از اوقات خود را در فضای بیرون می گذرانند، بسیاری از پزشکان معتقدند که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید ممکن است در ایجاد آن دخیل باشد. لذا در مناطقی که نور آفتاب شدید است؛ استفاده از عینک محافظ، عینک آفتابی و یا کلاه لبه دار توصیه می شود. در بعضی از مطالعات نیز شیوع ناخنک در مردان بیشتر از زنان گزارش شده که ممکن است بدلیل تماس بیشتر مردان با اشعه ماواراء بنفش نور خورشید باشد.

درمان خانگی ناخنک چشم

روش های بهبود ناخنک چشم :

رفع ناخنک چشم با چهار گروه درمانی ممکن است که ما در اینجا فقط به روش های خانگی آن می پردازیم:

  •  درمان خانگی
  • درمان با استفاده از روشهای شیمیایی و فیزیکی
  • درمان جراحی
  • درمانهای کمکی

ناخنک چشم و علل ایجاد آن

  •  آرون گروپس

از آنجایی که علت این عارضه به خوبی مشخص نشده برای آن درمان قطعی و خاصی هم وجود ندارد اما در طب سنتی به برخی موارد اشاره و تاکید شده است:
۱. شستشوی چشم با عرق رازیانه
۲. روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه
۳. حجامت سر ( دو هفته بعد از حجامت سر می توانید حجامت ناحیه گیج گاهی را شروع کنید) در برخی از موارد این حجامت ها باعث بهبودی شده اند.
۴. چکاندن یک قطره روغن بنفشه در چشم
۵. اگر فرد دچار یبوست است درمان یبوست وی کمک زیادی به رفع ناخنک چشم میکند.

عوارض رفع خود سرانه ناخنک چشم :

طبق گفته متخصص بیمارهای چشمی رفع خودسرانه ناخنک چشم با هرنوع قطره و دارو امکان پذیر نیست. بلکه در بیشتر موارد این کار باعث تشدید این بیماری چشمی نیز می شود و باعث عوارض جبران ناپذیرچشمی نیز می شود.
خود درمانی و استفاده از برخی داروها و قطره‌های چشمی موجب تشدید ناخنک شده و رفع این عارضه چشمی را با مشکل مواجه می‌کند.
پیشگیری و درمان ناخنک چشم

رفع ناخنک چشم با روش های طبیعی

پیش از مراجعه به مطب پزشک به منظور بهبود ناخنک چشم می توانید از روش های طبیعی و مفید استفاده کنید تا بتوانید ناخنک چشم را برطرف کنید، در ادامه مطلب چند تا از راهکار های مفید و موثر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

کندر :

جهت بهبود ناخنک چشم می توانید از کندر استفاده کنید بنابراین، کندر کوبیده شده را داخل آب خیس نمایید سپس آن را صاف کرده و داخل چشم تان بر روی ناخنک بمالید.

عناب :

می توانید میوه عناب را با هسته بادام بکوبید سپس آن را جوشانده تا آب آن کاهش یابد و آن را صاف کنید و روزی سه بار داخل چشم تان بچکانید، همچنین مصرف روزانه چهارده عدد عناب همراه با عسل به برطرف شدن ناخنک چشم کمک می کند.

عرق گیاهی :

به منظور رفع ناخنک چشم می توانید عرق شاه تره و عرق کاسنی را مخلوط کرده و هر روز دو تا سه فنجان از آن را به مدت یک ماه استفاده کنید.

بهبود ناخنک چشم با روش های طبیعی

روش جلوگیری از ناخنک چشم

یکی از عواملی که در بروز ناخنک چشم تاثیر گذار است اشعه ماورا بنفش خورشید می باشد از این رو، بهتر است افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و در مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید هستند از عینک آفتابی و کلاه های لبه دار استفاده نمایند همچنین، گرد و خاک و باد شدید امکان دارد سبب ایجاد تحریک چشم و در نتیجه بروز ناخنک می شود.

وارد شدن آب به چشم های افراد مبتلا به ناخنک در زمان حمام کردن و شستن صورت سبب تحریک چشم و در نتیجه قرمزی و سوزش چشم ها می شود بنابراین، این دسته از افراد باید از وارد شدن آب به چشم هایشان پرهیز کنند.

روش های جلوگیری از ناخنک چشم

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، با درمان ناخنک چشم در خدمتتان بودیم امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید واقع شوند، در پایان پیشنهاد می کنیم برای خواندن مطالب بیشتر درمان های خانگی به بخش درمان خانگی و طب سنتی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *